2016-01-11, 01:09
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sggu
Mariestaden sticker ut från övriga med en speciell beska, Norrlands t.ex. Är "sötare", kan tycka att prips är brödigagare, lite citrus

Kan nästan garantera att du inte skulle pricka dessa i en blindprovning. Det finns proffs som gått bet i dylika tester. De stora märkena av eurolager är otroligt lika eftersom det är den smaken som säljer. Skillnaderna i recept dem emellan är triviala.
Citera
2016-01-11, 01:18
Medlem
Jag tycker Falcon blir sötare i smak ju fler man dricker ^^
Citera
2016-01-11, 12:19
Medlem
FujitsuNakajimas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hominem
Systembolaget saluför några spontanjästa öl bryggda med traditionella metoder, undrar hur likt t.ex. 3 Fonteinen (1622) [59:- Flaska , 375 ml] är 1600-talsöl. Utdrag från beskrivningen:

Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Jag skulle säga att det är precis rätt! Jag var själv på en föreläsning om gammalt öl för några år sedan där en svensk bryggare berättade om hur vallonerna tog med sig sin bryggtradition och även egna bryggare till Sverige. Han hade även ett gammalt fat som tappas med en viss mängd varje år (om jag minns rätt 1/3) och fylls på med nybryggt öl efter gamla metoder. Analyser har visat på att ölet härstammar från Vallonien och har tydligt släktskap med vissa i dag existerande belgiska öl.

Det som bryggdes ute på gårdarna vid den här tiden var väl fortfarande olika former av mjöd och mölska.

Edit: Gotlandsdricka ska nog också räknas till en tidig form av "öl"

Stort tack hörni! blir en sväng till systembolaget i morgon efter jobbet! Tack och åter tack!
Citera
2016-01-11, 21:54
Medlem
Mariestad skulle jag kanske kunna ta ut i ett blindtest, den har en beskare smak. Resten skulle jag aldrig känna skillnad på.
Citera
2016-01-21, 13:26
Medlem
Feadogs avatar
Vet inte om detta varit uppe någonstans förut men det kan vara av intresse. Ni som tycker om billig öl som inte smakar så mycket har fått en ny förkämpe: http://www.stockholmdirekt.se/debatt/insandare-jag-vill-dricka-billig-ol-stoppa-gentrifieringen-av-bardisken/aRKpat!33zSiAkAMplG4VmJLVzXAw/

På ett sätt kan jag förstå vad skribenten menar. Traditionellt är öl en mängddryck för folket som man kan hinka i sig mycket och ofta, medan vinet har en mer snobbig aura. Idag har dock ölet tagit plats i de fina salongerna på ett annat sätt och utbudet har rört sig mot större bredd (framförallt har det breddats åt det exklusiva hållet). Dock är det ett ickeproblem. Billig öl kommer det alltid finnas, och marknaden styr vad som serveras på barerna. Exemplet med en bar som bara säljer öl i 25cl-glas där deras billigaste kostar 60:- är måhända extremt, men om den baren överlever så får man ge dem rätt i sak. Större utbud kan väl aldrig vara ett problem? Skenande priser är dock ett problem, men så länge barerna kan sälja och gå med vinst är gränsen inte nådd. Fortfarande är det så att överjäst, välhumlad öl som IPA och stouts är perifera drycker medan Mariestads, Norrlands, Pripps, Staropramen, Carlsberg, Budd och annan pisslager regerar marknaden och så kommer det nog förbli. Är man inte nöjd med utbudet där man bor så får man väl antingen flytta, gå ihop med likasinnade för att utöva påtryckningar på barerna, eller starta en egen bar med den inriktning man vill ha.
Citera
2016-01-22, 01:38
Medlem
Ihavenonames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pasiphae
Hur smakar dessa ölsorter enligt er? Framförallt, vad skiljer dom åt?
  • Carlsberg
Blaskigt!
Citat:
  • Norrlands
Blaskigt!
Citat:
  • Mariestad
Blaskigt!
Citat:
  • Pripps
Blaskigt!
Citat:
  • Falcon
Blaskigt!
Citat:
  • Sofiero
Blaskigt!

Vad som skiljer dom åt? Är väl i stort sett bara priset.

Citat:
Jag kan verkligen inte känna någon skillnad.
Inte jag heller.
Citera
2016-01-31, 00:11
Medlem
MKGs avatar
Jag har noterat en sak. Lager som pastöriserats och färsklager är det en jävla skillnad på, till den senares fördel. På ale är skillnaden inte lika markant, gissningsvis för att ale i sig är mer komplex i smaken och inte förlorar lika mycket på att pastöriseras. Jag har bryggt en hel del både lager och ale, och jag har ingen möjlighet att pastörisera så det har blivit en del färsklager med tiden.
Opastöriserad och ofiltrerad lager får en aning frisk aning metallisk smak, den är fräsch på nåt sätt.
Har känt samma smak på köpeöl från småbryggerier, bl.a. Jämtlands Hell, som är en lager.

Bra prisvärda öl som jag gillar
Electric Nurse Pale Ale. Mycket bra öl till det priset.
Bedarö Bitter.
Northern Brewing Red Seal AAA, men till min stora sorg har den försvunnit från bolaget här.
Citera
2016-01-31, 01:17
Medlem
GLYKOZs avatar
Tycker att Eriksbergs "Karraktär" är en mycket god lager!

http://www.carlsbergsverige.se/Media/Nyheter/Sidor/EriksbergKaraktarnyklassikerpafat.aspx
Citera
2016-02-01, 14:26
Medlem
loomiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MKG
Jag har noterat en sak. Lager som pastöriserats och färsklager är det en jävla skillnad på, till den senares fördel. På ale är skillnaden inte lika markant, gissningsvis för att ale i sig är mer komplex i smaken och inte förlorar lika mycket på att pastöriseras. Jag har bryggt en hel del både lager och ale, och jag har ingen möjlighet att pastörisera så det har blivit en del färsklager med tiden.
Opastöriserad och ofiltrerad lager får en aning frisk aning metallisk smak, den är fräsch på nåt sätt.
Har känt samma smak på köpeöl från småbryggerier, bl.a. Jämtlands Hell, som är en lager.

Bra prisvärda öl som jag gillar
Electric Nurse Pale Ale. Mycket bra öl till det priset.
Bedarö Bitter.
Northern Brewing Red Seal AAA, men till min stora sorg har den försvunnit från bolaget här.

Är det inte "svårare" att lyckas med en lager jämfört med en ale?
En lager jäser man ju oftast vid en ganska låg temperatur. Jag har en bekant som brygger och han tycker att det är betydligt lättare att hantera en pale ale eller IPA. Dock lyckades han få fram en av de bästa dubbelbockar jag smakat.
Jämtlands Hell är fin. Den jäser ju vid en högre temperatur och får en fruktighet som drar lite åt ale.
Citera
2016-02-01, 15:10
Medlem
MKGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av loomis
Är det inte "svårare" att lyckas med en lager jämfört med en ale?
En lager jäser man ju oftast vid en ganska låg temperatur. Jag har en bekant som brygger och han tycker att det är betydligt lättare att hantera en pale ale eller IPA. Dock lyckades han få fram en av de bästa dubbelbockar jag smakat.
Jämtlands Hell är fin. Den jäser ju vid en högre temperatur och får en fruktighet som drar lite åt ale.

Nej, jag tycker lagern är lättare, men jag har en stabilare temperatur på den, gammalt kylskåp som håller +9C. Ale har jag gjort i källare och den håller 16-20 och det slår lite för mycket.
Kör nästan alla lager med Saflager W70, ale har hag testat allt möjligt till men det brukar bli Safale S04(?? Fuller's stam) för den sedimeterar bra.
Gillar ale, f.f.a. amerikansk ale, mer än lager om jag ska dricka, men nästan all öl är god.

Hörde om ett gäng hobbybryggare som var på Åbro och testade Kung innan filtrering och pastörisering, den lär ha varit mycket bra. Blir sabbad i "efterbehandligen", det är ju synd att bryggerierna ska snåla bara för att få längre hållbarhet.
Citera
2016-02-01, 16:30
Medlem
Vart finner man folköl med mindre kalorier? Light eller vad man ska säga.
Ska tillägga att jag letar 50cl burkar och inte 33or.
Senast redigerad av deggen 2016-02-01 kl. 16:33.
Citera
2016-02-01, 17:28
Medlem
MonsterMagnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deggen
Vart finner man folköl med mindre kalorier? Light eller vad man ska säga.
Ska tillägga att jag letar 50cl burkar och inte 33or.
Jag vill minnas att jag sett Falcon 3,5% light på Ica.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in