2016-01-16, 15:58
Medlem
svampen211s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pappa66
Hela grejen är om DU verkligen vill sluta från botten av ditt hjärta eller ej.
Jag ville verkligen sluta, jag hade brukat allt möjligt skit i så många år att jag nog hade dött annars.
Jag sket fullständigt i om jag skulle hamna i några register eller ej, jag la alla korten på bordet och hamnade 6 veckor på behandlingshem med påföljande öppenvård i 11 månader.
Idag har jag 15 månaders nykterhet och mår otroligt bra.
Jag har hela tiden blivit bemött med respekt och empati, visst, vissa läkare och vårdpersonal är faktiskt ganska okunniga och har lätt att ta den enkla vägen genom att erbjuda piller och benzo, för mej hade det varit rena katastrofen om jag tackat ja.
Inga problem med körkortet och inga problem med sociala myndigheter, visst, en hel del jobbiga samtal har man fått genomföra och lämnat pissprov varannan vecka, men det är det verkligen värt om man vill sluta.

Lycka till, det fungerar verkligen om man verkligen vill och tar emot hjälpen.
Tack för ett bra svar! Mycket starkt av dig tycker jag! Hoppas på ett friskt välmående liv till dig i fortsättningen.

Jag vill ju sluta, men min kärlek till opiater är väldigt stor och sitter väldigt djupt, så att säga att jag vill sluta till botten av min hjärta vore nog en lögn. Jag tror inte jag nått botten helt än, men nära där, när jag har abstinens så känner jag att dör jag nu så är det en befrielse. Jag vet inte riktigt, tror inte jag kommer klara det endå, sen att i abstinens ta mig till beroendekliniken för att pissa kommer inte vara lätt. Det är mest dem ofrivilliga abstinenserna och lidandet som gör att jag vill sluta, och när jag har opiater tänker jag jo men fan visst ska ja sluta motivationen är på topp, sen när man ligger med abstinens så vill man bara ha nån opiat, men man måste ju tänka håller man ut kommer man må bättre. Det är också pengarna som är en stor anledning självklart.

Men ifall körkort och så är lugnt så funderar jag på att göra ett försök iaf. Men att sen bli TVINGAD att pissa och så även om jag inte vill längre kommer göra mig förbannad antagligen, kan se lite framför mig hur det kommer bli.
Citera
2016-01-16, 16:12
Medlem
mjukosten78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svampen211
Efter att ha läst här blir jag orolig. Mailade beroende kliniken i mitt län och är nojjig att dem ska skicka snuten på mig eller nåt, behandla mig som en kriminell eller nåt. Sa bara kortfattad att jag ville bli ren från opiater, men nu är man väl körd. Om man har körkort kommer dem börja tvinga en att gå på piss för att behålla det och så?

Risken för LVM eller att dom på annat vis "skickar snuten" på dig är typ 0%. Risken att du måste pissa för körkortet är runt där också. Vi har haft diskussioner om detta i forumet tidigare. Vissa hävdar att man bara blir straffad på olika sätt av vården/soc om man söker hjälp och att alla läkare kommer skicka en rapport till transportstyrelsen. Det stämmer inte med verkligheten.
Själv har jag träffat hundratals människor på behandlingshem, beroendekliniken och NA. Aldrig hört en historia om hur någon har hamnat i en massa trubbel efter att ha sökt hjälp frivilligt. Vi missbrukare är rätt duktiga på att hata på myndigheter som beter sig illa så jag tror ingen sitter och håller på en sån story.
Samtliga jag har träffat som har haft problem med körkort har fått det genom upprepade lobbar, narkotikabrott, ratt/drograttfyllor etc..

Citat:
Jag tycker inte det låter som man får någon behandling här i Sverige, låter mer som dem trackar ner dig och tvingar på dig saker, eventuellt att du hamnar på något fängelse liknande ställe. Har du tur hamnar du på ett OK ställe, ae är det värt det? Att hamna i deras äckliga jävla klor? Funderar på att maila och säga att det gällde en kompis som ångra sig haha.

Söker du hjälp frivilligt "hamnar" du ingenstans. Du får oftast själv välja mellan flera hem dom har kontrakt med. Du är även fri att lämna när du vill. Jag misstänker att många av skräckställena som nämns i tråden är just hem där folk har "hamnat" på av olika anledningar, LVM eller LVM-hot, kontraktsvård osv..
Däremot rekommenderar jag inte dom "softaste" ställena. Försök välja ett ställe där folk som har varit där idag är drogfria (om det är ditt mål). Välj inte ett ställe som någon fullt aktiv rekommenderar som ett "schysst ställe".
Det finns bra hem, grejen är att dom oftast inte är hemmen med fullt utrustat gym, datorer på rummen och 40 roliga aktiviteter i veckan IMHO.
Citera
2016-01-16, 18:36
Medlem
svampen211s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mjukosten78
Risken för LVM eller att dom på annat vis "skickar snuten" på dig är typ 0%. Risken att du måste pissa för körkortet är runt där också. Vi har haft diskussioner om detta i forumet tidigare. Vissa hävdar att man bara blir straffad på olika sätt av vården/soc om man söker hjälp och att alla läkare kommer skicka en rapport till transportstyrelsen. Det stämmer inte med verkligheten.
Själv har jag träffat hundratals människor på behandlingshem, beroendekliniken och NA. Aldrig hört en historia om hur någon har hamnat i en massa trubbel efter att ha sökt hjälp frivilligt. Vi missbrukare är rätt duktiga på att hata på myndigheter som beter sig illa så jag tror ingen sitter och håller på en sån story.
Samtliga jag har träffat som har haft problem med körkort har fått det genom upprepade lobbar, narkotikabrott, ratt/drograttfyllor etc..

Söker du hjälp frivilligt "hamnar" du ingenstans. Du får oftast själv välja mellan flera hem dom har kontrakt med. Du är även fri att lämna när du vill. Jag misstänker att många av skräckställena som nämns i tråden är just hem där folk har "hamnat" på av olika anledningar, LVM eller LVM-hot, kontraktsvård osv..
Däremot rekommenderar jag inte dom "softaste" ställena. Försök välja ett ställe där folk som har varit där idag är drogfria (om det är ditt mål). Välj inte ett ställe som någon fullt aktiv rekommenderar som ett "schysst ställe".
Det finns bra hem, grejen är att dom oftast inte är hemmen med fullt utrustat gym, datorer på rummen och 40 roliga aktiviteter i veckan IMHO.
Okej tack som fan till dig också! Behövde verkligen den här informationen, men jag vet inte om jag kan lägga in mig på ett hem, pluggar just nu och det kan jag egentligen göra överallt där det finns en dator. Egentligen skulle jag nog vilja lägga in mig på ett hem om jag ska göra det alls. Men jag har inte häller vart direkt super öppen att jag är så inne i skiten som jag är. Blir svårt att förklara för folk vart jag hållt hus. Mina nära vänner och så känner jag ju att jag kan berätta för men för vissa "vänner" känner man inte att man vill berätta allt. Men tack för all info än så länge! Mycket uppskattat! Då kan jag va lugn över att ha mailat beroende vården och får se vad dem säger, sen gå därifrån antar jag.
Citera
2016-01-16, 20:39
Medlem
mjukosten78s avatar
Citat:
Okej tack som fan till dig också! Behövde verkligen den här informationen, men jag vet inte om jag kan lägga in mig på ett hem, pluggar just nu och det kan jag egentligen göra överallt där det finns en dator..

Gå på ett NA-möte.
Citera
2016-01-22, 13:19
Medlem
TomRiddlles avatar
Solgläntan i Kramfors. Kanonställe med väldigt bra personal. Vill man bli drogfri så är det ett bra ställe. Jag är iallafall drogfri och har solgläntan att tacka för mycket.
Citera
2016-01-23, 00:13
Medlem
Shadowcrafts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomRiddlle
Solgläntan i Kramfors. Kanonställe med väldigt bra personal. Vill man bli drogfri så är det ett bra ställe. Jag är iallafall drogfri och har solgläntan att tacka för mycket.

Solgläntan här med, schysst ställe ändå!

Brinner av
Citera
2016-01-23, 00:24
Medlem
uh-huhs avatar
Precis kommit hem från Hessleby i mariannelund(Småland)
Helt okej ställe,mycket droger
Citera
2016-02-04, 20:30
Medlem
svampen211s avatar
När man snackat med beroende kliniken och ska dit och prata ännu mer frivilligt kommer man få en stämpel som missbrukare då som alla läkare kan se? Dem har sagt till mig att dem har tystnadsplikt osv men man vet ju inte. Har typ erkänt allt för dem, vad kan man få för hjälp om man är måttligt abstinent? Hade tänkt försöka klara mig utan droger nu men det är första tiden som är jobbigast. Känns ändå bra att ha pratat med dem för de är inte alls så fördomsfulla som jag trodde. Gäller opiater bara för min del.
Citera
2016-02-04, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomRiddlle

Ännu en till som varit på solgläntan!
Citera
2016-02-05, 12:25
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
När man snackat med beroende kliniken och ska dit och prata ännu mer frivilligt kommer man få en stämpel som missbrukare då som alla läkare kan se? Dem har sagt till mig att dem har tystnadsplikt osv men man vet ju inte. Har typ erkänt allt för dem, vad kan man få för hjälp om man är måttligt abstinent? Hade tänkt försöka klara mig utan droger nu men det är första tiden som är jobbigast. Känns ändå bra att ha pratat med dem för de är inte alls så fördomsfulla som jag trodde. Gäller opiater bara för min del.
Tystnadsplikt innebär att du har en viss möjlighet att i efterhand få upprättelse om vårdpersonal skvallrar om dig till privatpersoner. Till exempel kan en sjuksköterska på beroendemottagningen bli dömd om hon på en fest berättar för sina väninnor att svampen211 är en missbrukare.

Tystnadsplikten skyddar dock inte dig från att vårdpersonal berättar om dig för socialtjänst, polis, transportstyrelsen, försäkringskassan och andra myndigheter. Dessa har i princip fri tillgång till de journaler som de anser sig behöva. Det kan dessutom vara svårt att få en försäkring om du har anteckningar om missbruk i journalen eftersom att samtliga försäkringsbolag kräver fullmakt för att överhuvudtaget överväga att försäkra dig.

Om du har barn, körkort eller vapenlicens så är vårdpersonalen dessutom skyldiga att anmäla till till socialtjänsten, transportstyrelsen respektive polisen.
Citera
2016-02-05, 15:02
Medlem
svampen211s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gynekologstol
Tystnadsplikt innebär att du har en viss möjlighet att i efterhand få upprättelse om vårdpersonal skvallrar om dig till privatpersoner. Till exempel kan en sjuksköterska på beroendemottagningen bli dömd om hon på en fest berättar för sina väninnor att svampen211 är en missbrukare.

Tystnadsplikten skyddar dock inte dig från att vårdpersonal berättar om dig för socialtjänst, polis, transportstyrelsen, försäkringskassan och andra myndigheter. Dessa har i princip fri tillgång till de journaler som de anser sig behöva. Det kan dessutom vara svårt att få en försäkring om du har anteckningar om missbruk i journalen eftersom att samtliga försäkringsbolag kräver fullmakt för att överhuvudtaget överväga att försäkra dig.

Om du har barn, körkort eller vapenlicens så är vårdpersonalen dessutom skyldiga att anmäla till till socialtjänsten, transportstyrelsen respektive polisen.
Nu blir jag avskrämd, dem sa till mig att inga myndigheter skulle bli inkopplade, jag har körkort och har vart på körkortsyttrande förut. Jag behöver inte mer skit att dem ska börja fucka med mitt körkort igen. Jag har inte ens någon bil, kör aldrig längre men körkort är dyrt och för mig är det ett stort baksteg bara om den skiten ska krångla med. De där lät ju inte bra om dem har en skyldighet att berätta för dem idioterna. Än så länge har beroendepersonalen varit bra och dem gav mig illusionen av att sverige inte behöver vara ett kallt pisshål, fan jag trodde det fan fanns hjälp att få. Men alla andra myndigheter kan fan fara långt åt helvete. Förlåt men jag är ganska abstinent nu och allt känns rätt hopplöst. Va ska man göra? Pallar inte att gå till ett ställe för att få hjälp men istället bli bestraffad, jag har ju för fan gått dit frivilligt.

Sen så missade jag samtalet idag också för jag är en stor jävla idiot. Men nu känns det nästan som att det var bra att jag missade det, för det verkar som dem kommer ge mig mer problem än vad dem kommer hjälpa. Kanske lika bra att ge upp och bara fortsätta vandra stigen ja gör tills den tar slut och jag möter frälsningen, den eviga vilan från detta jävla helvete. För den här planeten vi lever på måste fan vara helvetet.

Inget hat mot någon här, jag är tacksam, verkligen för alla svar man kan få här och det har hjälpt mig mer än något annat, men just nu vill ja bara lägga mig under jorden och ruttna. För det känns som dem har lurat mig, jag trodde på riktigt ALLT skulle stanna mellan oss på beroende.
Citera
2016-02-05, 15:19
Medlem
mjukosten78s avatar
Citat:
Nu blir jag avskrämd, dem sa till mig att inga myndigheter skulle bli inkopplade, jag har körkort och har vart på körkortsyttrande förut. Jag behöver inte mer skit att dem ska börja fucka med mitt körkort igen..

Stolen kör med sin skräckpropaganda som vanligt. Läs mina inlägg lite längre upp.
(FB) Vilka behandlingshem har ni varit på? (allt om behandlingshem /mod)

Det där med skyldigheten stämmer inte med hur det funkar i verkligheten. Dom två behandlingshem jag har varit på hade exempelvis konsultläkare, ingen blev anmäld till transportstyrelsen. Stolen ljuger för det är ett hot för honom om någon söker behandling och får hjälp.

Så mycket lögner. När jag sprang på beroendeenheten så fanns det personal från soc där. Under den tiden hade jag försörjningsstöd och dom på ekonomiska enheten hade inte en jävla aning om min beroendeproblematik.

Jag fick massvis av hjälp när jag sökte den och har inte på något vis blivit straffad.
Senast redigerad av mjukosten78 2016-02-05 kl. 15:26.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in