2016-02-02, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Det finns inget som tyder på att världen skulle gått under. Mer än bibeln då....

Jag uppfattade också detta som "skulle under" för varför säger du som nästa mening "Mer än bibeln då", men bibeln har ju inte gått under?
Citera
2016-02-02, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Men när det gäller om Gud räddar liv genom att ta liv, så har du alltid ett svar om att det är omoraliskt? Det vet du är alltid fel?

Du sade att det var moraliskt riktigt att man tog "ETT liv mot ETT annat liv" i fallet abort, och då undrar jag hur det blir med tvillingar eller trillingar? Då blir det att man tar två liv för att rädda ett liv.
Har inga bevis för att hela vörlden var ond. Så ja, det är omoraliskt att mörda nästan hela världen. Sörskilt på ett plågsamt sätt.

Jag har aldrig nämnt något om "ett mot ett liv" i fallet abort.
Citera
2016-02-02, 21:03
Medlem
Citat:
Jag uppfattade också detta som "skulle under" för varför säger du som nästa mening "Mer än bibeln då", men bibeln har ju inte gått under?
Bibeln påstår att alla var ond, och därför måste alla dödas. Annars skulle världen gått under, enligt dig, har jag för mig.
Citera
2016-02-02, 21:45
Medlem
Citat:
Jag har aldrig nämnt något om "ett mot ett liv" i fallet abort.

Jasså? Det var abort jag pratade om i alla fall, läs det fetade här:

Citat:
Citat:
Sedan har du inte svarat på det här:

Citat:
Jag tror faktiskt att du t.o.m. försvarar dödandet av barn med att föräldrarna ska ha ett bättre liv??? Det var i så fall exakt det Gud gjorde för att mänskligheten skulle få det bättre.

Du har inget emot att man dödar ett liv till förmån för ett annat liv.

Är det någonsin moraliskt riktigt att döda ett liv?

Citat:
Jo, kanske ETT liv mot ETT annat liv. Det beror på. Men Gud dödade inte bara ett liv.

Vad är det annars du pratar om "ETT liv mot ETT annat liv"?
Citera
2016-02-02, 21:52
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Precis, Gud är inte en människa, så varför är det rätt för dig att döda ett djur, men det är inte rätt för Gud att döda en människa?

Fortfarande en falsk dikotomi.
Citera
2016-02-02, 21:54
Medlem
Citat:
Har inga bevis för att hela vörlden var ond. Så ja, det är omoraliskt att mörda nästan hela världen. Sörskilt på ett plågsamt sätt.

Vi pratar hypotetiskt, då kan du lika gärna använda ditt andra icke argument att "det spelar ingen roll om hela världen var ond eftersom det inte finns bevis för någon Gud", suck, varför diskuterar vi överhuvudtaget?
Citera
2016-02-02, 21:57
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Vi är skapade med en fri vilja

Japp, enligt din "etik" den fria viljan till att välja att göra vad vi blir tillsagde ... för annars.

Men nu förväntar jag mig naturligvis inte att du kommer med belägg för ditt etiska predikande.

Citat:
och förmåga/vilja till att skapa saker och ting, och förmågan att älska, det är det som är "till Guds avbild".

Men det vet du ju inte, det är det du förväntas bevisa på denna tråd.

Citat:
Annars har vi t.ex. inte förmåga att skapa ett universum och en jord med människor och djur på, och vi har inte förmågan att veta vad som är gott och ont till fullo.

Och? (Ledar detta till en god-of-gaps?)
Citera
2016-02-02, 21:57
Medlem
Citat:
Jasså? Det var abort jag pratade om i alla fall, läs det fetade här:

Vad är det annars du pratar om "ETT liv mot ETT annat liv"?
At du pratar om abort kan ju inte jag veta. Ett liv mot ett annat är precis som det låter. Och det finns inget givet svar där.
Citera
2016-02-02, 21:59
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
För att dagens samhälle skulle haft chans att existerat, så vad Gud tvungen att förinta den onda värld som fanns då.

Ännu en falsk dikotomi, som inte har det minsta med ett bevis för bibelns sanning att göra.
Citera
2016-02-02, 22:01
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Vad är det jag ska bevisa?

Alla dom saker du postulerar med hjälp av pseudo-vetenskap, pseudo-filosofi och demagogi.
Citera
2016-02-02, 22:02
Medlem
Citat:
Vi pratar hypotetiskt, då kan du lika gärna använda ditt andra icke argument att "det spelar ingen roll om hela världen var ond eftersom det inte finns bevis för någon Gud", suck, varför diskuterar vi överhuvudtaget?
Ja, pratar vi hypotetiskt att Gud visste att hela världen var så ond att han måste mörda så gott som alla, inklusive barn, så . Om det absolut inte fanns någon annan utväg. Men det är just det jag inte tror på. Att alla var så ond, att det enda en god(?????) allsmäktig Gud kunde komma på, var att mörda allihop.

Angående Guds existens, så leker jag med i leken. Annars blir det som du säger, ingen diskussion.
Citera
2016-02-02, 22:05
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
det är Jesus som kommer att förinta dom onda människorna på jorden.

OM nu profetiorna är sanna, vilket det inte finns belägg för.

Citat:
Världen behöver bara distansera sig från bibelns moralnormer lite mer, detta är ondska enligt Guds sätt att se på det. Och det håller du väl med om att världen är på väg åt det hållet? Som du sade "Mer än bibeln då", och tänk på all hat mot religion och allt vad Gud heter.

Japp, men tråden är inte en såpbox för predikande om vad 'gud' anser, men rör sig om frågan om bibelns sanning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in