• 7
  • 8
2016-04-25, 21:56
Medlem
Jinxedds avatar
Lägger mina sedlar som jag ibland får i en burk, när det närmar sig tusenlappen så använder jag dom och börjar på nytt.

Mynt hamnar i dödskallekistan som jag förstår växla in någonstans när den blir full.

Annars använder jag kort hela tiden.
Citera
2016-04-25, 22:32
Medlem
ekerilars avatar
Jag betalar mina löpande räkningar via internetbanken och plockar ut 2500kr per månad som går till mitt uppehälle. Resten gömmer jag i micron.
Citera
2016-04-25, 22:56
Medlem
KungAllans avatar
Är ganska konservativ gällande detta, känner mig naken utan papper i plånboken. Cash is King
Citera
2016-04-26, 08:57
Moderator
Popesizes avatar
Fråga: Vad menas med att spara i mikron?

I övrigt så kan jag säga att jag använder kontanter så långt som möjligt. Undantagen är vid köp av varor som går över 3000:- Dels av den anledningen att jag tycker det är lättare att hålla koll på vad jag har när jag handlar med kontanter, men sen också, som många andra i tråden nämnt, för att jag tycker att staten skall ge fan i att känna till mina inköp! Även om det bara gäller vad jag köper för mat på ICA

Sedan brukar jag försöka att spara alla växelmynt jag får över efter att jag handlat, enligt uttrycket "många bäckar små ger en stor å" Där är tanken att jag har en drömresa om ett par år.
Citera
2016-05-01, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raikkonen
Lite roligt det här med mikrovågsugnen.Redan för 15 år sen hjälpte jag en kompis att flytta...och han hade då 1.3 miljoner i sitt mikrovågsugn!
Cash is king I min familj och kommer att vara så...

1,3 miljoner i micron? Ändå nyttjar man kompisar som flytthjälp då det finns bolag som gör det för en billig penning man dessutom kan göra skatteavdrag för.
Citera
2016-05-01, 17:52
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Popesize
Fråga: Vad menas med att spara i mikron?

I övrigt så kan jag säga att jag använder kontanter så långt som möjligt. Undantagen är vid köp av varor som går över 3000:- Dels av den anledningen att jag tycker det är lättare att hålla koll på vad jag har när jag handlar med kontanter, men sen också, som många andra i tråden nämnt, för att jag tycker att staten skall ge fan i att känna till mina inköp! Även om det bara gäller vad jag köper för mat på ICA

Sedan brukar jag försöka att spara alla växelmynt jag får över efter att jag handlat, enligt uttrycket "många bäckar små ger en stor å" Där är tanken att jag har en drömresa om ett par år.
Spara inte mynten förlänge bara. Enkronan och femkronan byts snart ut, och gamla varianterna blir värdelösa. Har börjat ta med mig en näve växelmynt ur min "burk" varje gång jag handlar. Betalar först med mynten, därefter resterande med kort. Annars använder jag kontanter främst för att betala hantverkare. Samt på krogen.
Citera
2016-05-01, 19:27
Medlem
Scherings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Tror knappast staten är intresserad av vilket märke på krossade tomater jag köper.
Om du t ex råkar köra ihjäl en fotgängare utanför affären och smiter från olycksplatsen så är de nog intresserade.
Citera
2016-05-02, 11:27
Moderator
Popesizes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Spara inte mynten förlänge bara. Enkronan och femkronan byts snart ut, och gamla varianterna blir värdelösa. Har börjat ta med mig en näve växelmynt ur min "burk" varje gång jag handlar. Betalar först med mynten, därefter resterande med kort. Annars använder jag kontanter främst för att betala hantverkare. Samt på krogen.
Jag har full koll på mina mynt, men tack i alla fall!
Citera
2016-05-03, 17:37
Medlem
Det glädjer mig att se att många här använder kontanter trots att bankerna gör sitt bästa för att framställa det som att det är vi, folket, har valt bort kontanter. Det är uppenbarligen inte så. Jag är en bra bit under medelålder och ser det som en självklarhet att kunna ta ut "riktiga pengar" när jag känner för det.

Dessutom lider jag med alla handlare som måste betala enorma summor i "kortavgifter" till bankerna. Visst, kontanthanteringen kostar en slant per månad - men kortavgifterna kostar ofattbart mycket mer.

Sist men inte minst är det en superviktig integritetsfråga. Var jag befunnit mig, var jag handlat och för hur mycket ska staten och de privata företagen (bankerna) ge blanka fan i.
Citera
2016-05-03, 18:10
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av O19
Det glädjer mig att se att många här använder kontanter trots att bankerna gör sitt bästa för att framställa det som att det är vi, folket, har valt bort kontanter. Det är uppenbarligen inte så. Jag är en bra bit under medelålder och ser det som en självklarhet att kunna ta ut "riktiga pengar" när jag känner för det.

Dessutom lider jag med alla handlare som måste betala enorma summor i "kortavgifter" till bankerna. Visst, kontanthanteringen kostar en slant per månad - men kortavgifterna kostar ofattbart mycket mer.

Sist men inte minst är det en superviktig integritetsfråga. Var jag befunnit mig, var jag handlat och för hur mycket ska staten och de privata företagen (bankerna) ge blanka fan i.

++

Tyvärr är människor beredda att sälja ut allt det du räknar upp i utbyte mot bekvämlighet.. Kortmupparna fattar inte förrän den dag de i panik står vid bankomaten och inte får ut mer än 600 om dagen, drabbade grekerna för ganska kort stund sedan men folk har jävligt dåligt minne och dessutom tror de att sådant inte kan hända i sverige
Citera
  • 7
  • 8

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in