Citat:
Ursprungligen postat av
Axis.bold.as.love
Okej. Låt säga att mitt företag betalar 100.000 kr i skatt per år (Jag bara tar en summa ur luften nu för att göra exemplet enkelt, jag vet att man rimligtvis betalar mycket mer än så). Låt vidare säga att jag köper en dataskärm för 1000 kr som är 100% avdragsgill. Då ska jag nu betala 99.000 kr i skatt.
Är den där tusenlappen mindre i skatt bara filosofisk eller hur menar du? Jag menar inte att du har fel utan jag undrar uppriktigt så du behöver ej bli arg.
Jag blir sällan arg. Skärmen minskar inte skatten fullt ut. Skärmen minskar egenavgifterna fullt ut, och skatten minskar med den procentsats som den enskilde företagaren skulle ha betalat för motsvarande i inkomst. Är företagaren momsredovisningsskyldig, så blir det ingen moms heller. Tja, det är lite krångligt att räkna ut summan, men låt oss säga att skärmen kostar 35-40% om företaget köper den skattefritt än om man köpt den med privata skattade pengar och inte fått dra momsen. Men gratis blir den inte. Alltså i rena bruttolönepngar säger vi så här:
Du köper en skärm till dig själv för 1000:-, du måste jobba in 2500:- för att köpa skärmen.
Ditt företag köper skärm för 1000:-, ditt företag måste jobba in 1000:- för att köpa skärmen.
Hoppas att min förklaring var tillfredsställande. Tyvärr OT för TS spörsmål.
OnT: TS kan (om varorna enbart är beställda, alternativt redan levererade men oöppnade) försöka häva ordern och ändra orden till den önskade skärmtypen. En förhandlingsfråga mellan TS och leverantören. Det finns dock en liten lucka: Eftersom det är en enskild firma TS har, så kan han låtsas vara privatperson. Detta eftersom enskilda firmors org. nr = personnummer på TS.
Men det är ju lite småfult att utnyttja..