2015-12-02, 19:16
Medlem
Nämndemansgården Jälla 7 dec 2015

Så är det snart dax. Den 7 dec är det åter tid för att åka tillbaka. Har inte varit där sen 2007 och vill väl inte direkt minnas det som en fantastisk tid. Hoppas nu att det finns några därute som kan uppdatera mig om hur situationen ser ut på Jälla?

När jag va där så va det mobilförbud. Inköp gjordes under resorna till AA-mötena. Jag hade en psykopat till terapeut som heter Fred. Är han kvar? Är rummen fortfarande lika spartanskt möblerade?

Ja uppdatera mig med det ni har.

Har googlat och hittar knappt ngt matnyttigt om denna plats på jorden, kanske inte är ngn tillfällighet.

//Björne.
Citera
2015-12-09, 21:07
Medlem
ShogunAssassin87s avatar
Har varit på Iris i Enköping 2 gånger 2013 och 2014. Om man vill bli drogfri så e det bästa stället
Citera
2015-12-10, 18:30
Medlem
WJC123s avatar
LVM Östfora , Evada , Östagården , Västberga utredningshem, Provita, LVM Håkanstorp och Rockesholm två gånger.
Citera
2015-12-14, 07:38
Medlem
ATLAS64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WJC123
LVM Östfora , Evada , Östagården , Västberga utredningshem, Provita, LVM Håkanstorp och Rockesholm två gånger.
kan du berätta lite om Provita ?
Citera
2015-12-14, 18:32
Medlem
desammlass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Indo
Har nu suttit på Ljungbacken,avd Viken och Gläntan..
Viken var helt okej inte så mycket droger där,men på Gläntan röktes det hasch på toan och det knaprades metylfenidat hela tiden,även kho kho

mycket medveten om det suttit på höjden o kastanje gården när den fans en av personalen var skit men han är död nu sen en tid tillbacka och chefen hete ralf då han var helt oki
Citera
2015-12-22, 17:13
Medlem
GonerStoners avatar
Någon som har varit på selfhelp i Söderhamn?
Citera
2015-12-29, 17:03
Medlem
Hej är det någon som varit på Wäxthuset på Väddö och kan berätta mer om hur det är där? Hur bor man? Maten? Fritidssysselsättningar? Personalen? Hur är verksamheten?
Citera
2016-01-04, 11:45
Medlem
Någon flashbackare som har erfarenhet utav Kurön i Stockholms skärgård, eller som sitter på information från vänner eller bekanta?

Har själv tagit del utav obekräftade rykten som gör gällande att ön är vad man kan kalla för en straffkoloni för missbrukare. Oavlönat hårt arbete för dom inskrivna istället för vård skall tydligen vara det som prioriteras. Dessutom en personal som mer eller mindre kan beskrivas som plitar än vårdare. Att vara nykter på ön skall enligt rykten vara svårt, om inte omöjligt då stället enligt vissa ska vara nerlusat med droger och alkohol.

Om någon här har egna erfarenheter från att ta in olika substanser till ön, hur gick ni då tillväga? Personer jag har pratat med har sagt att personalen har noll koll på sådana saker.

Ni som vet mera om detta ställe, som har positiva eller negativa erfarenheter får gärna fylla på här.

Orsaken till att jag ställer dessa frågor är att jag har sökt jobb på instutionen.
Citera
2016-01-04, 16:18
Medlem
mjukosten78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnCrona

Om någon här har egna erfarenheter från att ta in olika substanser till ön, hur gick ni då tillväga? Personer jag har pratat med har sagt att personalen har noll koll på sådana saker.

Jag har inte varit där men av erfarenhet från två behandlingshem kan jag säga att det sällan är några problem att få in droger. Det är inga anstalter vi talar om så det är inte praxis i behandlingshemsvärlden med visiteringar när man exempelvis har varit på ledighet. Det brukar ske kontroller med blås-/urinprov och är man på ett bra ställe kommer ens medpatienter inte tolerera att man använder.
Jag tror även att alla behandlingshem lätt får ryktet att vara "nedlusat med droger".
Senast redigerad av mjukosten78 2016-01-04 kl. 16:20.
Citera
2016-01-08, 20:07
Medlem
Nicke1234s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brb-Toa
Satt på Hornö LVM-hem utanför enköping i tre månader innan jag kom ut på en p27 för några veckor sedan.
Plitar som personal och de låsta avdelningarna är helt åt helvete. Finns inget man kan göra förutom att käka och kolla på tv.

Däremot så var halvöppna (man får gå ut och vara framför byggnaden/nere vid bryggan som man vill mellan 09-22) mycket bättre med halvvettig personal, lugnare stämning och fler aktiviteter. Rumsgenomgång dagligen och det fanns droger om man bara letade. Maten var kass och det fanns sjukt mycket trasiga människor där. Hornö är ju bara förvaring utan behandlingsinslag.

edit: Måste tillägga att de är JÄVLIGT restruktiva med mediciner där, även om man har flertal diagnoser och smärta dygnet runt, både psykisk och fysisk. Neuroleptika är den enda medicinen man behöver enligt dom. Kanske är så överallt, men ibland tog det flera veckor innan man ens fick träffa läkare. "Kanske nästa vecka.", riktigt dåligt. De kunde till och med säga från att träffa dig innan du ens fått chansen att förklara/berätta vad du vill.

Då var vi på Hornö samtidigt...Jag muckade idag. Det var jag som fick den där ankan på kroken när jag fiskade, du har säkert hört talas om det. Att maten var kass kan jag hålla med om, kocken hade ju en tendens att servera rå mat ganska ofta. Han fick förresten sparken för en vecka sen.
I övrigt kan jag inte göra annat än att hålla med. Hornö är precis som du beskriver det, en förvaringsplats.
Citera
2016-01-16, 14:22
Medlem
svampen211s avatar
Efter att ha läst här blir jag orolig. Mailade beroende kliniken i mitt län och är nojjig att dem ska skicka snuten på mig eller nåt, behandla mig som en kriminell eller nåt. Sa bara kortfattad att jag ville bli ren från opiater, men nu är man väl körd. Om man har körkort kommer dem börja tvinga en att gå på piss för att behålla det och så?

Jag tycker inte det låter som man får någon behandling här i Sverige, låter mer som dem trackar ner dig och tvingar på dig saker, eventuellt att du hamnar på något fängelse liknande ställe. Har du tur hamnar du på ett OK ställe, ae är det värt det? Att hamna i deras äckliga jävla klor? Funderar på att maila och säga att det gällde en kompis som ångra sig haha.
Citera
2016-01-16, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svampen211
Efter att ha läst här blir jag orolig. Mailade beroende kliniken i mitt län och är nojjig att dem ska skicka snuten på mig eller nåt, behandla mig som en kriminell eller nåt. Sa bara kortfattad att jag ville bli ren från opiater, men nu är man väl körd. Om man har körkort kommer dem börja tvinga en att gå på piss för att behålla det och så?

Jag tycker inte det låter som man får någon behandling här i Sverige, låter mer som dem trackar ner dig och tvingar på dig saker, eventuellt att du hamnar på något fängelse liknande ställe. Har du tur hamnar du på ett OK ställe, ae är det värt det? Att hamna i deras äckliga jävla klor? Funderar på att maila och säga att det gällde en kompis som ångra sig haha.

Hela grejen är om DU verkligen vill sluta från botten av ditt hjärta eller ej.
Jag ville verkligen sluta, jag hade brukat allt möjligt skit i så många år att jag nog hade dött annars.
Jag sket fullständigt i om jag skulle hamna i några register eller ej, jag la alla korten på bordet och hamnade 6 veckor på behandlingshem med påföljande öppenvård i 11 månader.
Idag har jag 15 månaders nykterhet och mår otroligt bra.
Jag har hela tiden blivit bemött med respekt och empati, visst, vissa läkare och vårdpersonal är faktiskt ganska okunniga och har lätt att ta den enkla vägen genom att erbjuda piller och benzo, för mej hade det varit rena katastrofen om jag tackat ja.
Inga problem med körkortet och inga problem med sociala myndigheter, visst, en hel del jobbiga samtal har man fått genomföra och lämnat pissprov varannan vecka, men det är det verkligen värt om man vill sluta.

Lycka till, det fungerar verkligen om man verkligen vill och tar emot hjälpen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in