Citat:
Tack för länken! Nu är jag lite salongsberusad och inte speciellt tekniskt bevandrad, men av det lilla jag förstod tycks artikeln mena på att om en väg är blockad (på grund av en server som inte fungerar), så dirigeras trafiken om? Varför görs inte detta i det aktuella fallet?
Fakta är att jag kan komma åt alla artiklar jag prövat, förutom de som handlar om aktuella händelser i Sverige. Om servern som har hand om denna förväntade trafik är nere, borde då inte denna trafik dirigeras om till andra nätverk per automatik? För det kan väl inte vara så att exempelvis Comhem bundit upp sig att exklusivt använda just Akamai's servrar endast för sin internettrafik, eller?
Hur jag än vrider och vänder på detta känns det som att en pusselbit saknas.
Fakta är att jag kan komma åt alla artiklar jag prövat, förutom de som handlar om aktuella händelser i Sverige. Om servern som har hand om denna förväntade trafik är nere, borde då inte denna trafik dirigeras om till andra nätverk per automatik? För det kan väl inte vara så att exempelvis Comhem bundit upp sig att exklusivt använda just Akamai's servrar endast för sin internettrafik, eller?
Hur jag än vrider och vänder på detta känns det som att en pusselbit saknas.
Hypotetiskt scenario:
1. Daily Mail publicerar några Sverige-relaterade artiklar
2. Akamai cachar omedelbart upp innehållet på flera datacenter runt om i världen
3. Artiklarna får uppmärksamhet i Sverige och lasten ökar
4. Akamai kompenserar den uppkomna trafiken från Sverige genom att skala ut på det berörda datacentret. Nya servrar tas automatiskt in i lastdelningen
5. De nya servrarna är inte synkroniserade och innehåller gammal data (t ex på grund av lång Time to Live, bugg, konfigurationsfel e.d.).
6. De nya servrarna som innehåller partiellt gammal data uppfattar trafiken till dessa resurser som felaktig (borttaget, flyttat eller liknande) och vidarebefordrar trafiken till felsida
Ett påhittat scenario som sannolikt inte stämmer men som skulle kunna vara realistiskt. Alla som jobbar med teknik vet att det finns ett inneboende väsen som kan skapa de mest otroliga fel vid exakt fel tillfällen.
Det aktuellt problemet är nog inte särskilt ovanligt förekommande. Skillnaden denna gång är att det noterades av ett stort gäng svenskar som av goda skäl har anledningar att misstänka bedräglig verksamhet.
EDIT: Men nu verkar det alltså vara Daily Mail som trots allt agerat avsiktligt för att blockera svensk trafik. Nu blev det intressant igen!
http://www.friatider.se/daily-mails-artiklar-om-mordet-pa-alexandra-blockeras-for-svenskar
Senast redigerad av KaktusFlaktus 2016-01-29 kl. 22:10.
Senast redigerad av KaktusFlaktus 2016-01-29 kl. 22:10.