2025-03-17, 21:18
Medlem
SvampDamp.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheRipper24
Hej!
Det så att jag inväntar en p27:a och det är mellan iris i Mullsjö och Hestra. Har nån erfarenhet av dessa två och vad tyckte ni? Vad är skillnaderna ? Tacksam för svar
Haha gjorde nyss min p27a på Iris utvecklingscentrum Hestra. Mycket bra ställe i viss mån, god mat & ingen stress. Man gör inte så värst mycket där
Citera
2025-03-17, 21:21
Medlem
SvampDamp.s avatar
Jag har varit på Fria Borg i simrishamn ägt av Nytida AB, även på Rubinen i Skara och Iris Utvecklingscentrum i Hestra (Gislaved). Bäst av alla ställen var Fria Borg. De har mycket bra behandlingsprogram, man har även egen lägenhet fullt utrustad. Nära till NA & AA möten. Nära till affärer och man hittar alltid på saker på helgerna. Jävligt bra personal och drogtesterna skickas på analys om man vill att de ska göra det.
Citera
2025-03-31, 00:36
Medlem
TwnyForReals avatar
Någon som har koll på bra och seriösa o tramsfria behandlingshem ? Gärna inte för strikt utan behandling och fritid, aktiviteter osv.
Citera
2025-04-01, 01:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TwnyForReal
Någon som har koll på bra och seriösa o tramsfria behandlingshem ? Gärna inte för strikt utan behandling och fritid, aktiviteter osv.
Jag har genomgått flera behandlingar under min resa och vill framhäva Lindahlen som en av de bättre upplevelserna. Deras 12-stegsbehandling är strukturerad och effektiv, och en av de mest positiva aspekterna var att man deltog i gruppsamtal på förmiddagarna, där alla behandlare bidrog till en öppen och stödjande atmosfär. På Lindahlen tilldelas varje person ett ansvar för ett specifikt område, exempelvis köket eller andra delar av anläggningen, vilket hjälpte mig att hålla mig sysselsatt och gav mig en känsla av ansvar.
FAS1 är 3-5veckor
FAS2 är olika men runt 1månad.där får man mer frihet. 1 innervecka då man får gå med en anordnad kontaktperson "inskriven" person. möte på förmiddagarna "utom helg" kvällsmöte om hur dagen varit där man får säga hur dagen varit eller om man gillar något nån har gjort. efter innerveckan kan du gå på stan själv så länge du är med på gruppaktivitet och slutgrupp kl 14:45 sen har jag för mig att man måste gå på 2 obligatoriska möten i veckan på aa/na
För de som är redo att ta nästa steg finns Fas 3 / utsluss, där behandling kombineras med arbete, praktik eller utbildning för att bygga en stabil framtid.tid fas 3: beroende på hur länge man har fått beviljat från socialtjänsten/kommunen. men där sköter man sig HELT själv och bor 3-4 personer i 2 olika hus i iggesund. där man får skriva handlingslista, sköta tvätt och städ, ta ut sopor m.m Syftet är att stärka deltagarnas självständighet och ge dem en stabil grund att stå på innan utskrivning, för att kunna ta nästa steg mot ett självständigt liv.

För mig var det viktigt att ha något annat att fokusera på under behandlingstiden, särskilt då jag hade varit extrem i mitt drogande. Gruppdynamiken och de uppgifter som gavs hjälpte mig att hålla tankarna borta från gamla vanor och gav mig en känsla av struktur. Behandlingsprogrammet inkluderade även aktiviteter en gång i veckan, vilket var ett bra sätt att bryta upp vardagen och ge oss något att se fram emot.

Måltiderna var också en positiv aspekt – de kom från Restaurang Pulsen och var både näringsrika och välsmakande, vilket var en stor fördel i en annars intensiv och utmanande behandlingstid.

Jag uppskattade verkligen behandlingspersonalen på Lindahlen, som visade stort engagemang och professionalism. En aspekt som var mindre positiv var abstinensavdelningen, där personer ibland kommer in utan att vara helt redo att sluta. Det förekom sporadiskt att vissa erbjöd droger till andra deltagare, vilket jag tror är en utmaning som finns på många behandlingsanläggningar, men detta var inget som förekom ofta.

Sammanfattningsvis var min tid på Lindahlen en bra upplevelse, och jag kände att deras behandlingstil passade mig väl. Jag fick både den struktur och det stöd jag behövde för att ta nästa steg i min återhämtning.
Senast redigerad av higherlife 2025-04-01 kl. 01:05. Anledning: felskrivning
Citera
2025-04-27, 08:30
Medlem
Burnwines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheRipper24
Hej!
Det så att jag inväntar en p27:a och det är mellan iris i Mullsjö och Hestra. Har nån erfarenhet av dessa två och vad tyckte ni? Vad är skillnaderna ? Tacksam för svar

Iris Mullsjö funkar om du bara vill ta det lugnt och chilla med väldigt bra mat. Skönt att man får ha telefon, dator osv med wifi. Väldigt lite grupp tycker jag iaf.

Vill du chilla resten av ditt LVM åk dit. Vill du bli nykter på riktigt så hade jag sökt något annat.
Citera
2025-05-07, 17:32
Medlem
Vad kostar det att ligga på behandlingshem? Vem betalar liksom? Äre du själv som får en räkning på 30:000tusen efter utskrivning eller äre nått statligt organ som står för betalningen?

Sen om man av eget bevåg skriver in sig på ett behandlingshem för att bli drogfri har dom tystnadsplikt om ens problematik eller rapporterar dom till andra instanser som polis eller trafikstyrelsen ossåvidare?
Citera
2025-05-20, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mindecember
Jag älskade personalen på gylleby. Vilket hus var du i?

Var i huvudbyggnaden och visst fanns det okey personal där men bara en sådan sak att dom krävde att man skulle öppna munnen vid Medici utdelning är olagligt kriminalvårdens läkare få be dig göra sådana saker men absolut inte ett behandlingshem. Då jag påtalade det så sa dom "Nej vi får inte det MEN vi får ha egna rutiner " men då sa jag att ni kan ej ha rutiner som bryter mot lagen!!! Tack vare deras nonchalans ang min permis förfrågan han jag ej träffa min mamma innan hon avled sa till redan 2-3.veckor innan och man ignorerade mm ig totalt. Sen ska vi inte tala om hur dåligt med aktiviteter dom hade inget som kostade över 100 Sek blev godkänt. Mat n var under all kritik hade bättre käk på kåken. Dessutom tar man emot sexualförbrytare så njaa gylleby är noll stjärnor enligt mig !!
Citera
2025-05-20, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PentiumAllan
Vad kostar det att ligga på behandlingshem? Vem betalar liksom? Äre du själv som får en räkning på 30:000tusen efter utskrivning eller äre nått statligt organ som står för betalningen?

Sen om man av eget bevåg skriver in sig på ett behandlingshem för att bli drogfri har dom tystnadsplikt om ens problematik eller rapporterar dom till andra instanser som polis eller trafikstyrelsen ossåvidare?

Soc betalar platsen om du fått den av dom. Har du massor av pengar kan du betala själv på vissa ställen iaf. Soc kan ge info till Transportstyrelsen om dom efterfrågar det, men det är väl inte negativt att lämna ut att du på eget bevåg sökt hjälp t.ex.
Citera
2025-05-28, 22:18
Medlem
Jag var på ett behandlingshem som heter Villa Leva för ett gäng år sedan när det låg i närheten av Angered. Då fanns det engagerad personal som fattade vad missbruk handlar om och som kunde förstå och hjälpa. Fans personal som hade knarkat själva också men som hade lagt av och varit rena i måna år och dom var ju guld värda.
Jag fick verkligen jobba med mig själv och höll mig drogfri flera år efter att ha varit där och jag vet många andra som också gjorde det men för 3 år sen tog jag återfall och ville komma tillbaka till samma ställe men då var det rena katastrofen där. Helt ny personal som inte fattade någonting och massa droger. Dom hade flyttat till ett stort slott men inte ens det kunde göra att jag stod ut för vad hjälper det om personalen inte har en aning om och skiter i vad som händer. Vet ni något annat ställe som är bra och där man kan få verktyg att hålla sig drogfri?
Citera
2025-06-02, 14:20
Medlem
Sho! Inväntar en p27 och har iris hestra och friaborg som alternativ, jag Undrar om nån kunde hjälp med några frågor

Finns det gym?

Får man göra saker själv tex handla själv och gå på promenader? med tanke på att det ligger affärer o så i närheten

Kommer det in droger?

Tacksam för svar!
Citera
2025-06-22, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Halamadrid10
Sho! Inväntar en p27 och har iris hestra och friaborg som alternativ, jag Undrar om nån kunde hjälp med några frågor

Finns det gym?

Får man göra saker själv tex handla själv och gå på promenader? med tanke på att det ligger affärer o så i närheten

Kommer det in droger?

Tacksam för svar!

Hade valt friaborg,
Hestra kommer de in droger på, finns ingen behandling där och om du vill ha behandling så kommer dem bli irriterade. Det är mer ett ställe för att chilla. Många isolerar sig, perosnalen dem vill helst sitta på kontoret och inte arbeta

- de finns inte gym på hestra men dem kör till ett gym.
Citera
2025-07-11, 16:11
Medlem
Någon som varit på Värne utanför Eksjö??
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in