2016-02-07, 09:36
Medlem
bergwall94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Den.smarta
Hoppas jag postat rätt nu!
Jag undrar om sajten merinfo.se och även sajten ratsit.se är lagliga?

Det är inte etiskt riktigt att ge ut personers identiteter utan deras vetskap och samtycke för ett kommersiellt syfte, men merinfo.se menar att deras sajt är fullt laglig.

Finns det något sätt att sätta stopp för de här sajterna?

Ja det är dem och merinfo är ju en bra tjänst som gör det mycket lättare att få fram rätt uppgifter.

Alternativet är ju att man måste ringa Skatteverket, Lantmäteriet med flera för att få ut samma uppgifter ändå.

Ja det är offentliga uppgifter allt de publicerar.

Precis som t.ex alla domar och det mesta annat i det här landet.

På merinfo måste du åtminstonde ha ett konto för att kunna se fullständiga uppgifter annars ser du bara samma som t.ex på hitta.se
Citera
2016-02-07, 10:13
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Callidac
Man kan även se fordon och fastigheter som ägs. Är det offentliga uppgifter?

Ja.

Dessa får vidareförmedlas, men inte till anonym förfrågare. Så, sålänge merinfo har en inloggning innan man kan se sådana uppgifter så är allt i sin ordning.

Jämför med om du frågar på transportstyrelsens hemsida. Då får man bara ut att "fordonet ägs av en X årig [kön] i [ort]"

Om du däremot beställer hem uppgifterna så får du fullständig identitet.
Citera
2016-02-07, 10:17
Moderator
Protons avatar
IT-säkerhet: allmänt --> Juridik
/Moderator
Citera
2016-02-07, 11:18
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Merinfo.se har stört mig länge.
Fick bort mina telefonummer därifrån, men det var allt.

Då är Ratsit bättre då det inte är länkat till Google och man aktivt behöver gå in på Ratsit för att få fram ålder, adress och bilinnehav mm.
Medan på Merinfo.se, så räcker det att man skrivet personens namn på Google så kommer all slags integritetskränkande info upp.

Det som jag tänker är att adress och ålder samt bilinnehav är offentliga handlingar. Men att person i fråga som är intresserade av de här uppgifterna, tidigare aktivt ringde till respektive myndighet för att få ut de här uppgifterna. Personen hade ett syfte/behov av ens uppgifter.

Gentemot nu, där uppgifterna nu är publika för vem som helst, utan att de är egentliga intresserade av ta reda på ens uppgifter.

Hänger ni med i mitt resonemang?
Citera
2016-02-07, 11:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Callidac
Jag vet folk som inte står med i merinfo.se. Vet i fan hur dom gjorde, skyddad identitet tror jag inte för dom är vanliga svenssons.

Finns det något sätt att få bort sina uppgifter?
kontakta merinfo?
Citera
2016-02-07, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 9ekompaniet
kontakta merinfo?

Detta fantastiska bolag tar inte bort någon som helst information om dig, du måste gå till källan för att få bort den. Tex Skatteverket eller Lantmäteriet. Ska man måsta ha skyddad identitet för att slippa skylta med allt?
Citera
2016-02-07, 11:55
Medlem
Antivalents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Den.smarta
På merinfo.se hemsida:
" merinfo.se hämtar sin information från olika leverantörer som i sin tur hämtar information från Statens personadressregister, SPAR, Tele och mobiloperatörerna, Kronofogdemyndigheten, Skatteverket samt Bolagsverket. Den information som Merinfo.se presenterar är offentlig information som redan idag är tillgänglig för allmänheten på flera olika sätt, via telefon, brev, fax eller online."

Det som gör mig irriterad är att man inte kan välja att ta bort sig själv ifrån merinfo.se som man kan göra på hitta.se tex, och att man inte ens har möjlighet att i alla fall välja vilka uppgifter man vill eller inte vill ha med. Enda möjligheten är om man har skyddat nummer, men då syns fortfarande alla övriga uppgifter. Jag tycker att det inte är etiskt riktigt att lämna ut information om andra i ett kommersiellt syfte.

Jag anser att det är etiskt att offentliga uppgifter glrs tillgängliga. Förstår inte problemet med att någon skulle kolla upp hur många bilar du äger?? Är ju skitbra om man ska köpa en bil t ex att veta vem man har att göra med, både som säljare och köpare.
Citera
2016-02-07, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Antivalent
Jag anser att det är etiskt att offentliga uppgifter glrs tillgängliga. Förstår inte problemet med att någon skulle kolla upp hur många bilar du äger?? Är ju skitbra om man ska köpa en bil t ex att veta vem man har att göra med, både som säljare och köpare.

Du har inte jobbat en enda dag där man inte vill hänga ut nåt enda av sitt liv. Eller ska alla med såna arbeten begära kvarskrivning? Ä
Citera
2016-02-07, 12:16
Medlem
Har personligen aldrig förstått detta med att göra saker och ting offentliga, men samtidigt göra det krångligt som satan att få tag på sakerna för privatpersoner. Antingen är man väl lugn med att det offentliggjorda läses av folk, eller så är man inte det. Den mellanvägen som finns idag blir bara konstig i mina ögon.
Citera
2016-02-07, 12:20
Medlem
Wahnsinns avatar
Såna här sidor har ju funnits hur länge som helst. Just merinfo är relativt ny, men upplysning.se och ratsit.se har ju funnits i mer än 10 år. Vad spelar det för roll egentligen? Hade varit mer förståeligt om ens FB-nick också fanns med på sidan.
Citera
2016-02-07, 12:56
Medlem
SituationReports avatar
Det som bör vara offentligt är vilka brott personen begått och hur väl denne är att lita på.

Med en sådan regel behövs varken fängelser eller domstolar.
Citera
2016-02-07, 13:04
Medlem
Under---18s avatar
Tyvärr är det okej för dom att göra detta. Själv tycker jag det borde vara olagligt att systematiskt hämta, samla eller visa denna typ information. Finns många ställen att hämta information

Citat:
Ursprungligen postat av SituationReport
Det som bör vara offentligt är vilka brott personen begått och hur väl denne är att lita på.

Med en sådan regel behövs varken fängelser eller domstolar.
Då tycker jag du kan flytta till Mellanöstern, där sånt hör hemma.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in