2016-02-06, 00:36
Medlem
JojjeWaldeniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av studentroland
Vad kan anledningen vara att Macchiarini dels får operationsförbud fr.o.m. okt. 2013, dels att operationen av en av Macchiarinis patienter beskrivs så här, citat;"För att börja från början så var det så att patienten redan under operationen skadades allvarligt. Man lyckades skära sänder artären till höger lunga och fick ägna betydande del av ingreppet för att försöka laga den. Detta lyckades inte och som kunde konstateras vid obduktionen hade patienten under längre tid levt med en i princip död högerlunga.", slut citat, annat än att kirurgskickligheten till slut bedömdes vara undermålig?
Det var inte KS el KI gav operationsförbud utan verksamhetschefen på thoraxkliniken på KS som gav det på "sin" enhet. Detta på grund av att de misslyckade opererade patienterna (syntetiska trachea transplantationerna) låg på dennes enhet. Macchiarini var fri att operera på de andra sektionerna på sjukhuset.
Citera
2016-02-06, 00:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av studentroland
Vad kan anledningen vara att Macchiarini dels får operationsförbud fr.o.m. okt. 2013, dels att operationen av en av Macchiarinis patienter beskrivs så här, citat;"För att börja från början så var det så att patienten redan under operationen skadades allvarligt. Man lyckades skära sänder artären till höger lunga och fick ägna betydande del av ingreppet för att försöka laga den. Detta lyckades inte och som kunde konstateras vid obduktionen hade patienten under längre tid levt med en i princip död högerlunga.", slut citat, annat än att kirurgskickligheten till slut bedömdes vara undermålig?
OK. once again I stand corrected. Det är nog så att jag blivit förledd av Macchiarinis vältalighet . . .
Citera
2016-02-06, 00:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JojjeWaldenius
Förlåt mig. Jag slant vid tangentbordet då jag skrev samtidigt som jag smorde på min nya svanktatuering med vaselin inne på Golden Hits toalett. Jag menar såklart påstod. Vad kännetecknar en skicklig kirurg?
Se mitt svar till StudentRolan. Jag hade fel, jag har ofta fel . . . Han hade blivit stoppad på KS redan för över två år sedan.
Citera
2016-02-06, 01:57
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Hur tänker du nu? Det har väl inget att göra med hur pass skicklig man är att lägga snitt och utföra suturer, exempelvis?

Eller anser du verkligen det?

Ja.
Citera
2016-02-06, 02:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Ja.
Då har du missuppfattat en del. Det korrelerar inte alls.
Citera
2016-02-06, 07:39
Medlem
studentrolands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JojjeWaldenius
Det var inte KS el KI gav operationsförbud utan verksamhetschefen på thoraxkliniken på KS som gav det på "sin" enhet. Detta på grund av att de misslyckade opererade patienterna (syntetiska trachea transplantationerna) låg på dennes enhet. Macchiarini var fri att operera på de andra sektionerna på sjukhuset.
Aha...det är inte enkelt, det här...CLINTEC/ACTREM och ÖNH ligger i Huddinge, men operationerna äger rum på Thoraxkliniken i Solna? ...o.k...att verksamhetschefen på Thoraxkliniken styr och bestämmer över "sin" avdelning går ju att begripa om man föreställer sig sjukhusorganisationen inom NKS som liknande försvarets och uppbyggt i enheter...grupp, pluton, kompani, bataljon, regemente o.s.v., och då begriper jag dylika artiklar bättre, samt svårigheterna med att få sjukhusledningen att agera på önskvärt sätt... även personlig tolerans mot en karismatisk världsvan mytoman med psykopatiska drag men relativt sett inkompetent kirurgkollega går att bättre sätta in i ett sammanhang som liknar en slags dynamisk lerkoloss, samt omfattningen av denna världsnyhet... han har ju opererat både i Solna, London, USA,Florens, Barcelona, Krasnodar och Moskva...

Rykten om saker glömda inuti opererade patienter och misslyckade operationer genom "slarv" från kirurgers sida läcker ju ut då och då från svensk sjukvård, så för att bli avstängd inom en kirurgavdelning krävs väl flagrant och systematisk kirurgisk inkompetens kan man tro...
Citera
2016-02-06, 08:09
Medlem
studentrolands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
OK. once again I stand corrected. Det är nog så att jag blivit förledd av Macchiarinis vältalighet . . .
Aahhh...vad bra det känns att få "rätt"... ...även om begreppen "rätt" och "fel" mer eller mindre upphört att spela roll för mig...så på det viset handlar ju inte tråden om vem som har rätt eller fel, IMO utan om att lära sig nya grejer...och att begripa sig på psykopater är inte enkelt, nej, eftersom de IMO ofta har, eller försöker skapa sig ett sig omgivande rykte av personlig kompetens/självtillräcklighet som de undermedvetet upprätthåller och använder sig av till sin fördel... så att förutsätta att en kirurg som opererat ett flertal gånger på berömda kliniker är "framgångsrik" innebär ju inte automatiskt att vederbörande också därmed per automatik innehar hantverksskicklighet... och skickliga bedragare använder sig IMO ofta av guldringar och Mercedesar o.s.v. för att slå blå dunster i ögonen på folk...

Man kan ju tycka att en kirurg skulle bli "avslöjad" ganska fort om vederbörande inte kunde sitt jobb i grunden och i detalj, men denna historien börjar ju alltmer att sälla sig till historier som t.ex. Frank Abagnale, Viktor Lustig eller Tomas Salme ju mer man sätter sig in i den... även om denna är tragisk...
Senast redigerad av studentroland 2016-02-06 kl. 08:18.
Citera
2016-02-06, 11:28
Medlem
Gymnasten1982s avatar
Det man slås av i denna historia är hur den grundläggande teorin om hur implantaten skulle fungera har kunnat undgå granskning av sakkunniga. Att tro att man skulle kunna få stamceller att få fäste på en plastbit borde stamcellscentrum på KI kunna förklara för dem är i princip omöjligt. Stamcellerna är inte adherenta, dvs det finns ingenting som gör dem benägna att fastna på ytan. Tanken att man skulle "klistra på" stamceller och hoppas att de fastnar skulle kunna vara kläckt av ett barn, men nu kom den från en läkare, har granskats av läkarkollegor och fått "OK" från den samling individer som tycker sig ha kompetens nog att utse vem som ska föräras Nobelpriset i medicin. Pinsamt är bara förnamnet.
Citera
2016-02-06, 11:30
Medlem
Gymnasten1982s avatar
Jag undrar förresten om man inte ska gå ännu längre bak i Machiarinis meriter och undersöka dem mer noggrant. Om han ljuger om frågor rörande liv och död så lättvindigt har han nog inlett sin bana tidigt. Jag skulle gärna se någon granska tom hans grundutbildning.
Citera
2016-02-06, 11:33
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gymnasten1982
Det man slås av i denna historia är hur den grundläggande teorin om hur implantaten skulle fungera har kunnat undgå granskning av sakkunniga. Att tro att man skulle kunna få stamceller att få fäste på en plastbit borde stamcellscentrum på KI kunna förklara för dem är i princip omöjligt. Stamcellerna är inte adherenta, dvs det finns ingenting som gör dem benägna att fastna på ytan. Tanken att man skulle "klistra på" stamceller och hoppas att de fastnar skulle kunna vara kläckt av ett barn, men nu kom den från en läkare, har granskats av läkarkollegor och fått "OK" från den samling individer som tycker sig ha kompetens nog att utse vem som ska föräras Nobelpriset i medicin. Pinsamt är bara förnamnet.
Ja, det är verkligen en gåta. snurra en plastbit i lite "märgvätska" och tro att den tillslut ska omvandlas till en luftstrupe Vore intressant att se dealen mellan Paolo och plastföretaget...
Citera
2016-02-06, 11:35
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gymnasten1982
Jag undrar förresten om man inte ska gå ännu längre bak i Machiarinis meriter och undersöka dem mer noggrant. Om han ljuger om frågor rörande liv och död så lättvindigt har han nog inlett sin bana tidigt. Jag skulle gärna se någon granska tom hans grundutbildning.
Något säger mig att han fuskat även där. Inget av det jag sett eller läst från honom vittnar om att han ens har basala kunskaper i medicin. Klart han valde kirurgin då, som är mer praktiskt än många andra grenar...
Citera
2016-02-06, 11:45
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Något säger mig att han fuskat även där. Inget av det jag sett eller läst från honom vittnar om att han ens har basala kunskaper i medicin. Klart han valde kirurgin då, som är mer praktiskt än många andra grenar...
Mycket troligt. Han ger intrycket av att kunna rabbla men absolut inte att kunnna föklara något. Ett rent papegojbeteende som inte kännetecknar yttranden från någon med djupare insikter.

Tills motsatsen är bevisad utgår jag från att mannen är en bluff från början till slut. En slags italiensk variant av Mag*us Lu*dberg som också verkar ha fuskat sig fram från småskolan till dess verkligheten hann ifatt honom som kirurg med litet lönande bisysslor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in