2016-02-08, 10:31
Medlem
steffeehs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Axis.bold.as.love
En fråga då: Om dom är 100% avdragsgilla, varför ej behålla dom? Hur förlorar du på detta?

Därför att jag fortfarande betalat 3000 kr för dom, dvs de har gått 3000 kr ut ur företagskontot i form av likvida medel, dvs jag har nu 3000 kr likvida medel mindre i mitt företag.
Om jag skulle bara hejsvejs köpa nya skärmar sådär så skulle de gå ut ytterligare 3400 kr likvida medel ut igen ur företaget, dvs totalt har de gått ut 6400 kr ut ur företaget i likvida medel - varför inte då istället skicka tillbaka skärmarna och få tillbaka 3000 kr i likvida medel in i företaget (säkert mindre, men för enkelhetens skull) - vips så har jag bara blivit av med 3400 kr i likvida medel och kan använda de andra 3000 kronors likvida medel till annat.
Citera
2016-02-08, 10:31
Medlem
DyingAtheists avatar
Citat:
Ja, dom försvinner men dom skulle ju försvunnit i vilket fall som helst eftersom de skulle gått som skatt då istället. Eller? Tänker jag fel?

Du tänker fel. Att en kostnad är avdragsgill betyder bara att det är en kostnad du inte betalar med skattade pengar. I en näringsverksamhet beskattas resultatet. Avdragsgilla kostnader minskar då resultat i företaget = minskar beloppet du ska skatta på. Det är ju dock fortfarande självklart en kostnad och inte gratis.
Citera
2016-02-08, 10:33
Medlem
steffeehs avatar
But back to the point
Citera
2016-02-08, 10:35
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ja, dom försvinner men dom skulle ju försvunnit i vilket fall som helst eftersom de skulle gått som skatt då istället. Eller? Tänker jag fel?

Ja du tänker fel. Skärmarna är inte gratis för att man har enskild firma. Däremot så betalar man skärmarna med bruttopengar som inte dragits skatt på. Skatt dras på lönen, inte för verktyg som firman köper in. Köper man som privatperson, köper man för skattade pengar och har ångerrätt och alla andra förmåner (garanti) som konsument. Företag har ingen ångerrätt, betydligt sämre garantier (vanligt är 3 mån), men köper för oskattade pengar.
Privata grejor får inte köpas för företagets oskattade pengar, sånt får man köpa för sin skattade lön.
Svårare än så är det inte. Men inget är gratis, som du trodde.
Citera
2016-02-08, 10:35
Medlem
PolitisktKlarsynts avatar
.......
Senast redigerad av PolitisktKlarsynt 2016-02-08 kl. 10:39.
Citera
2016-02-08, 10:50
Medlem
Axis.bold.as.loves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Ja du tänker fel. Skärmarna är inte gratis för att man har enskild firma. Däremot så betalar man skärmarna med bruttopengar som inte dragits skatt på. Skatt dras på lönen, inte för verktyg som firman köper in. Köper man som privatperson, köper man för skattade pengar och har ångerrätt och alla andra förmåner (garanti) som konsument. Företag har ingen ångerrätt, betydligt sämre garantier (vanligt är 3 mån), men köper för oskattade pengar.
Privata grejor får inte köpas för företagets oskattade pengar, sånt får man köpa för sin skattade lön.
Svårare än så är det inte. Men inget är gratis, som du trodde.
Okej. Låt säga att mitt företag betalar 100.000 kr i skatt per år (Jag bara tar en summa ur luften nu för att göra exemplet enkelt, jag vet att man rimligtvis betalar mycket mer än så). Låt vidare säga att jag köper en dataskärm för 1000 kr som är 100% avdragsgill. Då ska jag nu betala 99.000 kr i skatt.

Är den där tusenlappen mindre i skatt bara filosofisk eller hur menar du? Jag menar inte att du har fel utan jag undrar uppriktigt så du behöver ej bli arg.
Citera
2016-02-08, 10:52
Medlem
Axis.bold.as.loves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DyingAtheist
Du tänker fel. Att en kostnad är avdragsgill betyder bara att det är en kostnad du inte betalar med skattade pengar. I en näringsverksamhet beskattas resultatet. Avdragsgilla kostnader minskar då resultat i företaget = minskar beloppet du ska skatta på. Det är ju dock fortfarande självklart en kostnad och inte gratis.
Det är alltså bara typ 30% man drar av, ej 100%. Då förstår jag. Det var den frågan jag ställde till ts i början och han svarade 100% men han missförstod måhända vad jag menade.
Citera
2016-02-08, 11:24
Medlem
steffeehs avatar
Om vi återgår till själva ämnet:
- Inköpet gjordes till företaget i företagssyfte, men jag angav mej som privatperson vid köpet. Ger detta mej en chans att ändå kunna lämna tillbaka varorna?
- Det nämndes Blocket och Tradera, hur ska man gå vidare med detta som företag?
Citera
2016-02-08, 12:39
Medlem
Citat:

Lite feltänk är det nog... Man förlorar en del av den personliga inkomsten också.
Citera
2016-02-08, 13:51
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Okej. Låt säga att mitt företag betalar 100.000 kr i skatt per år (Jag bara tar en summa ur luften nu för att göra exemplet enkelt, jag vet att man rimligtvis betalar mycket mer än så). Låt vidare säga att jag köper en dataskärm för 1000 kr som är 100% avdragsgill. Då ska jag nu betala 99.000 kr i skatt.

Är den där tusenlappen mindre i skatt bara filosofisk eller hur menar du? Jag menar inte att du har fel utan jag undrar uppriktigt så du behöver ej bli arg.

Jag blir sällan arg. Skärmen minskar inte skatten fullt ut. Skärmen minskar egenavgifterna fullt ut, och skatten minskar med den procentsats som den enskilde företagaren skulle ha betalat för motsvarande i inkomst. Är företagaren momsredovisningsskyldig, så blir det ingen moms heller. Tja, det är lite krångligt att räkna ut summan, men låt oss säga att skärmen kostar 35-40% om företaget köper den skattefritt än om man köpt den med privata skattade pengar och inte fått dra momsen. Men gratis blir den inte. Alltså i rena bruttolönepngar säger vi så här:
Du köper en skärm till dig själv för 1000:-, du måste jobba in 2500:- för att köpa skärmen.
Ditt företag köper skärm för 1000:-, ditt företag måste jobba in 1000:- för att köpa skärmen.
Hoppas att min förklaring var tillfredsställande. Tyvärr OT för TS spörsmål.

OnT: TS kan (om varorna enbart är beställda, alternativt redan levererade men oöppnade) försöka häva ordern och ändra orden till den önskade skärmtypen. En förhandlingsfråga mellan TS och leverantören. Det finns dock en liten lucka: Eftersom det är en enskild firma TS har, så kan han låtsas vara privatperson. Detta eftersom enskilda firmors org. nr = personnummer på TS.
Men det är ju lite småfult att utnyttja..
Senast redigerad av kraftfoder 2016-02-08 kl. 13:58.
Citera
2016-02-08, 14:03
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av steffeeh
Om vi återgår till själva ämnet:
- Inköpet gjordes till företaget i företagssyfte, men jag angav mej som privatperson vid köpet. Ger detta mej en chans att ändå kunna lämna tillbaka varorna?
- Det nämndes Blocket och Tradera, hur ska man gå vidare med detta som företag?

Japp,det går ju att göra så. Står det "Kalle Karlsson" (ditt namn) på beställningen, så räknas du som konsument. Hade det istället stått "Kalle Karlssons VVS-service" hade du räknats som företag, =kört.
Det är väl en samvetsfråga hur du gör, antar jag.

Edit: Måste du sälja skärmarna på blocket, gör du ju det som företagare. Speciellt om du gör förlust. Då får du dra förlusten som underskott! (Glöm inte momsen bara!)
Senast redigerad av kraftfoder 2016-02-08 kl. 14:12.
Citera
2016-02-08, 14:04
Medlem
steffeehs avatar
Update: Har varit i lite mer kontakt med dom, och dom håller med om att jag faktiskt genomgick köpet som privatperson (dvs jag handla inte på sidan för företag), att jag handlade de i företagssyfte med företagspengar påverkar mest mej på mitt egna håll och inte dom, så än sålänge tror dom inte de egentligen borde vara några problem, men jag bad dom kontrollera så jag slipper några överraskningar.
Hoppas de blir så att jag kan skicka tillbaka dom o skaffa dom andra jag hittat!

Tack för er input iaf
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in