Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2016-02-08, 14:13
  #25
Medlem
kraftfoders avatar
Kul att det löste sig!
Citera
2016-02-08, 14:20
  #26
Medlem
steffeehs avatar
Men om jag nu skulle skicka tillbaka varorna, hur bokför jag det, i och med att pengarna kommer tillbaka, den ursprungliga kostnaden försvinner medans nya avgifter kommer fram såsom frakt osv?
Detta blir liksom en verifikation jag aldrig varit med om innan, inte heller nån verifikation jag läst om i skolan back in the days...
Citera
2016-02-08, 16:20
  #27
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av steffeeh
Men om jag nu skulle skicka tillbaka varorna, hur bokför jag det, i och med att pengarna kommer tillbaka, den ursprungliga kostnaden försvinner medans nya avgifter kommer fram såsom frakt osv?
Detta blir liksom en verifikation jag aldrig varit med om innan, inte heller nån verifikation jag läst om i skolan back in the days...

Det är som sagt du som bokför!
Bokför det som "returkostnad för felaktig vara" eller något i den stilen.
Citera
2016-02-09, 05:46
  #28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Axis.bold.as.love
Nej, dom är 100% avdragsgilla. Det innebär att det är gratis även om du inte gillar ordet.

Man betalar 0 kr för prylarna = gratis.

Jag vet inte om du är dum i huvudet eller om du trollar.
Köper TS två skärmar för 20000kr så är det fortfarande 20000kr som han kan ta ut i lön, självklart efter skatt så är det endast 10000kr kvar. Men fortfarande så är det 10000kr och fan inte gratis.

Om du inte ens förstår det här så förstår jag personligen inte varför du skriver på den här undersektionen av flashback.
__________________
Senast redigerad av Macatho 2016-02-09 kl. 05:48.
Citera
2016-02-09, 09:56
  #29
Medlem
Axis.bold.as.loves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macatho
Jag vet inte om du är dum i huvudet eller om du trollar.
Köper TS två skärmar för 20000kr så är det fortfarande 20000kr som han kan ta ut i lön, självklart efter skatt så är det endast 10000kr kvar. Men fortfarande så är det 10000kr och fan inte gratis.

Om du inte ens förstår det här så förstår jag personligen inte varför du skriver på den här undersektionen av flashback.
Begränsar företagets inköp vad ts kan ta ut i lön? Varför är det självklart 50% skatt?

Att vara okunnig inom ett ämne är inte samma sak som att vara dum i huvudet. Du är en mycket otrevlig människa, skaffa helst aldrig barn.
Citera
2016-02-09, 21:48
  #30
Medlem
Hahahaha, kan du något om företagande?? Inget blir gratis. Man måste ju fortf betala för sakerna och man får inget gratis från staten...
Herregud..

Citat:
Ursprungligen postat av Axis.bold.as.love
Om du gör inköp för företaget för sådant du behöver i din yrkesverksamhet så får man ju dra av kostnaden på skatten. Du får alltså grejerna gratis. Min fråga är bara om du får dra av hela kostnaden eller bara en del (om det bara är en del så får du ju såklart ej grejerna gratis).

Detta känner ju alla företagare till! Hur kan du vara ovetande om detta?
Citera
2016-02-09, 21:51
  #31
Medlem
Axis.bold.as.loves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yllas
Hahahaha, kan du något om företagande?? Inget blir gratis. Man måste ju fortf betala för sakerna och man får inget gratis från staten...
Herregud..
Om du inte vet att man kan dra av saker på skatten så är det nog du som är okunnig.
Citera
2016-02-10, 10:27
  #32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Axis.bold.as.love
Om du inte vet att man kan dra av saker på skatten så är det nog du som är okunnig.
Fast du kan ju aldrig dra av hela summan från skatten, eller hur tänker du?
Citera
2016-02-10, 10:37
  #33
Medlem
steffeehs avatar
Folks, ta en till titt på min trådrubrik, står de nåt om att här ska vi basha nån? Nope

Stick to the subject
Citera
2016-02-10, 10:41
  #34
Medlem
Axis.bold.as.loves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ftcx
Fast du kan ju aldrig dra av hela summan från skatten, eller hur tänker du?
Nej, precis. Jag ställde på första sidan en fråga till ts hur detta funkade. Jag visste ej om man kan dra av allt eller en del. Han svarade att man kan dra av allt. Eftersom han driver eget företag så trodde jag han visste. Andra svarade sedan att det inte var allt man drar av.
__________________
Senast redigerad av Axis.bold.as.love 2016-02-10 kl. 10:46.
Citera
2016-02-11, 11:55
  #35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av steffeeh
1) Som sagt, ångerrätt verkar inte gälla som företagare i Danmark. Eller jag handlade som privatperson, men till mitt företag i företagssyfte och de vet Proshop om, så vet inte om de funkar med ångerrätten.

2) Hur gör jag detta praktiskt i form av bokföring, följa lagar, moms, SNU-kod (eller va de nu kallades) osv?

3) Utveckla tack

1) Testa att att ringa och fråga dem, vissa företag är schysstare än andra och tillåter detta (mot ett avdrag) säg att du vill köpa nästa skärm hos dem så kan de vara mer benägna att hjälpa er.

2) Oj, det har jag faktiskt inte kolla på.

3) Vid en enskild firma så är företaget kopplat till ägarens personnummer och han står som juridisk person. Man kan därför göra inköp i denna persons namn på återförsäljarens privatsida men ändå dra av skatten. Detta är något av en fuling och uppskattas inte alltid av återförsäljare om man nyttjar det för mycket.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback