2016-02-01, 00:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Kan du ge mig länk till var du hämtar dina fakta så ska jag räkna på sannolikheten.
Fakta

Antal självmord barn och ungdomar 0–24 år 2012

Var tionde som dog i självmord 2012 var ett barn eller en ungdom under 25 år.

 Två barn var under 10 år (en pojke, en flicka).

 Fem barn var 10–14 år (en pojke, fyra flickor).

 38 var tonåringar 15–19 år (24 pojkar, 14 flickor).

 109 var ungdomar 20–24 år (82 män, 27 kvinnor).

Totalt: 154 barn/ungdomar (108 pojkar och 46 flickor)

Antal självmord i befolkningen 25 år och äldre 2012

 25–44 år: 394 (287 män, 107 kvinnor)

 45–64 år: 606 (409 män, 197 kvinnor)

 65 år och äldre: 376 (270 män, 106 kvinnor)

 Totalt: 1 376 personer 25 år och äldre dog i självmord 2012 (varav 966 män och 410 kvinnor).

Jag ville ju du skulle ta fram fakta och räkna därför var mitt exempel sant som fakta men antalen vad uppskattade för att ge dig ett förslag på hur du kunde presentera det hela.

Här får du bättre fakta för avsedda åldersgrupper även detta från 2012 då antalet var väldigt högt.
2016-02-01, 06:31
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hallowen
Fakta

Antal självmord barn och ungdomar 0–24 år 2012

Var tionde som dog i självmord 2012 var ett barn eller en ungdom under 25 år.

 Två barn var under 10 år (en pojke, en flicka).

 Fem barn var 10–14 år (en pojke, fyra flickor).

 38 var tonåringar 15–19 år (24 pojkar, 14 flickor).

 109 var ungdomar 20–24 år (82 män, 27 kvinnor).

Totalt: 154 barn/ungdomar (108 pojkar och 46 flickor)

Antal självmord i befolkningen 25 år och äldre 2012

 25–44 år: 394 (287 män, 107 kvinnor)

 45–64 år: 606 (409 män, 197 kvinnor)

 65 år och äldre: 376 (270 män, 106 kvinnor)

 Totalt: 1 376 personer 25 år och äldre dog i självmord 2012 (varav 966 män och 410 kvinnor).

Jag ville ju du skulle ta fram fakta och räkna därför var mitt exempel sant som fakta men antalen vad uppskattade för att ge dig ett förslag på hur du kunde presentera det hela.

Här får du bättre fakta för avsedda åldersgrupper även detta från 2012 då antalet var väldigt högt.
Att återigen rabbla en massa siffror utan källa gör ingen skillnad.

Enligt rättsläkaren går det ett mord på tusen hängningar. Det innebär att 999 hängningar inte är konstaterade mord. Av dessa är en försvinnande liten del annat än självmord, så det är fortfarande sant att mer än 99 % av hängningar är självmord.
2016-02-01, 06:51
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tonny33
Om du nu bryr dig om vad som är sant så har överläkarna på Rättsmedicinalverket konstaterat att Lisa dödades av en annan person.

Förstår du inte att det blir skitlöjligt när DU som inte vet någonting påstår att döden inträffade på ett annat sätt? Fakta är inte något viktigt för dig va?
Det har jag svarat på: (FB) Alternativa teorier om mordet på Lisa Holm (utbruten tråd).
2016-02-01, 08:22
Medlem
Ruggedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Min tidslinje.

1992
Helena Andersson, 22 år försvinner efter en kväll i Lidköping. Det finns vittnen på att det fanns en bil inblandad och att hon skrikit att "så kan ni inte göra". Hennes blodiga skor återfanns på en plats. Kroppen hittades aldrig. Mördaren/arna går fria.

2000-talet -tidigare brottsoffer
IR har kontaktats av flickor och kvinnor som har utsatts för brott i samma omgivningar. Dessa har inte vågat/orkat anmäla och deras förövare går fria.

...

Korrigera / komplettera gärna.

Kan du utveckla hur dessa två händelser är en del av tidslinjen/händelsekedjan?

Vem / vilka är det som utsatt dessa kvinnor för brott? Vad är det för brott de utsatts för?
2016-02-01, 09:07
Medlem
Citat:

Enligt rättsläkaren går det ett mord på tusen hängningar. Det innebär att 999 hängningar inte är konstaterade mord. Av dessa är en försvinnande liten del annat än självmord, så det är fortfarande sant att mer än 99 % av hängningar är självmord.

Det är siffror tagna ur samma Aftonbladet artikel, längst ned i fakta rutan.

Kan du inte erkänna att du har fel,, du är inte intresserad av fakta. Kan inte räkna på sannolikhet.

Ge dig och erkänn
2016-02-01, 09:08
Medlem
Qwarts avatar
Citat:

Du som är så mkt för statistik kan väl räkna lite på vad sannolikheten är att det har gått till på det sätt du i punktform beskrivit. Det låter helt och hållet som att detta egentligen är ett självmord med tanke på att bara en promille av alla hängningar är mord. Eller? Allvarligt talat fattar du inte hur otroligt korkat detta låter! Du måste väl begripa att du ska väga in fler saker när du räknar ut hur sannolikt det är att det gick till på det sätt du beskriver!!

T.ex hur sannolikt det är att en man som får se en flicka som hängt sig, börjar att "förlusta sig" på henne. Vi säger att en på miljonen gör det, men jag tror det är mer.
Då räknar vi då. 0,999 x 0,000001 = 0,000001

Det är 0,0001% chans att det gått till på det sätt du tror.
2016-02-01, 09:12
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Det är siffror tagna ur samma Aftonbladet artikel, längst ned i fakta rutan.

Kan du inte erkänna att du har fel,, du är inte intresserad av fakta. Kan inte räkna på sannolikhet.

Ge dig och erkänn
Dina siffror jämför olika åldersgrupper, och det kan man inte göra eftersom det är få personer i Lisas ålder som dör. Vi är väl ändå överens om att Lisa dog vid 17 års ålder, och i den åldersgruppen är självmord vanligaste dödsorsaken.

Siffrorna motsäger inte uppgifterna i mitt andra stycke, och de visar att självmord utgör mer än 99 % av alla hängningar.
2016-02-01, 09:15
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qwart
Du som är så mkt för statistik kan väl räkna lite på vad sannolikheten är att det har gått till på det sätt du i punktform beskrivit. Det låter helt och hållet som att detta egentligen är ett självmord med tanke på att bara en promille av alla hängningar är mord. Eller? Allvarligt talat fattar du inte hur otroligt korkat detta låter! Du måste väl begripa att du ska väga in fler saker när du räknar ut hur sannolikt det är att det gick till på det sätt du beskriver!!

T.ex hur sannolikt det är att en man som får se en flicka som hängt sig, börjar att "förlusta sig" på henne. Vi säger att en på miljonen gör det, men jag tror det är mer.
Då räknar vi då. 0,999 x 0,000001 = 0,000001

Det är 0,0001% chans att det gått till på det sätt du tror.
Menar du att NB inte förlustade sig på Lisa? Varför var hon då avklädd?

Det är vanligare att personer hittar döda personer än att personer dödar personer, så sannolikheten för att NB hittade Lisa och förlustade sig på henne är större än att NB dödade Lisa och förlustade sig på henne.
2016-02-01, 09:47
Medlem
Qwarts avatar
Citat:

Det är vanligare att personer hittar döda personer än att personer dödar personer, så sannolikheten för att NB hittade Lisa och förlustade sig på henne är större än att NB dödade Lisa och förlustade sig på henne.

Jag skrev, hur stor är sannolikheten att nån som hittar en som hängt sig, börjar förlusta sig på denne.

Du är ta mig fan helt overklig!!
2016-02-01, 09:57
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qwart
Jag skrev, hur stor är sannolikheten att nån som hittar en som hängt sig, börjar förlusta sig på denne.

Du är ta mig fan helt overklig!!
Och jag har svarat på det. Den är större än att någon dödar någon och förlustar sig, eftersom även självhängda människor hittas oftare än människor dödas av andra.
2016-02-01, 11:23
Medlem
Citat:

Förstår du inte hans beräkning, det är ju inte komplicerat med undantag för ämnet sitter massor med mellanstadieelever och räknar på detta.

Att du förkastar min faktaruta med att det inte går att använda för det var för få i LH åldersgrupp, ja 34 st varav 14 flickor, dessutom står det att det är pojkarna som hänger sig inte flickor.

Det ringer inga klockor för få att räkna på flickor hänger sig inte, det är inte känt att någon hittat en självmordsoffor och varit nekrofil.

Välj nu ta uppgifterna ovan leta upp antalet nekrofiler och beräkna visa oss hur du bevisat att det gått till på ditt sätt.

Nu har vi letat upp nästan alla siffror och fakta du behöver bara att börja räkna.
2016-02-01, 11:43
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Förstår du inte hans beräkning, det är ju inte komplicerat med undantag för ämnet sitter massor med mellanstadieelever och räknar på detta.

Att du förkastar min faktaruta med att det inte går att använda för det var för få i LH åldersgrupp, ja 34 st varav 14 flickor, dessutom står det att det är pojkarna som hänger sig inte flickor.

Det ringer inga klockor för få att räkna på flickor hänger sig inte, det är inte känt att någon hittat en självmordsoffor och varit nekrofil.

Välj nu ta uppgifterna ovan leta upp antalet nekrofiler och beräkna visa oss hur du bevisat att det gått till på ditt sätt.

Nu har vi letat upp nästan alla siffror och fakta du behöver bara att börja räkna.
Fortfarande motsäger du inte att mer än 99 % av hängningar är självmord. Även om man tar hänsyn till att 14 av 38 självmord begicks av flickor så är det mer än 99 %.

Livlinan: Självmord och självmordsförsök
Citat:
Detsamma gäller självmord, det är allt fler unga tjejer som tar sina liv, även om det fortfarande är något fler killar som verkligen genomför handlingen.
– Förr var 75 procent av dem som tog sina liv pojkar och 25 procent flickor. Nu är det nästan utjämnat, till 50/50, berättar Britta Alin Åkerman.
Hur många som har förlustat sig på självhängda människor är okänt, då dessa inte är särskilt anmälningsbenägna och fallen blir inte uppmärksammade. Det uppmärksammas dock när någon sexdödar, och att det sker genom hängning är extremt sällsynt och uppmärksammat. Inget sådant fall i Sverige har nämnts i tråden.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in