2016-02-03, 01:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Castafiore
Jag skulle nog vilja säga att wiktionary inte är vidare exakt.
Nej det kan man ju påstå. Vart fan vill du komma? Ja i sak alltså?
Citera
2016-02-03, 01:44
Medlem
studentrolands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Javisst är det skandal att den kunnat bedrivas på det sätt som gjordes. Hade man gjort rätt hade det aldrig kommit till den kliniska nivån eftersom djurförsöken, vad jag förstår, inte hade en chans att lyckas utan de hade fått avbrytas där.

Vad jag menade var att klinisk forskning görs på våra sjukhus hela tiden utan att det är något kontroversiellt (men förhoppningsvis då med bättre etiska förtecken).

EDIT: Sedan skulle jag bra gärna vilja prata med de sjuksköterskor som assisterade denne kirurg eller de som var ansvariga för omvårdnaden av dessa patienter före och efter ingreppen. Där borde finnas en hel del stenar att vända på . . . . . .
Att söka fel neråt i hierarkin kan dock avleda uppmärksamheten från de strukturella incitamenten som föregått de oetiska experimenten... t.ex. så säger ju CLINTEC's hemsida att;
Citera
2016-02-03, 01:48
Medlem
studentrolands avatar
Citat:
Nej det kan man ju påstå. Vart fan vill du komma? Ja i sak alltså?
Förmodligen att det finns skillnader mellan att "we´re all going to die".... ...(eventually).
https://www.youtube.com/watch?v=3W7-ngmO_p8

...och att vara dödssjuk... till att vara döende.... till att vara så gott som död, d.v.s. okontaktbar/medvetslös... till att vara...tja...död?
Senast redigerad av studentroland 2016-02-03 kl. 01:58.
Citera
2016-02-03, 01:51
Medlem
Jofs avatar
Nu har alla medier gått loss på detta. Känner blodsmaken, så nu är det inte mer man kan göra här på FB. Nu kanske också åklagaren vaknar. Han har ju haft det här på sitt bord sedan maj 2015 tror jag det var. Och har nog inte gjort mycket åt det.
Bara att avvakta drevresultaten, alla som ska spåras upp och alla smutsig byk som skall vädras.
Och syndabockar utses.
Tog sin tid.
Men Fåfängans marknad gjorde nog sitt till.
Skål!
Citera
2016-02-03, 01:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av studentroland
Att söka fel neråt i hierarkin kan dock avleda uppmärksamheten från de strukturella incitamenten som föregått de oetiska experimenten... t.ex. så säger ju CLINTEC's hemsida att;
Ingen vettig läkare eller sköterska ser vården som en hierarki längre. Visst läkaren har det medicinska ansvaret men även sköterskor är legitimerade och har ansvar vad gäller omvårdnad och delegerade medicinska uppgifter.

OnT: Jag tror inte någon ssk gjort fel men de borde varit med vid patientsamtal och ronder. Därmed vet de hur snacket har gått.
Citera
2016-02-03, 02:22
Medlem
studentrolands avatar
Citat:
Ingen vettig läkare eller sköterska ser vården som en hierarki längre. Visst läkaren har det medicinska ansvaret men även sköterskor är legitimerade och har ansvar vad gäller omvårdnad och delegerade medicinska uppgifter.

OnT: Jag tror inte någon ssk gjort fel men de borde varit med vid patientsamtal och ronder. Därmed vet de hur snacket har gått.
Med tanke på Macchiarini's professionella karisma, potentiella kvinnotjusarförmåga och dokumentären "Experimenten" så vet vi ju "hur snacket har gått"...t.o.m. kirurgerna i London, M. Birchall m.fl. provade ju att implantera en plaststrupe när det första implantatet kollapsat, med den skillnaden att de erkände direkt att den infekterats av bakterier och svamp...och den numera i Sverige rådande sammanblandade (finansiella?) OffentligPrivataSamverkans-hierarkin's inom NKS troliga framtidsscenario i fallet har IMO beskrivits tidigare i tråden...

(FB) Åklagare har inlett förundersökning om strupoperationer på Karolinska

(FB) Åklagare har inlett förundersökning om strupoperationer på Karolinska
Citera
2016-02-03, 02:55
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Nej det var väl dumt formulerat. "Patienter med en mycket dålig prognos" hade väl varit bättre.

Sedan är föreställningen att det inte skulle gå att kommunicera med en moribund patient, felaktig. Det kan man ofta göra.

Kanske någon form av diminutiv kommunikation möjligen, man kan kanske på ansiktsuttryck se att patienten hör, men det är allt. Spetsig näsa, Cheyne-Stokesandning är tydliga tecken på en moribund patient för sköterskor som närvarat vid många dödsbäddar.

Nåväl, nu handlar det om Makaronen, en fascinerande personlighet på många sätt. Det är förmodligen mycket lätt att bli duperad av honom.
Citera
2016-02-03, 03:02
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Castafiore
Använder man det i betydelsen dödssjuk och inte som döende? Det finns en viss skillnad där. Som döende orkar väl inte en patient genomgå en operation utan igger på palliativ vård.

Man använder moribund som ett uttryck när en en patient är döende. Inga operationer, helt riktigt.
Citera
2016-02-03, 03:23
Medlem
Alltså fy vilken opålitlig uppenbarelse hela den här Macchiarini är. Hela uppsynen skriker italienska maffian. Som patient hade jag sprungit all världens väg, bara jag sett honom. Han ger ett extremt oskarpt intryck, med sin slappa, oengagerade blick. Och vilket oseriöst gäng han haft omkring sig. De ser inte pålitliga ut för fem öre heller. Han har alltså slagit ihop sig med ryska maffian?
De ser lika pålitliga ut ihop som ett gäng hala polska hantverkare, om ni har råkat ut för sådana? De kan vara kunniga när de ger sig på ens hus, men samtidigt är de luriga och manipulerar med notan, om ni hajar vad jag menar?
Macchiarini har en sån skurkaktig uppsyn så jag skulle vara småskraj som journalist, om jag gjorde en dokumentär om honom, för efterföljder.
Jag tycker det var en modig dokumentär av journalisten, Bosse Lindqvist.
Det här var verkligen journalistik på högsta nivå, och en lektion i hur man ska arbeta som journalist.
Bosse Lindqvist vill jag prisa. Han har inte behövt vara oärlig. Han har bara följt honom och ställt frågor på vägen på ett ärligt sätt. Och ändå visar han i dokumentären, exakt hur det hela har gått till, när han tagit reda på fakta runtomkring. Och han drar ner byxorna totalt Macchiarini, där denne avslöjar vilken ful fisk han är bara genom att prata.
Senast redigerad av laprikapaprika 2016-02-03 kl. 03:28.
Citera
2016-02-03, 06:02
Medlem
mrangests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av laprikapaprika
De ser lika pålitliga ut ihop som ett gäng hala polska hantverkare, om ni har råkat ut för sådana? De kan vara kunniga när de ger sig på ens hus, men samtidigt är de luriga och manipulerar med notan, om ni hajar vad jag menar?

Spec han som alltid flinar: http://tedxuniversityofstandrews.com...rs/philipp.jpg
Citera
2016-02-03, 10:27
Medlem
studentrolands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Nu har alla medier gått loss på detta. Känner blodsmaken, så nu är det inte mer man kan göra här på FB. Nu kanske också åklagaren vaknar. Han har ju haft det här på sitt bord sedan maj 2015 tror jag det var. Och har nog inte gjort mycket åt det.
Bara att avvakta drevresultaten, alla som ska spåras upp och alla smutsig byk som skall vädras.
Och syndabockar utses.
Tog sin tid.
Men Fåfängans marknad gjorde nog sitt till.
Skål!
Robert Hahn skriver på sin hemsida att, citat;"När man följer en forskningsfuskares öden bör man fråga sig vem de utmanat med sina rön. Det har en viss betydelse.", slut citat.... så vem vet hur det hela slutar...den första patienten som Macchiarini transplanterade in en stamcellsbehandlad luftstrupe på år 2008 i Barcelona, spanjorskan Claudia Castillo, lever ju dessutom fortfarande vad jag förstår...?

Att det många gånger också kan vara en fråga om "godtycke" hur en misstänkt forskningsfuskare slutligen behandlas antyder hemsidan Justitiemord.se...

Skål...
Senast redigerad av studentroland 2016-02-03 kl. 10:29.
Citera
2016-02-03, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av laprikapaprika
Alltså fy vilken opålitlig uppenbarelse hela den här Macchiarini är. Hela uppsynen skriker italienska maffian. Som patient hade jag sprungit all världens väg, bara jag sett honom. Han ger ett extremt oskarpt intryck, med sin slappa, oengagerade blick. Och vilket oseriöst gäng han haft omkring sig. De ser inte pålitliga ut för fem öre heller. Han har alltså slagit ihop sig med ryska maffian?
Macchiarini har en sån skurkaktig uppsyn så jag skulle vara småskraj som journalist, om jag gjorde en dokumentär om honom, för efterföljder.
Jag tycker det var en modig dokumentär av journalisten, Bosse Lindqvist.
Det här var verkligen journalistik på högsta nivå, och en lektion i hur man ska arbeta som journalist.
Bosse Lindqvist vill jag prisa. Han har inte behövt vara oärlig. Han har bara följt honom och ställt frågor på vägen på ett ärligt sätt. Och ändå visar han i dokumentären, exakt hur det hela har gått till, när han tagit reda på fakta runtomkring. Och han drar ner byxorna totalt Macchiarini, där denne avslöjar vilken ful fisk han är bara genom att prata.

Jag måste nog tillägga att det här gänget slagit sig ihop med svenska maffian också. För att som ledningen för KI hålla på och blunda för fakta, skylla ifrån sig på att de inte har ansvar för de kliniska studierna som gjorts i Ryssland, samt ljuga, som KI:s rektor Anders Hamsten aka smilfinken gör för Cecilia Gralde i Aktuellt att de inte känt till detta (de hade ju satt till en utredning som de valde att negligera sen. Där hade det väl uppenbarligen kommit fram fakta vad Macchiarini höll på med?) rakt upp i ansiktet, samt att de satt en brottsutredning på de läkare som anmält missförhållandena är ju rena svenska maffiametoder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in