2016-02-04, 13:18
Medlem
Milford.Cubicles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av technoisbest
Vilket kön har du? Är du ung eller medelålders? Och på vilket sätt är du konstig? Har du alltid varit överviktig eller blev det en effekt av ett trauma?
är tjej och ja det har varit när jag blivit mobbad och andra saker som jag fått svårt med att jag hellre äter en massa för blir så orolig och ledsen.
jag är inte "överviktig" är inom normal vikt men vissa gillar att kalla det tjock tydligen. vill själv banta också så bara att äta mindre eller? känns lättare nu för mår inte så dåligt . träna och röra på mig har jag alltid gjort, fortsätter bara med det som innan.
vet inte vilket sätt jag är konstig... är 25... en del verkar alltid hitta någon anledning att hata mig eller hitta på saker om mig
har väl blivit tvärtom nån gång med att jag slutat äta helt så varit lite rädd för att det ska bli så igen, men tror inte de nu
eller att folk ska börja tycka jag är snyggare om jag går ner i vikt, är rädd för det...
Senast redigerad av Milford.Cubicle 2016-02-04 kl. 13:44.
Citera
2016-02-04, 14:57
Medlem
Milford.Cubicles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SingMeToSleep
Jag är inte emot promenader som sådant då det är ett bra sätt för många tjockisar att A) röra på dököttet, B) bränna kalorier, C) fungera som en inkörsport till "riktig" träning och D) kunna genomföra jämförelsevis långa (1,5-2 timmar) pass dagligen för att hålla sig borta från chipsskålen åtminstone en del av kvällen. Att det är någon sorts magi för fettförbränningen är dock en myt då det ändå är avhängigt den totala kaloriförbrukningen och -intaget sett över en längre period. Myten måste dö så att fakta kan fortleva.

Håller med om att det är en bra start på dagen och att det kan sporra till andra fördelar. När våren kommer är det angenämt att gå en morgonpromenad och spana in alla härliga löparrumpor som skumpar runt i löptights på hälsobloggande unga tjejer som hetsar mot strandformen. Det ger åtminstone mig motivation att lyfta lite tyngre när det väl är dags.
men de är väl för man har lägre ämnesomsättning på natten och då sätts de igång mer om man går en promenad på morgonen? har ingen fakta om de bara fått för mig att jag läste det
Citera
2016-02-04, 17:00
Medlem
SingMeToSleeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milford.Cubicle
men de är väl för man har lägre ämnesomsättning på natten och då sätts de igång mer om man går en promenad på morgonen? har ingen fakta om de bara fått för mig att jag läste det

Nej.
Citera
2016-02-04, 19:39
Medlem
Soxis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wildebeest
Jag skyller på evolution. Vi människor är fortfarande anpassade för en tillvaro där kalorier är svårt att få tag i och man får slita som satan för att överleva. Då gäller det att vila när man kan och stoppa i sig vad man hittar, särskilt sånt med mycket kalorier, för om stenåldersmänniskan tackat nej när det fanns mat och sprungit ut och joggat i stället för att vila när chansen finns hade hon svultit ihjäl och dött ut.

Kan bekräfta att det här stämmer. Det är många faktorer som påverkar men din inre grottmänniska är en av dem. Källa: naturkunskapslärare
Citera
2016-02-04, 20:53
Bannlyst
Citat:
Feta människor väljer i en överväldigande majoritet av fallen sin övervikt genom sin sunkiga kosthållning och stillasittande livsstil. Hur kan man göra så mot sig själv när man vet att tjockisar är några av de mest hånade och nedvärderade som finns. Jag tycker själv inte om fat-shaming, men hur kan man bara låta det gå så långt att man låter sig bli en fet, äcklig valross/kossa?

Jämförelsen med att sitta i fängelse är kanske intressant? En hel del som kommer ut brukar väl ha lagt på sig 10-20 kg, kanske för att det inte finns så mycket annat meningsfullt att göra än att äta? Och vissa har problem med sociala kontakter i början.
Citera
2016-02-04, 21:52
Medlem
technoisbests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milford.Cubicle
är tjej och ja det har varit när jag blivit mobbad och andra saker som jag fått svårt med att jag hellre äter en massa för blir så orolig och ledsen.
jag är inte "överviktig" är inom normal vikt men vissa gillar att kalla det tjock tydligen. vill själv banta också så bara att äta mindre eller? känns lättare nu för mår inte så dåligt . träna och röra på mig har jag alltid gjort, fortsätter bara med det som innan.
vet inte vilket sätt jag är konstig... är 25... en del verkar alltid hitta någon anledning att hata mig eller hitta på saker om mig
har väl blivit tvärtom nån gång med att jag slutat äta helt så varit lite rädd för att det ska bli så igen, men tror inte de nu
eller att folk ska börja tycka jag är snyggare om jag går ner i vikt, är rädd för det...

Några överflödiga kilon ska du inte oroa dig för, för du låter söt ändå. Men om du ändå vill gå ner så är det viktigaste att du drar ner på kolhydraterna. Morgonpromenader är förövrigt ett effektivt sätt att bränna fett, då kroppen är i ett fastande tillstånd och måste därför använda fett som bränsle. singmetosleep är bara negativt inställd eftersom att hans fettvalkar aldrig har gjort det fysiologiskt möjligt för honom att genomföra ett sådant experiment.
Citera
2016-02-04, 22:15
Bannlyst
Nu är jag inte tjock, men det är sjukt lätt att bli det.
Ofta är det på tok för höga kolesterolvärden som är boven.

Dessutom vet jag hur lätt det är att bli tjock. Jag säljer hela mitt liv för att behålla normalvikten med risk för underdrift. Jag sitter typ här och grinar (på riktigt alltså) för att jag inte ens kan käka 2 extra brödskivor och det är sant.
Du sitter här och garvar åt folk som är hungriga som djur bara för att just du kanske är (halv)stor med muskler (av att döma av dina tidigare trådar), medan jag sitter och tränar sönder mig på gym, bara för att behålla normalvikt. Jag sitter här och spyr av hunger, bara för att imorgon kunna äta 2 brödskivor extra och ett glas mjölk extra, men då måste jag också gymma över 1 timme och det tål inte jag, men det får kosta mina knän för jag bryr mig inte för jag vill kunna käka normalt.

Jag måste alltså äta som en baby för att vikten skall ligga på status quoe.
Citera
2016-02-04, 22:35
Medlem
technoisbests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snubben4321
Nu är jag inte tjock, men det är sjukt lätt att bli det.
Ofta är det på tok för höga kolesterolvärden som är boven.

Dessutom vet jag hur lätt det är att bli tjock. Jag säljer hela mitt liv för att behålla normalvikten med risk för underdrift. Jag sitter typ här och grinar (på riktigt alltså) för att jag inte ens kan käka 2 extra brödskivor och det är sant.
Du sitter här och garvar åt folk som är hungriga som djur bara för att just du kanske är (halv)stor med muskler (av att döma av dina tidigare trådar), medan jag sitter och tränar sönder mig på gym, bara för att behålla normalvikt. Jag sitter här och spyr av hunger, bara för att imorgon kunna äta 2 brödskivor extra och ett glas mjölk extra, men då måste jag också gymma över 1 timme och det tål inte jag, men det får kosta mina knän för jag bryr mig inte för jag vill kunna käka normalt.

Jag måste alltså äta som en baby för att vikten skall ligga på status quoe.

Har du testat LCHF? Jag lovar att det blir lättare att hålla vikten med den kosthållningen. För när du äter fett så blir du mättare än om du hade ätit samma mängd kalorier i form av kolhydrater. Detta trots att fett innehåller 9 kalorier och kolhydrater 4.

Du bör dock inte gå till överdrift utan ät långsamma kolhydrater i rimliga mängder; sötpotatis, brunt ris, bönor etc. De där brödskivorna du tuggar i dig är snabb energi som tyvärr lägger sig på magen, förutsatt att du inte tränar/motionerar i samband med intaget.

Vill inte trycka ner folk för saker de inte kan rå för/förändra, men övervikt grundar sig nästan alltid i lathet och/eller okunskap om vad som faktiskt är bra kost.

Edit: Mjölk är förövrigt ungefär som läsk med lite kalcium och protein.
Senast redigerad av technoisbest 2016-02-04 kl. 22:38.
Citera
2016-02-04, 22:50
Medlem
Jag säger bara: Neuroleptika.
Jag brukade vara fet pga alla medicinerna jag åt. Men det var innan det!

Mvh
Citera
2016-02-04, 22:59
Medlem
technoisbests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cherrybeat
Jag säger bara: Neuroleptika.
Jag brukade vara fet pga alla medicinerna jag åt. Men det var innan det!

Mvh

Är det för att man blir hungrigare och tröttare av medicinen, vilket i sin tur leder till inaktivitet?

Grattis till viktnedgången!
Citera
2016-02-04, 23:22
Medlem
Citat:
Är det för att man blir hungrigare och tröttare av medicinen, vilket i sin tur leder till inaktivitet?

Grattis till viktnedgången!

Precis, all of the above.

Och tack!
Citera
2016-02-05, 01:07
Medlem
technoisbests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SuperSizeMe
Jämförelsen med att sitta i fängelse är kanske intressant? En hel del som kommer ut brukar väl ha lagt på sig 10-20 kg, kanske för att det inte finns så mycket annat meningsfullt att göra än att äta? Och vissa har problem med sociala kontakter i början.

I fängelset blir man muskulös, inte fet. Stor skillnad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in