2016-01-04, 11:58
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Jag tror det skulle höja debattnivån överlag också, om man kunde hålla en diskussion till ett visst ämne utan att alla diskussioner ska gå över till "du är korkad om du tror på något, Gud finns inte, Bibeln är påhittad".

Och GÅR "alla diskussioner" över till en anti-teistisk dominans av detta slag?

Citat:
Då skulle vi kanske kunna få hit fler s.k. vettiga troende. Vilken "vettig" person orkar diskutera teologiska frågeställningar när alla diskussioner börjar om från noll med "hur kan du tro på något, Gud finns inte".

Eftersom det är jag som mest drivar linjan om att få hit flera "vettiga teister" och har en hel del erfarenhet omkring detta, så kan jag tyvärr från min erfarenhet förmoda, att det inte endast är anti-teismen som hållar vettiga teister borta. Sannoliken är det lika mycket den pådyvlande teismen som är anledningen ... i och med att vettiga teister inte vill riskera att bli förknippade med pådyvlande teism.
Citera
2016-01-04, 12:45
Medlem
Fenixnewborns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
kanske är flashback inte rätt forum för teologiska diskussioner.
När man diskuterar flashback med folk är det dock många som tycker att det är tråkigt med alla "tjatiga" diskussioner fulla med hat och nonsens. Man vill ju läsa intressanta diskussioner med fakta. De subforum som är faktabaserade och sakliga verkar fungera bättre än de forum där alla slänger ur sig vad som helst i alla trådar.
Flashback är definitivt ett bra forum för religionsdiskussioner om vi begränsar oss till kultreligion där en fantasiprodukt som kallas gud/allah har utsett en representant som ska vara ideal för alla människor i alla tider i alla länder.

Den som tror på tomten är lika trovärdig som gudstroende!

En sak som förstör den sunda debatten, är idioter som arbetar med många nick samtidigt och manipulerar diskussioner.

Tyvärr kan jag med hänsyn till regel 1.06 inte avslöja någon med detta missbruk trots att en enkel språkanalys räcker för identifiering.

Ett annat skadligt inslag är när offerkoftan dras på för omfokusering från faktadebatt till kränkningsgnällande. Den som på det sättet saboterar den sakliga debatten, är diskussionernas dödgrävare.

Ger man sig in i en debatt om fantazy och science fiction får man tåla kraftfulla argument från naturvetenskapsrepresentanter.

Gudar hör hemma i genren sf/fantazy.
Citera
2016-01-09, 11:37
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fenixnewborn
Flashback är definitivt ett bra forum för religionsdiskussioner om vi begränsar oss till kultreligion där en fantasiprodukt som kallas gud/allah har utsett en representant som ska vara ideal för alla människor i alla tider i alla länder.

OCH ... FB kunne också bli ett bra forum för en dialog mellan mellan "vettig teism" och agnostistisk religionskritik.

Om fler vettiga teister manifesterade sig.
Citera
2016-01-09, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
OCH ... FB kunne också bli ett bra forum för en dialog mellan mellan "vettig teism" och agnostistisk religionskritik.

Om fler vettiga teister manifesterade sig.
Det kan ju vara så att vettiga teister inte lockas in i debatter lika lött, eftersom dom ör vettig nog att hålla sin tro privat. Precis som några av oss vill att det ska vara.
Citera
2016-01-09, 12:04
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Det kan ju vara så att vettiga teister inte lockas in i debatter lika lött, eftersom dom ör vettig nog att hålla sin tro privat. Precis som några av oss vill att det ska vara.

Å andra sidan kan vettig teism vara inspirerande, konstruktiv och kreativ ... så ge den support.
Citera
2016-01-09, 13:18
Medlem
Citat:
Å andra sidan kan vettig teism vara inspirerande, konstruktiv och kreativ ... så ge den support.
Ja, så är det nog. Det är nog lättare att hitta sådana att samtala med i "verkliga livet" än på nätet.
Citera
2016-01-12, 08:19
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krappfiskarn
Hade hoppats att en moderator skapat en tråd men jag gör ett försök.

Tråden här skulle passa bra i Flashback-avdelningen men eftersom jag vill vända mig till de som ofta huserar i Religionsforumet så startar jag här.

Så hur tycker ni vi ska kunna förbättra forumet? Uppmaningar till moderatorer, enskilda användare och dylik kan ju ges här i tråden.

Jag själv tycker att vi borde få fler:

Polyteister - Finns det ens här? Asatroende, hinduister, shintoister, egyptiska mytologi, grekisk mytologi osv ... inte en enda användare som tillhör dessa religioner har jag sett.

Shiamuslimer - Det fanns när Bigmid huserade här (även om han tillhörde en mindre del av Shiismen). Nu finns det inte vilket jag tycker är tråkigt.

Orthodoxa kristna - Aldrig stött på en här i forumet, de representerar ju en liten mer traditionell inriktning av Kristendom.

Katolska kristna - När jag var troende var jag nästan den ende katoliken på forumet, nu har Tubbo dykt upp och sprider otrolig intressant fakta och teologi som jag själv som gammal teologi-intresserad katolik finner otroligt kunnig (stor eloge till dig!). Rätt viktigt med tanke på att det är den största kyrkan samt många ofta förknippar med kristna regler och stadgar.

Zoroastrier - Många iranier har försvunnit och med dem har kunskaper om Zoroastrism försvunnit med dem. Väldigt tråkigt då det är en religion som påverkat mycket.

Frågan är hur vi ska kunna få sådana folk till forumet. Förslag?

Vi behöver helt klart mer nya diskussioner enligt mig. Förr var det mest trådar om Islam och nu är det mest om teister vs ateister. Någon enstaka tråd om Kristendom och Judendom kommer upp då och då.

Har ni några förslag på hur vi förbättrar denna forumsdel samt uppmaningar osv?

Nu kan jag själv inte göra mycket men hade varit intressant om vi som huserar här ofta kan tillsammans komma fram till något.

Så vad har ni att uttrycka?
Tja du. Du skrev detta för snart 9 år sedan.
Tycker du att det blivit någon förbättring på uppdelningen av religiösa grupperingar?
Eller har det blivit sämre ?
Har du några nya idéer?
Citera
2016-01-12, 10:44
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Tycker du att det blivit någon förbättring på uppdelningen av religiösa grupperingar?

För min del tycker jag att religionsforumets teister ... i och med att debattfokuset har ändrat sig från "faith vs. science" till "faith in a philosophical perspective" ... har varit så illa tvungna till att omgruppera sig och acceptera en uppdaterat religionsdebatt.

Men det är klart, att det fortfarande finns pådyvlande teister med missionsmanualer av äldre typ, som är helt ställde inför en religionskritik med (filosofisk) rationalism som underlag.

Lyckligvis håller dessa sakta men säkert på att försvinna, så det åtminstone potentiellt kommer att finnas utrymme för (det jag definierar som) vettiga teister.
Citera
2016-01-12, 11:26
Medlem
goran744s avatar
Citat:
För min del tycker jag att religionsforumets teister ... i och med att debattfokuset har ändrat sig från "faith vs. science" till "faith in a philosophical perspective" ... har varit så illa tvungna till att omgruppera sig och acceptera en uppdaterat religionsdebatt.

Men det är klart, att det fortfarande finns pådyvlande teister med missionsmanualer av äldre typ, som är helt ställde inför en religionskritik med (filosofisk) rationalism som underlag.

Lyckligvis håller dessa sakta men säkert på att försvinna, så det åtminstone potentiellt kommer att finnas utrymme för (det jag definierar som) vettiga teister.
Tyvärr Bogomil så är det fortfarande INTE du som avgör annat än för dig själv i din självuppblåsta värld som avgör vem eller vad som är vettig teist.
Tack Gode Gud för det!
Det är bara att gilla läget grabbhalva.
Har du för övrigt något vettigt förslag som INTE handlar om dig och din vettighetsjakt?
Till exempel trådstarter som handlar om samma sak fast rubriken har en annan frågeställning om exakt samma sak.
Kan nämna två trådar som berör samma.
Den ena är om mentalt störda troende och den andre om troende idioter.
De borde slås ihop till en tråd som kallas.
Vi ateister vansinniga vansinnes förklaringar och fördomar om troende.
Varför inte en tråd som heter. Ateister och en annan som heter agnostiker med mera.
Ja ännu ett förslag till er moderatorer.
Citera
2016-01-12, 11:30
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Tyvärr Bogomil så är det fortfarande INTE du som avgör annat än för dig själv i din självuppblåsta värld som avgör vem eller vad som är vettig teist.

Naturligvis inte. Det är därför jag presenterar det som "min definition".

Som du givetvis kan kritisera.
Citera
2016-02-02, 13:38
Medlem
Bogomils avatar
Jag ... profeten Bogo ... anser att jag kan se "tecken" på en kommande period, där missionsskolerna skickar sina missionärs-aspiranter till FBs religionsforum för fält-träning.

Det kommer tyvärr varken att göra forumet bättre eller ens mera underhållande, eftersom rutinerna i denna situation brukar vara en återgång till ruta étt i missionsmanuals-uppläsning.

Sedär, ni som sonderar terrängen ... kan ni inkludera detta i missions-träningen?
Citera
2016-02-02, 19:41
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Jag ... profeten Bogo ... anser att jag kan se "tecken" på en kommande period, där missionsskolerna skickar sina missionärs-aspiranter till FBs religionsforum för fält-träning.

Det kommer tyvärr varken att göra forumet bättre eller ens mera underhållande, eftersom rutinerna i denna situation brukar vara en återgång till ruta étt i missionsmanuals-uppläsning.

Sedär, ni som sonderar terrängen ... kan ni inkludera detta i missions-träningen?
Jag skall försöka fixa det Herr Profet.
Själv har jag fått till mig av självaste Herren att det borde vara lite finare retorik här inne..lite mer Gudomligt.
Han tycker att ateisterna ska bli lite medmänskligare och krama om varandra och tillrättavisa varandra här inne på hans domäner...
Träna upp er att missionera lite mer med humor och glimten i ögat och inte med sådan förskräckligt och allvarlig begravningsstämning.
Ja jag är Gudinnan gorana !med uppdrag från Herren att röra runt i grytan och skallen på alla ateister.
Gud hälsar att han är en riktig humorist också..... till dig Profet Bogomil hälsar Herren att du skall hete Profeten Hoc i fortsättningen😂
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in