• 1
  • 2
2016-02-07, 03:36
Medlem
Hoppas jag postat rätt nu!
Jag undrar om sajten merinfo.se och även sajten ratsit.se är lagliga?

Det är inte etiskt riktigt att ge ut personers identiteter utan deras vetskap och samtycke för ett kommersiellt syfte, men merinfo.se menar att deras sajt är fullt laglig.

Finns det något sätt att sätta stopp för de här sajterna?
Citera
2016-02-07, 03:43
Medlem
Vet inte riktigt vad du syftar på, men adressuppgifter samt födelsedatum är offentliga uppgifter. Telefonnummer däremot kan du välja att ha skyddat nummer.
Citera
2016-02-07, 03:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av farmak
Vet inte riktigt vad du syftar på, men adressuppgifter samt födelsedatum är offentliga uppgifter. Telefonnummer däremot kan du välja att ha skyddat nummer.

Man kan även se fordon och fastigheter som ägs. Är det offentliga uppgifter?
Citera
2016-02-07, 03:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farmak

Visar ju även information om man har bolag, äger fastighet och fordon.

Hitta.se och Eniro.se är ju ändå sajter som bara visar adress, telefonnummer och vill man inte ha sina uppgifter där kan man välja att ta bort dem vilket man inte kan på sajter som merinfo.se och ratsit.se
Senast redigerad av Den.smarta 2016-02-07 kl. 03:51.
Citera
2016-02-07, 03:51
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Callidac
Man kan även se fordon och fastigheter som ägs. Är det offentliga uppgifter?

Hur får sidorna infon om den inte är offentlig?
Citera
2016-02-07, 03:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena

Ifrån teleoperatörer, myndigheter och andra privata aktörer.
Senast redigerad av Den.smarta 2016-02-07 kl. 03:56.
Citera
2016-02-07, 03:55
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Den.smarta
Enligt merinfo själva ifrån teleoperatörer, myndigheter och andra privata aktörer.

Tvivlar på att myndigheter tex lämnar ut info som inte är offentlig hur som helst...

Dom kapar bara några extar led, all infon på sidan istället för att du själv behöver ringa varje myndighet och få infon.
Citera
2016-02-07, 04:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena

Felformulerat av mig. Menade om infon är laglig att vidarebefordra på merinfo.se.

Finns det inte en viss praxis om uppgifter som anses privata? Skulle gärna se juridisk prövning i frågan då jag anser att det inte angår andra hur många bilar jag äger.
Citera
2016-02-07, 04:13
Medlem
Citat:
Felformulerat av mig. Menade om infon är laglig att vidarebefordra på merinfo.se.

Finns det inte en viss praxis om uppgifter som anses privata? Skulle gärna se juridisk prövning i frågan då jag anser att det inte angår andra hur många bilar jag äger.

@Callidac: Du får höra av dig till transportstyrelsen och fråga hur de tolkar offentlighets- och sekretesslagen som styr hur myndigheter får och inte får lämna ut uppgifter om dig.
Citera
2016-02-07, 04:25
Medlem
Citat:

På merinfo.se hemsida:
" merinfo.se hämtar sin information från olika leverantörer som i sin tur hämtar information från Statens personadressregister, SPAR, Tele och mobiloperatörerna, Kronofogdemyndigheten, Skatteverket samt Bolagsverket. Den information som Merinfo.se presenterar är offentlig information som redan idag är tillgänglig för allmänheten på flera olika sätt, via telefon, brev, fax eller online."

Det som gör mig irriterad är att man inte kan välja att ta bort sig själv ifrån merinfo.se som man kan göra på hitta.se tex, och att man inte ens har möjlighet att i alla fall välja vilka uppgifter man vill eller inte vill ha med. Enda möjligheten är om man har skyddat nummer, men då syns fortfarande alla övriga uppgifter. Jag tycker att det inte är etiskt riktigt att lämna ut information om andra i ett kommersiellt syfte.
Senast redigerad av Den.smarta 2016-02-07 kl. 04:28.
Citera
2016-02-07, 04:40
Bannlyst
Citat:
På merinfo.se hemsida:
" merinfo.se hämtar sin information från olika leverantörer som i sin tur hämtar information från Statens personadressregister, SPAR, Tele och mobiloperatörerna, Kronofogdemyndigheten, Skatteverket samt Bolagsverket. Den information som Merinfo.se presenterar är offentlig information som redan idag är tillgänglig för allmänheten på flera olika sätt, via telefon, brev, fax eller online."

Det som gör mig irriterad är att man inte kan välja att ta bort sig själv ifrån merinfo.se som man kan göra på hitta.se tex, och att man inte ens har möjlighet att i alla fall välja vilka uppgifter man vill eller inte vill ha med. Enda möjligheten är om man har skyddat nummer, men då syns fortfarande alla övriga uppgifter. Jag tycker att det inte är etiskt riktigt att lämna ut information om andra i ett kommersiellt syfte.

Jag vet folk som inte står med i merinfo.se. Vet i fan hur dom gjorde, skyddad identitet tror jag inte för dom är vanliga svenssons.

Finns det något sätt att få bort sina uppgifter?
Citera
2016-02-07, 04:42
Medlem
IGotAGoldenTickets avatar
Citat:
På merinfo.se hemsida:

De har utgivningsbevis och får publicera uppgifterna under precis samma förutsättningar som en tidning. Uppgifterna du talar om finns hos exempelvis TS eller Skatteverket - tillgängliga för vem som helst så länge du inte har skyddad identitet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in