2016-02-02, 14:28
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Slackoff
Wikipedia.

Kanske ska påpeka att det även finns naturligt testostereon i också.

Endokrina system är ganska komplexa. Män har tex också östrogen, trots att de är i okvinnliga.

För att klargöra vissa saker: tallpollen är androgent. Det är molekylärt komponerat av naturen som hanliga könsceller. Du vet när blommor och växter knullar, så kan du se tallpollen som en riktig karl med stor kuk. Ungefär så, men det är en del att sätta sig in i.

Men hur som helst. Läs på lite om tallpollen. Finns tyvärr ganska lite studier på det, men dock ganska många omdömen och erfarenhet på forum och siter där folk delar sina erfarenhet.

För mig personligen fungerar verkligen tallpollen utmärkt tillsammans med andra örter/rötter i synergi. Tinktur är det som gäller, men tar även lite pulver pga andra saker än hormoner. Det har en exeptionell sammansättning av aminosyror och massor av andra näringsämnen.

Fö känner jag nästan direkt hur det påverkar i kroppen när jag lägger tinkturen under tungan.
Senast redigerad av redlineoffside 2016-02-02 kl. 14:31.
Citera
2016-02-02, 14:46
Medlem
Slackoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av redlineoffside
Kanske ska påpeka att det även finns naturligt testostereon i också.

Endokrina system är ganska komplexa. Män har tex också östrogen, trots att de är i okvinnliga.

För att klargöra vissa saker: tallpollen är androgent. Det är molekylärt komponerat av naturen som hanliga könsceller. Du vet när blommor och växter knullar, så kan du se tallpollen som en riktig karl med stor kuk. Ungefär så, men det är en del att sätta sig in i.

Men hur som helst. Läs på lite om tallpollen. Finns tyvärr ganska lite studier på det, men dock ganska många omdömen och erfarenhet på forum och siter där folk delar sina erfarenhet.

För mig personligen fungerar verkligen tallpollen utmärkt tillsammans med andra örter/rötter i synergi. Tinktur är det som gäller, men tar även lite pulver pga andra saker än hormoner. Det har en exeptionell sammansättning av aminosyror och massor av andra näringsämnen.

Fö känner jag nästan direkt hur det påverkar i kroppen när jag lägger tinkturen under tungan.
När en substans är antiandrogen kan man nog påstå att den inte är androgen.
Inte för att jag är utbildad endokrinolog eller så.
Om det du säger stämmer så innehåller denna produkt både läkemedelsklassade komponenter,dopingklassade androgener och substanser som används för att maskera doping med androgena steroider.
Biverkningarna skulle vara samma som hos dopingpreparat.Osv.
Citera
2016-02-02, 19:55
Avslutad
Citat:
När en substans är antiandrogen kan man nog påstå att den inte är androgen.
Inte för att jag är utbildad endokrinolog eller så.
Om det du säger stämmer så innehåller denna produkt både läkemedelsklassade komponenter,dopingklassade androgener och substanser som används för att maskera doping med androgena steroider.
Biverkningarna skulle vara samma som hos dopingpreparat.Osv.

Nej det har du rätt i, men nu jobbar det antiandrogena i synergi med det androgena, precis som relationen mellan testosteron och östrogen.

Sen är det inte speciellt viktigt att just sträva efter androgyna hormoner när det mest potenta i det avseendet redan förekommer i hög grad i manskroppen: dehydrotestosteron (DHT).

Tallpollen är sammansatt av många komponenter som var och en fyller en funktion. Det är inte förrän man testar som man vet om det ger effekt eller ej.

Vad tallpollen gör på ett dopingtest vet jag inte, men jag vet att det inte syns något förutom ökningen, vilken i sig inte är jättedramatisk. Du kan förmodligen ändå inte producera mer testosteron än dina gener tillåter. Nu är jag helt övertygad att 98 % av alla män inte lever med sitt potentiella max.

Men även om testostereonnivån är på absolut max så är det minst lika relevant och kanske viktigare att se till att bla östroget och SHBG hålls i shack och så låga som de bör vara. Även att köldkörtelhormonerna fungerar optimalt. Ibland räcker det tex att göra sig av med överflödigt östrogen för att märka stora skillnader. Då får dessutom både tillväxthormon och testostereon bättre effekt, utan att de nödvändigtvis är speciellt höga.

Lyckas du däremot se till att få dem så höga du kan och samtidigt lyckas styra de andra, kommer du bli förvånad hur bra det är, i alla avseenden.

Anabola asteroider däremot är ju syntetiska så de syns ju direkt på sånna tester antar jag.

Tyvärr finns det enorma krafter från läkemedelsindustrin som propagerar och tillverkar produkter för att hämma DHT, pga androgynt håravfall. Efter alla år av research, mängder med genomgångar av studier, rådfrågningar, diskussioner, info från oberoende källor och egna erfarenheter har jag kommit fram till att DHT har ingenting, under rätt förutsättningar, med håravfall att göra egentligen.

Det bekymrar mig således en aning att till och med whole- och raw food förespråkare, vilka annars aldrig skulle ta i ett piller, gör allt för att sänka DHT med naturprodukter om håravfall föreligger.

Jag jobbar motströms i många avseenden och får noll respons av någon känns det som, förutom många utomlands. Det har gjort att jag tvingas köra med eget spår.

Men there is More in to it.

Beklagar rappakaljan, men det är så mycket med det här att man blir alldeles matt. Men det är värt besväret.
Senast redigerad av redlineoffside 2016-02-02 kl. 20:06.
Citera
2016-02-02, 20:08
Medlem
Gymnasten1982s avatar
Citat:
Anabola asteroider
Mäktigt...
Citera
2016-02-02, 21:21
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Gymnasten1982
Mäktigt...

Haha hoppsan, såg det inte förrän nu.

Perfekt namn på ett framtida prep om det blir lagligt med doping i framtiden btw.

Du får det namnet av mig här och nu, med flashback som vittne. Se det som ett skriftligt avtal.

"Anabola asteroider" - 1 piller om dagen tar din fysik till astronomiska mått!

Eller "anabolic astroids" - make your bicebs bigger than jupiter!
Senast redigerad av redlineoffside 2016-02-02 kl. 21:24.
Citera
2016-02-12, 20:23
Medlem
r4ll3s avatar
Citat:
Haha hoppsan, såg det inte förrän nu.

Perfekt namn på ett framtida prep om det blir lagligt med doping i framtiden btw.

Du får det namnet av mig här och nu, med flashback som vittne. Se det som ett skriftligt avtal.

"Anabola asteroider" - 1 piller om dagen tar din fysik till astronomiska mått!

Eller "anabolic astroids" - make your bicebs bigger than jupiter!

Hur påverkar valet av tid under dygnet som man väljer att träna testosteronnivåerna? Jag har för mig att jag läst att träna fastande ska boosta tillväxthormon, och således också möjligtvis T? Jag håller nämligen på att experimentera lite mellan morgon- och kvällsträning. Tränar jag på morgonen somnar jag bättre på kvällen, så det kanske indirekt kan boosta T.

Bör man konsumera nåt innan morgonträning? T.ex. koffein eller BCAA? Har aminosyror någon större positiv påverkan på proteinsyntesen? Tänker att den ändå är negativ under träning och att det jämnar ut sig senare under dygnet genom att man äter efter passet och man får en positiv proteinbalans ca 1 h efter passet.
Citera
2016-02-13, 00:10
Medlem
Slackoffs avatar
Käft och motionera.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4706091/
Citera
2016-02-13, 02:59
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av r4ll3
Hur påverkar valet av tid under dygnet som man väljer att träna testosteronnivåerna? Jag har för mig att jag läst att träna fastande ska boosta tillväxthormon, och således också möjligtvis T? Jag håller nämligen på att experimentera lite mellan morgon- och kvällsträning. Tränar jag på morgonen somnar jag bättre på kvällen, så det kanske indirekt kan boosta T.

Bör man konsumera nåt innan morgonträning? T.ex. koffein eller BCAA? Har aminosyror någon större positiv påverkan på proteinsyntesen? Tänker att den ändå är negativ under träning och att det jämnar ut sig senare under dygnet genom att man äter efter passet och man får en positiv proteinbalans ca 1 h efter passet.

Kan svara mer utförligt imorgon när jag är pigg.

Det mesta tyder på att det är bättre att träna efter lunch- kväll. Det finns flera anledningar.

Personligen har jag kommit fram till att träna HIT vid kl 15-17 är bäst eftersom musklern har ett fönster på ca 6-8 timmar där de är extremt mottagliga för näring och glykos. Jag förespråkar således högt intag av snabba kolhydrater efter träning. Men det är ocksåbenda gången jag gör det. Annars anser jag att man ska befinna sig i ketos i övrigt, av flera anledningar.

Du borde alltså inte äta kolhydrater innan träning, av flera anledningar. Kroppen kommer inte bara få mer adrenalinpåslag, men även kunna använda det effektivare.

Sen har det visat sig att HIIT innan träning faktiskt ökar T.

Alltså:

1. Inga kolhydrater innan träning.
2. Träns HIIT, innan styrketräningen.
3. Träna HIT, tunga basövningar (max en timme).
4. Ät snabba kolhydrater resten av kvällen(det är insulinpeaken vi vill åt här).
5. Fortsätt utan kolhydrater dagen efter då du vilar. (Träna aldrig två dagar i rad)

Gör detta max 3 ggr i veckan så kommer du av enbart detta få en markant ökning av T.

Detaljer, förklaringar träningsupplägg och kost tar vi imorn.

Gonatt!
Senast redigerad av redlineoffside 2016-02-13 kl. 03:05.
Citera
2016-02-14, 13:42
Medlem
r4ll3s avatar
Citat:
Käft och motionera.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4706091/

En liten sidoinflik värt att nämnas här är ju att kaloriunderskott faktiskt kan leda till sänkta nivåer av fritt testosteron, men det appliceras nog mest hos de som redan är hyfsat vältränade och inte överviktiga. Skulle man ligga på ett rätt så stort kaloriunderskott hos en person som är 10% i kroppsfettprocent skulle det definitivt leda till drop av testosteron och många bodybuilders är exempel på det, som ironiskt nog, lider av extremt låga testosteronnivåer:
RESULTS:

Heart rate decreased from 53 to 27 beats/min during preparation and increased to 46 beats/min within 1 mo after competition. Brachial blood pressure dropped from 132/69 to 104/56 mmHg during preparation and returned to 116/64 mmHg at 6 mo after competition. Percent body fat declined from 14.8% to 4.5% during preparation and returned to 14.6% during recovery. Strength decreased during preparation and did not fully recover during 6 months of recovery. Testosterone declined from 9.22 to 2.27 ng/mL during preparation and returned back to the baseline level, 9.91 ng/mL, after competition. Total mood disturbance increased from 6 to 43 units during preparation and recovered to 4 units 6 mo after competition.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23412685
Förklaringen till detta är egentligen inte särskilt konstig. Ett sånt kaloriunderskott är knappast hälsosamt och kroppen tolkar det som ett stort stresspåslag och stänger helt enkelt av reproduktionsystemet och fokuserar på överlevnad.

Andra studier:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3569090/
http://europepmc.org/abstract/med/18516767

Men som sagt, för de som faktiskt redan är fetlagda är kaloriunderskott eftersträvansvärt eftersom fettceller aromatiserar testosteron till östrogen. Men det bästa i såna fall är att ha ett lagom stort kaloriunderskott, typ 500 kcal/dag, för att sedan stanna när man nått sin idealvikt vilken bör ligga på runt 10% i kroppsfett (detta skiljer sig också individuellt).

Jag kan åtminstone tala ifrån anekdotisk bevisföring att kaloriunderskott fick mig att dels sova skit, men också må skit, trots att jag redan var i en bra vikt. Nu käkar jag mer, och jag har trots det synliga abs och jag sover som en bebis.
Citera
2016-02-21, 18:09
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av r4ll3
En liten sidoinflik värt att nämnas här är ju att kaloriunderskott faktiskt kan leda till sänkta nivåer av fritt testosteron, men det appliceras nog mest hos de som redan är hyfsat vältränade och inte överviktiga. Skulle man ligga på ett rätt så stort kaloriunderskott hos en person som är 10% i kroppsfettprocent skulle det definitivt leda till drop av testosteron och många bodybuilders är exempel på det, som ironiskt nog, lider av extremt låga testosteronnivåer:
RESULTS:

Heart rate decreased from 53 to 27 beats/min during preparation and increased to 46 beats/min within 1 mo after competition. Brachial blood pressure dropped from 132/69 to 104/56 mmHg during preparation and returned to 116/64 mmHg at 6 mo after competition. Percent body fat declined from 14.8% to 4.5% during preparation and returned to 14.6% during recovery. Strength decreased during preparation and did not fully recover during 6 months of recovery. Testosterone declined from 9.22 to 2.27 ng/mL during preparation and returned back to the baseline level, 9.91 ng/mL, after competition. Total mood disturbance increased from 6 to 43 units during preparation and recovered to 4 units 6 mo after competition.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23412685
Förklaringen till detta är egentligen inte särskilt konstig. Ett sånt kaloriunderskott är knappast hälsosamt och kroppen tolkar det som ett stort stresspåslag och stänger helt enkelt av reproduktionsystemet och fokuserar på överlevnad.

Andra studier:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3569090/
http://europepmc.org/abstract/med/18516767

Men som sagt, för de som faktiskt redan är fetlagda är kaloriunderskott eftersträvansvärt eftersom fettceller aromatiserar testosteron till östrogen. Men det bästa i såna fall är att ha ett lagom stort kaloriunderskott, typ 500 kcal/dag, för att sedan stanna när man nått sin idealvikt vilken bör ligga på runt 10% i kroppsfett (detta skiljer sig också individuellt).

Jag kan åtminstone tala ifrån anekdotisk bevisföring att kaloriunderskott fick mig att dels sova skit, men också må skit, trots att jag redan var i en bra vikt. Nu käkar jag mer, och jag har trots det synliga abs och jag sover som en bebis.

Det första råd jag brukar ge folk, vilket de har svårast att vilja förstå är att de ska skita i att räkna kalorier. Jag säger inte att det inte betyder något, men det är så gott som helt irrelevant så länge man vet vad man äter, vad den gör och att man blir mätt.

Det är en över 100 årig gammal metod som har utelämnat en hög med variabler. Det innebär i praktiken enbart begränsningar.

Det är det endokrina systemet som styr kroppskompositionen.

Man kan gå ner i vikt utan att äta mindre kalorier.

Att svälta sig själv under lång tid är naturligtvis inte bra, speciellt inte för hormonerna.

Inser man inte det kommer man aldrig kunna optimera sin kropp och sina hormoner.
Citera
2016-02-22, 14:09
Medlem
redlineoffside

Funkar det verkligen? Har hört att även om nu tallpollen innehåller mycket testosteron och androgener mm, så bryts det ned i tarmen så att du ej får ut någon effekt. Osäker på det men något jag läst någonstans.

Du verkar väldigt insatt för övrigt. Därför har jag en fråga då jag såg att du verkade ha lite idéer om hur man slipper känna sig pyton. Har tränat ganska länge, men sedan ganska lång tid tillbaka så har jag fått stora problem med att kunna träna då jag fått värk i kroppen, och verkar ha symtom på att sköldkörtel hormonerna inte verkar vara optimala, och detsamma gäller för binjurarna då jag lätt får adrenalin påslag, och kortisolnivåerna känns inte helt bra dom heller. Allt började efter en lång period av stress och hård träning. Har varit hos doktorn men den dumfan fick jag inte ut mycket av, och blodproverna va tydligen normala. Men känner mig långt ifrån normal. Har inte direkt någon sexlust (men paketet funkar), orolig mage och fan och hans moster. Mycket problem.
Några tips på hur jag ska få ordning på detta så att jag kan träna igen? Just nu funkar det inte alls.
Citera
2016-02-22, 14:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TheRageInsideMe
redlineoffside

Funkar det verkligen? Har hört att även om nu tallpollen innehåller mycket testosteron och androgener mm, så bryts det ned i tarmen så att du ej får ut någon effekt. Osäker på det men något jag läst någonstans.

Du verkar väldigt insatt för övrigt. Därför har jag en fråga då jag såg att du verkade ha lite idéer om hur man slipper känna sig pyton. Har tränat ganska länge, men sedan ganska lång tid tillbaka så har jag fått stora problem med att kunna träna då jag fått värk i kroppen, och verkar ha symtom på att sköldkörtel hormonerna inte verkar vara optimala, och detsamma gäller för binjurarna då jag lätt får adrenalin påslag, och kortisolnivåerna känns inte helt bra dom heller. Allt började efter en lång period av stress och hård träning. Har varit hos doktorn men den dumfan fick jag inte ut mycket av, och blodproverna va tydligen normala. Men känner mig långt ifrån normal. Har inte direkt någon sexlust (men paketet funkar), orolig mage och fan och hans moster. Mycket problem.
Några tips på hur jag ska få ordning på detta så att jag kan träna igen? Just nu funkar det inte alls.

Redlineoffside är ett känt troll som i regel alltid slutar med att ge rådet - Ät LCHF.
Du borde kanske göra ett nytt läkarbesök om du har så mycket problem? Det finns läkare som inte heller har speciellt mycket koll (eller intresse för den delen)
Vidare tycker jag att du borde gå och göra ett stort test på typ werlab eller dylikt för att få svart på vitt hur dina värden ser ut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in