2015-11-22, 10:17
Medlem
Hej

Om man tackar ja till ett förstahandskontrakt som är korttidskontrakt, men inte studentlägenhet, förlorar man sina köpoäng då? För jag har försökt hitta info om det på nya boplats hemsida men det står inget, och på den gamla står det att man förlorar sina köpoäng.

För med mina 1½ år kötid kommer jag aldrig få en bra lägenhet, men på korttidskontrakten verkar jag iaf ha en chans, men har inte lust att hamna i samma situation om 8 månader eller nåt fast då istället utan några köpoäng alls.
Citera
2015-11-25, 19:05
Medlem
Nebulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crook
Hej

Om man tackar ja till ett förstahandskontrakt som är korttidskontrakt, men inte studentlägenhet, förlorar man sina köpoäng då? För jag har försökt hitta info om det på nya boplats hemsida men det står inget, och på den gamla står det att man förlorar sina köpoäng.

För med mina 1½ år kötid kommer jag aldrig få en bra lägenhet, men på korttidskontrakten verkar jag iaf ha en chans, men har inte lust att hamna i samma situation om 8 månader eller nåt fast då istället utan några köpoäng alls.

Vid korttidskontrakt är det standard att man får behålla kötiden om inget annat anges, såsom att möjlighet för internomflyttning finnes. Vågar inte lova, men jag kan inte minnas något korttidskontrakt där man inte får behålla kötid alt. blir tilldelad en annan lägenhet när det är dags.
Citera
2015-11-25, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crook
Om man tackar ja till ett förstahandskontrakt som är korttidskontrakt, men inte studentlägenhet, förlorar man sina köpoäng då?

Generellt sett tror jag det är som Nebulin skrev men för säkerhets skull, dubbelkolla med värden alt. boplats.

Det kan nog vara bättre med korttidskontrakt är att "andrahandshoppa" mellan lägenheter. Har inte själv bott på korttidskontrakt men vet flera som kunnat bo flera år på ett rivningskontrakt. Oftast billigare än en "vanlig lägenhet" dessutom. Enda kruxet är att du närsomhelst kan bli tvungen att flytta då "garantitiden" för kontraktet gått ut.
Citera
2015-11-30, 01:47
Medlem
cryozos avatar
Jag har nu fått ett kontrakt på en studentlägenhet på Gibraltargatan 86 och är sjukt taggad.

Det är i komplexet som kallas för Emilsborg 4. Är det någon som känner till hur det är att bo i detta område, eller mer specifikt i just denna byggnad? Jag drog ju tabben att skippa visningen då jag var långt nere i kön, men fick den ändå, självklart.

Förvisso är jag glad att ha fått den, men tänkte fråga om någon känner till om huset är fräscht (hört att det renoverades 2012), eller om de som bor där är stökiga eller högljudda?
Citera
2015-11-30, 04:54
Medlem
Red-Pandas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cryozo
Jag har nu fått ett kontrakt på en studentlägenhet på Gibraltargatan 86 och är sjukt taggad.

Det är i komplexet som kallas för Emilsborg 4. Är det någon som känner till hur det är att bo i detta område, eller mer specifikt i just denna byggnad? Jag drog ju tabben att skippa visningen då jag var långt nere i kön, men fick den ändå, självklart.

Förvisso är jag glad att ha fått den, men tänkte fråga om någon känner till om huset är fräscht (hört att det renoverades 2012), eller om de som bor där är stökiga eller högljudda?

Guldheden är ett eftertraktat och lugnt område samt väldigt nära till centrum.

Kan inte svara på hur fräscht det är inne då jag inte har varit inne i din byggnad. Har varit inne i ett av dom två bruna höghusen men det verkade bara vara rum där och inga lägenheter men det var ju inte sunkigt om man säger så.
Citera
2015-12-02, 15:41
Citat:
Ursprungligen postat av cryozo

Fick bortamatch med en brud i det huset för ett par månader sen. Såg fräscht ut i vanlig svensk studentstandard och verkade lugnt (antar att det är rätt bra ljudisolering i studentlägenheter). Sen har du ju nära till gym och stan så det är bara att gratulera!
Citera
2016-01-04, 16:21
Medlem
Tlagnojs avatar
Är det inte många idiotsökande?

Alltså folk som sitter med många ködagar men tvivelaktig betalningsförmåga och betalningsmoral.

Visst, centrala 1;or och 2;or med låga hyror är det klart det är konkurrens om. Men resten verkar inte vara något större krav på ködagar.
Citera
2016-01-08, 13:51
Medlem
Ny statistik från boplats, artikel i Göteborgs-Posten.

http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1....an-pa-lagenhet
Citera
2016-01-21, 19:34
Medlem
Zawaqs avatar
Bellmansgatan 3 (Göteborg)
7003 kr/mån, 62.4 m², 2 rum Status: Uthyrd Gick till en sökande med 3163 dagar registreringstid.

Odinsplatsen 8 (Göteborg)
5658 kr/mån, 59.0 m², 2 rum Status: Uthyrd Gick till en sökande med 3128 dagar registreringstid.
Citera
2016-01-25, 01:42
Hur många ska det max vara före i kö för att man ska ha en realistisk chans till att få gå på visning?
Citera
2016-01-25, 05:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sickmyduck
Hur många ska det max vara före i kö för att man ska ha en realistisk chans till att få gå på visning?

I annonsen för lägenheten ser du vilken plats du har av alla som har anmält intresse. Är det fler än 50 personer före dig är chansen minimal att du blir bjuden på visning. Att du anmäler intresse på lägenheter där du inte har en chans att komma på visning hjälper dig inte. Hyresvärdarna tittar inte på hur många lägenheter du söker.

....

Privata hyresvärdar behöver inte ha någon särskild rangordning, utan kan välja att läsa igenom intresseanmälningarna och sedan bestämma vem som ska få komma på visning och få kontraktet. Därför kan det ibland gå väldigt snabbt att få en lägenhet.

https://nya.boplats.se/tipshjalp/sokahyresratt/tid
Senast redigerad av Ugbug 2016-01-25 kl. 05:07.
Citera
2016-01-25, 22:21
Citat:
Ursprungligen postat av Ugbug
I annonsen för lägenheten ser du vilken plats du har av alla som har anmält intresse. Är det fler än 50 personer före dig är chansen minimal att du blir bjuden på visning. Att du anmäler intresse på lägenheter där du inte har en chans att komma på visning hjälper dig inte. Hyresvärdarna tittar inte på hur många lägenheter du söker.

....

Privata hyresvärdar behöver inte ha någon särskild rangordning, utan kan välja att läsa igenom intresseanmälningarna och sedan bestämma vem som ska få komma på visning och få kontraktet. Därför kan det ibland gå väldigt snabbt att få en lägenhet.

https://nya.boplats.se/tipshjalp/sokahyresratt/tid

Tack för info!

Någon här som kan ge verkliga exempel på hur många som varit före i kön vid tid för visning? Är man t.ex mer eller mindre garanterad visning om det är <5 före vid kommunalt bostadsbolag och man uppfyller alla krav?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in