Citat:
Ursprungligen postat av
Wildebeest

Fetto-Ullenhag. Morgonpromenader är dock mycket uppfriskande och ger en god start på dagen, så man känner sig spänstig och redig. Kanske t o m så mycket att man är nyttig och duktig hela dagen för att inte förstöra?
Jag skyller på evolution. Vi människor är fortfarande anpassade för en tillvaro där kalorier är svårt att få tag i och man får slita som satan för att överleva. Då gäller det att vila när man kan och stoppa i sig vad man hittar, särskilt sånt med mycket kalorier, för om stenåldersmänniskan tackat nej när det fanns mat och sprungit ut och joggat i stället för att vila när chansen finns hade hon svultit ihjäl och dött ut. Med ett mindre evolutionärt synsätt kan man även säga att man är en lat gottegris.

Jag är inte emot promenader som sådant då det är ett bra sätt för många tjockisar att A) röra på dököttet, B) bränna kalorier, C) fungera som en inkörsport till "riktig" träning och D) kunna genomföra jämförelsevis långa (1,5-2 timmar) pass dagligen för att hålla sig borta från chipsskålen åtminstone en del av kvällen. Att det är någon sorts magi för fettförbränningen är dock en myt då det ändå är avhängigt den totala kaloriförbrukningen och -intaget sett över en längre period. Myten måste dö så att fakta kan fortleva.
Håller med om att det är en bra start på dagen och att det kan sporra till andra fördelar. När våren kommer är det angenämt att gå en morgonpromenad och spana in alla härliga löparrumpor som skumpar runt i löptights på hälsobloggande unga tjejer som hetsar mot strandformen. Det ger åtminstone mig motivation att lyfta lite tyngre när det väl är dags.