Resultat: Vem skulle du rösta på i amerikanska valet?
Trump
67,56%
1179 röster
Clinton
15,70%
274 röster
Johnson
3,04%
53 röster
Stein
3,15%
55 röster
Annan
10,54%
184 röster
2016-01-29, 19:39
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:
Ondahamstern skrev

Har du lässvårigheter för om svaret är ja så förstår jag att du har svårt för ord eller vad som skrivs.

Jag gav dig en god anledning till varför jag inte litar fullt ut på amerikansk nyhetsmedia när jag använde mig av Fox "News" som en anledning till varför jag inte fullt ut litar på deras nyhetsmedia.

Samt att jag även sa att jag är osäker på The Eagle, men även att du borde i fortsättningen summera det som står eller plocka ut kortare stycken för att underlätta det för alla som vill läsa det du delar med dig av då för mycket text som man klumpar ihop blir bara jobbigt för ögat.

Man behöver helt enkelt inte dela hela artiklar för att informera utan det räcker gott och väl att man lyfter ut det som behövs.

Det verkar som om du har seriösa lässvårigheter eller så är du sinnessjuk.

Det jag frågade var: Jag refererade bara till The Eagle-Tribune, en daglig tidning som täcker Merrimack Valley, Essex County, Massachusetts och södra New Hampshire. På vilket sätt är det propaganda? Menar du att det dom skriver skulle vara felaktigt?

I stället för att svara så börjar du svamla om:
För att det hade räckt med en summering eller kortare stycken med en referens och inte hela utdrag.

Jag har inte delat hela artikeln utan lyft ut det som jag tyckte vad nödvändigt.

Citat:
Fast jag gjorde just det när jag sa att donationspengarna inte gick direkt till en välgörenhet utan gick till en tredjepartsorganisation vilket i sin tur inte är en garanti för att pengarna kommer att gå till det som har lovats.

??? Bara för att pengarna går till “The Donald J Trump Foundation is a 501(c)(3) nonprofit organization” så betyder det väl inte att Donald Trump tänker fiffla bort pengarna på något sätt. Hur kan du komma fram till en sådan sinneslö slutsats?

The Daily Caller har redovisat vilka som har skänkt pengar, du anklagar alltså Donald Trump för att försöka lura dessa personer?

"One million dollars of that sum came out of the real estate billionaire’s own pocket he said during the rally, which was held at Drake University. Other fellow billionaires, such as famed investor Carl Icahn and real estate developer Phil Ruffin, contributed $1 million, too. And a website that Trump set up early Thursday morning brought in another $500,000, the presidential candidate said."

"Cafaro gave $50,000 to Trump’s veterans cause.

Other big donors Trump identified are real estate billionaire Richard LeFrak, who gave $100,000, Marvel Comics CEO Ike Perlmutter, who gave $1 million, and an anonymous donor who gave another million."

http://dailycaller.com/2016/01/28/here-are-the-people-who-donated-6-million-to-donald-trumps-fundraiser-for-vets/

Orkade du läsa det.
2016-01-29, 19:41
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aegishjalmr
Yes, I hear you. Du tycker att Mp är vänsterpopulister men du har inga belägg för att fulmedia använt sig av epitetet vänsterpopulism.

Nu vet jag att du inte är svensk så jag förstår att du har svårt för det svenska språket, men jag har hänvisat dig till att kontakta statsarkiven då de sitter på gamla artiklar och reportage där man gör detta, jag kan inte bara rycka ut det från ingenstans då det är sparat på annan plats.

Citat:
Personligen tycker jag att uttrycket "populism" är urfånigt att använda eftersom demokratiska val handlar om populism. Om man vill vinna vill säga.

Vad du säger om Trump passar lika bra in på Obama och en uppsjö av andra politiker. Ett icke-argument.

Fast samtidigt så finns/fanns det idealister i demokratier så det är inte endast populister som existerar, Per Albin Hansson var en idealist precis som Berine Sanders är en idealist då han har stått bakom sin politik i minst 30 år.

Citat:
Nej, du är inte mer insatt än vad jag är i globaliseringsprocessen.

Fint att du äntligen börjar använda den rätta termen som har använts i cirka 40+ års tid för att beskriva den process som har pågått sedan triangelhandelns uppkomst samt den resterande globala handeln, det du däremot använder dig av är ett "buzzword" som används av de som behöver skylla på något och därmed skyller allt på globaliseringsprocessen då det är ett svårt ämne att se helheten kring.

Citat:
Vi har haft handel i tusentals år men vi har också haft tullar och nationer har haft rätten att utforma sin egen nationella agenda.

Absolut men om du tittar på hur pass "global" denna handel var så var 99% av denna handel endast mellan Nordafrika, Europa och Asien och då var det även i små mängder till skillnad från den handel som uppstod när man började föra en kolonialpolitik i Nord och Syd Amerika (och senare även i Afrika) samt aktivt föra en handel med Kina.

Citat:
Hade vi fri rörlighet av varor, kapital och arbetskraft på 1500-talet? Skulle inte tro det.

Jag ursäktar dina lässvårigheter igen med att du inte är svensk och hänvisar återigen till triangelhandeln som bevis för att globaliseringsprocessen inte är något som endast uppstod för 20 år sedan som du tidigare har påstått.
2016-01-29, 19:50
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av E.Merckx
Det verkar som om du har seriösa lässvårigheter eller så är du sinnessjuk.

Slut på argument?

Citat:
Det jag frågade var: Jag refererade bara till The Eagle-Tribune, en daglig tidning som täcker Merrimack Valley, Essex County, Massachusetts och södra New Hampshire. På vilket sätt är det propaganda? Menar du att det dom skriver skulle vara felaktigt?

Nej det du sa var:
Citat:
Är det som The Eagle skriver "propaganda" för att du inte orkar läsa?

Jag sa aldrig att de skulle vara felaktiga utan det enda jag sa var att jag inte litar på amerikansk nyhetsmedia och därmed hänvisade till Fox "News" att du sedan inte klarar av att ta till dig den biten finner jag lite lustigt.

Citat:
I stället för att svara så börjar du svamla om:
För att det hade räckt med en summering eller kortare stycken med en referens och inte hela utdrag.

Det är endast en vänlig rekommendation, om du inte tror på mig rörande att för mycket text är för jobbigt för ögat så är det bara att fråga någon en författare eller någon annan som arbetar med att skriva.

Citat:
Jag har inte delat hela artikeln utan lyft ut det som jag tyckte vad nödvändigt.

Och därmed lämnat hela textväggar?

Om du endast har lyft ut så behöver du i sådana fall försöka att dra ut kortare stycken och separera dem tydligare för ditt svar om Trumps evenemang var endast en textvägg.

Citat:
??? Bara för att pengarna går till “The Donald J Trump Foundation is a 501(c)(3) nonprofit organization” så betyder det väl inte att Donald Trump tänker fiffla bort pengarna på något sätt.

Det är inte heller ett bevis för att han han håller det han har lovat.

Citat:
Hur kan du komma fram till en sådan sinneslö slutsats?

För att förtydliga för dig så använde jag ordet "kan" i samma syfte som "möjligtvis", underlättar detta för dig att förstå att du antog fel i den ursprungliga meningen eller skall jag använda lättare ord?
2016-01-29, 19:52
Medlem
Segsomsiraps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaktusFlaktus
Ja, populism är ett otyg. Man får en bitter eftersmak i munnen när man ser politiker vilja göra som folket vill. Det är inte så det var tänkt att fungera och dessutom skapar det instabilitet. Vi bör nog utvärdera det demokratiska systemet om folket fortsätter rösta som det vill.

Detta ska jag lägga på minnet och framföra nästa gång ett argument om "populistparti" kommer upp. OK om jag lägger till det till min signatur?

On topic:

Jag tror "The Donald" har goda chanser att vinna nomineringen för det republikanska partiet. Han dominerar ju nyhetsflödet, samtidigt som journalisterna verkar hata honom kan de inte undvika att rapportera om hans senaste uttalande därför att de vet att han genererar väldigt mycket tittare. Jag har inte sett till några siffror på antalet tittare i den senaste debatten som Trump bojkottade. Kanske var det en sådan nedgång att Fox inte vill redovisa?

Det verkar spekuleras i att Trump bara utnyttjar veteranerna utan att verkligen bry sig om deras situation? Han har ju under en lång tid pratat om att hjälpa dem, det är ju ett ständigt återkommande tema i många av hans framträdanden. Och OM han nu bara utnyttjar dem för publicitet.... åtminstone har han samlat in 6 miljoner dollar (varav 1 miljon ur egen ficka). Inte en chans att han kan komma undan med att stoppa pengarna i egen ficka. De eventuella veteranföreningar som skulle vägra pengarna bara för att de är från Trump har inte sina medlemmars bästa i första rummet, ungefär som svenska fackföreningar med Kommunal i spetsen.

Michael Steele, tidigare ordförande i det Republikanska partiet, tycker jag för ett vettigt resonemang kring Trumps kandidatur och förmåga att attrahera väljare: https://www.youtube.com/watch?v=jlEgckRaK7M . Börjar vid ca 7.30.
2016-01-29, 19:58
Medlem
Citat:

Hade vi fri rörlighet av varor, kapital och arbetskraft på 1500-talet? Skulle inte tro det.

Globaliseringsprocessen är mycket mer än det du förstår Aegishjalmr

https://sv.wikipedia.org/wiki/Globalisering

Människor har utvecklats sedan Egyptiernas tid. Framför allt kunskap som de gamla grekerna, kineserna, araberna osv hade har spridits över hela världen. Alltså har globaliseringen pågått i minst 3000 år.

Citat:
Globalisering är även en förflyttning av människor som skapar förändringar i identitetsbegreppet.

Integration mellan ekonomier har skett alltsedan ekonomierna skapades. Det finns dåliga ekonomier och mindre dåliga ekonomier. Att Sovjetunionen gick i konkurs beror på att det fanns andra ekonomier runtomkring som inte var lika dåliga. Alla människor vill ha en förbättrad ekonomisk situation därmed vill alla människor vara en del av globaliseringen ... så länge som just dem inte blir utkonkurrerade.
Citat:
Globalisering är en ekonomisk, kulturell och politisk process som innebär att världens länder knyts närmare varandra. I allmänt språkbruk har Globalisering kommit att syfta på den ekonomiska integrationen mellan olika nationella ekonomier

Det är bara tvättäkta kommunister som verkligen vill stoppa Globaliseringen på allvar. Känner du igen dig? Tycker det är askul när en sådan kommunist som dig hejar på en superkapitalist som Trump

Att Donald Trump är en vinnare på ekonomi beror på att andra i hans närhet är sämre på ekonomi än honom. Du är ett lysande exempel på detta.

Det intressanta med Trump är vilka förändringar jämfört med hur USA ser ut idag han tänker genomföra.
Senast redigerad av CounterInsurgency 2016-01-29 kl. 20:03.
2016-01-29, 20:00
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Segsomsirap
Det verkar spekuleras i att Trump bara utnyttjar veteranerna utan att verkligen bry sig om deras situation? Han har ju under en lång tid pratat om att hjälpa dem, det är ju ett ständigt återkommande tema i många av hans framträdanden. Och OM han nu bara utnyttjar dem för publicitet.... åtminstone har han samlat in 6 miljoner dollar (varav 1 miljon ur egen ficka). Inte en chans att han kan komma undan med att stoppa pengarna i egen ficka. De eventuella veteranföreningar som skulle vägra pengarna bara för att de är från Trump har inte sina medlemmars bästa i första rummet, ungefär som svenska fackföreningar med Kommunal i spetsen.

Samtidigt så petar hans egna historia honom i ryggen med tanke på hans vilja att förbjuda veteraner från att idka verksamhet på offentlig plats i New York 1991 och 2008 så jag skulle nog säga med stor säkerhet att hans snack om veteraner endast är ytterligare ett redskap för honom. (Jag säger inte att han inte får använda veteranerna som ett redskap men att de som dyrkar honom måste kliva ut ur fantasivärlden och våga erkänna att han inte är fläckfri)
Senast redigerad av Ondahamstern 2016-01-29 kl. 20:02. Anledning: La till följande: (Jag säger inte att han inte får använda veteranerna som ett redskap men att de som dyrkar honom måste kliva ut ur fantasivärlden och våga erkänna att han inte är fläckfri)
2016-01-29, 20:04
Medlem
Aegishjalmrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Nu vet jag att du inte är svensk så jag förstår att du har svårt för det svenska språket, men jag har hänvisat dig till att kontakta statsarkiven då de sitter på gamla artiklar och reportage där man gör detta, jag kan inte bara rycka ut det från ingenstans då det är sparat på annan plats.

Fast samtidigt så finns/fanns det idealister i demokratier så det är inte endast populister som existerar, Per Albin Hansson var en idealist precis som Berine Sanders är en idealist då han har stått bakom sin politik i minst 30 år.

Fint att du äntligen börjar använda den rätta termen som har använts i cirka 40+ års tid för att beskriva den process som har pågått sedan triangelhandelns uppkomst samt den resterande globala handeln, det du däremot använder dig av är ett "buzzword" som används av de som behöver skylla på något och därmed skyller allt på globaliseringsprocessen då det är ett svårt ämne att se helheten kring.

Absolut men om du tittar på hur pass "global" denna handel var så var 99% av denna handel endast mellan Nordafrika, Europa och Asien och då var det även i små mängder till skillnad från den handel som uppstod när man började föra en kolonialpolitik i Nord och Syd Amerika (och senare även i Afrika) samt aktivt föra en handel med Kina.

Jag ursäktar dina lässvårigheter igen med att du inte är svensk och hänvisar återigen till triangelhandeln som bevis för att globaliseringsprocessen inte är något som endast uppstod för 20 år sedan som du tidigare har påstått.

Är du kompis med mentalpatienten Xelious? Som rysstämplar alla som inte håller med.

Du hade inga belägg för "vänsterpopulism". Släpp det nu istället för att skämma ut dig ytterligare.

Bernie Sanders fiskar i andra vatten än Trump. Det är enda skillnaden. Bernie "the left wing kike" vill duscha fattiga icke-vita i vitas skattepengar. Som alla hans åsiktsfränder de senaste 50 åren. Trump vänder sig till medelklassen.

Du borde nog ursäkta dig själv med att dina kognitiva förmågor är begränsade. Försök du inbilla någon att man hade fri rörlighet av varor, kapital och arbetskraft för flera hundra år sen. Och att nationer redan då avhände sig kontrollen över sin ekonomi till övernationella instanser.
Senast redigerad av Aegishjalmr 2016-01-29 kl. 20:09.
2016-01-29, 20:08
Medlem
För en som jag som tycker Obama är den bästa amerikanske presidenten på flera årtionden är det intressant hur Trump tar en fajt med Fox News och hardcore konservativa alternativ.

Helt plötsligt verkar Trump som en demokrat i Republikanernas led. Det här kan blir alla tiders mest intressanta presidentvalkampanj.

Och skulle jag själv välja så vete faen om jag inte hellre har en Trump som på riktigt rör om i grytan där borta än en mesig Hillary Clinton. För jag tror inte Hillary Clinton alls kan uträtta saker och ting på en nivå som Obama gjort.

Att inte republikanerna fattar att Trump är deras bästa alternativ om de verkligen vill ha en republikansk president det förstår jag inte.
2016-01-29, 20:12
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Är du kompis med mentalpatienten Xelious? Som rysstämplar alla som inte håller med.

Du har ju själv erkänt att du inte är svensk eller missminner jag mig?

Citat:
Du hade inga belägg för "vänsterpopulism". Släpp det nu istället för att skämma ut dig ytterligare.

Erkänn istället att du saknar möjligheten att införskaffa dig den information som jag hänvisar dig till.

Citat:
Bernie Sanders fiskar i andra vatten än Trump. Det är enda skillnaden. Bernie "the left wing kike" vill duscha fattiga icke-vita i vitas skattepengar. Som alla hans åsiktsfränder de senaste 50 åren.

Ändrar inte på det faktum att han är en idealist som har stått på "rätt" sida av det politiska under många, många år och där han inte har spelat på folks känslor.

Han är helt enkelt en idealist medan trump är en populist som endast kör på det folk vill höra och där han gör det så pass att han egentligen talar med tomma ord.

Citat:
Du borde nog ursäkta dig själv med att dina kognitiva förmågor är begränsade. Försök du inbilla någon att man hade fri rörlighet av varor, kapital och arbetskraft för flera hundra år sen. Och att nationer redan då avhände sig kontrollen över sin ekonomi till övernationella instanser.

Jasså, vilka "övernationella" instanser fanns under 1500-talet?

För mig veterligen så fanns varken EU eller bilderbergruppen då, sedan så behöver du fortfarande läsa på om globaliseringsprocessen då du fortsätter att bevisa att du inte är insatt eller ens har ett grepp om vad det är. (eller ens den mänskliga historian)

Speciellt då du antar att en global handel kräver att det behövs stora instanser för att kunna skapa det.
Senast redigerad av Ondahamstern 2016-01-29 kl. 20:15.
2016-01-29, 20:16
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:
Ondahamstern skrev

Slut på argument?

Absolut inte.

Citat:
Nej det du sa var:

Citat:
Är det som The Eagle skriver "propaganda" för att du inte orkar läsa?

Du är alltså sinnessjuk? Det är bara att följa posthistoriken:

Jag refererade bara till The Eagle-Tribune, en daglig tidning som täcker Merrimack Valley, Essex County, Massachusetts och södra New Hampshire. På vilket sätt är det propaganda? Menar du att det dom skriver skulle vara felaktigt?

Inlägg Ondahamstern: #3482

Citat:
Det är endast en vänlig rekommendation, om du inte tror på mig rörande att för mycket text är för jobbigt för ögat så är det bara att fråga någon en författare eller någon annan som arbetar med att skriva.

Det beror nog på att det är jobbigt för din hjärna.

Citat:
Det är inte heller ett bevis för att han han håller det han har lovat.

Nej, det har jag inte påstått heller.
2016-01-29, 20:17
Medlem
BuzzMeekss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CounterInsurgency
För en som jag som tycker Obama är den bästa amerikanske presidenten på flera årtionden är det intressant hur Trump tar en fajt med Fox News och hardcore konservativa alternativ.

Du är så jävla korkad att det ta mig fan är otroligt. Under Obama så har USA exploderat i krig och interventionism och försvaret av dollarn som världsvaluta har lett till krig i Libyen, Syrien, Irak igen och Ukraina och alla de nämnda krigshärdarna har direkta kopplingar till kontrollen av olja- och gasflödet. Indirekt har manipulationen av valutorna och energipriserna lett till social oro och våldsvågor och fattigdom i Venezuela, Brasilien, Argentina, Nigeria m fl på grund av din favoritpresident.

Det är ingen i grunden ingen skillnad på W Bush och Obama och det är människor som du som reproducerar denna idioti.
Senast redigerad av BuzzMeeks 2016-01-29 kl. 20:21.
2016-01-29, 20:25
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Absolut inte.

Jo det verkar så med tanke på att du upprepar dig och ställer frågor trots att jag kontinuerligt har förklarat och förtydligat vad jag har sagt och menat.

Citat:
Jag refererade bara till The Eagle-Tribune, en daglig tidning som täcker Merrimack Valley, Essex County, Massachusetts och södra New Hampshire. På vilket sätt är det propaganda? Menar du att det dom skriver skulle vara felaktigt?

Inlägg Ondahamstern: #3482

Du fick dock följande förklaring när du ställde frågan igen:

Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
All nyhetsmedia är i en eller annan form propaganda, speciellt när det kommer till USA (tänker dock i första hand på Fox "News" (då jag inte har full koll på The Eagle) som fortsätter att sprida lögner om planed parenthood trots att hela Texas rättsapart har bevisat att de inte säljer organ eller något annat liknande) men som sagt, du behöver inte dela hela artiklar när du argumenterar då det endast slutar med att man inte orkar läsa det du skriver.

Summera istället och på så sätt underlätta för den andre att ta åt sig det du vill förmedla.

Så att du fortsätter att tjafsa om detta är bara löjligt.

Citat:
Nej, det har jag inte påstått heller.

Varför har du då tjafsat om det?

Det enda jag har sagt från början är att det inte finns en garanti för att pengarna går till donation för att han har lagt dem hos en separat organisation istället för att ha donerat pengarna till en verksamhet.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in