Citat:
Ursprungligen postat av
TwnyForReal
Någon som har koll på bra och seriösa o tramsfria behandlingshem ? Gärna inte för strikt utan behandling och fritid, aktiviteter osv.
Jag har genomgått flera behandlingar under min resa och vill framhäva Lindahlen som en av de bättre upplevelserna. Deras
12-stegsbehandling är strukturerad och effektiv, och en av de mest positiva aspekterna var att man deltog i gruppsamtal på förmiddagarna, där alla behandlare bidrog till en öppen och stödjande atmosfär. På Lindahlen tilldelas varje person ett ansvar för ett specifikt område, exempelvis köket eller andra delar av anläggningen, vilket hjälpte mig att hålla mig sysselsatt och gav mig en känsla av ansvar.
FAS1 är 3-5veckor
FAS2 är olika men runt 1månad.där får man mer frihet. 1 innervecka då man får gå med en anordnad kontaktperson "inskriven" person. möte på förmiddagarna "utom helg" kvällsmöte om hur dagen varit där man får säga hur dagen varit eller om man gillar något nån har gjort. efter innerveckan kan du gå på stan själv så länge du är med på gruppaktivitet och slutgrupp kl 14:45 sen har jag för mig att man måste gå på 2 obligatoriska möten i veckan på aa/na
För de som är redo att ta nästa steg finns Fas 3 / utsluss, där behandling kombineras med arbete, praktik eller utbildning för att bygga en stabil framtid.tid fas 3: beroende på hur länge man har fått beviljat från socialtjänsten/kommunen. men där sköter man sig HELT själv och bor 3-4 personer i 2 olika hus i iggesund. där man får skriva handlingslista, sköta tvätt och städ, ta ut sopor m.m Syftet är att stärka deltagarnas självständighet och ge dem en stabil grund att stå på innan utskrivning, för att kunna ta nästa steg mot ett självständigt liv.
För mig var det viktigt att ha något annat att fokusera på under behandlingstiden, särskilt då jag hade varit extrem i mitt drogande. Gruppdynamiken och de uppgifter som gavs hjälpte mig att hålla tankarna borta från gamla vanor och gav mig en känsla av struktur. Behandlingsprogrammet inkluderade även aktiviteter en gång i veckan, vilket var ett bra sätt att bryta upp vardagen och ge oss något att se fram emot.
Måltiderna var också en positiv aspekt – de kom från Restaurang Pulsen och var både näringsrika och välsmakande, vilket var en stor fördel i en annars intensiv och utmanande behandlingstid.
Jag uppskattade verkligen behandlingspersonalen på Lindahlen, som visade stort engagemang och professionalism. En aspekt som var mindre positiv var abstinensavdelningen, där personer ibland kommer in utan att vara helt redo att sluta. Det förekom sporadiskt att vissa erbjöd droger till andra deltagare, vilket jag tror är en utmaning som finns på många behandlingsanläggningar, men detta var inget som förekom ofta.
Sammanfattningsvis var min tid på Lindahlen en bra upplevelse, och jag kände att deras behandlingstil passade mig väl. Jag fick både den struktur och det stöd jag behövde för att ta nästa steg i min återhämtning.