En tidning har såklart jurister som gör bedömningar om något som skrivs kan orsaka problem för tidningen. Tidningen vill naturligtvis inte råka ut för;
Citat:
Tidning döms att betala skadestånd
15-årigt barn hängdes ut som lögnare och anklagades för att vara en vuxen man i brittisk dagstidning. Tidningen döms för förtal och tvingas betala 200 000 kr i skadestånd till barnet.
Tidningen ska, utöver namn på 15-åringen, även ha publicerat bilder smygtagna i rättssalen.
- Jag är upprörd och kränkt, säger 15-åringen till TT
Fast jag ser inte hur det skulle göra någon skillnad rent juridiskt om artikeln efter att ha legat uppe ett tag blockeras från trafik från Sverige.
Citat:
Ursprungligen postat av
oddman84
Ja, det skulle förklara mycket. Men har olika internetleverantörer i Sverige olika avtal med "CDN:er"? Eller varför fungerar somliga nät men inte andra?
Jag tror att vilken server en blir skickad till beror på vart CDN tror att en befinner sig. Beroende på inställningar hos ens operatör. CDN vill att trafiken skickas en så kort väg som möjligt. Så det är inte säkert att alla skickas till servern i Stockholm.
Om nu tidningen har blockerat trafik från Sverige så brukar väl det göras genom att lägga in en spärr på det spann av IP-nummer som varje operatör blivit tilldelad. Lite märkligt då om det går att ansluta från t.ex. en surfplatta men inte en dator, kopplad då till samma WiFi med exakt samma IP.