2016-02-06, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Ska du göra en "ljuskälla" av det hela igen?

Självklart ska jag göra det, den okunnighet som smeso visar är sanslös.

Citat:
Visst kan det vara viktigt med detaljer, men denna kommer inte att göra något åt trovärdigheten i historien.

Jo om man ska prata om arkens hållfasthet så måste man åtminstone ha vissa grundläggande kunskaper i fysik.

Citat:
Jag kan inget om hur stora båtar man kan bygga, sörskilt nör man blivit 600 år gammal. Även om arken är genomförbart, så brister historien på många andra punkter. Och där har du hittills dragit till med vilda gissningar. Antagligen gissningar du aldrig skulle tro på om någon annan försökte bevisa något för dig.

Fast nu pratar vi om påståendet att arken skulle brytas sönder, det är symptomatiskt att ni vill flytta fokus och prata om andra saker när ni inser hur fel ni har när det gäller ordet "ljuskälla" och om rör är hållfastare än massiv stång i samma storlek.
Citera
2016-02-06, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SamsontheNazarite
Faktiskt Noah var väldigt stark, dom flesta män i bibeln är väldigt starka.

Bara dagens människor är svaga, sitter på sitt jobb som telefon försäljare 8 timmar, sen 1 timme lunch på det, sen kanske det tar dom 1 timme att åka till jobbet och 1 timme åka hem igen.

Här har personen slösat bort 11 timmar av sina 24 timmar och det tyngsta den här personen har lyft är kanske 1,5 liter mjölk paket 1 gång på 1 arm bara.

Sen sover kanske personen normalt 8 timmar för visa sin kropp respekt, så nu är vi upp i 19 timmar av 24 timmar och fortfarande det tyngsta personen har lyft är 1,5 lite mjölk 1 gång.......

Lämnar kvar 5 timmar för personen att göra nåt tungt muskel arbete, men sen om man tar bort tiden för laga frukost, middag, duscha, borsta tänderna 2 gånger, klä på sig kläder, ta av sig kläder, bädda sängen, kolla på tv, kolla på datan och liknande saker så vips är denna person extremt svag.

Man ser ju detta i samhället också att gym inte har över 40kgs hantlar för om man tar tyngre, så tar man steroider.....
Var står det i bibeln att "de flesta män i bibeln är starka"?

Och tänk hur många som förstörde sina kroppar på den tiden, fastän dom var van vid tungt jobb. Dom hade inte samma hjälpmedel som vi, och inte samma läkarkunskaper.
Citera
2016-02-06, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp

Jo om man ska prata om arkens hållfasthet så måste man åtminstone ha vissa grundläggande kunskaper i fysik.

Fast nu pratar vi om påståendet att arken skulle brytas sönder, det är symptomatiskt att ni vill flytta fokus och prata om andra saker när ni inser hur fel ni har när det gäller ordet "ljuskälla" och om rör är hållfastare än massiv stång i samma storlek.
Vilka "ni"? Jag vet inget om båtbygge. Så jag kan ju inte flytta fokus från en diskussion jag inte deltar i, eller hur?
Var i bibeln står det om dessa "rör" och "stänger"? Så kan jag bilda mig en egen upofattning?
Citera
2016-02-06, 14:13
Bannlyst
Citat:
Var står det i bibeln att "de flesta män i bibeln är starka"?

Och tänk hur många som förstörde sina kroppar på den tiden, fastän dom var van vid tungt jobb. Dom hade inte samma hjälpmedel som vi, och inte samma läkarkunskaper.

Började faktiskt igår att söka genom bibeln för bevis för det, för bibeln säger att man ska lyfta 500kg för vara en man.

Men iallafall så finns det många personer i bibeln som är starka, Noah, Noahs söner, Samson/Simson, David, Peter, Jakob, Jesus och många fler.

Vad har du för indikationer att dom förstörde sina kroppar?

Dom hade bättre kunskaper än oss idag.
Citera
2016-02-06, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Ja, tills det första påståendet backats upp.

Det första påståendet kom från smeso. Så ni har alltså rätt att påstå vad som helst utan att backa upp det?

Citat:
Jag tror ingenting, enligt evolutionen har de utvecklats från en gemensam anfader som är betydligt äldre än 6000 år, för flera miljoner år (ren gissning) sedan kan det ha funnits en landförbindelse.

Det måste ha funnits en landförbindelse enligt evolutionsteorin, om inte kängurur hade vingar på den tiden.

Citat:
Jo, se ovan, men frågan är om den kan ha existerat inom den tid som anges i bibeln.

Och?

Citat:
Vad jag tror om järnrör är irrelevant.

Prova att ställa frågan här: https://www.flashback.org/f54

Är det irrelevant om man påstår att arken bryts sönder när man inte ens har grundläggande kunskaper i fysik?
Citera
2016-02-06, 14:20
Medlem
Citat:
Började faktiskt igår att söka genom bibeln för bevis för det, för bibeln säger att man ska lyfta 500kg för vara en man.

Men iallafall så finns det många personer i bibeln som är starka, Noah, Noahs söner, Samson/Simson, David, Peter, Jakob, Jesus och många fler.

Vad har du för indikationer att dom förstörde sina kroppar?

Så Jesus m,fl. lyfte 500 kg? Kan du länka till dom citaten? Så enligt bibeln är du inte en man? ( om du nu är av det könet, vill säga)

Jag har inga indikationer på att just dom förstörde sina kroppar, mer ön det mina egna släktingar och kompisars släktingar råkat ut för.
Citera
2016-02-06, 14:25
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Nej, "mer eller mindre" betyder att vissa punkter avlastas mindre, vissa punkter avlastas mer. Punkten där takstolen sitter avlastas mer än punkter vid sidan om.

Punkter är specifikt vissa delar. ”Mer eller mindre alla punkter” är inte specifikt vissa delar. Om det inte var så du menade så skriver du otydligt.

Citat:
Jag vet inte om du missförstår med flit.

Det spelar ingen roll om materialet är cement, ju fler ramverk desto mer hållfast blir konstruktionen, detta gäller för alla slags material.

Där har du fel. Cement tål tryckkrafter mycket bra, men har dålig hållfasthet för dragkrafter, vilket gör att cement inte kan användas i fackverkskonstruktioner där det är omväxlande drag- och tryckkrafter. Det är bland annat därför som man förstärker betong med armeringsstål.

Citat:
Jo det gör det om ramverket är konstruerat på det sättet att den tar emot och håller emot kraft från olika håll.

En takstol är konstruerad för att främst ta emot kraft uppifrån, men det går att vrida takstolen 90 grader så tar den emot kraft från sidan om man nu skulle vilja det. Och om man då har takstolar åt alla håll så tar takstolarna emot kraft från alla håll.
Ramverket på en mast t.ex. är konstruerad på det sättet att den tar emot kraft från vinden, alltså från sidan, förutom kraften som kommer uppifrån.

Just det, så väggarna skulle alltså behöva bli ganska tjocka.

Citat:
Jaså? Så du menar att det är svårare att böja ett järnrör än en järnstång med samma diameter?

Kan du ge mig en källa på det?

Du säger själv "tjockväggiga rör"(vad det nu är i millimeter), hur är det med ännu mer tjockväggig rör? blir den alltså svagare ju tjockare väggen är? Min erfarenhet är tvärtom.

Nu är det så här att materialet i mitten inte har någon som helst inverkan vid böjning, vilket beror på hur vridmoment fungerar. Ju längre avstånd från centrum av en vridning, desto större inverkan har en kraft (vid vridmotstånd en hindrande kraft).

Om vi tar en 10 meter homogen stång med diametern 10 cm som exempel:
Om du lägger den mellan två stöd så böjs den ner av sin egentyngd, men om du istället tar bort 70% av materialet i centrum så blir det ett 10m långt rör med tjockleken 1,5 cm i väggarna. Detta rör väger bara 30% av vad den homogena stången väger, men har fortfarande omkring 75% av det böjningsmotstånd som en homogen stång har. Detta rör kommer att böjas betydligt mindre. Det material som finns i centrum gör ingen nytta vid böjning och innebär bara extra vikt.
Formeln för den homogena stången är πd3/16 = 196
Formeln för röret är: π(dy4-di4)/16*dy = 149

Samma ytterstorlek ger alltså fortfarande 76% av det faktiska böjningsmotståndet, trots att det bara har 30% av viktbelastningen.
Citera
2016-02-06, 14:26
Medlem
Citat:

Du skriver ofta "ni" , precis som om ateister har något mer gemensamt än att inte tro på gudar. Det finns ingen ateistisk manual vi utgår ifrån, ingen bibel. Så du får finna dig i att få svar som "jag vet inte".
Citera
2016-02-06, 14:27
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Har aldrig sagt det, bara du som kom med ett befängt uttalande som jag visade var fel.

Nej, det var ditt befängda svar som var helt irrelevant för diskussionen, såvida inte arken flöt på en insjö, vilket jag påpekade, men som du tydligen inte förstod.
Citera
2016-02-06, 14:29
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Exempel och belägg, tack.
Senast redigerad av ConnyKlasson 2016-02-06 kl. 14:35.
Citera
2016-02-06, 14:39
Medlem
Citat:
Vilka "ni"? Jag vet inget om båtbygge. Så jag kan ju inte flytta fokus från en diskussion jag inte deltar i, eller hur?
Var i bibeln står det om dessa "rör" och "stänger"? Så kan jag bilda mig en egen upofattning?

Vi pratar om arkens hållfasthet, smeso påstår i princip att en konstruktion försvagas av ett fackverk genom att kraften koncentreras i vissa punkter i konstruktionen, när verkligheten är att kraften fördelas genom avlastning i dessa punkter där fackverket sätts in, och därmed förstärks konstruktionen.

Ju fler fackverk man sätter in i en konstruktion desto större hållfasthet, men då försvinner utrymmen mer och mer, och konstruktionen blir tyngre. Detsamma med ett rör, ju tjockare väggen är, desto mer hållfast blir röret, när väggen är så tjock att inget utrymme finns, så är den som mest hållfast.

Hur mycket fackverk arken innehöll, och på vilket sätt dom var sammanfogade är frågan, men man kan inte påstå att det är omöjligt att bygga en sådan stor träkonstruktion, man behöver bara fylla på med så mycket fackverk som behövs. Om man skulle fylla arken så mycket att innehållet blev solid, alltså som en trästam, så skulle den absolut inte brytas sönder i vågorna, men då skulle det inte finnas plats för djuren. Brytpunkten finns någonstans, men var, det vet inte smeso, det vet inte jag.

Det finns datorprogram som kan räkna ut detta, men då måste man veta hur arken var konstruerad, det står det inget om i bibeln. Men man kan testa olika varianter och se.
Citera
2016-02-06, 14:40
Medlem
Smesos avatar
Citat:

Jaha, och du är tydligen ett geni inom hållfastet och fysik?

Jo, det har du sannerligen visat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in