2016-01-28, 23:24
  #97
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dxdt
Spara på sig fekalier under färden dit för att använda som reaktionsmassa vid decelerationen inför landning? Det tycker jag låter som en skitbra idé.

2kg mat per dygn plus 3liter vatten. Är det bodybuilders i ett gym som ska åka iväg, eller ska dom ha brakfest varje dag? det låter i överkant mycket. Om det inte ska odlas grödor på vägen gissar jag det blir dehydrerad mat där vatten tillsätts. Kanske lyxar till med lite fredagsmys och en autentiska marabou chokladkaka-bit en gång i veckan. Jag skulle gissa mellan tummen och pekfingret 300gram torrfoder per dygn och ca 1-2liter vatten per dygn. Vattnet kan lätt cirkuleras om man inte tränar hårt varje dag. Så himla mycket skit blir det nog inte om man tar bort vattnet.
__________________
Senast redigerad av raskens 2016-01-28 kl. 23:27.
Citera
2016-01-29, 00:17
  #98
Medlem
dxdts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
2kg mat per dygn plus 3liter vatten. Är det bodybuilders i ett gym som ska åka iväg, eller ska dom ha brakfest varje dag? det låter i överkant mycket. Om det inte ska odlas grödor på vägen gissar jag det blir dehydrerad mat där vatten tillsätts. Kanske lyxar till med lite fredagsmys och en autentiska marabou chokladkaka-bit en gång i veckan. Jag skulle gissa mellan tummen och pekfingret 300gram torrfoder per dygn och ca 1-2liter vatten per dygn. Vattnet kan lätt cirkuleras om man inte tränar hårt varje dag. Så himla mycket skit blir det nog inte om man tar bort vattnet.

Tog du verkligen mitt bajsraketskämt på allvar? Det var nog tur att jag inte skrev något om min andra idé; att samla ihop och kondensera passagerarnas fjärtar och dumpa den kondenserade gasen i bränsletankarna för påfyllning under resan dit...
Citera
2016-01-29, 04:04
  #99
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
2kg mat per dygn plus 3liter vatten. Är det bodybuilders i ett gym som ska åka iväg, eller ska dom ha brakfest varje dag? det låter i överkant mycket. Om det inte ska odlas grödor på vägen gissar jag det blir dehydrerad mat där vatten tillsätts. Kanske lyxar till med lite fredagsmys och en autentiska marabou chokladkaka-bit en gång i veckan. Jag skulle gissa mellan tummen och pekfingret 300gram torrfoder per dygn och ca 1-2liter vatten per dygn. Vattnet kan lätt cirkuleras om man inte tränar hårt varje dag. Så himla mycket skit blir det nog inte om man tar bort vattnet.

Äh de ska ju bli tunnelbyggare på Mars så de lär nog behöva musklerna - Äh det är ju kul att spekulera om detta, torrfoder under 3 års tid jag skulle tro att det lätt blir myteri om en så enkel sak som Ballerinakex eller Marabou chokladkakor, - Man skulle ju kunna odla tex musslor som ger högvärdigt protein, tyvärr är ju tillväxttakten alltför låg. Men hur det nu blir så måste man ju tänka på att en grönsaksodling för att återvinna näringsämnen ur avfallet är ett mycket långsamt projekt och kostar förstås extra vikt. Tex urinämne ur urinet kan inte direkt omskapas till högvärdigt protein, nja om man inte tar med sig lama-djur förstås som faktiskt internt kan ombilda urea till protein igen - Man får ge urea via kanyl in i blodomloppet på lamadjuret ? Jag tror att djurrättsaktivisterna skulle bli arga då ? Men lamadjuret behöver ändå en massa hö för att dess mage ska fungera bra

Man har ju alltid avfuktare igång för att fånga upp vattenångan inne i rymdfarkosten , och återfår vatten den vägen.

Jag kommer ihåg de olika borrar man använder för att borra hål i berg, men man vill ju jättegärna ta upp en lång borrkärna för analys. Tex om man vill borra efter olja brukar man ha tunn lervälling som pumpas ner i borret som agerar kylning och smörjning. Ändå så händer det ju att borren nyper fast och kan man inte då få upp borren, kapar man bara av den och börjar att borra ett nytt hål bredvid.

Det finns ju torra smörjmedel, tex talg, tvål, talk, grafit eller MolybdenSulfid, men det lär ju gå åt mycket tyvärr. Men att på något vis kunna få bort stenmjölet i hålet måste man ju komma på. Låter man det vara kvar blir borret till slut så varmt eftersom all rotationsenergi går åt till friktion och det kommer att sintra ihop med metallen i borren. Som sagt att borra hål i berget på Mars blir svårt, man kan ju inte använda vatten för det kommer att frysa ögonblickligen, Men om man kunde tillverka acetylen + syrgas utav CO2 får man så het låga att man kan bränna hål i berget,
Brännaren måste dock ha en annorlunda design än vi har här eftersom atmosfärstrycket på Mars är så lågt.

Man kan också bilda en stor kavitet i berget med en rejäl tunna full av termit (Al + (ev Mg) + Fe2O3) . På Mars finns ju med säkerhet järnoxider i stor mängd men hur ren den är det vet vi ju inte. Man kan bara bränna ett hål om berget är någorlunda poröst, men det är riskabelt - det kan ju stänka omkring rätt rejält, Finns bundet vatten bildas ju vätgas i stor volym av termitreaktionen och det finns ju risk att det exploderar då.

Nej vi kanske får prospektera med slägga, hammare och mejsel istället och nöja oss med att knacka bitar ur ytan.

Citat:
Ursprungligen postat av dxdt
Tog du verkligen mitt bajsraketskämt på allvar? Det var nog tur att jag inte skrev något om min andra idé; att samla ihop och kondensera passagerarnas fjärtar och dumpa den kondenserade gasen i bränsletankarna för påfyllning under resan dit...

Nja fjärtar har väl inte så hög specifik impuls kan jag tänka, det fins ju dödvikt i den gasen i from av CO2 ? Men att ha frysta bajspaket som projektiler (= offermassa) i en slags kanon kan ju fungera som inbromsning inför ingången till omloppsbana runt Mars och nedstigningen emot ytan. Framtida astronauter kommer att hitta dessa paket på Marsytan och kommer att sensationellt deklarera att de flygit av egen kraft ifrån Jorden och landat på Marsytan ? Detta konstiga mysterium kommer att få in mänskligheten på dåliga vägar, för mycken tro på andlighet och sådant etc etc...

Jag tänkte att om mängden mat att man skulle kanske istället skicka iväg fetknoppar som astronauter, att det blir lite lägre massa totalt sett, de får helt enkelt ha en 3 års diet med frekventa Marspromenader mm.

Jag vet ej om man skulle skicka med något husdjur, inget brukar väcka sådant intresse som ett husdjur som tex en katt eller hund ? Men att designa en Mars-dräkt för en katt eller hund det skulle ju inte funka, eller hur ? Jag vet ej om deras sväljreflex fungerar som den ska i tyngdlöst tillstånd ? Svårt att lära ett husdjur äta i tyngdlöst tillstånd, Har för mig att de djur man tidigare skickat upp hade en slang eller en sond i magen, Man var skraj att de skulle få för mycket saliv så det kom ner i lungorna men så blev det nog inte ? Tror inte att jag läst något om detta.
Citera
2016-01-29, 09:08
  #100
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dxdt
Tog du verkligen mitt bajsraketskämt på allvar? Det var nog tur att jag inte skrev något om min andra idé; att samla ihop och kondensera passagerarnas fjärtar och dumpa den kondenserade gasen i bränsletankarna för påfyllning under resan dit...

Man siktar ju på metanraketer så :P
Citera
2016-01-29, 13:38
  #101
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dxdt
Tog du verkligen mitt bajsraketskämt på allvar? Det var nog tur att jag inte skrev något om min andra idé; att samla ihop och kondensera passagerarnas fjärtar och dumpa den kondenserade gasen i bränsletankarna för påfyllning under resan dit...


Jaha fjärtar är väl mest metangas och det passar väl Spacex utmärkt med tanke på deras vurm för Metan. Jag förstod dock inte riktigt det där med att använda bajs som reaktionsmassa. Jag tänkte mest på att kanske kladda bajset på värmeskölden och använde det för skydd vid atmosfärinträdet.
Citera
2016-01-29, 13:48
  #102
Medlem
raskenss avatar
DrSvenne

Är inte så säker på att det behöver bli myteri efter 3 år med pulvemos. Filmen Tillbaka till framtiden II, hade tentaklerna ute redan för 25 år sen med en Black & Decker Hydrator.
https://www.youtube.com/watch?v=s9U2ekOVL5Q
"oh boy oh boy Ma you shure know to hydrate Pizza"

Tror faktiskt man kommer bemästra hydrering så det blir delikatesser.


Jag försökte hitta information hur många gram en människa behöver per dygn a kolhydrater/fett/protein/fiber/vitaminer/mineraler/H20. Det var inte helt lätt.
__________________
Senast redigerad av raskens 2016-01-29 kl. 14:47.
Citera
2016-01-30, 05:55
  #103
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
DrSvenne
Är inte så säker på att det behöver bli myteri efter 3 år med pulvemos. Filmen Tillbaka till framtiden II, hade tentaklerna ute redan för 25 år sen med en Black & Decker Hydrator.
https://www.youtube.com/watch?v=s9U2ekOVL5Q
"oh boy oh boy Ma you shure know to hydrate Pizza"

Tror faktiskt man kommer bemästra hydrering så det blir delikatesser.

Haha, ja den var bra, men inget går upp mot äkta fräschhet tex ett moget äpple mot ett torkat, Förr så torkade man ju äpplen i ringar i rätt stora volymer, de var läckra att tugga på men inte alls som ett nyplockat. Det var nästan man trodde att man tugga på något annat än ett torkat äpple. Hehe, alltså att ha lyxen att ha fräscha grönsaker och frukt blir nog svårt. Nu lagrar man ju faktiskt äpplen och mycken annan frukt i antingen 100 % Kvävgas ellr 100 % CO2 (nåja man behöver faktiskt inte sänka O2 ända till 0 % för att mognaden ska avstanna) Märkligt nog kan mognaden fortsätta sen de plockats ut i vanlig luft, I Kivik lär finnas ett stort sådant kyllager. Att odla inne i rymdskeppet blir nog en dålig affär, jag vet inget som växer så snabbt att det skulle vara lönt utom möjligen groddar, men det är inte mycket kalorier i dem.

Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Jag försökte hitta information hur många gram en människa behöver per dygn a kolhydrater/fett/protein/fiber/vitaminer/mineraler/H20. Det var inte helt lätt.

Kolla att googla på daily recommended intake ?

I kalorier räknat så behövs grovt > 2000 kcal per dygn för grundomsättningen. Denna beror på vikten som astronauten har och om man är stilla, eller rör sig mycket, barn har ett någorlunda annat kaloribehov, troligen lite högre i förhållande till vikten. Män har också högre kaloribehov. Proteinomsättningen kan man mäta med att mäta mängden urea i urinen. Den ger ett mått på hur mycket protein som ska ersättas - det är såvitt jag vet bland de exaktaste metoderna som finns för denna analys. Men numera finns det kanske andra ?

Fett det rör sig om bara 1-2 msk av vegetabilisk olja/dag, det behövs för att tarmarna ska fungera bra. Om man äter mindre fett än så kan magen börja knorra, + en viss känsla av uppblåsthet. Nu är det så att det var så länge jag läste om detta att jag är osäker. Fett behövs för att gallan ska få jobba, får den inte det så är det tarmen som blir internt irriterad, - dock osäker på detta.

Av mineralerna är det bara Kalium och Natrium som vi bör få i oss varje dag - alla de andra kan man vara utan ett tag, - men inte så länge som tre år.

Angående borrhålen igen - enbart ett rakt hål utan borrkärna kan man borra med bara tryckluft för att kyla och blåsa ur stenmjölet. Men för att kunna borra ut en kärna med bara tryckluft som spolning, det krävs då nog en ny typ av borr som kan leda tryckluften precis framme vid skären, jag vet inte ens om det är möjligt att bygga en sådan borr. Förresten så tror jag att en borr som kan växla riktning ofta är mindre känslig för att fastna.
Citera
2016-01-30, 13:27
  #104
Medlem
raskenss avatar
Om en person behöver 2000kcal per dygn så om hen åt vanligt socker för att fylla det behovet så skulle det behövas ca 500gram torrfoder per dygn. Nu får man ju energi från andra sockerarter stärkelse och fetter också men ger en mellan tummen och pekfingret-siffra i alla fall. Räkna på ca ett halvt kilo torrfoder per person och dygn. Jag har för mig jag läst nånstans att kroppen kan ta upp ca 50gram proteiner per dygn max. Äter man mer protein så bryts det bara ner. Allt proteintillskott folk på gym är så hysteriska om är bara slöseri.

Funderade lite på fiberfrågan. Det är ju bara en slags tarmutfyllnad och man skiter ut det sen. Precis som vatten borde fibrerna kunna återvinnas. Bajset kanske kunde processas så att man fick ut fibrerna igen sen kunde man blanda det i pulvermoset och äta. All för att spara vikt. Koprofager skulle trivas på en Marsresa.
__________________
Senast redigerad av raskens 2016-01-30 kl. 13:33.
Citera
2016-01-30, 13:47
  #105
Medlem
AndersM79s avatar
Det är dömt att misslyckas. Solstrålningen gör det hela till en stor jäkla microvågsugn. USA kommer givetvis att förneka detta eftersom det direkt ifrågasätter deras påstådda månresor.

Solstrålning:
http://illvet.se/universum/solsystemet/solen/marsuppdrag-hotas-av-solen.
Citera
2016-01-30, 18:56
  #106
Medlem
dxdts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Om en person behöver 2000kcal per dygn så om hen åt vanligt socker för att fylla det behovet så skulle det behövas ca 500gram torrfoder per dygn. Nu får man ju energi från andra sockerarter stärkelse och fetter också men ger en mellan tummen och pekfingret-siffra i alla fall. Räkna på ca ett halvt kilo torrfoder per person och dygn. Jag har för mig jag läst nånstans att kroppen kan ta upp ca 50gram proteiner per dygn max. Äter man mer protein så bryts det bara ner. Allt proteintillskott folk på gym är så hysteriska om är bara slöseri.

500g låter ganska rimligt. Jag har en kompis som käkar (nåja, slurpar) mana sex av sju dagar i veckan och gjort det i närmare nio månader nu. En dagsförbrukning av Mana innehåller 2010 kcal och väger 505 g (450 g "torrfoder" och 55 g olja). Av detta är 243 g kolhydrater, 114 g protein, 57 g fett, 27 g fibrer och 10 g mineraler.

Fick förövrigt en treveckorssats av honom i födelsedagspresent. Smakar i mitt tycke inget vidare, men jag har faktiskt ett par påsar stående på kontoret ifall jag inte hinner käka lunch.
Citera
2016-01-30, 19:06
  #107
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dxdt
500g låter ganska rimligt. Jag har en kompis som käkar (nåja, slurpar) mana sex av sju dagar i veckan och gjort det i närmare nio månader nu. En dagsförbrukning av Mana innehåller 2010 kcal och väger 505 g (450 g "torrfoder" och 55 g olja). Av detta är 243 g kolhydrater, 114 g protein, 57 g fett, 27 g fibrer och 10 g mineraler.

Fick förövrigt en treveckorssats av honom i födelsedagspresent. Smakar i mitt tycke inget vidare, men jag har faktiskt ett par påsar stående på kontoret ifall jag inte hinner käka lunch.


Du har inte märkt några märkliga bristsymptom eller defekter hos hen än? Fascinerande äta enbart detta. Tror man kan klara sig bra på typ 3-4 födoämnen enbart om man väljer rätt, bönor, broccoli och nånting till så täcker man in allt man behöver, minns inte vad de övriga var. Mana var ju inte så dyrt heller.
__________________
Senast redigerad av raskens 2016-01-30 kl. 19:09.
Citera
2016-01-30, 19:32
  #108
Medlem
dxdts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Du har inte märkt några märkliga bristsymptom eller defekter hos honom än?
Nej, han är en av smartaste människor jag känner (och mest udda), och hans kognitiva kapacitet verkar åtminstone inte ha påverkats.

Sen är det ju inte det enda han äter, han har ju planerat en dag i veckan med "riktig mat", som han kan använda om han ska hem på middag hos någon eller ut och käka med kompisar. Fast de gånger jag har varit ute med honom så har han ju knappast ätit nyttigare saker dessa gånger.

Jag provade att bara äta mana ett par dagar i sträck när jag precis hade fått det... och ja. Det krävs nog att man är en viss sorts människa för att självvalt stå ut med det. Har man inget annat väl så lär det ju såklart inte vara några större problem. Men gott är det i inte.

Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Fascinerande äta enbart detta. Tror man kan klara sig bra på typ 3-4 födoämnen enbart om man väljer rätt, bönor, broccoli och nånting till så täcker man in allt man behöver, minns inte vad de övriga var. Mana var ju inte så dyrt heller.

Nu har jag ingen källa till påståendet på rak arm, men jag har hört att man skall kunna klara sig mer eller mindre godtyckligt länge enbart på hönsägg. Här på jorden är de ganska bra preppermat eftersom de håller sig länge i rumstemperatur, men med viktbegränsningarna man har ombord på rymdfarkoster så gör de sig nog inget vidare som rymdföda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in