Citat:
Ursprungligen postat av
Callidac
Felformulerat av mig. Menade om infon är laglig att vidarebefordra på merinfo.se.
Finns det inte en viss praxis om uppgifter som anses privata? Skulle gärna se juridisk prövning i frågan då jag anser att det inte angår andra hur många bilar jag äger.
På merinfo.se hemsida:
" merinfo.se hämtar sin information från olika leverantörer som i sin tur hämtar information från Statens personadressregister, SPAR, Tele och mobiloperatörerna, Kronofogdemyndigheten, Skatteverket samt Bolagsverket. Den information som Merinfo.se presenterar är offentlig information som redan idag är tillgänglig för allmänheten på flera olika sätt, via telefon, brev, fax eller online."
Det som gör mig irriterad är att man inte kan välja att ta bort sig själv ifrån merinfo.se som man kan göra på hitta.se tex, och att man inte ens har möjlighet att i alla fall välja vilka uppgifter man vill eller inte vill ha med. Enda möjligheten är om man har skyddat nummer, men då syns fortfarande alla övriga uppgifter. Jag tycker att det inte är etiskt riktigt att lämna ut information om andra i ett kommersiellt syfte.