2016-01-30, 18:51
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wahnsinn
Nej, det har du inte, eftersom forumet (första versionen) dök upp år 2000. Tidigare fanns bara nyhetssajten och ännu tidigare tidningen. Vidare, och dessutom OnT, syftade Ruskigbuss förmodligen på det faktum att folk ska sluta tjafsa om svensk censur eftersom det är Daily Mail själva som fattat beslutet, just eftersom de inte vill riskera att bli stämda för förtal (båda länder är trots allt inom EU).

Kändes givet att det var tjafset som höll på om det nu var ett "tekniskt fel" eller medveten blockering som syftades på. Det intressanta nu är ju följderna om detta. Om det var en teknisk sak ingen mer att orda om. Men nu var det en medveten block så då blir det ju än mer intressant om i vilket syfte. Speciellt då om man nu faktiskt vill kunna surfa fritt eller åtminstone på samma nivå som britter kan göra som svensk. Vad gör detta inget att orda om för britter men allvarligt för svenskar.

Låt oss säga hon är en svensk journalist som skriver för ett brittisk tidning. Har hon liksom skäl att oroa sig för att bli rättsligt prövad i Sverige?
Citera
2016-01-30, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Kändes givet att det var tjafset som höll på om det nu var ett "tekniskt fel" eller medveten blockering som syftades på. Det intressanta nu är ju följderna om detta. Om det var en teknisk sak ingen mer att orda om. Men nu var det en medveten block så då blir det ju än mer intressant om i vilket syfte. Speciellt då om man nu faktiskt vill kunna surfa fritt eller åtminstone på samma nivå som britter kan göra som svensk. Vad gör detta inget att orda om för britter men allvarligt för svenskar.

Låt oss säga hon är en svensk journalist som skriver för ett brittisk tidning. Har hon liksom skäl att oroa sig för att bli rättsligt prövad i Sverige?

Skulle absolut vara intressant att veta vilket lagrum som åberopas för censuren. Är det brittisk eller svensk lag?
Citera
2016-01-30, 19:02
Medlem
Citat:

Det är iofs inte olagligt för en engelsk tidning att skriva sådant som inte anses vara ok i Sverige.
Så vid närmare eftertanke luktar detta bara bullshit.
Troligen bara ett mediatrick av högertidningen DM för att bli viral och få gratis reklam för tidningen.
Jävligt lågt, och potentialt farligt på sikt när nazisterna på Flashback blir än mer upprörda över "pk-media" än någonsin. Fler och fler skriver ju numera om våldsamt motstånd, utomparlamentariska metoder, ja t.o.m. inbördeskrig.
Citera
2016-01-30, 19:16
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Det är iofs inte olagligt för en engelsk tidning att skriva sådant som inte anses vara ok i Sverige.
Så vid närmare eftertanke luktar detta bara bullshit.
Troligen bara ett mediatrick av högertidningen DM för att bli viral och få gratis reklam för tidningen.
Jävligt lågt, och potentialt farligt på sikt när nazisterna på Flashback blir än mer upprörda över "pk-media" än någonsin. Fler och fler skriver ju numera om våldsamt motstånd, utomparlamentariska metoder, ja t.o.m. inbördeskrig.

Trick av något slag skulle mina pengar också gå till om jag skulle slå vad. Detta med att bli blockade att läsa det sätter igång ett rent vidunder. Speciellt hos nu svenskar som med fasa ser på t.ex hur denna tidning Daily Mail blev blockad i Thailand. Skulle nu någon större svensk media skriva om detta skulle liksom det bli ramaskri att vad är nu detta!? Det lutar därmed åt ett litet fiskeförsök att se om någon nappar. För nu Daily Mail kvittar det ju oavsett. Sverige och svenska besökare är knappast något de bryr sig om ett dugg men lite kosing kan de ju om det faller rätt ut.
Citera
2016-01-30, 19:22
Medlem
Citat:
Trick av något slag skulle mina pengar också gå till om jag skulle slå vad. Detta med att bli blockade att läsa det sätter igång ett rent vidunder. Speciellt hos nu svenskar som med fasa ser på t.ex hur denna tidning Daily Mail blev blockad i Thailand. Skulle nu någon större svensk media skriva om detta skulle liksom det bli ramaskri att vad är nu detta!? Det lutar därmed åt ett litet fiskeförsök att se om någon nappar. För nu Daily Mail kvittar det ju oavsett. Sverige och svenska besökare är knappast något de bryr sig om ett dugg men lite kosing kan de ju om det faller rätt ut.

Om censuren av artiklarna i Sverige var ett propagandatrick av tidningen så är jag övertygad om att åtminstone någon större svensk redaktion skulle hugga på kroken och kritisera.

Vad jag förstår så är det knäpptyst vad gäller kritik från de stora svenska redaktionerna, detta trots att censuren är anmärkningsvärd för att vara i väst.
Citera
2016-01-30, 19:25
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Folkfiende
Skulle absolut vara intressant att veta vilket lagrum som åberopas för censuren. Är det brittisk eller svensk lag?

Det är brittisk. Man kan ju jämföra med detta att du kan se på spelreklam för t.ex Unibet på TV3 hemma i din soffa i Sverige. Detta är beroende på att kanalen sänder från London. Du skulle inte kunna se det om de sände från Stockholm. Samma sak gäller här.
Citera
2016-01-30, 19:28
Medlem
OlagligtDjurs avatar
Citat:

Om det är pengar som ligger bakom så är det troligast att man fått en massa trafik helt plötsligt efter att artiklarna uppmärksammats av avpixlat, fria tider etc och att man inte för några reklamintäkter från utländska besökare. Dock håller inte den teorin riktigt eftersom resten av artikelserien förtfarande går att läsa.

På det juridiska spåret så är det endast mannens ålder som är ett möjligt motiv. Det är bara Sverige som erkänner mördarens ålder som 15 år, alltså är Sverige det enda land där man kan få juridiska problem med att publicera bild, personuppgifter och brottsbeskrivning på en påstått minderårig mördare. Jag vågar gissa att det aldrig hänt i Sverige i modern tid att en 15-årig mördare hängts ut i tidningen. Det låter kanske långsökt, men inget är omöjligt.
Citera
2016-01-30, 19:33
Medlem
Knutgunnars avatar
Hon har förklarat sig på Twitter.. Jasså? Jag hittar inte det
https://twitter.com/saradmalm
Citera
2016-01-30, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knutgunnar
Hon har förklarat sig på Twitter.. Jasså? Jag hittar inte det
https://twitter.com/saradmalm

Hennes tweet är bortplockat. Fanns tidigare här.
Citera
2016-01-30, 19:43
Medlem
Knutgunnars avatar
Men varför gjorde hon det? Herreje.. Jag erkänner, jag förstår ingenting! Det hela känns i alla fall genuint olustigt och nu vill jag genast swisha lite till vårt kära TOR.
Citera
2016-01-30, 19:45
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OlagligtDjur
Om det är pengar som ligger bakom så är det troligast att man fått en massa trafik helt plötsligt efter att artiklarna uppmärksammats av avpixlat, fria tider etc och att man inte för några reklamintäkter från utländska besökare. Dock håller inte den teorin riktigt eftersom resten av artikelserien förtfarande går att läsa.

På det juridiska spåret så är det endast mannens ålder som är ett möjligt motiv. Det är bara Sverige som erkänner mördarens ålder som 15 år, alltså är Sverige det enda land där man kan få juridiska problem med att publicera bild, personuppgifter och brottsbeskrivning på en påstått minderårig mördare. Jag vågar gissa att det aldrig hänt i Sverige i modern tid att en 15-årig mördare hängts ut i tidningen. Det låter kanske långsökt, men inget är omöjligt.

Nej men det har visats typ TV-program och blivit artiklar om andra. Bara snabbt googlat exempel:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article10808245.ab
"Jasmine Richardson, 12, lärde känna 23-årige Jeremy Steinke på en vampyrsajt på internet.

Nu har paret gripits.

De anklagas för att ha mördat hela hennes familj."

För svensk media OK så länge de kan citera andra medier med "pressetiskt" inte ok om de är först ut. Ser inte hur detta kan vara det minsta brottsligt dock.
Citera
2016-01-30, 19:51
Medlem
Kattafankens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Folkfiende
Hennes tweet är bortplockat. Fanns tidigare här.

När det gäller twitter skall man använda sig av archive.today

"Kara svenska MailOnline läsare: Vissa artiklar ar geoblockade i SWE for att vi publicerar namn+bild pa misstänkt mordare. Av juridiska skal."
http://archive.is/1WpNj
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in