2016-01-30, 20:15
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Nej, liknelsen är inte trams, men visar däremot att du inte förstår hur juridiken och bevisvärdering fungerar här. Eller för vi en diskussion om hur du TYCKER att det BORDE gå till i rättssalen?

I både knivfallet och Nerijus handlar det i grunden om sannolikhetsbedömningar. Knivfallet är dessutom byggt på bortförklaringar jag hört vid åtminstone ett par tillfällen vid mord/dråp. Den är nog väl känd för alla våldsbrottsutredare. Givet att skadorna rent fysiskt skulle kunna uppkomma om någon med full kraft sprang in i en utsträckt kniv flera gånger så har vi exakt den situation du hävdar: Vi har en åtalad som förklarat sig med en historia som inte direkt låter sig avfärdas enbart på grundval av direkta vittnesmål och/eller teknisk bevisning.

I det läget är rätten i sin fulla rätt att göra en sannolikhetsbedömning av utsagan. Kan man avfärda den som osannolik så får man döma för mord. Och det är exakt vad man (sannolikt) skulle ha gjort i det här fallet. Av skäl jag redan flerfaldiga gånger förklarat för dig:
- Rättsläkare har fastslagit att det var mord (oavsett vad du personligen TROR)
- Ingen som helst bevisning finns som pekar på att någon annan kan ha begått mordet
- Det allmänt osannolika i berättelsen (Upptäcker död flicka, får för sig att röra vid kroppen, blir rädd, tar ner kroppen, fraktar kroppen till byssja några kilometer bort)

Det finns inget kontroversiellt eller konstigt i det jag säger. Det är så här det fungerar helt enkelt. Gillar du inte det så kan du kanske starta en tråd i Politik-Inrikes om bevisvärdering. Det är nog nämligen mer rättspolitik - att vilja ändra på hur lagar är skrivna eller tillämpas - än en diskussion om det här specifika brottet som du håller på med i så fall.
Nu var det jämförelsen med knivmordet som jag ansåg vara trams, förklaringen har säkert förekommit. Rättsläkare har haft fel förut, i det här fallet motiverar ingen av rättsläkarna medicinskt varför döden skulle ha orsakats av annan, det förefaller vara omständigheter kring fyndet som får dem att dra slutsatsen. Är det möjligt att det faktum att Lisa hittades hängd på en plats där hon inte kunde ha hängt sig som får dem att dra den förhastade slutsatsen att döden har orsakats av annan?

Det finns inget annat som motbevisar min teori, däremot är mer än 99 % sannolikhet för självmord ett starkt bevis för NB:s oskuld. NB skulle ha gått fri om han hade förklarat sig i tid. Om han förklarar sig försent, är det din vilja att han döms?
2016-01-31, 12:56
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenLilleTjocke
Jag har redan läst den. Och det största problemet med den är att de metoder som du använder för att försöka påvisa att den är korrekt är helt åt helvete. Du argumenterar precis på samma sätt som någon som tror att man kan bevisa att tomtar existerar genom att påpeka att detta omöjligtvis kan motbevisas. Dessutom försöker du lägga över bevisbördan på dina meningsmotståndare istället för att själv bevisa att du har rätt (vilket du inte på något sätt har gjort, hur mycket du än vill tro det). Vidare använder du dig av sannolikhet på ett sätt som är näst intill komiskt (eller bara tragiskt), och till sist bortser du från alla de självklara omständigheter som motsäger precis allt du påstår.
Nu handlar det inte om tomtar och troll, det handlar om ett rättsfall. Skuld ska bevisas, inte oskuld. Skuld kan i det här fallet inte bevisas.
Citat:
Din teori är irrationell och det är nödvändigt att bortse från allt logiskt tänkande om man ska välja att tro på den. Inte ens virrepannan IR har försökt sig på att lägga fram din teori, och med tanke på alla de galenskaper hon har försökt hitta på i rätten för att försvara sin klient så säger det extremt mycket...
Fullkomligt tom argumentation utan ett enda sakligt argument.
Citat:
De två första punkterna i din teori handlar återigen om sannolikhet och kan omedelbart bortses ifrån, vilket jag förklarade i förra inlägget.
Nej, det gjorde du inte.
Citat:
Vidare finns det tecken på att en kamp mellan Lisa och Nerijus uppstått, t.ex. hennes örhänge är ett bevis på detta.
Nej, det finns inte tecken på kamp, varken på NB, Lisa, kläder eller golv, och jag förklarade varför örhängena låg där det låg. Ett vittne berättade att Lisa tappade ett örhänge vid stängningsdags, så det var lätt för henne att tappa dem. Hur skulle NB ha kunnat locka/tvinga Lisa så långt?
Citat:
Om vi går vidare till nästa punkt så är det inget ovanligt på något sätt att brottslingar kan vara benägna att ta oerhört stora risker när de begår brott. Att Nerijus tog en risk när han lurade/tvingade med sig Lisa över gatan talar inte på något sätt över huvud taget mot det faktum att det var det som hände. Att du försöker göra ett sådant påstående är löjeväckande, och återigen ett lysande exempel på din bristande förmåga att lägga fram konkreta och sakliga belägg för att bevisa din sak.
Det finns mängder av verkliga exempel som direkt motbevisar ditt påstående.
Ida Johansson t.ex. överfölls och mördades i ett joggingspår med mycket människor i rörelse. Även GW har tagit upp de stora risker som GM tog i det fallet med tanke på den förhållandevis öppna terrängen vid brottsplatsen samt närvaron av andra människor i området osv. GM tog enorma risker genom att överfalla Ida där han gjorde det, men det stoppade honom uppenbarligen inte.

Ett annat exempel är Anders Eklund som även han tog en betydande risk när han stoppade och överföll Engla på grusspåret.

Hagamannen är ytterligare ett perfekt exempel på en GM som bortsåg från de omfattande risker för att bli upptäckt som han tog när han begick sina brott.

Den här listan kan göras mycket längre. Så ditt påstående kring detta är fullständigt meningslöst.
Det är fortfarande den enklaste lösningen på hur Lisa kom över vägen, hon gick själv. Han med rakkniven anser att det därmed är den troligaste lösningen.
Citat:
Resterande argument du lägger fram är lika meningslösa som de tidigare. Du kommer med en massa tomma påståenden (det är lättare att hänga sig själv än att hänga någon annan, Lisa hade 1,5 timme att iscensätta sitt självmord, hennes DNA finns på alla delar av snöret etc.) som inte säger något över huvud taget. Att du försöker komma med en massa vaga påståenden som saknar verklighetsförankring för att bevisa din irrationella teori är ofattbart. Du har ingenting som konkret talar för din sak över huvud taget.
Och det du kallar för ett "troligt scenario" är lika troligt som att Borat skulle ha varit inblandad.
Med andra ord finns det inget i din teori som ens egentligen är värt att bemötas. Att du orkar älta det som du gör utan några som helst belägg är för mig en gåta.
Ännu mer osakligheter som visar att du inte har förstått teorin ens. Det är lättare att hänga sig själv, Lisa hade 1,5 timmar på sig, vilket hon inte brukar ha efter jobbet, DNA på alla delar av snöret talar för att hon satte upp snöret själv. Vad är det du inte förstår?
2016-01-31, 18:20
Medlem
Min tidslinje.

1992
Helena Andersson, 22 år försvinner efter en kväll i Lidköping. Det finns vittnen på att det fanns en bil inblandad och att hon skrikit att "så kan ni inte göra". Hennes blodiga skor återfanns på en plats. Kroppen hittades aldrig. Mördaren/arna går fria.

2000-talet -tidigare brottsoffer
IR har kontaktats av flickor och kvinnor som har utsatts för brott i samma omgivningar. Dessa har inte vågat/orkat anmäla och deras förövare går fria.

Före söndagen 7 juni 2015

Lisas liv
Pappan var mycket kontrolleraden mot flickan - ovanligt mycket för att vara en normalt för en 17 -åring. Han hade åsikter om vad hon hade på sig, vilka hon träffade och när.
Lisa hade god kontakt med sin mor.
Lisa som sällan visade känslor utåt mot kompisar, grät över sin pappa inför sin pojkvän, en pojkvän som det tog slut med av någon anledning och Lisa förmodades nu satsa på studierna enligt sin pappa.
Lisa tvingade också att ringa till pappans militära arbetskamrater trots att hon inte ville.

Sista tre helgerna
Lisa hade jobbat tre helger och åkt tillsammans med sin mamma. Hon jobbade på lördagen och åkte med sin mamma dit och hem. På söndagen, då mamman inte skulle arbeta på caféet, åkte Lisa moped dit för första gången.
Det råder oklarheter om när och hur hennes färdväg bestämdes.

Söndagen 7 juni
Lisa åker moped till arbetet för första gången.
0932 Lisas pappa sms:ar till Lisa. okänt innehåll, Lisa svarar inte
1359 Lisas mamma sms:ar till Lisa, okänt innehåll, Lisa svarar inte
Under eftermiddagen besöker Lisas pappa och mamma caféet, Lisa umgås inte med dem.
Lisa skickar en snapschat till en pojke, det finns spridda vittnesmål om besök av pojkvän
1748 Lisas pappa sms:ar till Lisa, okänt innehåll, Lisas svarar inte
1822 Lisa sms:ar sin pappa, okänt innehåll
1822 Lisas pappa sms:ar till Lisa, okänt innehåll
1826 Lisa ringer upp sin pappa, samtal varar 15 sekunder
Under kvällen försvinner Lisa.
2157 Lisas försvinnande polisanmäls, två anmälare står på anmälan Lisas pappa och en ytterligare person

7-9 juni
Dödsfallet inträffar.

8 juni
1045 Handske hittas i ladan

9-10 juni
Fynd av Lisas mobil görs, oklart hur många fynd som görs av kollegor till pappan /militärer

9 juni kl 2224
Militär loggning av sökta områden lämnas till LKP

10 juni
Missing people släpps på – däri ingår nu militären

10 juni på kvällen
Kollega till pappan/militär bestämmer sig för att undersöka ladan med mobilljus, upptäcker örhängen

11 juni
0920 Pappa Holm ringer in och korrigerar tidigare lämnad uppgift (okänd vilken) om hjälmen

Natten mellan 11 och 12 juni
Militären söker runt Martorp.

12 juni
Björn Sahl och hans grupp kör förbi litauernas hus ett flertal gånger och iaktar dem
Bråttom till Martorp, militärerna och NB konversererar kort, kadaver hittas, allt blir ”konstigt” och militärerna misstänkliggör NB/AB
BS tittar in i boden. Upptäcker inget.
BS hittar ett busskort – som han inte har tittat på.
Mikaelas grupp tillkallas, ställer sig på en höjd, ser tydligt Lisas jacka. Hjälm och hörlurar hittas.
Krimtekniker tillkallas. Går ifrån undersökning av fynden.
Litauerna grips med handklovar till förhör.
Lisas kropp hittas genom att en krimtekniker sett ”grenar” i dörren.
Litauerna anhålls.
Lisas kropp baxas ut av krimteknikerna.

Korrigera / komplettera gärna.
Senast redigerad av nopomil 2016-01-31 kl. 19:03.
2016-01-31, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Jag har visat att med över 99 % sannolikhet begick Lisa självmord, det är alltså fastställt utom rimligt tvivel. Eftersom han intresserade sig för kroppen efteråt är han intresserad av döda kroppar.

Hur tänker du, du har väl inte alls bevisat med 99% säkerhet att LH begick självmord, jag läste dina andra jämförelser med tärningar och är inte imponerad.

Du bygger din 99%iga säkerhet på att rättsläkaren sa av 1000 självmord är ett mord, så långt hasr du rätt.

Du är också säker på att NB hittade den hängda LH och förlustade sig på henne, tejpade huvudet och gömde i skåp efter att tömt kroppsinnehåll i ladan.

Men man räknar inte som du gör. I detta fall får du räkna

1. Hur många begår självmord
2. hur många är unga kvinnor
3. hur många hänger sig
4. hur många hittas av en sadistisk nekrofil

Jag stannar där men Polisen skulle göra massa mer.

Kan inte du sätta upp beräkningen enl kriterierna ovan och komma tillbaks med din 99% säkerhet.
2016-01-31, 22:11
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hallowen
Hur tänker du, du har väl inte alls bevisat med 99% säkerhet att LH begick självmord, jag läste dina andra jämförelser med tärningar och är inte imponerad.

Du bygger din 99%iga säkerhet på att rättsläkaren sa av 1000 självmord är ett mord, så långt hasr du rätt.

Du är också säker på att NB hittade den hängda LH och förlustade sig på henne, tejpade huvudet och gömde i skåp efter att tömt kroppsinnehåll i ladan.

Men man räknar inte som du gör. I detta fall får du räkna

1. Hur många begår självmord
2. hur många är unga kvinnor
3. hur många hänger sig
4. hur många hittas av en sadistisk nekrofil

Jag stannar där men Polisen skulle göra massa mer.

Kan inte du sätta upp beräkningen enl kriterierna ovan och komma tillbaks med din 99% säkerhet.
Den vanligaste dödsorsaken hos personer i Lisas ålder är självmord. Hängning är den näst vanligaste självmordsmetoden.

Att kroppen hittades av någon som förlustade sig på kroppen är det ovanliga i sammanhanget, men hur ofta händer det? Brottsoffer brukar sällan göra anmälan. Råder det någon tvekan om att NB begick brott mot griftefriden? Hur grovt brott begick han? Vad gjorde han efter Lisas död?
2016-01-31, 22:22
Medlem
Citat:
Den vanligaste dödsorsaken hos personer i Lisas ålder är självmord. Hängning är den näst vanligaste självmordsmetoden.

Att kroppen hittades av någon som förlustade sig på kroppen är det ovanliga i sammanhanget, men hur ofta händer det? Brottsoffer brukar sällan göra anmälan. Råder det någon tvekan om att NB begick brott mot griftefriden? Hur grovt brott begick han? Vad gjorde han efter Lisas död?

Kan du ge mig länk till var du hämtar dina fakta så ska jag räkna på sannolikheten.
2016-01-31, 22:29
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Kan du ge mig länk till var du hämtar dina fakta så ska jag räkna på sannolikheten.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/sjalvmordenblandunga/article18226777.ab
Citat:
Självmord är i dag den vanligaste dödsorsaken bland 15–24-åringar. Ändå får de inte den hjälp de behöver.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Sj%C3%A4lvmordsmetoder
Citat:
Hängning är den näst vanligaste självmordsmetoden i Sverige med en andel på 28,1 % av självmorden under perioden från 1995 till 2004.[1] Att den är så vanlig kan förklaras av att ingen dyr eller svåranskaffad utrustning krävs.
2016-01-31, 22:50
Medlem
Citat:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Sj%C3%A4lvmordsmetoder

Ha du är en insatt och kunnig person, denna artikel kom fram som fyra på enkel google sökning. De säger att år 2012 var ett mörkt år då ungdomar upp till 24 år hade 1700 st tagit livet av sig. Pojkar bar överrepresenterade och det var 400 tjejer från o-24 år. Det står även att pojkar väljer hängning medans flickor väljer annat.

Jag hade googlat detta förr trodde du satt på någon data bas av värde men det var en googling och topp fem tog du en artikel från aftonbladet.

Detta gör du i ett tragiskt mordfall, du måste vara en varm människa.

Vet inte om jag orkar kunde söka vidare på nätet, men allt vi ska bevisa är ju att du med säkerhet 99% bevisat att LH mord var ett självmord.

Ska vi räkna

Grunde du hade var av 1000 döda var ett mord.

Bas år 2012

Flickor självmord 400 st ålder 0-24.

Vi tar bort alla 0-12 kvar har vi

12-15 100 st
16-18 100 st
19-22 150 st
23-24 50 st

I LH grupp finns 100 i storstäderna och mindre städer finns 80%

LH tillhör alltså en grupp i Sverige om 20 st som tar självmord och det är för alla flickor väldigt ovanligt att de hängt sig.

Av de 20 st är LH ensam kvar som har tagit sitt liv genom hängning hon är dessutom unik genom att hittas av en sadistisk pedofil som våldtar och skändar.

Ta nu fram din själv säkra räknemaskin och få detta till en bevisad sannolikhet om 99%.
2016-01-31, 22:57
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ha du är en insatt och kunnig person, denna artikel kom fram som fyra på enkel google sökning. De säger att år 2012 var ett mörkt år då ungdomar upp till 24 år hade 1700 st tagit livet av sig. Pojkar bar överrepresenterade och det var 400 tjejer från o-24 år. Det står även att pojkar väljer hängning medans flickor väljer annat.

Jag hade googlat detta förr trodde du satt på någon data bas av värde men det var en googling och topp fem tog du en artikel från aftonbladet.

Detta gör du i ett tragiskt mordfall, du måste vara en varm människa.

Vet inte om jag orkar kunde söka vidare på nätet, men allt vi ska bevisa är ju att du med säkerhet 99% bevisat att LH mord var ett självmord.

Ska vi räkna

Grunde du hade var av 1000 döda var ett mord.

Bas år 2012

Flickor självmord 400 st ålder 0-24.

Vi tar bort alla 0-12 kvar har vi

12-15 100 st
16-18 100 st
19-22 150 st
23-24 50 st

I LH grupp finns 100 i storstäderna och mindre städer finns 80%

LH tillhör alltså en grupp i Sverige om 20 st som tar självmord och det är för alla flickor väldigt ovanligt att de hängt sig.

Av de 20 st är LH ensam kvar som har tagit sitt liv genom hängning hon är dessutom unik genom att hittas av en sadistisk pedofil som våldtar och skändar.

Ta nu fram din själv säkra räknemaskin och få detta till en bevisad sannolikhet om 99%.
2016-01-31, 23:11
Medlem
Citat:

Frågan är snarast ställd till dig, vad (källa) har du baserat dina sannolikheter på?
2016-01-31, 23:13
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Frågan är snarast ställd till dig, vad (källa) har du baserat dina sannolikheter på?
Det har jag precis svarat på.
2016-02-01, 00:21
Medlem
Citat:

Här är en liknande som i stort säger samma.

Du ska alltså presentera en beräkning som med 99% sannolikhet visar att LH begick självmord genom hägning.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in