2016-01-30, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Eftersom det käbblas om olika ords betydelse, så kan vi väl enas om att Gud (om Gud existerar och har inspirerat till bibeln) har varit väldigt otydlig i sitt förmedlande. En allsmäktig Gud måste ju kunna mycket böttre förklara hur han skapar världen och hur världen fungerar. Varför finns det ingen helig skrift som slår alla med häpnad? Varför har alla gudar så svårt att få ut sitt budskap ?

Först måste man förstå dom enklaste sakerna innan man kan förstå mer komplicerade saker. Att ord kan ha olika betydelser borde vara en grundläggande kunskap, vilket tydligen flera är okunniga om.
Citera
2016-01-30, 11:34
Medlem
Jag frågar igen eftersom ingen svarat på detta:

Vilket ord istället för ljuskälla ska SMHI använda för att inte vara "slarviga"?

De flesta halofenomen bildas då solen lyser på iskristaller, men ibland kan även månen vara en tillräcklig ljuskälla.

När detta halofenomen uppträder med månen som ljuskälla kallas de inte för bi-solar utan för bi-månar.
Citera
2016-01-30, 11:37
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Som jag har sagt, ordböcker revideras efter hur samhället använder sig av ord. Slå upp själv ordet gay och försök argumentera att det alltid betytt att vara homosexuell.

Och istället för att leka din semantik-akrobatiska lek kunne du i så fall själv bli precis och specifik. Men det skulle såklart göra det nästintill omöjligt för dig att stanna kvar i din invecklade demagogi utan vilken ditt resonerande imploderar.
Citera
2016-01-30, 11:38
Medlem
KortStubins avatar
Citat:
Jag fortsätter att tjata eftersom folk inte verkar förstå vad det handlar om. Om man inte klarar av att förstå sådana här enkla saker, så är frågor som Noas ark alldeles för komplicerat.

min fetning ovan

Det är just det jag och flera andra försöker hjälpa dig med: att förstå enkla saker.
Jag förstår att du inte kan gå vidare, eftersom du fortfarande inte klarar av att tillgodogöra dig pedagogisk information på ett framgångsrikt sätt.
Citera
2016-01-30, 11:39
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Jag fortsätter att tjata eftersom folk inte verkar förstå vad det handlar om.

FINNS det något att "förstå" i ditt underlag och i din semantiska akrobatik?
Citera
2016-01-30, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KortStubin
Vad är det du inte förstår i mitt citat nedan:

Ordet källa(ang. vatten) är eget ord med en egen betydelse.

Ordet ljuskälla är ett eget ord(även om det kan delas upp i två olika ord) och har en helt annan innebörd.

Så ordet "källa" har inte något med ordet "ljuskälla" att göra?
Citera
2016-01-30, 11:45
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Citat:
min fetning ovan

Det är just det jag och flera andra försöker hjälpa dig med: att förstå enkla saker.
Jag förstår att du inte kan gå vidare, eftersom du fortfarande inte klarar av att tillgodogöra dig pedagogisk information på ett framgångsrikt sätt.

elegant diplomatiskt uttryckt av dig +++

Inget jag skulle klara av i denna tråd , ska tilläggas (tålamod tålamod...) :

... det där med tröghetslagen, kräver sin "pedagog" i rätt sammanhang utan tungvrickning - att liksom lotsa.. något som fastnat med aktern och stött på kant med isberget
Citera
2016-01-30, 11:47
Medlem
Citat:
min fetning ovan

Tyvärr så pratar du om dig själv, att ord kan ha olika betydelser är vad man lär sig i förskolan.
Citera
2016-01-30, 11:52
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Citat:
Tyvärr så pratar du om dig själv, att ord kan ha olika betydelser är vad man lär sig i förskolan.
Fast nu blir det ju lite vanskligt att försöka betrakta Bibeln som en geofysikens grundbok inte sant...

Det kan inte gärna vara bibeln, som anger de fysikaliska lagarna, men om du tycker så, så får du själv stå för konsekvenserna av sådant synsätt.
Citera
2016-01-30, 12:01
Medlem
Citat:
Jag frågar igen eftersom ingen svarat på detta:

Vilket ord istället för ljuskälla ska SMHI använda för att inte vara "slarviga"?

De flesta halofenomen bildas då solen lyser på iskristaller, men ibland kan även månen vara en tillräcklig ljuskälla.

När detta halofenomen uppträder med månen som ljuskälla kallas de inte för bi-solar utan för bi-månar.

De flesta halofenomen bildas då solen lyser på iskristaller, men ibland kan även ljuset som reflekteras från månen vara tillräckligt.

När detta halofenomen uppträder med ljuset som reflekteras från månen som ljuskälla kallas de inte för bi-solar utan för bi-månar.

Detta skrev jag på ca 1 min. Man kan säkert formulera det bättre.
Citera
2016-01-30, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jagge85
De flesta halofenomen bildas då solen lyser på iskristaller, men ibland kan även ljuset som reflekteras från månen vara tillräckligt.

När detta halofenomen uppträder med ljuset som reflekteras från månen som ljuskälla kallas de inte för bi-solar utan för bi-månar.

Detta skrev jag på ca 1 min. Man kan säkert formulera det bättre.

Det var inte ett ord utan flera, dessutom använde du ordet "ljuskälla" ändå.

För att komma till grundfrågan: För att bibeln inte ska komma med "falska påståenden", menar du att den korrekta översättningen av det hebreiska ordet "ma’ọ̄r" är orden: "ljuset som reflekteras"?
Citera
2016-01-30, 12:15
Medlem
KortStubins avatar
Citat:
Tyvärr så pratar du om dig själv
Dina konspirationsteorier får du ta på rätt forum.

Citat:
, att ord kan ha olika betydelser är vad man lär sig i förskolan.
Man kan, så tidigt som i förskolan, tillgodogöra sig information och utbildning.
Om man har har den förmågan d.v.s.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in