2016-01-29, 22:06
Medlem
KaktusFlaktuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oddman84
Tack för länken! Nu är jag lite salongsberusad och inte speciellt tekniskt bevandrad, men av det lilla jag förstod tycks artikeln mena på att om en väg är blockad (på grund av en server som inte fungerar), så dirigeras trafiken om? Varför görs inte detta i det aktuella fallet?

Fakta är att jag kan komma åt alla artiklar jag prövat, förutom de som handlar om aktuella händelser i Sverige. Om servern som har hand om denna förväntade trafik är nere, borde då inte denna trafik dirigeras om till andra nätverk per automatik? För det kan väl inte vara så att exempelvis Comhem bundit upp sig att exklusivt använda just Akamai's servrar endast för sin internettrafik, eller?

Hur jag än vrider och vänder på detta känns det som att en pusselbit saknas.

Hypotetiskt scenario:

1. Daily Mail publicerar några Sverige-relaterade artiklar
2. Akamai cachar omedelbart upp innehållet på flera datacenter runt om i världen
3. Artiklarna får uppmärksamhet i Sverige och lasten ökar
4. Akamai kompenserar den uppkomna trafiken från Sverige genom att skala ut på det berörda datacentret. Nya servrar tas automatiskt in i lastdelningen
5. De nya servrarna är inte synkroniserade och innehåller gammal data (t ex på grund av lång Time to Live, bugg, konfigurationsfel e.d.).
6. De nya servrarna som innehåller partiellt gammal data uppfattar trafiken till dessa resurser som felaktig (borttaget, flyttat eller liknande) och vidarebefordrar trafiken till felsida

Ett påhittat scenario som sannolikt inte stämmer men som skulle kunna vara realistiskt. Alla som jobbar med teknik vet att det finns ett inneboende väsen som kan skapa de mest otroliga fel vid exakt fel tillfällen.

Det aktuellt problemet är nog inte särskilt ovanligt förekommande. Skillnaden denna gång är att det noterades av ett stort gäng svenskar som av goda skäl har anledningar att misstänka bedräglig verksamhet.

EDIT: Men nu verkar det alltså vara Daily Mail som trots allt agerat avsiktligt för att blockera svensk trafik. Nu blev det intressant igen!

http://www.friatider.se/daily-mails-artiklar-om-mordet-pa-alexandra-blockeras-for-svenskar
Senast redigerad av KaktusFlaktus 2016-01-29 kl. 22:10.
Citera
2016-01-29, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slaktavfall
Hoppas att det sparas skärmdumpar av er som kommer åt sidorna!
Den här blockningen är en skandal!!
Skicka skärmdumpar på att sidan inte nås till Dailymail också, så det framgår vilket mediastyrt land vi bor i. Fy fan....!

Det är Daily Mail själva som blockerar svenskar.

Citat:
Ursprungligen postat av oddman84
Källa:
http://www.friatider.se/daily-mails-artiklar-om-mordet-pa-alexandra-blockeras-for-svenskar

Vilka är juristerna?

"Juristerna" är antagligen någon redaktör som på detta vis helt på egen hand kunnat skapa en nyhet om "svensk censur".
Citera
2016-01-29, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Holy Shit!

Nu har Friatider ändrat sig och skriver att artiklarna blockeras i Sverige eftersom mördarens ålder ifrågasätts!

Anledningen är att tidningens jurister sagt att innehållet inte får läsas från Sverige.

Detta är kommunistcensur så det stänker om det!

Sen när blev det olagligt att spekulera/ifrågasätta saker? Kan någon kunnig svara på om det finns någon rättslig anledning att blockera denna artikel? Ifall inte,varför kuvar sig daily mail?
Citera
2016-01-29, 22:11
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaktusFlaktus
Hypotetiskt scenario:

1. Daily Mail publicerar några Sverige-relaterade artiklar
2. Akamai cachar omedelbart upp innehållet på flera datacenter runt om i världen
3. Artiklarna får uppmärksamhet i Sverige och lasten ökar
4. Akamai kompenserar den uppkomna trafiken från Sverige genom att skala ut på det berörda datacentret. Nya servrar tas automatiskt in i lastdelningen
5. De nya servrarna är inte synkroniserade och innehåller gammal data (t ex på grund av lång Time to Live, bugg, konfigurationsfel e.d.).
6. De nya servrarna som innehåller partiellt gammal data uppfattar trafiken till dessa resurser som felaktig (borttaget, flyttat eller liknande) och vidarebefordrar trafiken till felsida

Ett påhittat scenario som sannolikt inte stämmer men som skulle kunna vara realistiskt. Alla som jobbar med teknik vet att det finns ett inneboende väsen som kan skapa de mest otroliga fel vid exakt fel tillfällen.

Det aktuellt problemet är nog inte särskilt ovanligt förekommande. Skillnaden denna gång är att det noterades av ett stort gäng svenskar som av goda skäl har anledningar att misstänka bedräglig verksamhet.

I grunden handlar det ju om att skapa system som ska fungera så bekvämt som möjligt. Ett vanligare exempel är väl detta när en domän kraschar och när den är uppe igen så kanske det fungerar fint att surfa dit med Telia men inte med BBB förrän långt senare. Där beror det ju på att uppdateringen av DNS-registret tar olika lång tid inte nu att BBB kunder är blockade från sidan.
Citera
2016-01-29, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KaktusFlaktus
Hypotetiskt scenario:
Bortsett från att mysteriet nu verkar vara löst får jag ändå tacka för att du tog dig tiden att svara på mina funderingar!

Om det som precis framkommit stämmer överträffar dock verkligheten dikten.

Varför i hela h-vete skulle jurister för en brittisk tabloid bry sig om en rättegång i Sverige? Och hur kan "den osynliga armen" röra sig över så långa geografiska sträckor på kort tid?
Citera
2016-01-29, 22:13
Medlem
Orcinus-orcas avatar
Det här är så galet. Snälla alla som läser detta mejla Daily Mail och be dom sluta censuren.

news@mailonline.co.uk
Citera
2016-01-29, 22:16
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orcinus-orca
Det här är så galet. Snälla alla som läser detta mejla Daily Mail och be dom sluta censuren.

news@mailonline.co.uk

Ha kan tänka mig morgondagens rubrik. "Swedish uproar after possible government internet censoring". Sedan en lång förklarande text vad nu felet berodde på med en slutkläm att svenskarna verkar vara på hög alert
Citera
2016-01-29, 22:16
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orcinus-orca

news@mailonline.co.uk

Tack för mailen. Här ska mailas till dom.
Citera
2016-01-29, 22:19
Medlem
the_mack_attacks avatar
Kanske det är så enkelt att de har en video/bild i artikeln som de har köpt in från en svensk bildbyrå, där de inte har rättigheter att visa det i Sverige för att någon svensk publikation har dessa rättigheter.
Citera
2016-01-29, 22:19
Medlem
Trollfeeders avatar
Snyggt maskad censur. För det tror jag är vad det faktiskt är.
Citera
2016-01-29, 22:20
Medlem
Om det ar Daily Mail sjalva som blockat, undrar hur de tankte? Tidningens historiska foretradare borde ju rimligtvis kampat mot just godtycklig censur. Och nu resonerar de "Det ar inte censur nar vi gor det"
Citera
2016-01-29, 22:21
Medlem
Crimphris avatar
Jag kan se artikeln från min iPhone via wi-fi och comviq, likaså från min mans via wi-fi och 3.
Vi har bredbandsbolaget.
Jag kan dock inte se den från makens iPad via wi-fi och kan tyvärr inte prova utan just nu.
Jag kan heller inte se från min surfplatta, Android, vare sig via wi-fi eller 3, och inte stationär dator via lina.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in