Citat:
Ursprungligen postat av
raskens
Om en person behöver 2000kcal per dygn så om hen åt vanligt socker för att fylla det behovet så skulle det behövas ca 500gram torrfoder per dygn. Nu får man ju energi från andra sockerarter stärkelse och fetter också men ger en mellan tummen och pekfingret-siffra i alla fall. Räkna på ca ett halvt kilo torrfoder per person och dygn. Jag har för mig jag läst nånstans att kroppen kan ta upp ca 50gram proteiner per dygn max. Äter man mer protein så bryts det bara ner. Allt proteintillskott folk på gym är så hysteriska om är bara slöseri.
Funderade lite på fiberfrågan. Det är ju bara en slags tarmutfyllnad och man skiter ut det sen. Precis som vatten borde fibrerna kunna återvinnas. Bajset kanske kunde processas så att man fick ut fibrerna igen sen kunde man blanda det i pulvermoset och äta. All för att spara vikt. Koprofager skulle trivas på en Marsresa.
C6H12O6 + 6 O2 -> 6 CO2 + 6 H2O
Ja man kan räkna kort och gott om 500 gram kolhydrater som behöver 534 gram O2 och ger 734 gram CO2 och 300 gram vatten, H2O. Det behövs rätt stor yta av växter elr alger för att ta upp 734 gram CO2 per dygn. I rymdkapslarna har man LiOH Litiumhydroxid som inte väger så mycket. Emellertid tror jag att dessa kanistrar måste kastas efter att de absorberat CO2, det är väl inte så enkelt att driva av CO2 ifrån Li2CO3 ? Och att sen dumpa CO2 överbord. Att använda CaO elr ännu bättre Ca(OH)2 som absorbator är bättre men kräver rätt hög temp för att driva av CO2 (sk kalcinering), och CO2 kan dumpas överbord.
Jag vet ingen maskin som kan sortera ut CO2-molekyler ur rymdfarkosten och direkt lagra CO2 i form av gas ? En eventuell destillator som kan destillera flytande luft typ kan ju klara av att separera N2 ifrån O2 men att separera ut CO2 blir mycket svårare eftersom halten är så låg - men tex en diffusionscell för gasdiffusion map molekylvikt kan ju fungera men det blir allt en stor konstruktion med många kaskadkopplade celler ändå. Och kommer att dra mycket energi, som man troligen inte har mycken nytta av spillvärmen som blir.
Fotosyntes och växterna har väl bara en effektivitet på någon procent av ljusenergin ? Och det lär behövas rätt stor yta för att ta hand om 734 gram CO2/dygn, tex bambuplantor är bland de effektivaste har jag för mig utav landväxterna.
Att tillverka kolhydrater utav CO2 med rent kemiska metoder blir inte lätt, bättre att göra metan av det och bränna det i raketmotorn.
Fibrer (dvs polysackarider såsom cellulosa mfl) i fekalier (= bajs) , nja jo det är ju så att i vår tarm så finns det bakterier som till viss del bryter ner cellulosan, den energin som detta ger går förlorad. Visst kan man nog med hjälp av centrifugering mm separera ut cellulosan ur bajset för att återanvändas, men efterhand som det har gått runt några ggr så har det nog blivit så degraderat att det är verkningslöst som bulkmedel. Detta vet jag inte med säkerhet eftersom man måste ju göra experiment på detta fenomen. Helt klart så finns det ju cellulosaspjälkande bakterier i de flesta tarmsystem.
Hundar, grisar mfl djur äter ju upp sina egna bajskorvar, och mår tydligen bra av det, det är ju så att för deras del så spelar det ingen roll att det går igenom systemet en gång till. De bakterier som finns i korvarna förstörs i magsäcken och det blir ytterligare ett litet protein/energi-tillskott av detta.
De som kan det här med fibrer de finns bla på SLU Ultuna Uppsala
Det är riktigt att mer än 50-60 gram protein /dygn är slöseri. Om man inte ammar, eller har någon blodförlust, diarre' eller arbetar hårt fysiskt typ så behövs ju mer, även barn kan behöva mera. Lite högre proteinintag än dessa 50 gram är dock vad man vet bra för humöret. De som plötsligt måste inta mindre proteinintag än vad de är vana vid blir vresigare.
Mjölk o mjölkprodukter innehåller tex lugnande hormoner om jag inte missminner mig. Det är kossan själv som producerar dessa, de är inte tillsatta.
Om man ska ha all möjlig funktionalitet hos en Marsexpedition så blir ju farkosterna oundvikligt stora, och man är tvungen att skjuta upp dem i sektioner, en besättning på 20 pers ser inte jag då som orealistisk.
20 * 300 gram * 365 * 3 år = 6570 kg torrfoder.
Naturligtvis blir det annorlunda om man kan anlägga odlingar på Mars , men jag har inget recept på någon växt/alg som har mycket snabb tillväxt och dessutom är användbart som mat.
Citat:
Ursprungligen postat av
AndersM79
Det är dömt att misslyckas. Solstrålningen gör det hela till en stor jäkla microvågsugn. USA kommer givetvis att förneka detta eftersom det direkt ifrågasätter deras påstådda månresor.
Solstrålning:
http://illvet.se/universum/solsystemet/solen/marsuppdrag-hotas-av-solen.
Nja, månresorna varade bara några dagar, här handlar det om 3 år ! Strålningen är inget problem om man har tillräckligt skydd, tex de 2 meter vatten som
raskens nämnde, men det kostar ju i massa, och därmed i sin tur mera raketbränsle, man måste ju även kunna bromsa in, och sedan återvända till Jorden.
Eftersom vätgas + metan + syrgas inte är hypergoliskt som bränsle i raketmotorer i rymden så kan man ju ha en liten tändare utav hydrazin etc så att man får en rejäl pilotlåga. Jag tror att katalysator är riskabelt med tanke på att den enkelt kan brännas sönder.
Citat:
Ursprungligen postat av
raskens
Ägg kan jag förstå eftersom ett kycklingfoster kan utvecklas från enbart innehållet. Mjölk torde innehålla det mesta också. En kon kan väl i princip växa upp på enbart gräs. Eller måste kon äta nånting annat också? I så fall måste det finnas mekanismer i kon som omvandlar gräset till precis allt den behöver. Kanske man kunde utveckla biokemiska reaktorer som omvandlade gräs till precis allt nödvändig.
Nja, det finns redan sådana men de fungerar vad jag vet dåligt, dels så spårar bakteriefloran ur efter ett tag utan att man vet varför. Sen måste ju energin utvinnas ur bakteriesoppan på något vis och det gör kon bättre, vi kan inte tillverka de enzymer mm som behövs på kommando. Låt säga att vi har kossor på bete uppe i Marsraketen men att odla gräs där är ju en hopplöst långsam process.
En ide' är ju att skicka iväg förrådsrymdskepp i förväg så att man inte behöver ha hela massan av förnödenheter i början.