Citat:
Ursprungligen postat av
ace_sec
Erfarenhetsmässigt så brukar folk klara att "plugga" så att de når upp till 1,3-1,5...
Därefter brukar det bli riktigt svårt för de allra flesta, även om de lägger ner otroligt mycket tid på tt plugga. Vad gäller den kvantitativa delen kan man absolut plugga sig till ett bra resultat. Men för att lösa en stor del av frågorna behövs logiskt och analytiskt tänkande, kalla det IQ.
Så; ja, de flesta klarar att plugga för att komma upp till kanske 1,3-1,5. Därefter sätter det stopp för det flesta, även om de pluggar massor av månader...
Gäller inte alla, men den absoluta majoriteten
Folk har en romantiserad bild av det här med att "Ja, men jag ska RÅPLUGGA flera månader så jag får 1,7-2,0..." Du kan plugga till en DEL av provet. Men det logiska/analytiska tänkandet som krävs för en stor del av frågorna har inte alla personer. Man kan jobba upp tänkandet till viss del, men många klarar inte det heller.
Simple: det finns en anledning till varför så "få" klarar 1,7 och över. Hade det varit LÄTT att plugga sig till höga resultat på provet så hade folk gjort det. Men som sagt; 1,3-1,5 klarar de flesta med plugg!
Jag håller med i stora drag om det du skriver. Från någon som gått från ett ganska lågt resultat och som nu är uppe och nosar på det allra högsta poängen var det ett stort kliv att nå över 1.5+. Det har tagit ganska lång tid också, så det är inget men bara gör "på ett par månader".
En vanlig missuppfattning jag möter bland vänner och bekanta är att det skulle vara lätt att plugga upp sig till de högsta resultaten. Självklart går det men det är verkligen inte enkelt. Och går man in med inställningen: "om jag pluggar några veckor innan provet så kommer jag höja mig från 1.0-1.7+", lär man bli besviken.