2016-02-01, 22:10
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Då är det väl lika onödigt att säga "sekundär ljuskälla" om månen?
Just det, men jag tänkte låta dig komma fram till den slutsatsen alldeles själv.
Citat:
Men det är inte onödigt i alla sammanhang som jag visade, i vetenskapliga sammanhang vill man kanske kunna skilja på dessa, och då säger man primär och sekundär ljuskälla, men båda är ändock ljuskällor.
Nej, och jag ska försöka förklara en gång till varför det inte är ett bra språkbruk. Så fort som ”den primära” ljuskällan blockeras eller tas bort så finns det inte längre någon ”sekundär ljuskälla”. Alltså är en ”sekundär ljuskälla” inte alls någon källa till ljus, vilket jag upprepade gånger har påpekat inträffar då månen är helt täckt av jordens skugga vid nymåne och vid total månförmörkelse.
Mer absurt blir det när en arkitekt säger att man ska lämna ett hål i väggen som ljuskälla till ett rum. Om en ljuskälla är ett föremål som utstrålar ljus, hur kan då ett hål i väggen ses som en ljuskälla? Ett hål är inget föremål, eller hur?
Citat:
Ja man säger inte "sekundär kruktillverkare", men man säger "sekundär ljuskälla", så jag håller med dig
Okej, ett steg i taget
Citat:
Ditt argument här säger inget, och du använder ordet "tillverkare" som verkligen är en producent av krukor, ordet "ljuskälla" däremot behöver inte vara "tillverkare" eller "producent" av ljus.
Jo. En källa är definitionsmässigt producent. Det har jag redan redogjort för.
Ordet ”källa” betyder i sin grundbetydelse ”ställe där grundvatten naturligt tränger fram ur jorden”. Sedan finns det en utvidgad betydelse om ”ursprunget till annan (abstrakt eller konkret) företeelse”, och det är i den betydelsen som ordet ”ljuskälla” hör hemma. Ursprung, alltså, inte något mellanled (spegel). Månen är inte ursprunget till det ljus som den vidarebefordrar och alltså inte en ljuskälla.
Citat:
Du har fel, jag citerade detta förut:
"halofenomen (av halo), optiskt fenomen i atmosfären vilket kan observeras som färgade eller vita ringar, bågar, ytor och ljusfläckar på himlen i vissa vädersituationer. Ljuskälla är solen eller månen."
http://www.ne.se/uppslagsverk/encyklopedi/l%C3%A5ng/halofenomen

"belysning, i allmän bemärkelse ljusförhållanden skapade av andra ljuskällor än dagsljuset"
http://www.ne.se/uppslagsverk/encyklopedi/l%C3%A5ng/belysning

Vad säger NE om ordet "stråla"?

Det står inget om "aktivt skicka ljus", åtminstone inte "producera ljus".
Det står sprida ljusstrålar, sprider inte månen ljusstrålar? Skiner inte månen?
Kan diamanter stråla och glittra av ljus? Kan diamanter sprida ljus?
Där ser man att man även i NE slarvar med språket. Jag ska genast gå och bränna mina lädernband
Diamanter kan sprida ljus, men inte vara ursprunget till ljus, alltså inte en ljuskälla.

Citat:
När man säger "vilket strålande väder", betyder det att vädret producerar ljus, eller reflekterar ljus?
Ingetdera. Den betydelsen av ”strålande” som används där är ”utomordentligt, underbart”.

Citat:
Ok, det räcker kanske, jag får se vad du säger om detta senaste där du återigen har fel. Jag tar Noa och arken efter att vi diskuterat färdigt detta.
Jag vidhåller att det är felaktigt att kalla månen för en ljuskälla, men jag kan hålla med om att många gör det ändå. Jag anser att jag har visat varför det är fel. Att felet förekommer gör det inte rätt.
På samma sätt säger många Holland om Nederländerna och England om hela Storbritannien. Det är inte korrekt, men många har sagt det felet så ofta att man numera kan säga att man åkt till Holland även om man bara åkt till Herenveen eller att man åkt på en englandsresa till Glasgow. Folk förstår ändå (därför att de ha samma missförstånd, eller för att de förstår vad den som säger det egentligen menar). Men, som sagt, det blir inte rätt för det. Det är min ståndpunkt.
Citera
2016-02-01, 22:12
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jhwh
Det går inte att kalla månen för en ljuskälla om man inte i samma sammanhang också definierar granen i skogen som en.

Just det, eller toalettstolen, som jag skrev.
En skinande tron att sitta på ...
Citera
2016-02-01, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mitthopp
Det handlar om att tro. Noa trodde.
Då kan väl någon troende bygga en sådan båt, och hämta upp ett par av ALLA djur? Borde inte vara något problem, det är inte ens översvämning.
Citera
2016-02-01, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Då kan väl någon troende bygga en sådan båt, och hämta upp ett par av ALLA djur? Borde inte vara något problem, det är inte ens översvämning.

Hur menar du nu ?
Citera
2016-02-01, 23:25
Medlem
KortStubins avatar
Citat:

Det här öppnar förmodligen upp för att en del teister kanske kommer att argumentera utifrån en behovsanalys.
Citera
2016-02-01, 23:29
Medlem
adam och eva var dom första människorna på jorden, resten av oss avkommor är generationer av inavel
Nog därför världen ser ut som den gör
Citera
2016-02-02, 01:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mitthopp
Hur menar du nu ?
Att någon troende visar att det går att göra om det Noah gjorde, bara man har tro så går det väl vägen?
Citera
2016-02-02, 03:33
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Att någon troende visar att det går att göra om det Noah gjorde, bara man har tro så går det väl vägen?

Jo, men som jag skrev så är inte själva arken det svåraste att bevisa. Det går att påstå att vattnet steg väldigt långsamt, att det inte blev några större vågor, att det bara var en stamfader ur varje grupp som var med (ett par hundar för alla hundraser, ett par katter för alla kattdjur, ett par hjortar för alla hjortdjur, o.s.v.) samt att djuren var små när de togs ombord, men det svåraste blir ändå att förklara vad djuren levde av under hela året på arken och de första åren efteråt, innan träd hunnit växa till sig något och det fötts tillräckligt många bytesdjur för att rovdjuren inte skulle utrota någon särskild art.
En elefantunge som inte längre behöver moderns mjölk äter t.ex. 150-200 kg om dagen. Om man tar medelvärdet så blir det 64 ton, per elefant, under ett år, eller 128 ton bara för ett par unga elefanter.
Citera
2016-02-02, 07:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Jo, men som jag skrev så är inte själva arken det svåraste att bevisa. Det går att påstå att vattnet steg väldigt långsamt, att det inte blev några större vågor, att det bara var en stamfader ur varje grupp som var med (ett par hundar för alla hundraser, ett par katter för alla kattdjur, ett par hjortar för alla hjortdjur, o.s.v.) samt att djuren var små när de togs ombord, men det svåraste blir ändå att förklara vad djuren levde av under hela året på arken och de första åren efteråt, innan träd hunnit växa till sig något och det fötts tillräckligt många bytesdjur för att rovdjuren inte skulle utrota någon särskild art.
En elefantunge som inte längre behöver moderns mjölk äter t.ex. 150-200 kg om dagen. Om man tar medelvärdet så blir det 64 ton, per elefant, under ett år, eller 128 ton bara för ett par unga elefanter.
Ja, med "göra om" menar jag allt det där, inte bara byggandet.
Hur många djurarter kunde Noah, och vem antecknade? Det är ju onöjligt att hålla reda på i huvudet.
Tusentals burar måste han också göra. Och om Noah tog unga djur, för att spara plats, hur klarade dom sig i det fria sedan?
Hela den här historien väcker så många frågor, som omöjligt går att besvara logiskt. Dom som tror på denna historia måste ljuga enormt mycket för sig själv, eller säga "Gud gjorde det" varje gång ett problem tas upp.
Citera
2016-02-02, 09:08
Medlem
Citat:
Just det, men jag tänkte låta dig komma fram till den slutsatsen alldeles själv.

Suck, du vet vad jag menar och du vet vad du menade från början.

Citat:
Nej, och jag ska försöka förklara en gång till varför det inte är ett bra språkbruk. Så fort som ”den primära” ljuskällan blockeras eller tas bort så finns det inte längre någon ”sekundär ljuskälla”. Alltså är en ”sekundär ljuskälla” inte alls någon källa till ljus, vilket jag upprepade gånger har påpekat inträffar då månen är helt täckt av jordens skugga vid nymåne och vid total månförmörkelse.
Mer absurt blir det när en arkitekt säger att man ska lämna ett hål i väggen som ljuskälla till ett rum. Om en ljuskälla är ett föremål som utstrålar ljus, hur kan då ett hål i väggen ses som en ljuskälla? Ett hål är inget föremål, eller hur?

Så en sekundär ljuskälla är inte en ljuskälla?

Citat:
Vad säger NE om ordet "stråla"?

Citat:
stråla

strå`la verb ~de ~t
ORDLED: strål-ar
SUBST.: strålande (till 1 och 3), strålning (till 1 och 3)

1 sprida (kraftigare) (ljus)strålar {→glittra, skina}:

Kan diamanter sprida ljus?

Citat:
Diamanter kan sprida ljus, men inte vara ursprunget till ljus, alltså inte en ljuskälla.

Precis, diamanter kan sprida ljus, definitionen av att stråla. Diamanter kan alltså också stråla ljus, vilket betyder att diamanten kan vara en ljuskälla.

Och diamanten kan vara den enda ljuskällan i ett mörkt rum om man utifrån det mörka rummet riktar en lampa mot diamanten och den strålar av lampans ljus.
Citera
2016-02-02, 09:32
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
"Observationsmässigt" enligt vilka observations-procedurer?

Citat:
Ursprungligen postat av Milmerokin
Förslagsvis att observera något och jämföra det observerade med Bibelns berättelse. Alternativt att läsa något ur Bibeln och se om det bekräftas av observation idag, utlämnat tolkning som inledningsvis utesluter ett Bibliskt scenario.

Beklagar, men det är ett icke-svar.

Men jag förtydligar: Med en "procedur" menas en fastlagt metod och det finns olika föreslagna metodologiska sätt att "observera".

Förstår du frågan bättre nu?
Citera
2016-02-02, 09:38
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Det går naturligtvis inte att förklara Noas ark på ett logiskt vis. Utan en massa magisk hjälp från Gud skulle det aldrig gå. Det hoppas jag alla förstår.
Och om Gud måste hjälpa till, så måste det väl vara lättere att bara slänga ut nya djur, efter floden?

Det är ju det cirkelargumenterande i den pådyvlande kristendomens demagogi. När initial-magin (dom övernaturliga postulat) demonstrerar brister i en kritisk granskning, så fyllar den pådyvlande kristna bara kunskaps-gapet med ännu mera magi.

Det är som små barn, som lekar med mytologin i Superman-myten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in