2016-02-02, 23:24
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Det är faktisk en aning skrämmande att observera vilken zombifierande effekt pådyvling av religiösa urkunder kan ha på vissa individer.

Men man förstår det nog bättre om man som jag en gång har suttit i samma båt, eller kanske snarare en annan liknande båt ...
Citera
2016-02-02, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Ungefär som att du försöker leda in i en diskussion om Noa när du märker att du har dåligt under fötterna när det gäller ordet "ljuskälla"?

Du har inte svarat på detta inlägg

Jag är främst intresserad av detta:

Menar du att en sekundär ljuskälla inte är en ljuskälla?
För mig skulle en logisk och sannolik förklaring av Noha-historien väga tyngre, än vad ordet "ljuskälla" betyder, i syfte att ge bibeln en stänk sanning. Men jag förstår att det inte går att förklara hur den historien är möjlig, utan en massa magi.
Citera
2016-02-02, 23:36
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Ungefär som att du försöker leda in i en diskussion om Noa när du märker att du har dåligt under fötterna när det gäller ordet "ljuskälla"?

Du har inte svarat på detta inlägg

Jag är främst intresserad av detta:

Menar du att en sekundär ljuskälla inte är en ljuskälla?

Jag har inte startat debatten om Noa i undvikande syfte. Varför ljuger du om det?
Citera
2016-02-03, 04:29
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Här får du något att titta på som ligger på din nivå:
http://vetamix.net/video/hur-fungerar-en-spegel_1216

QED har du i alla fall missförstått totalt om du tror att silvret i en spegel absorberar en inkommande foton och sedan spottar ut en ny foton som bara råkar få helt rätt utgångsvinkel.
Så vad du just visade var att du kan inte förklara på en kvantmekanisk nivå vad som händer när ett ljus träffar en spegel utan du tror att barnprogram är det som berättar vad som händer.

Hur kan du då gapa på ttsp när du inte vet ett skit om vad som händer?
Du kan ju inte förklara det hela, det är ju bara för dig att erkänna.
Du är en fejk.
Du framstår ju som lika korkad som kristna gör när de hävdar Gud finns.
De bara hittar på och hävdar "att det bara är så"...
Du lurar ingen.

Alla kan läsa att jag bett dig förklara kvantmekaniskt vad som händer när ljus reflekteras och du t.o.m retarderar till samma nivå som våra troende forumclowner brukar göra, snacka en massa skit som de inte kan backa upp och skicka länkar som inte visar ett skit.

Så du misslyckas totalt, men det är väl ingen erfarenhet som är ny för dig eller hur?
Impotensen personifierad.
Citera
2016-02-03, 05:04
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Så vad du just visade var att du kan inte förklara på en kvantmekanisk nivå vad som händer när ett ljus träffar en spegel utan du tror att barnprogram är det som berättar vad som händer.

Hur kan du då gapa på ttsp när du inte vet ett skit om vad som händer?
Du kan ju inte förklara det hela, det är ju bara för dig att erkänna.
Du är en fejk.
Du framstår ju som lika korkad som kristna gör när de hävdar Gud finns.
De bara hittar på och hävdar "att det bara är så"...
Du lurar ingen.

Alla kan läsa att jag bett dig förklara kvantmekaniskt vad som händer när ljus reflekteras och du t.o.m retarderar till samma nivå som våra troende forumclowner brukar göra, snacka en massa skit som de inte kan backa upp och skicka länkar som inte visar ett skit.

Så du misslyckas totalt, men det är väl ingen erfarenhet som är ny för dig eller hur?
Impotensen personifierad.

Varför ska jag förklara kvantmekanik för dig?

Det var du som påstod att det ljus som speglas från en spegel berodde på att silver kvantmekaniskt avgav fotoner vid reflektion i spegeln.

Det är ditt påstående, så då är det du som har bevisbördan, inte jag.

Passa även på att förklara skillnaden mellan ett silverlager och en speglande köksfönsteryta i ett upplyst kök när det är mörkt ute. Hur sker då speglingen av ljuset kvantmekaniskt om det inte finns någon yta bakom glaset att exitera så att fotoner avges?

Upp till bevis, alltså ...
Citera
2016-02-03, 09:28
Bannlyst
Det lär vara folk här inne som inte har fått svar på sina frågor, så fråga mig och jag ska hjälpa dom om dom är relevanta eftersom jag tror inte bibeln är sann jag VET att den är sann.
Citera
2016-02-03, 09:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av globgloba
Om ett ett XX antal år kommer nog folk fatta att bibeln som så många andra Fabler faktiskt inte är sanna

Vore ju roligt om 1000år när aliens kommer till jorden och hittar LOTR och tror att det var på riktigt, det är väll ungefär samma sak som händer i dagens samhälle, se tex på Scientologerna ! haha det är ju ett stort jävla skämt.

Personen som skrev deras "Bibel" är ju SCIFI författare! Han som skrev bibeln skrev säkert många andra sagor på sin tid! bara det att de inte blev lika uppmärksamade som bibeln.

Rätt så komiskt alltid ser folk försöka det här tricket att jämföra bibeln till harry potter/spiderman/lotr eller vad annat.

Problem nummer 1 i ditt scenario är om det finns aliens (vilket inte finns) så om har den teknologin att komma till vår planet har dom teknologi att lära sig att lotr är en berättelse skriven av en person. Dom skulle kunna enkelt på på kontineternas form se att det aldrig existerat och många andra saker.

Rätt så komiskt också att folk oftast som säger såna här saker tror att det är en person som skrivit bibeln när den är skriven över tusen år.

Måste ha varit en person som levde länge då.
Citera
2016-02-03, 09:52
Medlem
KortStubins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SamsontheNazarite
Det lär vara folk här inne som inte har fått svar på sina frågor, så fråga mig och jag ska hjälpa dom om dom är relevanta eftersom jag tror inte bibeln är sann jag VET att den är sann.

Här har du några av mina tidigare frågor som jag vill ha svar på angående sagan om Noas ark:
(FB) Är Bibeln sann ?
Citera
2016-02-03, 10:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av KortStubin
Här har du några av mina tidigare frågor som jag vill ha svar på angående sagan om Noas ark:
(FB) Är Bibeln sann ?

Visst kan jag göra det, håller på och läser igenom tråden medans jag lyssnar på kristen musik. +200 sidor är kul att arbeta med men visst kan jag svara dina frågor, men kommer fråga dig frågor också för se hur öppen sinnad du är och för öppna ditt sinne.

P.s min rekommendation är att nästa gång du ställer en fråga är mer specifik. <3

"Hur gjorde Noa för att lyckas med sitt omöjliga uppdrag?"

På vilket sätt är det omöjligt?

"Hur fick Noa tag på alla endemiska djurarter?"

Står i bibeln att Gud sa att han skulle få alla djur att komma till honom.

Vad matade Noa rovdjuren med?

Mat, vad annars? Sen kan man ju fråga sig olika saker. Visa säger att rovdjuren också åt frukter/grönsaker och liknande saker på den tiden.

Oavsett om dom åt kött eller annat så var det inga problem för Noah att ta med sig mat till dom.

"Ararat är ganska högt (ca 5000 m)så hur tog sig alla djuren nerför berget?
En sköldpadda eller en koala gör inte det i ett nafs."

Vad jag läser i wikipedia så sägs det att ararat är 5137 meter högt.

Men här kommer min fråga jag vill dig svara på, hur skapas berg? Hur kommer berg till existens?

Shalom. <3
Citera
2016-02-03, 10:03
Medlem
KortStubins avatar
Citat:
Rätt så komiskt alltid ser folk försöka det här tricket att jämföra bibeln till harry potter/spiderman/lotr eller vad annat.
Det är ingen skillnad vad gäller bevisföringen, oavsett vilken bok man väljer att hävda som sann.

Citat:
Problem nummer 1 i ditt scenario är om det finns aliens (vilket inte finns) så om har den teknologin att komma till vår planet har dom teknologi att lära sig att lotr är en berättelse skriven av en person. Dom skulle kunna enkelt på på kontineternas form se att det aldrig existerat och många andra saker.
Spekulationer är vad du just nu sysslar med just nu och det är ingen bevisföring.

Citat:
Rätt så komiskt också att folk oftast som säger såna här saker tror att det är en person som skrivit bibeln när den är skriven över tusen år.

Måste ha varit en person som levde länge då.
Det sägs att bl.a Noa levde i 900 år, vilket många tror på: är inte det komiskt?
Citera
2016-02-03, 10:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av KortStubin
Det är ingen skillnad vad gäller bevisföringen, oavsett vilken bok man väljer att hävda som sann.

Spekulationer är vad du just nu sysslar med just nu och det är ingen bevisföring.

Det sägs att bl.a Noa levde i 900 år, vilket många tror på: är inte det komiskt?

Det är stor skillnad eftersom det finns många punkter man kan jämföra på.

Nej bibeln säger att aliens inte existerar, så det är inte spekulationer när jag säger att dom inte finns.

Nej det är inte komiskt att Noah nådde hög ålder för det är sanningen.

Dessutom har du inte svarat på min fråga, trodde detta var ett diskutions forum.
Senast redigerad av SamsontheNazarite 2016-02-03 kl. 10:11.
Citera
2016-02-03, 10:20
Medlem
KortStubins avatar
Citat:
Visst kan jag göra det, håller på och läser igenom tråden medans jag lyssnar på kristen musik. +200 sidor är kul att arbeta med men visst kan jag svara dina frågor, men kommer fråga dig frågor också för se hur öppen sinnad du är och för öppna ditt sinne.

P.s min rekommendation är att nästa gång du ställer en fråga är mer specifik. <3
Du kan ju börja med att specificera vems frågor det är du svarar på genom att använda citatfunktionen.

Att du är mer intresserad av att nämna den officiella höjden på Ararat, visar bara på hur oseriös du är. Frågan om höjden väcktes aldrig, däremot var frågan hur djuren tog sig ner från det ca 5000 m höga berget. 137 m gör ingen skillnad i det här fallet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in