2016-01-31, 21:48
Medlem
Tjenare! Det är så att jag går sista terminen i trean och mina betyg är ganska kassa pga lathet under gymnasiet. Komvux är inte ens ett alternativ för mig så jag tänker satsa stenhårt på högskoleprovet, och behöver därför lite råd/hjälp från erfarna skrivare. Jag har tidigare skrivit provet en gång och fick då 1,05, och då hade jag småpluggat i typ två dagar. Jag är verkligen inte dum och pluggar jag hårt till något (som jag brukade göra som yngre) så brukar jag i princip alltid kunna nå bra resultat. Men just HP tycker jag är lite svårt att veta hur man ska plugga, så det jag undrar är - Är det rimligt att jag med hårt plugg kan nå 1.6-1.7 på vårens HP? Hur långt innan provet bör jag börja plugga (är beredd att plugga väldigt mycket till det ) och vad ska jag plugga på? Mycket tacksam för svar!
Citera
2016-01-31, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NewIndigo
och vad ska jag plugga på? Mycket tacksam för svar!

Svårt att säga då högskoleprovet behandlar en hel del olika ämnen under olika delar. Vad du behöver plugga inför är högst individuellt.

Om du är OK med att betala för att få allting som krävs utan att själv behöva gräva upp det inför provet så kan du alltid använda dig av hpguiden.se eller liknande hemsidor.

Alternativt så kan du pröva gamla högskoleprov som finns tillgängliga gratis och när du stöter på problem, kolla vilken del du har problem med och därifrån ta reda på vad du behöver plugga på inför provdatumet.

http://studera.nu/hogskoleprov/infor-provet/ova-pa-gamla-prov/
Citera
2016-01-31, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NewIndigo
Tjenare! Det är så att jag går sista terminen i trean och mina betyg är ganska kassa pga lathet under gymnasiet. Komvux är inte ens ett alternativ för mig så jag tänker satsa stenhårt på högskoleprovet, och behöver därför lite råd/hjälp från erfarna skrivare. Jag har tidigare skrivit provet en gång och fick då 1,05, och då hade jag småpluggat i typ två dagar. Jag är verkligen inte dum och pluggar jag hårt till något (som jag brukade göra som yngre) så brukar jag i princip alltid kunna nå bra resultat. Men just HP tycker jag är lite svårt att veta hur man ska plugga, så det jag undrar är - Är det rimligt att jag med hårt plugg kan nå 1.6-1.7 på vårens HP? Hur långt innan provet bör jag börja plugga (är beredd att plugga väldigt mycket till det ) och vad ska jag plugga på? Mycket tacksam för svar!

Nej det är inte verkligen inte rimligt men inte omöjligt.

Du ska givetvis börja redan ikväll. Om du behöver höja verbala delen kommer det att ta tid, kvantitativa delen är lättare att höja på så kort tid som 2 månader.
Citera
2016-01-31, 22:42
Medlem
ace_secs avatar
Erfarenhetsmässigt så brukar folk klara att "plugga" så att de når upp till 1,3-1,5...
Därefter brukar det bli riktigt svårt för de allra flesta, även om de lägger ner otroligt mycket tid på tt plugga. Vad gäller den kvantitativa delen kan man absolut plugga sig till ett bra resultat. Men för att lösa en stor del av frågorna behövs logiskt och analytiskt tänkande, kalla det IQ.

Så; ja, de flesta klarar att plugga för att komma upp till kanske 1,3-1,5. Därefter sätter det stopp för det flesta, även om de pluggar massor av månader...

Gäller inte alla, men den absoluta majoriteten

Folk har en romantiserad bild av det här med att "Ja, men jag ska RÅPLUGGA flera månader så jag får 1,7-2,0..." Du kan plugga till en DEL av provet. Men det logiska/analytiska tänkandet som krävs för en stor del av frågorna har inte alla personer. Man kan jobba upp tänkandet till viss del, men många klarar inte det heller.

Simple: det finns en anledning till varför så "få" klarar 1,7 och över. Hade det varit LÄTT att plugga sig till höga resultat på provet så hade folk gjort det. Men som sagt; 1,3-1,5 klarar de flesta med plugg!
Senast redigerad av ace_sec 2016-01-31 kl. 22:46.
Citera
2016-01-31, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ace_sec
Erfarenhetsmässigt så brukar folk klara att "plugga" så att de når upp till 1,3-1,5...
Därefter brukar det bli riktigt svårt för de allra flesta, även om de lägger ner otroligt mycket tid på tt plugga. Vad gäller den kvantitativa delen kan man absolut plugga sig till ett bra resultat. Men för att lösa en stor del av frågorna behövs logiskt och analytiskt tänkande, kalla det IQ.

Så; ja, de flesta klarar att plugga för att komma upp till kanske 1,3-1,5. Därefter sätter det stopp för det flesta, även om de pluggar massor av månader...

Folk har en romantiserad bild av det här med att "Ja, men jag ska RÅPLUGGA flera månader så jag får 1,7-2,0..." Du kan plugga till en DEL av provet. Men det logiska/analytiska tänkandet som krävs för en stor del av frågorna har inte alla personer. Man kan jobba upp tänkandet till viss del, men många klarar inte det heller.

Simple: det finns en anledning till varför så "få" klarar 1,7 och över. Hade det varit LÄTT att plugga sig till höga resultat på provet så hade folk gjort det. Men som sagt; 1,3-1,5 klarar de flesta med plugg!

Jag håller med i stora drag om det du skriver. Från någon som gått från ett ganska lågt resultat och som nu är uppe och nosar på det allra högsta poängen var det ett stort kliv att nå över 1.5+. Det har tagit ganska lång tid också, så det är inget men bara gör "på ett par månader".

En vanlig missuppfattning jag möter bland vänner och bekanta är att det skulle vara lätt att plugga upp sig till de högsta resultaten. Självklart går det men det är verkligen inte enkelt. Och går man in med inställningen: "om jag pluggar några veckor innan provet så kommer jag höja mig från 1.0-1.7+", lär man bli besviken.
Citera
2016-01-31, 23:24
Medlem
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Pjotr.1.
Jag håller med i stora drag om det du skriver. Från någon som gått från ett ganska lågt resultat och som nu är uppe och nosar på det allra högsta poängen var det ett stort kliv att nå över 1.5+. Det har tagit ganska lång tid också, så det är inget men bara gör "på ett par månader".

En vanlig missuppfattning jag möter bland vänner och bekanta är att det skulle vara lätt att plugga upp sig till de högsta resultaten. Självklart går det men det är verkligen inte enkelt. Och går man in med inställningen: "om jag pluggar några veckor innan provet så kommer jag höja mig från 1.0-1.7+", lär man bli besviken.

Når jag 1.5 + blir jag nöjd, men strävar fotfarande efter ett väldigt bra resultat.
Det jag huvudsakligen undrade var hur jag ska plugga som mest effektivt under tiden som är kvar för att kunna höja mig maximalt? Vad är era tips och hur bör jag lägga upp pluggandet? Jag har lättare för den verbala delen än den kvantitativa, ~ 0.2 bättre på verbala. Jag har ''den kompletta guiden till högskoleprovet'' som innehåller mycket övningar och tips men gamla prov kanske är bättre att plugga på? Eller?
Citera
2016-02-01, 17:20
Bannlyst
Kan man få extra tid om man har det lite svårt för att läsa?

De språkliga ämnena suger jag verkligen på. Jag hade tänkt att göra näst nästa högskoleprov som är i höst. Förresten vet ni hur lång lunchrast man har på högskoleprovet?
Citera
2016-02-01, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marcop0lo

De språkliga ämnena suger jag verkligen på. Jag hade tänkt att göra näst nästa högskoleprov som är i höst. Förresten vet ni hur lång lunchrast man har på högskoleprovet?
Klart man inte kan få längre tid... Såvida du inte har dyslexi dvs.

Lunchen är 1h 10min
Citera
2016-02-01, 18:01
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Marcop0lo
Bara om du har dyslexi, vilket "lite svårt för att läsa" inte är. Det är inga romaner som ska läsas och du har gott om tid.
Citera
2016-02-01, 18:37
Bannlyst
Citat:

Bullshit! Är man normalbegåvad och inte skolkat kan man klara 1.7 genom att "RÅPLUGGA flera månader", om flera innebär > 3-4.
Men det är få som kan plugga under flera månader. De som kan har redan ett hyfsat resultat.
Dessutom
Läsa böcker ≠ plugga.
Kolla på facit om man inte vet hur man ska lösa en uppgift ≠ plugga.
Citera
2016-02-01, 19:10
Medlem
LaudonISs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av U-Fig
Bara om du har dyslexi, vilket "lite svårt för att läsa" inte är. Det är inga romaner som ska läsas och du har gott om tid.

Löjligt av dig att säga att man har gott om tid, det har man inte, oavsett om man har 2,0 eller 0,0...
Citera
2016-02-01, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaudonIS
Löjligt av dig att säga att man har gott om tid, det har man inte, oavsett om man har 2,0 eller 0,0...
Och det är ju absolut inte dåligt med tid heller...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in