2016-02-04, 12:49
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av rickrossrealmoney
http://www.hemnet.se/bostad/bostadsratt-2rum-sommarhemmet-fritjof-nansens-vag-uddevalla-kommun-fritjof-nansens-vag-11-8676135
Vilken mäklare tar såhär äckliga bilder och vad är det för kamera?
Om lägenheten kostar 350,000 blir det inte så mycket provision så mäklaren har knappast råd att anlita riktig fotograf. Det kan mycket väl vara fotat med mobil.
Citera
2016-02-04, 13:36
Medlem
Softis...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Om lägenheten kostar 350,000 blir det inte så mycket provision så mäklaren har knappast råd att anlita riktig fotograf. Det kan mycket väl vara fotat med mobil.
Det var usla bilder. Ingen yrkesstolthet där inte.

En vettig kamera kostar inte så mycket i dag, och kostnaden för den slås ju ut på flera objekt, och borde tillhöra mäklaren arbetsutrustning. Det finns rätt bra guider på nätet där en kan lära sig om att fotografera mäklarbilder, och om inte det hjälper så går det att få bra hjälp här på FB. =)
Citera
2016-02-04, 18:47
Medlem
Bongomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarolynHax
Jag blir inte klok på utsidan av detta hus: Tre sidor slätputsade i vitt och den fjärde i gult tegel!? Fasaden renoverad 2007, så det är ingen tillfällig försening det handlar om. http://www.hemnet.se/bostad/villa-6rum-hasselby-sodra-villastad-stockholms-kommun-kaprifolvagen-23-8703956

Kan också vara en tjurig byggnadsnämnd som vill ha framsidan som det var innan.
Citera
2016-02-05, 14:57
Medlem
Det här kanske är spännande, vad är en renoveringsbomb?

http://jnf.se/objekt/?type=deal&deal_id=MDE2MXwwMDAwMDAwMDE5Nnw1OA..

http://www.blocket.se/lulea/Hertsons_hetaste_renoveringsbomb_65105815.htm?ca=1 _9&w=0&direct=1
Citera
2016-02-05, 18:11
Medlem
TigerKids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zamboni11

http://www.blocket.se/lulea/Hertsons_hetaste_renoveringsbomb_65105815.htm?ca=1 _9&w=0&direct=1
Vad är udda med detta objekt? Vad ska vi kolla på - röd fasad och vit snö på 8 likadana exteriörbilder.
Citera
2016-02-05, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TigerKid
Vad är udda med detta objekt? Vad ska vi kolla på - röd fasad och vit snö på 8 likadana exteriörbilder.
Det var en "rolig" beskrivning av huset och ordet renoveringsbomb är väl inte så vanligt men total antiklimax när inga interiörbilder fanns att se.
Citera
2016-02-05, 18:32
Medlem
WalterNeffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarolynHax
Jag blir inte klok på utsidan av detta hus: Tre sidor slätputsade i vitt och den fjärde i gult tegel!? Fasaden renoverad 2007, så det är ingen tillfällig försening det handlar om. http://www.hemnet.se/bostad/villa-6rum-hasselby-sodra-villastad-stockholms-kommun-kaprifolvagen-23-8703956

Citat:
Ursprungligen postat av TigerKid
Det är nog meningen - typ som att man kan ha en fondvägg.

Citat:
Ursprungligen postat av Jumalauta
Det är ett fint litet hus. Säkerligen har alla fyra ytterväggar varit i gult tegel från början. Det är ett oskick att slamma över teglet på husen från 50-, 60- och 70-talen. Jag begriper inte hur man tänker, tegel är ursnyggt.

Det var en modegrej på 50/60-talet med just den där typen av tre väggar puts/en vägg tegel. Det ger ju just intrycket av en fondvägg där man så att säga "lyfter fram" dom arkitektoniska kvaliteterna i teglet. Om ni kollar närmare ser ni att det är en annan form av tegel dessutom, smalare och plattare, och där man har skurit ut fogarna (har glömt vad den tekniken heter) så att det blir ett mellanrum mellan stenarna, vilket ytterligare lyfter fram teglet genom skuggeffekter.

Tegelväggen är närmast utformad i romersk still, det antika romerska teglet är just plattare och längre. Man kan också anta att eftersom dom bara hade en vägg att bry sig om, att dom la ner lite extra möda för att få den riktigt snygg. Ett så kallat "money shot" om man pratar filmtermer. Det var där dom la pengarna för det där spektaklet. Och jag tycker att resultatet blir just det förväntade? Jag tycker att det är en riktigt snygg tegelvägg.

Liknande kan annars mest ses i skåne och Danmark, det tillhörde den Danska mid-century modernismen, det där med tegelväggarna. Det gula teglet är dessutom antagligen från skåne. Danskarna gillade det där med det "tektonik", som innebär att man lyfter fram materialens egna inre estetiska egenskaper.

Träbalkar, tegelväggar, innerväggar av betsad marinplywood, möbler i jakaranda, osv. Hallen på det där huset har ett väldigt fint golv i sten, antagligen original. Jag skulle gissa på en dansk arkitekt, eller en skånebaserad danskinfluerad. Angående dom putsade väggarna, det är ju lätt att kolla på grannskapet, om dom andra husen har liknande putsväggar byggdes antagligen husen på det viset.
Citera
2016-02-05, 19:12
Medlem
Jumalautas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WalterNeff
Det var en modegrej på 50/60-talet med just den där typen av tre väggar puts/en vägg tegel. Det ger ju just intrycket av en fondvägg där man så att säga "lyfter fram" dom arkitektoniska kvaliteterna i teglet. Om ni kollar närmare ser ni att det är en annan form av tegel dessutom, smalare och plattare, och där man har skurit ut fogarna (har glömt vad den tekniken heter) så att det blir ett mellanrum mellan stenarna, vilket ytterligare lyfter fram teglet genom skuggeffekter.

Tegelväggen är närmast utformad i romersk still, det antika romerska teglet är just plattare och längre. Man kan också anta att eftersom dom bara hade en vägg att bry sig om, att dom la ner lite extra möda för att få den riktigt snygg. Ett så kallat "money shot" om man pratar filmtermer. Det var där dom la pengarna för det där spektaklet. Och jag tycker att resultatet blir just det förväntade? Jag tycker att det är en riktigt snygg tegelvägg.

Liknande kan annars mest ses i skåne och Danmark, det tillhörde den Danska mid-century modernismen, det där med tegelväggarna. Det gula teglet är dessutom antagligen från skåne. Danskarna gillade det där med det "tektonik", som innebär att man lyfter fram materialens egna inre estetiska egenskaper.

Träbalkar, tegelväggar, innerväggar av betsad marinplywood, möbler i jakaranda, osv. Hallen på det där huset har ett väldigt fint golv i sten, antagligen original. Jag skulle gissa på en dansk arkitekt, eller en skånebaserad danskinfluerad. Angående dom putsade väggarna, det är ju lätt att kolla på grannskapet, om dom andra husen har liknande putsväggar byggdes antagligen husen på det viset.
Jag bor i ett område där de gamla tegelhusen slaktas en masse så jag är säkert miljöskadad. Utesluter inte att det är som du säger men utesluter inte heller att putsen är tillkommen senare. Södra Sverige är dock inte min specialitet så din tolkning får företräde. Väldigt charmig byggstil hur som helst som man undrar varför den övergivits till förmån för t.ex. Pål Ross-idioti.
Citera
2016-02-05, 20:27
Medlem
CarolynHaxs avatar
Citat:

Jätteintressant, tack Walter! Jag hade ingen aning om detta.
Citera
2016-02-05, 21:11
Medlem
SuraStinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zamboni11

Jobbigt hurtig beskrivning. Och vad sjutton är en delikat renoveringsbomb?
Dessutom tycker jag det låter opraktiskt med en garagedel som sitter ihop med grannen.

Äntligen, äntligen, som världen har väntat! En delikat renoveringsbomb som är något för Dig som gillar lite mer rejäla tag när det gäller det mesta! Här skulle inte Ernst Kirschsteiger tassa runt barfota och hitta på små mysprojekt för den kvinnliga tv-publiken i första taget. Vi söker Dig som inte behöver en Alvedon för lite huvudvärk utan med glatt humör vill framåt i livet och ser möjligheterna. Här behöver man nämligen suga tag i det mesta. Spännande parhus på 144 kvm boyta fördelat på två plan med massor av fostrande fysiskt arbete. Läget innebär de lugna kvarteren med fågelnamn och ett solskönt läge. Entréplan erbjuder främst sällskapsyta. På ovanvåningen finns bland annat sovrum och badrum. Baksidan ger möjlighet till trädgårdsland för den som önskar. På baksidan finns uteplatsen där morgonkaffet med fördel kan intas. Garagedel som sitter ihop med grannen.
På med blåstället så syns vi på visningarna!
Citera
2016-02-05, 22:26
Medlem
TigerKids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lacrima
Det var en "rolig" beskrivning av huset och ordet renoveringsbomb är väl inte så vanligt men total antiklimax när inga interiörbilder fanns att se.

Citat:
Ursprungligen postat av SuraStina
Jobbigt hurtig beskrivning. Och vad sjutton är en delikat renoveringsbomb?
Dessutom tycker jag det låter opraktiskt med en garagedel som sitter ihop med grannen.

Äntligen, äntligen, som världen har väntat! En delikat renoveringsbomb som är något för Dig som gillar lite mer rejäla tag när det gäller det mesta! Här skulle inte Ernst Kirschsteiger tassa runt barfota och hitta på små mysprojekt för den kvinnliga tv-publiken i första taget. Vi söker Dig som inte behöver en Alvedon för lite huvudvärk utan med glatt humör vill framåt i livet och ser möjligheterna. Här behöver man nämligen suga tag i det mesta. Spännande parhus på 144 kvm boyta fördelat på två plan med massor av fostrande fysiskt arbete. Läget innebär de lugna kvarteren med fågelnamn och ett solskönt läge. Entréplan erbjuder främst sällskapsyta. På ovanvåningen finns bland annat sovrum och badrum. Baksidan ger möjlighet till trädgårdsland för den som önskar. På baksidan finns uteplatsen där morgonkaffet med fördel kan intas. Garagedel som sitter ihop med grannen.
På med blåstället så syns vi på visningarna!

Aha, den var faktiskt rolig, tack för citat! Jag är lat och tittar mest på bilderna så jag missade ...
Citera
2016-02-05, 22:32
Medlem
TigerKids avatar
Citat:

Trevligt med informativa inlägg i tråden!

Med mina lite simplare ord - tycker det passar in i stilen så det ska nog vara så.

Om man däremot ser på exempelvis egna hems-villor som fått rödmålad träpanel och eller ett 20-talshus som "bättrats på" med mexitegel så känns det fel direkt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in