Citat:
Ursprungligen postat av
loomis
Är det inte "svårare" att lyckas med en lager jämfört med en ale?
En lager jäser man ju oftast vid en ganska låg temperatur. Jag har en bekant som brygger och han tycker att det är betydligt lättare att hantera en pale ale eller IPA. Dock lyckades han få fram en av de bästa dubbelbockar jag smakat.
Jämtlands Hell är fin. Den jäser ju vid en högre temperatur och får en fruktighet som drar lite åt ale.
Nej, jag tycker lagern är lättare, men jag har en stabilare temperatur på den, gammalt kylskåp som håller +9C. Ale har jag gjort i källare och den håller 16-20 och det slår lite för mycket.
Kör nästan alla lager med Saflager W70, ale har hag testat allt möjligt till men det brukar bli Safale S04(?? Fuller's stam) för den sedimeterar bra.
Gillar ale, f.f.a. amerikansk ale, mer än lager om jag ska dricka, men nästan all öl är god.
Hörde om ett gäng hobbybryggare som var på Åbro och testade Kung innan filtrering och pastörisering, den lär ha varit mycket bra. Blir sabbad i "efterbehandligen", det är ju synd att bryggerierna ska snåla bara för att få längre hållbarhet.