Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2016-02-08, 04:58
Medlem
Sereenas avatar
Söker ett gammalt rollspel/äventyrsspel till PC, skulle gissa på mitten av 90-tidigt 2000 (kan vara äldre dock, ver därikring jag spelade det men inte säkert att det var direkt nytt då).
.

Man hade en grupp "hjältar" av olika klassiska rollspelsklasser (mage, ranger, warrior och liknande).
Man styrde 1 gubbe och resten följde efter den gubben.
Man skulle ibland lösa olika pussel som krävde att man hade en viss klass på en viss level/viss attack (typ att man hade en ranger som kunde skjuta en pil tvärs över rummet/genom en springa för att stänga av en fälla/öppna en dörr).

Spelvärden var tydligt uppdelad i rutor (typ Zelda inne i "slotten") och har för mig perspektivet vas lite snett uppifrån.
Senast redigerad av Sereena 2016-02-08 kl. 05:02.
Citera
2016-02-08, 06:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bromoflow
Söker ett spel som jag spelade för kanske 10-12 år sedan.
Det var ett 2D spel med top view, som utspelade sig på ett slagsfält. Man styrde en soldat som började med ett dåligt vapen och sedan hittade man bättre vapen med utspridda skott och rocket launchers. Spelet var ganska pixelerat vad jag kommer ihåg.
Det fanns pansarvagnar, bilar och scenery i form av t.ex. hus.

Ursäkta svengelskan...
Total Carnage?

https://www.youtube.com/watch?v=gbtlOTTz_Xc
Citera
2016-02-08, 07:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av discoHITLER
Total Carnage?

https://www.youtube.com/watch?v=gbtlOTTz_Xc

Nein. Har för mig att man spawnade på ett grönt fält, det var inte lika brunt som TC.
Citera
2016-02-08, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bromoflow
Nein. Har för mig att man spawnade på ett grönt fält, det var inte lika brunt som TC.
Dogs of War?

https://www.youtube.com/watch?v=1oM_ESVHHtg
Citera
2016-02-08, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av discoHITLER
Dogs of War?

https://www.youtube.com/watch?v=1oM_ESVHHtg

Nej. Lär nog inte hitta spelet, känns det som. Mer kubiskt, mer livliga färger. Bättre beskrivning har jag inte tyvärr.
Citera
2016-02-10, 16:49
Medlem
KungLustigs avatar
Söker ett Nintendo 64 spel. (Hybrid Heaven)

Har hittat spelet nu, och det heter Hybrid Heaven!!!!!!!!

Spelet utspelar sig i framtiden på en rymdbas.

Du som karaktär kan både slåss och skjuta med vapen.

Din gubbe går under spelets gång lära upp nya slag och sparkar träna upp levels genom att samla exp.

Du kan även göra egna slag och spark kombinationer.

Motståndare kommer upp automatisk, från ingenstans ungefär som när man spelar ett ädre final fantasy spel eller pokemon. Du ser inte fienden först fighten börjar, då spelet gör över i ett "battle mode".

Minns väldigt lite om spelet, och storyn bakom det. Däremot kommer jag ihåg en bossfight, när man hamnar på en gladiatorliknande arena och ska möta ett montster som är gigantiskt. Sättet att döda bossen gick ut på att man skulle få honom att stånga sönder en port, när bossen väl stångar sönder porten ramlar han ned i en elevator shaft och dör.

Den som vet vilket spel jag menar får gära tala om det, jag är så sugen att leta upp någon nice youtube video och njuta av gameplay vid på det spelet
Senast redigerad av KungLustig 2016-02-10 kl. 16:55.
Citera
2016-03-03, 00:55
Medlem
Hejsan! Letar efter ett gammalt svenskt barn spel tror det nästan kom med glassbilen eller liknande.
Tror själva handlingen i spel var att en trollkarl flög med sin matta och krockade i någon stad så han tappade alla sina trollformler och han blir arg på en pojke och tvingar honom att leta upp alla trollformler som ligger utspridda i staden där han krockade, det är ett klicka och drag spel där man sedan får använda trollformlerna som man hittar för att lösa visa pussel. Tror också att han satt någon besvärjelse på pojkens vänner så det äter massa tårtor och blir tjocka eller något sånt.

Tack på förhand!
Citera
2016-03-05, 22:58
Medlem
Namnet på ett PC spel där man var en "tank" typ stridsvagn eller liknande. Åkte runt och sköt andra tanks och hade 2st olika vapen tror jag? Typ granat och "laser" i olika färger beroende på nivån.
Var nog med OS 95 eller 98 detta spelades på...
Citera
2016-03-05, 23:00
Medlem
Sega spel.
Man var typ en arme och åkte runt och krigade. Vill tro att man kunde köra 2 player, annars kanske det var så att vi turades om...
Man sköt sönder byggnader och skulle få motståndaren på fall.. Har dock dåligt minne gällande detta.

Vill bra gärna veta vad det kan heta?
Citera
2016-03-05, 23:02
Medlem
Funderar emellanåt vad ett spel heter som jag spelade hos en vän som liten och det stör mig att inte veta vad det är...
Jag vet inte vad det var för konsol men det var svartvitt, men kan ha berott på tvn också. Men jag vet även att vi spelade något annat spel på NES liknande tekken med "gummi mannen" som inte var svartvitt, minns dock inte om det var på samma tv bara att det var i samma rum.

Men iaf. Detta spel vill jag minnas att man kanske var någon typ igelkott eller liknande och att man tog sig neråt i banan eller om det var banan som gled uppåt på skärmen och man skulle försöka hålla sig kvar.
Någon som har en aning om vad det kan heta? Namn och ev konsol?

Får be om ursäkt för taskigt minne. Men jag var inte gammal på den tiden och det måste ha varit minst 20 år sen...
Citera
2016-03-07, 02:53
Medlem
Vintergrisens avatar
Tycker att det var lite dåligt med info här i tråden för att man ska kunna klura ut saker, så några frågor:

Citat:
Ursprungligen postat av scatmåsen
Vet inte om denna varit uppe tidigare. Men jag söker ett spel som gjordes runt 1997-2002 där man spelar som en kvinna i framtiden. Kvinnan är polis tror jag och jag minns att hon håller i ett vapen. Det var ganska billiga ljudeffekter minns jag också, så varje gång hon blev skjuten/skadad så skrek hon till på det mest absurda vis. Alla gånger hon skrek lät det lite out of place/inklippt typ. Kommer framförallt ihåg en gång när jag sprang inne i ett varuhus eller dylikt och det var flera takpelare som stod i mitten utav gången man sprang i. Som jag minns det sprang man oftast runt i denna framtidsstad och sköt. Grafiken var inte den bästa utan allting såg ganska "taggigt" ut, så som att en soptunna kunde se ut som en brun/grå rektangel på marken. Någon som vet?

Vill gärna hitta detta!

Någon aning om vad det var för perspektiv (1st-person/3rd-person/isometric) och vet du om det var till Windows, DOS, eller någon konsol?

Citat:
Ursprungligen postat av Elpirat
Söker ett gammalt PC spel. Spelades nog runt 2004-2007

Det enda jag minns var att det är ett djungel spel, och att man skall hitta en nyckel.. Fienden är en orm som slingrar över en fängelsehåla mitt i djungeln. Man rider på en tiger också.. Tror jag? Gammalt djungelspel helt enkelt.. Du ska även simma under vattnet för att hitta en speciell ö!
Juste.. Någon slänger en nyckel i vattnet och då ska man dyka ner och hämta den!

Samma fråga här, dvs. vilket perspektiv hade spelet (1st-person/3rd-person/isometric)? Var grafiken "realistisk" eller "typ tecknad" och fanns det bara en enda fiende (ormen) i spelet?

Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Söker ett gammalt rollspel/äventyrsspel till PC, skulle gissa på mitten av 90-tidigt 2000 (kan vara äldre dock, ver därikring jag spelade det men inte säkert att det var direkt nytt då).

Man hade en grupp "hjältar" av olika klassiska rollspelsklasser (mage, ranger, warrior och liknande).
Man styrde 1 gubbe och resten följde efter den gubben.
Man skulle ibland lösa olika pussel som krävde att man hade en viss klass på en viss level/viss attack (typ att man hade en ranger som kunde skjuta en pil tvärs över rummet/genom en springa för att stänga av en fälla/öppna en dörr).

Spelvärden var tydligt uppdelad i rutor (typ Zelda inne i "slotten") och har för mig perspektivet vas lite snett uppifrån.

Kan det vara The Four Crystals of Trazere du tänker på?
Citera
2016-03-08, 00:23
Medlem
Perdites avatar
Jag har bara lite svaga minnen av ett NES-spel som jag spelade när jag var liten. Man gick runt i någon by minns jag. Man kunde prata med folk i byn, men spelet växlade mellan dag och natt och på natten så förvandlades människorna i byn till farliga zombies. När det skiftade till dag igen så blev personerna ofarliga igen.

Förlåt för lite luddig förklaring, men det var länge sen och är i princip det enda jag minns av spelet. Vad kan det ha varit för spel jag spelade?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in