2016-01-04, 00:04
Medlem
JoeDevolas avatar
Innan man kom på att humle är smaskens i öl kryddade man det med pors har jag läst någonstans. Drack man månne porskryddat öl då?
Citera
2016-01-04, 10:59
Medlem
oyegies avatar
Nu har man varit på systemet och köpt tre sorters öl som man ska testa.
Passion feber IPA
Klackabacken julöl
Oppigårds Thurbo Double IPA

Hoppas det smakar.
Citera
2016-01-04, 13:02
Medlem
FujitsuNakajimas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ordpistolen
Finns säkert något bryggeri som brygger på gammalmodigt sätt, som man gjorde under 1600-talet eller 1700-talet. Kan dock tänka mig att ett sådant bryggeri finns i Frankrike. Eftersom där finns ett bageri i Paris om jag minns rätt. Det bageriet har förblivit samma sedan det byggdes under 1700-talet. Man bakar bröd i en vedugn av tegel. Tror till och med att man flyger detta speciella bröd till Usa (specialbeställningar av kändisar och rika). Säkerligen ett väldigt dyrt bröd.

Tack för tipset. Ska kika på detta närmre. Men först en Guinness och lite JVM
Citera
2016-01-07, 00:06
Medlem
Citat:
Finns säkert något bryggeri som brygger på gammalmodigt sätt, som man gjorde under 1600-talet eller 1700-talet.

Systembolaget saluför några spontanjästa öl bryggda med traditionella metoder, undrar hur likt t.ex. 3 Fonteinen (1622) [59:- Flaska , 375 ml] är 1600-talsöl. Utdrag från beskrivningen:

Citat:

Övrigt

Oude (gammal) innebär att ölet är traditionellt tillverkat, och bland annat inte är pastöriserat, filtrerat, sötat eller smaksatt med fruktjuice.

Tillverkning/Vinifiering

Geuze är en blandning av yngre och äldre lambic. Lambic är spontanjäst öl, som jäses med jäststammar och bakterier som finns fritt i omgivningen. Jäsningen sker i flera steg under de svalare månaderna, för att undvika oönskade mikroorganismer. Förutom sedvanlig alkoholjäst är även mjölksyrabakterier och brettanomycer aktiva i jäsningsprocessen. De ger drycken den karaktäristiska syrligheten och aromer av stall och ibland rök. Man använder upp till tre år gammal humle för att den inte skall ge för markant karaktär åt ölet.
Citera
2016-01-07, 03:12
Medlem
Ordpistolens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hominem
Systembolaget saluför några spontanjästa öl bryggda med traditionella metoder, undrar hur likt t.ex. 3 Fonteinen (1622) [59:- Flaska , 375 ml] är 1600-talsöl. Utdrag från beskrivningen:

Mycket intressant! Du kan vara på rätt spår här.
Citera
2016-01-07, 04:07
Medlem
Saltkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoeDevola
Innan man kom på att humle är smaskens i öl kryddade man det med pors har jag läst någonstans. Drack man månne porskryddat öl då?

Visst gjorde man så. Och det kom ju också någon porskryddad variant från S:t Eriks på bolaget för något år sedan. Har för mig att jag har provat ytterligare någon porsöl också, men minns inte varifrån, möjligen norsk. Det var lite kul som omväxling, men man förstår varför humlen avgick med slutsegern, om man så säger. Pors funkar klart bättre i brännvin.
Citera
2016-01-07, 11:57
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FujitsuNakajima
Hej govänner!

Jag söker efter en öl med smak utav svenskt 1600-tal. Finns det att köpa, eller gör man bättre i att göra det själv?

Citat:
Finns säkert något bryggeri som brygger på gammalmodigt sätt, som man gjorde under 1600-talet eller 1700-talet. Kan dock tänka mig att ett sådant bryggeri finns i Frankrike. Eftersom där finns ett bageri i Paris om jag minns rätt. Det bageriet har förblivit samma sedan det byggdes under 1700-talet. Man bakar bröd i en vedugn av tegel. Tror till och med att man flyger detta speciella bröd till Usa (specialbeställningar av kändisar och rika). Säkerligen ett väldigt dyrt bröd.

Citat:
Ursprungligen postat av Hominem

Citat:
Mycket intressant! Du kan vara på rätt spår här.
Jag skulle säga att det är precis rätt! Jag var själv på en föreläsning om gammalt öl för några år sedan där en svensk bryggare berättade om hur vallonerna tog med sig sin bryggtradition och även egna bryggare till Sverige. Han hade även ett gammalt fat som tappas med en viss mängd varje år (om jag minns rätt 1/3) och fylls på med nybryggt öl efter gamla metoder. Analyser har visat på att ölet härstammar från Vallonien och har tydligt släktskap med vissa i dag existerande belgiska öl.

Det som bryggdes ute på gårdarna vid den här tiden var väl fortfarande olika former av mjöd och mölska.

Edit: Gotlandsdricka ska nog också räknas till en tidig form av "öl"
Senast redigerad av zepofan 2016-01-07 kl. 12:00.
Citera
2016-01-07, 17:26
Medlem
Saltkatts avatar
Vid närmare undersökning verkar det som om porsölet började bli omodernt redan på 1400-talet.
Citera
2016-01-10, 18:48
Medlem
Pasiphaes avatar
Definiera smaken på de vanligaste ölen (ljusa)

Hur smakar dessa ölsorter enligt er? Framförallt, vad skiljer dom åt?
  • Carlsberg
  • Norrlands
  • Mariestad
  • Pripps
  • Falcon
  • Sofiero.

Jag kan verkligen inte känna någon skillnad.
Citera
2016-01-10, 19:31
Medlem
lugna ner digs avatar
Lite brödigt, lätt metalliskt och lätt beskt. möjligtvis lite sött. Lite av inte så mycket.
Citera
2016-01-10, 19:44
Avslutad
Skillnaderna är så små att de knappast kan identifieras i blindtest. Möjligen kan det vara vissa variationer i exempelvis nivåerna på beska och sötma, men det är minimalt.

De egentliga skillnaderna ligger i förpackning, reklam och positionering på marknaden.
Citera
2016-01-10, 23:07
Medlem
Mariestaden sticker ut från övriga med en speciell beska, Norrlands t.ex. Är "sötare", kan tycka att prips är brödigagare, lite citrus
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in