Flashback bygger pepparkakshus!
2011-05-22, 01:33
Medlem
Graf.Mensdorffs avatar
Singel: Audi TT 2,0 S-tronic (2007->)..
Familj: Kia Sportage Diesel med panoramatak (2011-->) 7års nb-garanti http://www.youtube.com/watch?v=EHDRohYbEIQ

Bytar audin till Nya SLK när den kommer i beg.

Sen hade jag nog sparat 10k i månaden och köpt bull/bear omx x4
Citera
2011-05-22, 01:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bjorviken
Självklart, men de flesta som kör M5a idag har inte köpt den ny. De som köper M5or nya är väl oftast välbetalt folk, eller folk som är dumma nog att ta ett lån för att kunna köpa en sån. Går du in på blocket och kollar upp det, så ser du att de inte är så fruktansvärt dyra idag, mycket pga att en ny modell kommit ut och en ny M5 är påväg.

Precis, en som är 4-5 år gammal får man väl för ca 3-400, frågan är hur bra skick de är i Känns ju som att de flesta lär vara buskörda, man får väl kolla så att service är gjort och kanske vilken typ av tidigare ägare osv.
Citera
2011-05-22, 01:44
Medlem
Ligger lite över 35-40,000 kr och köpte en bil för runt 125,000 kr. Självklart har jag lust då och då att köpa en snabbare (speciellt) bil, men känns lite konstigt... en lägenhet eller ett hus ligger högre på listan (och jag tycker inte om att ta ut lån så jag får nog vänta några år till!)
Citera
2011-05-22, 02:16
Medlem
Ligger närmare 40 månaden. Saab 93 2004 aero som kostade mig närmare 95.000, visserligen ingen investering trots det relativt bra priset jag fick betala för den, men den går som en klocka och har hittills uppfyllt alla mina krav när det gäller bil: stabil, inget krångel och körglädje.
Senast redigerad av wahlz 2011-05-22 kl. 02:24.
Citera
2011-05-22, 02:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fittluderrrr-byFW
Snacka om att generalisera. Så det finns enbart två-tre typer av människor som kan köra en BMW?

Om vi säger så här: Eftersom vi nu ska låtsas att man tjänar 35-40 000 kronor i månaden, kan vi ju då anta att jag har lyckats rätt bra i livet, eller hur? Är det då omöjligt att jag kan vara intresserad av bilar? Enligt dig så verkar det vara på det viset. För mig är det väldigt märkligt.

Det är inget märkligt över att generalisera. Det är rätt viktigt att kunna generalisera. Det berättar många gånger om den verklighet vi lever i. Det finns få tillfällen om ens någon där du kan säga att något är 100% eller ens i närheten.

Nja.ee... att tjäna 35 000 kr/mån må ju ha vissa aspekter. Att pizzabagarn som arbetar 24/7 året runt gör det eller någon som arbetar natt, kallar jag knappas för människor som har lyckats... Det är ju människor som faktiskt sliter arslet av sig. Sen har du det där med att bilen symboliserar allt det du inte är som människa. Tex framgångsrik, måste man sticka ut med en svindyr bil, bara för att få status, ja då har man nog missat rätt mycket här i livet eller vad säger du.

I övrigt jag kunde inte bry mig mindre..., jag ser att turkar/araber gillar BMW. Jag ser att de också gillar att tro en hel del märkliga saker om sig själva och andra. Jag ser den andra kategorin som faktiskt ser ut att ha råd med sin bil på sakliga grunder och som dessutom inte bär på en avsmak för människan. Ja så är det på ett ungefär..
Citera
2011-05-22, 02:41
Medlem
n00bStylEs avatar
oavsett lön så är prio 1 att inte ha lån på bilen. sen köper jag helt enkelt den bil jag vill ha för dom pengar jag har tillgängliga. kanske en impreza o bygga lite på om ja hade pengar till de.
Citera
2011-05-22, 02:43
Medlem
Exonis avatar
Jag har följande bilar:

Volvo S80 (-07)
Mercedes E500 (-09)
Mercedes GL500 (-07)

Och då har jag alltså en månadslön på 40k+
Citera
2011-05-22, 02:53
Medlem
Den som tycker att det är en bra investering att köpa en bil är ju sär, sett vad soppapriset ligger på? skatt & försäkring, slitage + att den förlorar värde varje kilometer du kör.

Hade jag haft den där lönen hade jag nog haft en nyare v70. Eller iofs så kommer jag köpa en sån hursomhelst. Även om jag "bara" har ut ~26000.
Citera
2011-05-22, 02:55
Medlem
irksomes avatar
Kör en Skoda Yeti just nu då jag föll lite för deras propaganda, har sedan tidigare en skoda som har funkat suveränt.
Inte för att jag är Ove Sundberg men jag trivs väldigt bra med Skodan och pengar är ju inget problem (tjänar 45k/mån).
Det jag inte kan förstå är att din kompis säger att det är en invenstering, det måste vara det sämsta sättet att invenstera något på, bilvärdet går ner SJUKT mycket på några år.
Citera
2011-05-22, 02:58
Medlem
Kör en 03ans bmw m3, men med 40 lök i månan hade jag kört carrera 997 eller nya m3an
Citera
2011-05-22, 03:20
Medlem
Etirdets avatar
Är du säker på att han vet vad investering betyder? Jag antar också att han är bonnig. Jag skulle satsa på ett bra boende framför en bil. Har inget jobb så jag skulle inte köpa någon dyr bil och även om jag tjänade 35k+ skulle jag välja en billig bil. Köper man dyra bilar bara för uppmärksamhet är man en loser så det bara skriker om det.
Citera
2011-05-22, 03:26
Medlem
coq_noirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xarplin
Tjena FB!

En vän till mig har en lön på 17k och han har precis köpt en Audi i prisklass 200-250k, vi diskuterade lite och själv sa jag till honom att jag hade helst sparat lite pengar och köpt en begagnad bil på 50k men han ser det som en "investering". Hans far är egenföretagare har en lön på cirka 40.000kr brutto och kör en begagnad Toyota Rav4 som köptes för 75k.

Nu till min frågan:

Ponera att ni hade en månadslön på 35-40.000kr, vad skulle ni köra för bil?

Oavsett lön, om jag så blir miljonär, så kommer jag alltid att köra mina gammla kära fordar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in