2016-02-02, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Det står det inget om i bibeln. Det kan t.o.m. vara så att människorna inte gottade sig åt sexuell lössläppthet utan åt våld t.ex.

Och vi vet inte hur illa det var ställt, men tydligen var det tillräckligt illa. Och vi vet inte hur illa det är ställt med dagens värld, men det är nog majoriteten av mänskligheten som t.ex. håller på med avgudadyrkan, sexuell omoraliskhet, misshandel och våld, ekonomisk brottslighet, stölder överhuvudtaget o.s.v. Det är inte människornas uppfattning av vad som är ondska som gäller, utan vad Guds uppfattning är, och den kan vi läsa om i bibeln.
Jag kan nästan lova dig att människorna ägnade sig åt sexuell lössläppthet, även förr i tiden.
Och enligt mig spelar det ingen roll vad Gud tycker är gott/ont. Speciellt inte eftersom det inte finns bevis för någon Gud.
Citera
2016-02-02, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Det finns inget som tyder på att världen skulle gått under. Mer än bibeln då....

ATT världen håller på att gå under, det är ren fakta, miljöförstöring, isberg håller på att smälta, ingen vinter, djur dör och utrotas, sommaren är stekheta etc, etc. HUR många bevis behöver du ??
Citera
2016-02-02, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mitthopp
ATT världen håller på att gå under, det är ren fakta, miljöförstöring, isberg håller på att smälta, ingen vinter, djur dör och utrotas, sommaren är stekheta etc, etc. HUR många bevis behöver du ??
Ja, det har jag inte sagt något om....
Citera
2016-02-02, 20:10
Medlem
Citat:
Jag kan nästan lova dig att människorna ägnade sig åt sexuell lössläppthet, även förr i tiden.
Och enligt mig spelar det ingen roll vad Gud tycker är gott/ont. Speciellt inte eftersom det inte finns bevis för någon Gud.

Läs Korinterbrevet där människor ägnade sig åt sexuell lössläppthet.

När de blev kristna fick de inte fortsätta att " koritisera " som det heter.

Korint ligger i Grekland.
Citera
2016-02-02, 20:12
Medlem
Citat:
Läs Korinterbrevet där människor ägnade sig åt sexuell lössläppthet.

När de blev kristna fick de inte fortsätta att " koritisera " som det heter.

Korint ligger i Grekland.
Tack, men nej tack. Jag är redan övertygad om att människorna förut ögnade sig åt sex på alla sorters vis.
Citera
2016-02-02, 20:14
Medlem
Citat:
Ja, det har jag inte sagt något om....

Jaså " Det finns inget som tyder på att världen skulle gå under " står klart och tydligt.

Citat:
Det finns inget som tyder på att världen skulle gått under. Mer än bibeln då....
Citera
2016-02-02, 20:16
Medlem
Citat:
Jaså " Det finns inget som tyder på att världen skulle gå under " står klart och tydligt.
"gått" under står det, klart och tydligt. Inte "gå".
Citera
2016-02-02, 20:19
Medlem
Citat:
Citat:
Du har inget emot att man dödar ett liv till förmån för ett annat liv.

Är det någonsin moraliskt riktigt att döda ett liv?
Citat:
Jo, kanske ETT liv mot ETT annat liv. Det beror på. Men Gud dödade inte bara ett liv.

Så det är alltså ibland moraliskt rätt att döda liv om t.ex. det är ett liv för två liv?

Sedan undrar jag hur det går i ditt fall om kvinnan ska föda tvillingar?
Citera
2016-02-02, 20:23
Medlem
Citat:
Så det är alltså ibland moraliskt rätt att döda liv om t.ex. det är ett liv för två liv?

Sedan undrar jag hur det går i ditt fall om kvinnan ska föda tvillingar?
Det finns inget svar på sådana frågor. Allt beror på omständigheterna. Alltså från fall till fall.

Andra frågan förstår jag inte, "mitt fall"? Vad ör det med att en kvinna föder tvillingar?
Citera
2016-02-02, 20:26
Medlem
Citat:
Det finns inget svar på sådana frågor. Allt beror på omständigheterna. Alltså från fall till fall.

Så här är det alltid med dig när du känner dig trängd, du försöker komma undan med div ord som ovan i ditt inlägg.
Citera
2016-02-02, 20:29
Medlem
Citat:
Så här är det alltid med dig när du känner dig trängd, du försöker komma undan med div ord som ovan i ditt inlägg.
Trängd? Kanske jag ska leka troende, och säga att det finns ett absolut svar?
Självklart är det från fall till fall, om ett liv är värt att offras mot ett annat.
Citera
2016-02-02, 20:57
Medlem
Citat:

Men när det gäller om Gud räddar liv genom att ta liv, så har du alltid ett svar om att det är omoraliskt? Det vet du är alltid fel?

Citat:
Andra frågan förstår jag inte, "mitt fall"? Vad ör det med att en kvinna föder tvillingar?

Du sade att det var moraliskt riktigt att man tog "ETT liv mot ETT annat liv" i fallet abort, och då undrar jag hur det blir med tvillingar eller trillingar? Då blir det att man tar två liv för att rädda ett liv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in