2016-02-03, 15:45
Medlem
Jordgubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Karolinska universitetssjukhuset granskar Macchiarini. Utredningen ska ledas av sjukhusets chefläkare

Låter som da capo i den här kastrullorkestern. En helt oberoende granskning hade väl varit friskt.
Citera
2016-02-03, 17:14
Medlem
quarks avatar
Journal of Thoracic and Cardiovascular Surgery hade en polemik mellan Delaere och Raemdonck på ena sidan och Macchiarini på andra sidan. DeLaere avslutade så här:
Citat:
The purpose of our editorial was to inform the scientific community that regeneration of a viable trachea resulting from applying bone marrow cells to a decellularized or a synthetic scaffold in the absence of any blood supply is based on hope and belief and not on scientific evidence. None of the publications that Macchiarini cites in his response provide scientific evidence for his claims. We therefore strongly warn against further unethical human experimentation. The ongoing clinical trials will show whether or not this warning was justified.
http://www.jtcvsonline.org/article/S...397-3/fulltext (juli 2014)

Delaere var belgaren som i Dokument Inifrån sade att han hellre ville bli arkebuserad än att få en luftstrupe av plast.
Citera
2016-02-03, 17:17
Medlem
Stina-Linas avatar
http://www.expressen.se/nyheter/ks-g...o-macchiarini/

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article22195186.ab

Redan för två år sedan sparkades Paolo Macchiarini från tjänsten som överläkare.

http://www.thelocal.it/20160203/ital...-swedish-probe

Nu skriver också utländsk press om detta
Senast redigerad av Stina-Lina 2016-02-03 kl. 17:38. Anledning: Tillägg länkar
Citera
2016-02-03, 17:29
Medlem
Om jag fattat det rätt så var patienterna döende redan innan operationen, och plaststrupen var deras enda hopp. Borde det inte då vara bättre att operera än titta på när de dör?

Dessutom verkar Bosse Lindquist sakna medicinsk kompetens för att göra ett sånt här reportage? Får också känslan av att han döljer information, eftersom han inte redogör vad som hade hänt med patienterna utan operationerna.
Senast redigerad av TheHaven 2016-02-03 kl. 17:37.
Citera
2016-02-03, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheHaven
Om jag fattat det rätt så var patienterna döende redan innan operationen, och plaststrupen var deras enda hopp. Borde det inte då vara rätt operera? Eller ska man bara titta på när de dör?

Dessutom verkar Bosse Lindquist sakna medicinsk kompetens för att göra ett sånt här reportage?

Åtminstone 2 patienter var absolut inte döende, har det ju visat sig. Dels den yngre kvinnan som opererades i Ryssland (som kunde ha levt ett långt liv utan operation), och dels Andemariam Beyene vars status inte verkar ha varit riktigt fastställd, men som i vart fall var långt ifrån så dålig som Macchiarini påstod.

Sedan ska man givetvis a) skaffa alla tillstånd som krävs, och b) ge patienten tydlig och korrekt information om ingreppet, innan man opererar, vilket man inte gjorde.

Det finns gott om länkar i den här tråden som är bra läsning för att fylla igen eventuella luckor man kan ha efter att ha sett dokumentärserien.
Senast redigerad av Primulina 2016-02-03 kl. 17:39.
Citera
2016-02-03, 17:39
Medlem
Stina-Linas avatar
Citat:
Om jag fattat det rätt så var patienterna döende redan innan operationen, och plaststrupen var deras enda hopp. Borde det inte då vara bättre att operera än titta på när de dör?

Dessutom verkar Bosse Lindquist sakna medicinsk kompetens för att göra ett sånt här reportage? Får också känslan av att han döljer information, eftersom han inte redogör vad som hade hänt med patienterna utan operationerna.

När det var bara hittepå..............Det är själva kvintesensen. Den turkiska kvinnan som nu ligger i USA efter att ha legat på intensivvård här i landet? i väntan på en lungtransplatation. Hänvisning till tidigare inlägg i tråden. Såvitt jag vet var hon inte döende heller
Senast redigerad av Stina-Lina 2016-02-03 kl. 17:42.
Citera
2016-02-03, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Primulina
Åtminstone 2 patienter var absolut inte döende, har det ju visat sig. Dels den yngre kvinnan som opererades i Ryssland (som kunde ha levt ett långt liv utan operation), och dels Andemariam Beyene vars status inte verkar ha varit riktigt fastställd, men som i vart fall var långt ifrån så dålig som Macchiarini påstod.

Vilka källor finns på det? I dokumetären verkar han inte kunna redogöra vad som hade hänt utan operationerna. Det är lätt för honom att säga att alla hade klarat sig väl när han slipper ta ansvar, samtidigt som han har chansen att bli hyllad för att "avslöjat" detta.
Citera
2016-02-03, 17:41
Medlem
Citat:
Vilka källor finns på det? I dokumetären verkar han inte kunna redogöra vad som hade hänt utan operationerna. Det är lätt för honom att säga att alla hade klarat sig väl när han slipper ta ansvar, samtidigt som han chansen att bli hyllad för att "avslöjat" detta.

Som sagt, det finns gott om länkar i den här tråden. Om du vill fylla i luckorna, så är det fritt fram. Jag orkar då inte leta reda på exakt vad som står var i alla artiklar och annat jag har läst, bara för att du inte orkar ta reda på det själv.
Citera
2016-02-03, 17:45
Medlem
Citat:
Som sagt, det finns gott om länkar i den här tråden. Om du vill fylla i luckorna, så är det fritt fram. Jag orkar då inte leta reda på exakt vad som står var i alla artiklar och annat jag har läst, bara för att du inte orkar ta reda på det själv.
Exempel på bra länk?
Citera
2016-02-03, 17:52
Medlem
studentrolands avatar
Citat:

Citat:
Exempel på bra länk?
Good point, Primulina... det är enkelt att börja från inlägg 1 i tråden och läsa på...
(FB) Åklagare har inlett förundersökning om strupoperationer på Karolinska
Vilket jag gjorde själv, och den inledande frågan om hur Macchiariniärendet hänger ihop med Suchitra Holgerssons påstådda forskningsfusk i exakt samma disiplin verkar inte riktigt ha klargjorts i tråden, även om Johan Thyborg verkar ha samlat info om båda fallen på hemsidan Justitiemord.se.?
Senast redigerad av studentroland 2016-02-03 kl. 18:01.
Citera
2016-02-03, 18:03
Medlem
Mooskys avatar
Citat:

Nix, inte islänningen. Inte heller ryskan. Bosse Lindquist behöver ingen medicinsk kompetens för att göra det här reportaget. Det behöver ingen egentligen för att begripa att en plastbit inte kommer att skapa vare sig slemhinna eller annat som utlovat. Det är obegripligt hur han lurat till sig både titlar och förtroende, och hur han förfalskat allt från röntgen plåtar till artiklar.
Citera
2016-02-03, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Nix, inte islänningen. Inte heller ryskan. Bosse Lindquist behöver ingen medicinsk kompetens för att göra det här reportaget. Det behöver ingen egentligen för att begripa att en plastbit inte kommer att skapa vare sig slemhinna eller annat som utlovat. Det är obegripligt hur han lurat till sig både titlar och förtroende, och hur han förfalskat allt från röntgen plåtar till artiklar.
Det klart behövs kompetens. Vem som helst kan göra en sådan här dokumentär och anklaga vilken kirurg som helst vars patienter har dött för tidigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in