• 1
  • 2
2016-02-03, 08:24
Medlem
Personligen använder jag kontanter till hälften av mina köp. Till största del för att jag inte vill ha ett kontantlöst samhälle. Det kan tyckas som att kontanter underlättar för kriminella element. Emellertid finns det professorer inom det ekonomiska området som hävdar att om den svarta handeln som tros uppgå till 50 av ekonomin försvinner så kollapsar den svenska ekonomin. De som ägnar sig åt svarthandeln är givetvis kontantstarka och spenderar mycket pengar i handeln som ser till att hjulen snurrar

http://www.dn.se/ekonomi/brittisk-ek...nter-i-mikron/
Citera
2016-02-03, 08:58
Medlem
Fenjal888s avatar
Jag använder aldrig kontanter, någonsin. Undantag om det gäller något svart. Men om man vill betala / ta emot betalning kommer alternativa sätt att uppkomma. Låt oss leka med tanken att kontakter skulle försvinna i natt, då skulle det finnas nya betalningssätt imorgon som skulle ha anonymitet i fokus.
Citera
2016-02-03, 09:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fenjal888
Jag använder aldrig kontanter, någonsin. Undantag om det gäller något svart. Men om man vill betala / ta emot betalning kommer alternativa sätt att uppkomma. Låt oss leka med tanken att kontakter skulle försvinna i natt, då skulle det finnas nya betalningssätt imorgon som skulle ha anonymitet i fokus.
Ja Bitcoin är väl ett sådant alternativ.
Citera
2016-02-03, 09:09
Medlem
Lite roligt det här med mikrovågsugnen.Redan för 15 år sen hjälpte jag en kompis att flytta...och han hade då 1.3 miljoner i sitt mikrovågsugn!
Cash is king I min familj och kommer att vara så...
Citera
2016-02-03, 09:35
Medlem
Fenjal888s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raikkonen
Lite roligt det här med mikrovågsugnen.Redan för 15 år sen hjälpte jag en kompis att flytta...och han hade då 1.3 miljoner i sitt mikrovågsugn!
Cash is king I min familj och kommer att vara så...

Får man bra ränta på att ha cash?
Citera
2016-02-03, 10:44
Bannlyst
Är väl bara underklassen och dom som tjänar mindre än 6000kr i månaden som fortfarande använder kontanter.
Citera
2016-02-03, 11:11
Medlem
whaks avatar
Använder sällan kontanter.
Men jag har en summa slantar i kontanter liggandes.
Eftersom många vill ha "cash i näven" vid handel mellan privatpersoner så.
Den dagen alla gått över till swish är jag beredd att överväga saken.

Betalar däremot ALDRIG med kontanter i butik, eller gör uttag.
Citera
2016-02-03, 11:56
Medlem
Suecotes avatar
Jag försöker använda kontanter så mycket som möjligt av ren princip. Jag vill inte att Staten ska sticka sin långa snabel i mina privata angelägenheter.
Citera
2016-02-03, 12:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Suecote
Jag försöker använda kontanter så mycket som möjligt av ren princip. Jag vill inte att Staten ska sticka sin långa snabel i mina privata angelägenheter.
För det gör dom ju.
Citera
2016-02-03, 17:00
Medlem
Gillar man Thai-salongernas extratjänster så är kontanter ett måste...
Citera
2016-02-03, 17:04
Medlem
Jag använder i princip aldrig kontanter. Jag tycker det är onödigt att gå till bankomaten (ca. 300 meter extra) när det är lika enkelt att handla med kort i butiken.

Har jag kontanter är det större risk att jag handlar, kaffe i skolan t.ex.

Jag vill dock inte ha ett kontantlöst samhälle jag heller.
Citera
2016-02-06, 14:47
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Alltså, de här människorna som hämtar ut pengar i bankomaten utanför ICA Maxi, går in och handlar och betalar med kontanter. Varför gör de så?

Vet de inte att de kan betala direkt med kortet i kassan?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in