Citat:
Ursprungligen postat av
Smeso
Jo, men min poäng, som jag sedan förklarade, var att man inte gör det för att avlasta särskilda punkter, vilket du ju också nu medgav i och med att du skrev ”Mer eller mindre alla punkter”.
Nej, "mer eller mindre" betyder att vissa punkter avlastas mindre, vissa punkter avlastas mer. Punkten där takstolen sitter avlastas mer än punkter vid sidan om.
Citat:
Ursprungligen postat av
Smeso
Jo, materialet spelar roll. Det måste vara ett material som klarar både drag- och tryckkrafter lika bra. Det är t.ex. inte lämpligt att använda fackverkskonstruktion med cement. Och med trä så måste man överdimensionera i fackverk för att kompensera för de svaga fogarna.
Jag vet inte om du missförstår med flit.
Det spelar ingen roll om materialet är cement, ju fler ramverk desto mer hållfast blir konstruktionen, detta gäller för alla slags material.
Citat:
Ursprungligen postat av
Smeso
Ja, men min invändning var att ett ramverk inte klarar vridkrafter, som ju uppstår vid vågor, särskilt i ett fartyg som inte går att styra och därför inte alltid kan hållas i rät vinkel mot vågorna.
Jo det gör det om ramverket är konstruerat på det sättet att den tar emot och håller emot kraft från olika håll.
En takstol är konstruerad för att främst ta emot kraft uppifrån, men det går att vrida takstolen 90 grader så tar den emot kraft från sidan om man nu skulle vilja det. Och om man då har takstolar åt alla håll så tar takstolarna emot kraft från alla håll.
Ramverket på en mast t.ex. är konstruerad på det sättet att den tar emot kraft från vinden, alltså från sidan, förutom kraften som kommer uppifrån.
Citat:
Ursprungligen postat av
Smeso
För din information så har en solid konstruktion inte alls en enorm hållfasthet. Den typ av konstruktion som har bäst hållfasthet är tjockväggiga rör i och med att det i stort sett bara är det yttersta materialet som står för hållfastheten. Materialet i mitten har i stort sett ingen som helst inverkan på hållfastheten, annat än vid skjuvning, och det är inte det som gäller i detta fall.
Jaså? Så du menar att det är svårare att böja ett järnrör än en järnstång med samma diameter?
Kan du ge mig en källa på det?
Du säger själv "tjockväggiga rör"(vad det nu är i millimeter), hur är det med ännu mer tjockväggig rör? blir den alltså svagare ju tjockare väggen är? Min erfarenhet är tvärtom.