2015-01-14, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av despondency
Nu har jag alltid dubbdäck på grund av stor risk för vilt och då kommer ju effekten av dubben till sin rätta både för mig och min familj om vi måste tvärbromsa, vilket allt som oftast är ett måste då större vilt som älg dyker upp för det spelar inte så stor roll vilken bil man har, man vill inte köra på en fullvuxen älg. Jag har gjort det i en 940 från -91 i 90 km/h i timmen utan att ens hinna bromsa och resultatet var inte fint. Bor man på landsbygden eller längre ut är dubb ett måste. Hade hade haft en Gallardo på vintern så hade jag fanimig kryp-kört in till stan

Grattis iaf, en imponerande bil på alla sätt. Jag hade varit mer avundsjuk om jag varit en bättre förare och tagit mig tid för track-days men det spelar ju mindre roll. Det är en bilarnas bil.

Var det något som fick dig att ta den framför en av de senare Murciélago-modellerna?

Citat:
Ursprungligen postat av whey
Vackert, vågar du dig ut på någon is också eller? Helt rätt att använda bilen, men mardröm att köpa sportbil begagnat ifrån en ägare som dig, man vill köpa ifrån någon gubbe som haft den i garaget och polerat på.

dels prislappen på murcin som fick mig att välja gallardon, sedan har jag alltid föredragit gallardon... såntdär är jag dock högst personligt!

Jag har inte kört på någon isbana än, och jag förstår vad du menar med att jag är mardrömstypen att köpa bilen av men samtidigt så bor jag i norr där vi inte har saltade vägar i samma omfattning som söderut och undviker saltvägar allt som går, även väldigt pedant och sköter om bilen som en porslinsdocka då det som sagt är mib enda hobby
Citera
2016-02-07, 10:27
Medlem
StoffeSvenssons avatar
Jag tjänar runt en halv mille om året och kör volvo 240 på sommaren och en vw polo -08 på vintern.

Dels för att jag alltid kört 240 och anser att det är den bästa bilen som byggts vad gäller kvalitet.

Har funderat på att köpa en ny suv typ RV4 eftersom jag hyrde en sprillans ny sådan i Florida och var väldigt nöjd. Anser dock att nya bilar är kapitalförstöring. Min polare som tjänar betydligt mindre än mig har en Audi A4 och lämnade in den för service, bromsbyte och något avgasproblem. Notan landade på 20 000 papp och det är lika mycket som jag lagt på min 240 under nästan 10 år.
Citera
2016-02-07, 10:45
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av StoffeSvensson
Jag tjänar runt en halv mille om året och kör volvo 240 på sommaren och en vw polo -08 på vintern.

Dels för att jag alltid kört 240 och anser att det är den bästa bilen som byggts vad gäller kvalitet.

Har funderat på att köpa en ny suv typ RV4 eftersom jag hyrde en sprillans ny sådan i Florida och var väldigt nöjd. Anser dock att nya bilar är kapitalförstöring. Min polare som tjänar betydligt mindre än mig har en Audi A4 och lämnade in den för service, bromsbyte och något avgasproblem. Notan landade på 20 000 papp och det är lika mycket som jag lagt på min 240 under nästan 10 år.
Har du lämnat in den på service och alla reparationer men inte betalat mer än 20000 för det på tio år har du gjort en riktigt bra affär. Nu handlar det förstås en del om hur långt man kör.
Btw, kvaliteten på 240 är gravt överskattad.
Citera
2016-02-07, 16:51
Medlem
Intressant hur alla på FB har läkar/ingenjörslöner och kör runt i skrotbilar.
Citera
2016-02-09, 18:57
Medlem
De jag känner som tjänar 35-40 kör runt i dyra bilar (svenskar). Porsche, Audi, Mercedes.

Konstigt att folk i denna tråden tjänar högt men fortfarande kör runt i bilar för 20 000
Citera
2016-02-09, 19:01
Medlem
tjänar runt 45-55k en bra vecka,min nuvarande bil är en Trabant.
https://www.bing.com/images/search?q...1o0&ajaxhist=0
Citera
2016-02-09, 21:08
Medlem
480 000 kr/ år, Volvo 850 -97... Vem fan bryr sig om grannar/status? Tar mig istället råd till många utlandsresor.
Citera
2016-02-09, 22:16
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av Neida
480 000 kr/ år, Volvo 850 -97... Vem fan bryr sig om grannar/status? Tar mig istället råd till många utlandsresor.
Finns andra anledningar att köra en modern bil än status. Bekvämlighet, bilintresse osv. Jag ger blanka fan i vad andra anser om min bil, men jag vill trivas i den själv.
Citera
2016-02-10, 00:58
Medlem
FreshMilks avatar
35000kr/mån, kör vw transporter -08... Behöver aldrig hyra släpkärra
Citera
2016-02-10, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Finns andra anledningar att köra en modern bil än status. Bekvämlighet, bilintresse osv. Jag ger blanka fan i vad andra anser om min bil, men jag vill trivas i den själv.

Konsumismen är skapad av säljarna/ producenterna. Komfortmässigt är det väldigt lite skillnad på ny V70 til 350 000 kr och min 850 (11 000 mil) för 25 000 kr. Jag förvånas över att medlklass med helt vanliga inkomster vill lägga en så stor del av sin disponibla intäkt på en ny/nyare bil. Jag tror status är en stor del av förklaringen (det var väl inte så att man plågades av obehag vid bilkörning i 1997 då min bil var ny och "fin"?).

Samma människor som gärna betalar 100 000 kr/ år hel i onödan för den fina bilen kan gärna snåla i valg av resmål eller hotell på semestern eller val av säng på Ikea/ Hästens. Valg som påverkar upplevelsen av komfort" i mycket större grad. Förstår bara inte prioriteringen.
Och man kan ha ett stort bilintresse även om man kör en 20 år gammal bil. ...

PS. Har räknat ut att jag måste köra 28 000 mil innan det reducerade koldioxidutsläppet till en ny bil (2 dl mindre /mil) kompenserar för co2 utsläppen som tillverkningen av en ny bil skapar. Miljöargumentet för nybilsköp är bullshit!
Citera
2016-02-10, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neida
Konsumismen är skapad av säljarna/ producenterna. Komfortmässigt är det väldigt lite skillnad på ny V70 til 350 000 kr och min 850 (11 000 mil) för 25 000 kr. Jag förvånas över att medlklass med helt vanliga inkomster vill lägga en så stor del av sin disponibla intäkt på en ny/nyare bil.

Håller med, ifall säkerheten är på en skälig nivå så är detta vettigt. Har en gammal stadsjeep från 2004, mycket liten skillnad till den 11x dyrare modellen från 2016.
Citera
2016-02-10, 12:44
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frankybody
Intressant hur alla på FB har läkar/ingenjörslöner och kör runt i skrotbilar.
Ännu mer intressant när man ser feta Bimmer's och Audi's på Lidl-parkeringen!

Köpt så "fin" bil att du får äta skit??
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in