2016-01-27, 13:14
Medlem
lisasjdins avatar
Tjena,

Har lite frågor angående uppsägningstid.

Jobbar på ekonomiavdelningen på ett företag inom handels och vi har kollektivavtal där jag ligger under tjänstemanna.

Jag har varit visstidsanställd från 14-09-02 och har skrivit papper tom 2016-08-31. Anställningen har förlängts ett antal gånger men anställningen har varit ihållande över hela perioden.

Företaget skall ni göra en inkråmsaffär och de vill då att vi skriver nya anställningsavtal med det nya bolaget som skall ta över.

Hur funkar uppsägningstiden om jag då inte vill skriva på med det nya företaget, har jag 1 månads uppsägningstid gentemot det nya företaget eller kan jag bara avsluta min anställning rakt av?
Eller ja när det nya företaget nu tar över anställningarna.
2016-01-28, 00:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lisasjdin
Tjena,

Har lite frågor angående uppsägningstid.

Jobbar på ekonomiavdelningen på ett företag inom handels och vi har kollektivavtal där jag ligger under tjänstemanna.

Jag har varit visstidsanställd från 14-09-02 och har skrivit papper tom 2016-08-31. Anställningen har förlängts ett antal gånger men anställningen har varit ihållande över hela perioden.

Företaget skall ni göra en inkråmsaffär och de vill då att vi skriver nya anställningsavtal med det nya bolaget som skall ta över.

Hur funkar uppsägningstiden om jag då inte vill skriva på med det nya företaget, har jag 1 månads uppsägningstid gentemot det nya företaget eller kan jag bara avsluta min anställning rakt av?
Eller ja när det nya företaget nu tar över anställningarna.

Övergång av verksamhet kan ibland bli väldigt invecklat och snårigt när det gäller övertagande av personal och kollektivavtal etc.

Men i ditt fall är det inte alls invecklat och jag tror att du krånglar till det lite i onödan. Om du inte vill skriva på för det nya företaget så kommer du inte ha någonting med dem att göra överhuvudtaget. Du har egentligen bara två alternativa händelseförlopp utifrån det du beskriver:
1. Du vill inte skriva på för det nya företaget. Du blir då uppsagd pga arbetsbrist av ditt gamla företag med den uppsägningstid som finns i kollektivavtalet. Alternativt, beroende på när övergången sker, förlängs inte ditt kontrakt.
2. Du säger upp dig själv och kommer överens med ditt gamla företag om när du ska avsluta din anställning. Alternativt säger du upp dig själv och utgår från den uppsägningstid som finns i kollektivavtalet.
Senast redigerad av paycheck 2016-01-28 kl. 00:47.
2016-01-28, 11:16
Medlem
lisasjdins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av paycheck
Övergång av verksamhet kan ibland bli väldigt invecklat och snårigt när det gäller övertagande av personal och kollektivavtal etc.

Men i ditt fall är det inte alls invecklat och jag tror att du krånglar till det lite i onödan. Om du inte vill skriva på för det nya företaget så kommer du inte ha någonting med dem att göra överhuvudtaget. Du har egentligen bara två alternativa händelseförlopp utifrån det du beskriver:
1. Du vill inte skriva på för det nya företaget. Du blir då uppsagd pga arbetsbrist av ditt gamla företag med den uppsägningstid som finns i kollektivavtalet. Alternativt, beroende på när övergången sker, förlängs inte ditt kontrakt.
2. Du säger upp dig själv och kommer överens med ditt gamla företag om när du ska avsluta din anställning. Alternativt säger du upp dig själv och utgår från den uppsägningstid som finns i kollektivavtalet.

Okay. Jag tänkte mest att man kanske skulle kunna använda detta som ett vapen för löneökning, då min position kommer att finns kvar även om jag säger upp mig och att det blir problem för resterande personer på avdelningen (och där med företaget) om jag slutar tvärt. Men det beror alltså lite på när de lägger fram det nya avtalet och när det är tänkt att affären skall vara klar. Det var lite det jag hade på känn också.

Tack så mycket för hjälpen!
2016-01-31, 16:30
Medlem
kjellouts avatar
Lägsta lön enligt kollektivavtal för kundtjänst

Fick precis ett samtal från uniflex om jobbintervju för kundtjänst och hon sa dom kör enligt kollektivavtal 114kr/h.

Det kollektivavtalet som jag hittade som passade bäst in var http://www.unionen.se/filer/kollektivavtal/almega-tjansteforetagen-callcontactcenter-och-marknadsundersokningsforetag?nav=1626 enligt mig. Och slår man ut månadslönen för personer över 24 blir det 119 kr/h.

Tjänsten var 80-100% så det är ingen timanställning vad jag förtsått. Vilket annat kollektivavtal kan dom mena eller hustlar uniflex?
2016-02-02, 20:48
Medlem
Herrpalms avatar
En fråga angående övergång provanställning - tillsvidareanställning:

Om inget meddelas från arbetsgivaren när provanställningen går ut så är den ju att betrakta som en tillsvidare. Och en provanställning kan, om jag fattat rätt, avslutas mot 2v uppsägningstid?

Men låt säga att en provanställnings sista dag är idag. Imorgon räknas den som en fast/tillsvidare.
Om man då säger upp den anställde idag... hur funkar uppsägningstiden då? Löper den då in på vad som egentligen hade varit att betrakta som tillsvidare?

Jag har fått för mig att en anställd måste meddelas en viss tid i förväg om man är tillräckligt nära övergången?
2016-02-02, 22:07
Medlem
Diablo1118s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herrpalm

Om inget meddelas från arbetsgivaren när provanställningen går ut så är den ju att betrakta som en tillsvidare. Och en provanställning kan, om jag fattat rätt, avslutas mot 2v uppsägningstid?

Men låt säga att en provanställnings sista dag är idag. Imorgon räknas den som en fast/tillsvidare.
Om man då säger upp den anställde idag... hur funkar uppsägningstiden då? Löper den då in på vad som egentligen hade varit att betrakta som tillsvidare?

Jag har fått för mig att en anställd måste meddelas en viss tid i förväg om man är tillräckligt nära övergången?

Det som är brukligt är att då betala arbetstagaren för ytterligare två veckors arbete. Då kan naturligtvis arbetsgivaren också kräva att du skall jobba men ibland kan de låta dig gå hemma med lön ändå får de två veckorna.
2016-02-02, 22:12
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herrpalm

Ja, det ska varslas 2 veckor innan en provanställning avslutas, men att inte varsla och ändå avsluta provanställningen ses enbart som ett formaliafel och innebär inte att anställningen övergår i tillsvidareanställning. I AD 2003:115 kostade det AG 10 000 kronor att missa varslet, men det är ett något osäkert belopp iom att domen även berörde ett antal andra förhållanden utöver just det missade varslet. Någon uppsägningslön blev inte aktuellt i fallet.
2016-02-02, 22:17
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diablo1118
Det som är brukligt är att då betala arbetstagaren för ytterligare två veckors arbete. Då kan naturligtvis arbetsgivaren också kräva att du skall jobba men ibland kan de låta dig gå hemma med lön ändå får de två veckorna.
Det är möjligt att detta förekommer men jag skulle inte råda en enda AG att agera på det viset. Möjligen ge ett "allt i ett" belopp som plåster på såret men absolut ingen uppsägningslön efter avslutet, varken arbetad eller arbetsbefriad.
2016-02-02, 22:37
Medlem
Diablo1118s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brain Damage
Det är möjligt att detta förekommer men jag skulle inte råda en enda AG att agera på det viset. Möjligen ge ett "allt i ett" belopp som plåster på såret men absolut ingen uppsägningslön efter avslutet, varken arbetad eller arbetsbefriad.

Det finns en ordningsregel som säger att en arbetsgivare som tänker ge en arbetstagare besked om att anställningen ska avbrytas i förtid eller avslutas utan att övergå i en tillsvidareanställning, ska underrätta arbetstagaren om det minst två veckor i förtid. Om arbetsgivaren inte gör det, kan du hävda att du har rätt till den tidsfristen, så att du åtminstone får lön för motsvarande tid.

Källa: Unionen, HR, LR, LF
2016-02-02, 22:59
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diablo1118
Det finns en ordningsregel som säger att en arbetsgivare som tänker ge en arbetstagare besked om att anställningen ska avbrytas i förtid eller avslutas utan att övergå i en tillsvidareanställning, ska underrätta arbetstagaren om det minst två veckor i förtid. Om arbetsgivaren inte gör det, kan du hävda att du har rätt till den tidsfristen, så att du åtminstone får lön för motsvarande tid.

Källa: Unionen, HR, LR, LF
Då bör Unionen, HR, LR och LF ta och läsa AD 2003:115 och fundera lite på vad AD menar i dessa stycken:
Citat:
Enligt 31 § anställningsskyddslagen skall en arbetsgivare som avser att ge en arbetstagare besked om att en provanställning skall avbrytas i förtid eller avslutas utan att övergå i en tillsvidareanställning underrätta arbetstagaren om detta minst två veckor i förväg. Bestämmelsen har karaktären av en skadeståndssanktionerad ordningsföreskrift.
[...]
Arbetsdomstolen utgår därför vid den fortsatta prövningen av målet från att någon underrättelse inte har lämnats, utan att L.Y. först genom det skriftliga beskedet den 1 oktober 2001 fått klart för sig att anställningen skulle upphöra.
[...]
Arbetsdomstolen kan sammanfattningsvis konstatera att L.Y. till följd av bolagets agerande inte fått den frist på två veckor som hon enligt 31 § anställningsskyddslagen varit berättigad till, men hon har erhållit fulla anställningsförmåner under hela den avtalade provanställningstiden. För lagbrottet är bolaget skyldigt, som domstolen funnit, att betala allmänt skadestånd. Hon har däremot inte visat att hon på grund av lagbrottet lidit någon ekonomisk skada. Hennes yrkande om ekonomiskt skadestånd motsvarande två veckors lön kan således inte bifallas.
Edit: Läste du förresten mitt förra inlägg om saken, det där jag tog upp just AD 2013:15 (#2696)? Vad jag menar är att AT alltså inte har rätt till lön för den missade varseltiden men däremot allmänt skadestånd. Ev också ekonomiskt skadestånd men isf inte enbart för den missade tiden utan andra eventuella orsaker. AD 200:115 är en mycket intressant och lärorik dom att fördjupa sig i.
Senast redigerad av Brain Damage 2016-02-02 kl. 23:05.
2016-02-02, 23:08
Medlem
Diablo1118s avatar
Citat:
Då bör Unionen, HR, LR och LF ta och läsa AD 2003:115 och fundera lite på vad AD menar i dessa stycken:

Edit: Läste du förresten mitt förra inlägg om saken, det där jag tog upp just AD 2013:15 (#2696)?

Jag läste men som ombud och arbetsgivare vill man sällan att saker skall komma så långt som till AD. Därför är det väldigt vanligt med förhandlingar då är en vanlig överenskommelse två veckors lön som sannolikt är bättre för en arbetsgivare än dålig publicitet och den energi de skulle behöva lägga ner.

Är väldigt vanligt att man som ombud försöker få till lösningar som oavsett vem som har rätt enligt lag passar båda parter.
2016-02-02, 23:11
Medlem
Diablo1118s avatar
Citat:

jag menar är att AT alltså inte har rätt till lön för den missade varseltiden men däremot allmänt skadestånd. Ev också ekonomiskt skadestånd men isf inte enbart för den missade tiden utan andra eventuella orsaker.

Precis och då kan det vara en enklare lösning för båda parter att istället betala lön för två veckor istället för att dra det till AD och där riskera större belopp.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in