Citat:
Ursprungligen postat av
lisasjdin
Tjena,
Har lite frågor angående uppsägningstid.
Jobbar på ekonomiavdelningen på ett företag inom handels och vi har kollektivavtal där jag ligger under tjänstemanna.
Jag har varit visstidsanställd från 14-09-02 och har skrivit papper tom 2016-08-31. Anställningen har förlängts ett antal gånger men anställningen har varit ihållande över hela perioden.
Företaget skall ni göra en inkråmsaffär och de vill då att vi skriver nya anställningsavtal med det nya bolaget som skall ta över.
Hur funkar uppsägningstiden om jag då inte vill skriva på med det nya företaget, har jag 1 månads uppsägningstid gentemot det nya företaget eller kan jag bara avsluta min anställning rakt av?
Eller ja när det nya företaget nu tar över anställningarna.
Övergång av verksamhet kan ibland bli väldigt invecklat och snårigt när det gäller övertagande av personal och kollektivavtal etc.
Men i ditt fall är det inte alls invecklat och jag tror att du krånglar till det lite i onödan. Om du inte vill skriva på för det nya företaget så kommer du inte ha någonting med dem att göra överhuvudtaget. Du har egentligen bara två alternativa händelseförlopp utifrån det du beskriver:
1. Du vill inte skriva på för det nya företaget. Du blir då uppsagd pga arbetsbrist av ditt gamla företag med den uppsägningstid som finns i kollektivavtalet. Alternativt, beroende på när övergången sker, förlängs inte ditt kontrakt.
2. Du säger upp dig själv och kommer överens med ditt gamla företag om när du ska avsluta din anställning. Alternativt säger du upp dig själv och utgår från den uppsägningstid som finns i kollektivavtalet.