Citat:
Ursprungligen postat av
raskens
2kg mat per dygn plus 3liter vatten. Är det bodybuilders i ett gym som ska åka iväg, eller ska dom ha brakfest varje dag? det låter i överkant mycket. Om det inte ska odlas grödor på vägen gissar jag det blir dehydrerad mat där vatten tillsätts. Kanske lyxar till med lite fredagsmys och en autentiska marabou chokladkaka-bit en gång i veckan. Jag skulle gissa mellan tummen och pekfingret 300gram torrfoder per dygn och ca 1-2liter vatten per dygn. Vattnet kan lätt cirkuleras om man inte tränar hårt varje dag. Så himla mycket skit blir det nog inte om man tar bort vattnet.
Äh de ska ju bli tunnelbyggare på Mars så de lär nog behöva musklerna - Äh det är ju kul att spekulera om detta, torrfoder under 3 års tid jag skulle tro att det lätt blir myteri om en så enkel sak som Ballerinakex eller Marabou chokladkakor, - Man skulle ju kunna odla tex musslor som ger högvärdigt protein, tyvärr är ju tillväxttakten alltför låg. Men hur det nu blir så måste man ju tänka på att en grönsaksodling för att återvinna näringsämnen ur avfallet är ett mycket långsamt projekt och kostar förstås extra vikt. Tex urinämne ur urinet kan inte direkt omskapas till högvärdigt protein, nja om man inte tar med sig lama-djur förstås som faktiskt internt kan ombilda urea till protein igen - Man får ge urea via kanyl in i blodomloppet på lamadjuret ? Jag tror att djurrättsaktivisterna skulle bli arga då ? Men lamadjuret behöver ändå en massa hö för att dess mage ska fungera bra
Man har ju alltid avfuktare igång för att fånga upp vattenångan inne i rymdfarkosten , och återfår vatten den vägen.
Jag kommer ihåg de olika borrar man använder för att borra hål i berg, men man vill ju jättegärna ta upp en lång borrkärna för analys. Tex om man vill borra efter olja brukar man ha tunn lervälling som pumpas ner i borret som agerar kylning och smörjning. Ändå så händer det ju att borren nyper fast och kan man inte då få upp borren, kapar man bara av den och börjar att borra ett nytt hål bredvid.
Det finns ju torra smörjmedel, tex talg, tvål, talk, grafit eller MolybdenSulfid, men det lär ju gå åt mycket tyvärr. Men att på något vis kunna få bort stenmjölet i hålet måste man ju komma på. Låter man det vara kvar blir borret till slut så varmt eftersom all rotationsenergi går åt till friktion och det kommer att sintra ihop med metallen i borren. Som sagt att borra hål i berget på Mars blir svårt, man kan ju inte använda vatten för det kommer att frysa ögonblickligen, Men om man kunde tillverka acetylen + syrgas utav CO2 får man så het låga att man kan bränna hål i berget,
Brännaren måste dock ha en annorlunda design än vi har här eftersom atmosfärstrycket på Mars är så lågt.
Man kan också bilda en stor kavitet i berget med en rejäl tunna full av termit (Al + (ev Mg) + Fe2O3) . På Mars finns ju med säkerhet järnoxider i stor mängd men hur ren den är det vet vi ju inte. Man kan bara bränna ett hål om berget är någorlunda poröst, men det är riskabelt - det kan ju stänka omkring rätt rejält, Finns bundet vatten bildas ju vätgas i stor volym av termitreaktionen och det finns ju risk att det exploderar då.
Nej vi kanske får prospektera med slägga, hammare och mejsel istället och nöja oss med att knacka bitar ur ytan.
Citat:
Ursprungligen postat av
dxdt
Tog du verkligen mitt bajsraketskämt på allvar? Det var nog tur att jag inte skrev något om min andra idé; att samla ihop och kondensera passagerarnas fjärtar och dumpa den kondenserade gasen i bränsletankarna för påfyllning under resan dit...

Nja fjärtar har väl inte så hög specifik impuls kan jag tänka, det fins ju dödvikt i den gasen i from av CO2 ? Men att ha frysta bajspaket som projektiler (= offermassa) i en slags kanon kan ju fungera som inbromsning inför ingången till omloppsbana runt Mars och nedstigningen emot ytan. Framtida astronauter kommer att hitta dessa paket på Marsytan och kommer att sensationellt deklarera att de flygit av egen kraft ifrån Jorden och landat på Marsytan ? Detta konstiga mysterium kommer att få in mänskligheten på dåliga vägar, för mycken tro på andlighet och sådant etc etc...
Jag tänkte att om mängden mat att man skulle kanske istället skicka iväg fetknoppar som astronauter, att det blir lite lägre massa totalt sett, de får helt enkelt ha en 3 års diet med frekventa Marspromenader mm.
Jag vet ej om man skulle skicka med något husdjur, inget brukar väcka sådant intresse som ett husdjur som tex en katt eller hund ? Men att designa en Mars-dräkt för en katt eller hund det skulle ju inte funka, eller hur ? Jag vet ej om deras sväljreflex fungerar som den ska i tyngdlöst tillstånd ? Svårt att lära ett husdjur äta i tyngdlöst tillstånd, Har för mig att de djur man tidigare skickat upp hade en slang eller en sond i magen, Man var skraj att de skulle få för mycket saliv så det kom ner i lungorna men så blev det nog inte ? Tror inte att jag läst något om detta.