2016-02-03, 10:20
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SamsontheNazarite
Rätt så komiskt alltid ser folk försöka det här tricket att jämföra bibeln till harry potter/spiderman/lotr eller vad annat.

Dett är svårt att se vad din poäng är. För du tror väl inte det är nån direkt jämförelse mellan bibelns mytologi och Potter eller Spiderman-mytosen som görs?

Det det rör sig om är demonstrera vilka tolkningsmetodologier och vilka bevisföringsmetodologier som är valida.
Citera
2016-02-03, 10:22
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Nej det är inte komiskt att Noah nådde hög ålder för det är sanningen.

Och dina belägg för detta är?
Citera
2016-02-03, 10:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mysteriousstranger
Bibeln är en mycket otäck samling berättelser som är till för att förslava folket under en påhittad Gud. Varenda tänkande människa fattar att Bibeln är en sagobok, och att Gud är ett jävla påhitt. Skulle vara intressant att se hur de kristna fåntrattarna resonerar när de läser De Ondas Problem.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Det_ondas_problem

Väldigt enkelt problem att lösa på grund av att det inte ens existerar.

Det är Gud som sätter gränsen vad som är ont och gott, han sätter den objektiva gränsen vad som är rätt och fel.

Folk kan lägga en gräns också men den är subjektiv alltså olika från person till person.

Så fort man inte tror på Gud finns inget objektiv gräns för vad som är gott och ont, så här imploderar frågan i sig själv.

Men om man tror på Gud så kan detta så kallade problem förklaras med fria viljan.
Citera
2016-02-03, 10:31
Medlem
KortStubins avatar
Citat:
Dessutom har du inte svarat på min fråga, trodde detta var ett diskutions forum.
Hur ett berg kan existera eller uppstår har ingen relevans till om sagan om Noas ark skulle vara sann.
Citera
2016-02-03, 10:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av KortStubin
Du kan ju börja med att specificera vems frågor det är du svarar på genom att använda citatfunktionen.

Att du är mer intresserad av att nämna den officiella höjden på Ararat, visar bara på hur oseriös du är. Frågan om höjden väcktes aldrig, däremot var frågan hur djuren tog sig ner från det ca 5000 m höga berget. 137 m gör ingen skillnad i det här fallet.

Tackar för att visa att du är inte här för att lära dig, du ber mig att svara på DINA frågor vilket jag gör men du vet inte om det är DINA frågor jag svarar på eftersom jag inte gick tillbaks i tråden letandes eftersom dom för använa citations knappen och istället kopierade dom från länken du gav mig.

Konstigt nog så svarade jag några sekunder efter du frågade dom till mig, men ändå är du osäker på om det var DINA frågor jag svarade på.

Dessutom utöver det så svarade du aldrig på min fråga hur berg kommer till existens.

Ska följa bibelns råd i detta fall vilket är:

Matteus Kapitel 7:

"6 Ge inte det som är heligt åt hundarna, och kasta inte era pärlor åt svinen; de trampar på dem och vänder sig om och sliter sönder er."

Du har visat att du klart och tydligt inte är här för diskutera.
Citera
2016-02-03, 10:39
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Det är Gud som sätter gränsen vad som är ont och gott, han sätter den objektiva gränsen vad som är rätt och fel.

1/ Förutsatt att nån 'gud' öht finns.

2/ Och att man i valet mellan tusenden olika 'guder' har hittat den "sanna".

Citat:
Folk kan lägga en gräns också men den är subjektiv alltså olika från person till person.

Inte nödvändigvis. En viss grad av etisk objektivitet kan nås, sen är resten konsensus.

Citat:
Så fort man inte tror på Gud finns inget objektiv gräns för vad som är gott och ont, så här imploderar frågan i sig själv.

Förväxlar du inte "absoluthet" med "objektivitet"?

Citat:
Men om man tror på Gud så kan detta så kallade problem förklaras med fria viljan.

Hur?

Iövrigt finns det en tråd om teodicéproblemet, där du kan vidareutveckla dina tanker. Denna tråd rör sig om bibelns sanning.
Citera
2016-02-03, 10:41
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Dessutom utöver det så svarade du aldrig på min fråga hur berg kommer till existens.

Och på vilket sätt är denna fråga relevant för bevisföringen om bibelns sanning?
Citera
2016-02-03, 10:45
Medlem
KortStubins avatar
Citat:
Tackar för att visa att du är inte här för att lära dig, du ber mig att svara på DINA frågor vilket jag gör men du vet inte om det är DINA frågor jag svarar på eftersom jag inte gick tillbaks i tråden letandes eftersom dom för använa citations knappen och istället kopierade dom från länken du gav mig.

Konstigt nog så svarade jag några sekunder efter du frågade dom till mig, men ändå är du osäker på om det var DINA frågor jag svarade på.
Du har svårt för att förstå text. Dessutom vet du inte om jag syftar på alla citat eller om det bara är mina. Inget i följande citat innebär att jag inte vet, det är endast en uppmaning till dig:

"Du kan ju börja med att specificera vems frågor det är du svarar på genom att använda citatfunktionen".
Citera
2016-02-03, 10:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Och på vilket sätt är denna fråga relevant för bevisföringen om bibelns sanning?

Den är relevant eftersom många personer pekar på små saker i bibeln använder dom som grejer för att visa att bibeln är inte är sann.

Det är som om jag skulle se en person ge en normal kram till en pojke och sen går jag till polisen och säger att den här personen som gav kram till pojken har sexuellt ofredat honom.

Så frågar polisen mig, vart tog den här mannen på pojken då?

Så säger jag, på vilket sätt är denna fråga relevant för min rapport?
Citera
2016-02-03, 10:48
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Det lär vara folk här inne som inte har fått svar på sina frågor, så fråga mig och jag ska hjälpa dom om dom är relevanta eftersom jag tror inte bibeln är sann jag VET att den är sann.

Min fråga är: Hur/på vilket sätt vet du att bibeln är sann?
Citera
2016-02-03, 10:54
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil

Citat:
Den är relevant eftersom många personer pekar på små saker i bibeln använder dom som grejer för att visa att bibeln är inte är sann.

Icke-svar på min fråga. Har du ett SVAR?

Citat:
Det är som om jag skulle se en person ge en normal kram till en pojke och sen går jag till polisen och säger att den här personen som gav kram till pojken har sexuellt ofredat honom.

Denna allegori har ingen relevans för hur berg tillkommer.
Citera
2016-02-03, 10:55
Medlem
KortStubins avatar
Citat:

Små saker = Gud tänker låta ett regn falla ohejdat och tvingar Noa att bygga en ark som rymmer exemplar av alla levande arter. Vissa i två exemplar och vissa i sju. När regnet faller ner utrotas allt levande som inte finns i arken.

Det är ju så klart bara petitesser.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in