Resultat: Vem skulle du rösta på i amerikanska valet?
Trump
67,56%
1179 röster
Clinton
15,70%
274 röster
Johnson
3,04%
53 röster
Stein
3,15%
55 röster
Annan
10,54%
184 röster
2016-01-29, 18:35
Medlem
KaktusFlaktuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quipu
mm vore onekligen intressant att få en djupare inblick i hans agenda och då en mera konkret handlingsplan vad gäller såväl inrikes som utrikespolitiska aspekter. man kan ju förstå att dagens Youtube-bokstavsbarns degenererade generation faller för hans populistiska trams och substanslösa oneliners men hur många övriga dårar finns det egentligen? skrämmande utveckling detta

Ja, populism är ett otyg. Man får en bitter eftersmak i munnen när man ser politiker vilja göra som folket vill. Det är inte så det var tänkt att fungera och dessutom skapar det instabilitet. Vi bör nog utvärdera det demokratiska systemet om folket fortsätter rösta som det vill.
2016-01-29, 18:39
Medlem
Aegishjalmrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Jodå det finns gott om vänsterpopulistisk politik, MP är experter på det området.

Skillnaden är att vänsterpopulister inte tas på lika stort allvar av den stora massan så termen vänsterpopulist brukar inte behövas.

Det som är populärt är hans tomma ord som tillåter folk att skapa egna tolkningar av vad som sägs.

Vad är denna agenda egentligen, att skapa en global handel med ett globalt sträckande kommunikationsnät?

För än så länge så har ingen förklarat för mig vad denna agenda egentligen är utan de skyller blint på globaliseringsprocessen som en ursäkt till att gå totalt protektionistiskt och isolera den egna nationens nationalekonomi.

Ja, du får gärna länka till svensk fulmedia om när de pratade om "vänsterpopulism". Mp är väl partitillhörighet för majoriteten svenska journalister, och jo pajaspartiet Mp tas faktiskt på allvar.

Alla politiker har slogans. Det är rent pinsamt när folk påstår att Trumps skulle vara tommare eller mera populistiska än andra kandidaters nu och historiskt.

Jag skrev ett inlägg tidigare här i tråden om Bilderbergaren Martin Wolf's krigsförklaring mot Trump i FT. Så Bilderberggruppen är väl den kanske starkaste symbolen för den globalistiska agendan. En värld utan gränser för kapital, varor och arbetskraft. Och som många från min sida misstänker, en världsregering och en världsvaluta. Total kontroll över flockfåren. Frågor på det?
2016-01-29, 18:44
Medlem
Citat:
Menar du Trumps politik?

Kan du vara vänlig och återberätta i detalj vad hans politik faktiskt är för än så länge så har han inte sagt något annat än att han endast skall titta på saker.

Säga vad vi vill, men nog har han varit oerhört konsekvent vad gäller invandringspolitiken. Förmodligen den tydligaste av samtliga kandidater, då han inte ryggat tillbaka en sekund, utan snarare tvingat övriga att bli än mer radikala. Väldigt tydlig vad gäller Bill of Rights. Att han inte har någon politik stämmer inte.

Däremot är det en korrekt beskrivning att han i övrigt inte är särskilt konkret. Det vi fattar är att han ska jämna ut handelbalansen, samt förgöra IS, motverka terrorattacker samt ersätta Obama-care med något bättre och mer kostnadseffektivt.

Det är vad det är. Samtidigt har alla presidenter som blivit valda på senare år, blivit valda på visioner och regeringsperioden har sällan väldigt mycket att göra med vad du sa i valkampanjen.
2016-01-29, 18:54
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av E.Merckx
Är det som The Eagle skriver "propaganda" för att du inte orkar läsa?

Har du lässvårigheter för om svaret är ja så förstår jag att du har svårt för ord eller vad som skrivs.

Jag gav dig en god anledning till varför jag inte litar fullt ut på amerikansk nyhetsmedia när jag använde mig av Fox "News" som en anledning till varför jag inte fullt ut litar på deras nyhetsmedia.

Samt att jag även sa att jag är osäker på The Eagle, men även att du borde i fortsättningen summera det som står eller plocka ut kortare stycken för att underlätta det för alla som vill läsa det du delar med dig av då för mycket text som man klumpar ihop blir bara jobbigt för ögat.

Man behöver helt enkelt inte dela hela artiklar för att informera utan det räcker gott och väl att man lyfter ut det som behövs.

Citat:
Ursprungligen postat av E.Merckx
Alltså, jag har tidigare frågat dig om ditt "logiska tänkande":
Kan du vara vänlig och återberätta i detalj hur du kommit fram till slutsatsen att Donald Trump skulle stjäla veteranernas pengar. Kan du inte berätta det nu?

Fast jag gjorde just det när jag sa att donationspengarna inte gick direkt till en välgörenhet utan gick till en tredjepartsorganisation vilket i sin tur inte är en garanti för att pengarna kommer att gå till det som har lovats.

Citat:
PoliticusUSA reports:

Trump’s newly registered veteran donation site claims “100% of your donations will go directly to Veterans needs,” but the staff at the conservative Federalist put 1 and 1 together and they didn’t get 2.

“There’s only one problem: 100% of the money raised on the site goes directly to Donald Trump’s personal non-profit foundation, according to a disclosure listed at the bottom of the page,” The Federalist staff determined (wisely crediting “Federalist staff”, lest Donald Trump decide why not when he next ponders killing journalists like his pal Putin).
The Federalist points to Forbes who found that barely 1% of Trump’s foundation’s donations went to organizations that support veterans.

The Federalist reports:

Trump’s personal non-profit foundation, the Donald J. Trump Foundation, does not have a history of donating much money to veterans or to veterans’ causes. According to a recent analysis of the organization’s spending history by the Weekly Standard, Trump’s non-profit donated more money to the Clinton Foundation than it did to veterans causes.

The Federalist notes that DonaldTrumpForVets.com reads, “Honor their valor,” then adds “Donate now to help our Veterans.”

The website, which is nothing more than a single page with stock photos and a credit card donation form, claims that “100% of your donations will go directly to Veterans needs.”

And yet, nothing else is listed and no details are offered. It’s just a ‘gimme dat money’ type of plea.

Confirmation e-mails sent to individuals who contributed via the website confirm that rather than going directly to veterans, all contributions made from the site go directly to Donald Trump’s personal foundation.

http://bipartisanreport.com/2016/01/28/busted-money-from-trump-fundraiser-goes-to-his-foundation-not-veterans-groups/

Som sagt, det borde hållas ett öga på hur det går med donationspengarna speciellt med tanke på Donald Trumps agerande i New York och hur han vid två separata tillfällen ville ta bort en lag som tillåter veteraner från att idka verksamhet på allmän plats.
2016-01-29, 18:56
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kassmachin
Säga vad vi vill, men nog har han varit oerhört konsekvent vad gäller invandringspolitiken. Förmodligen den tydligaste av samtliga kandidater, då han inte ryggat tillbaka en sekund, utan snarare tvingat övriga att bli än mer radikala. Väldigt tydlig vad gäller Bill of Rights. Att han inte har någon politik stämmer inte.

Däremot är det en korrekt beskrivning att han i övrigt inte är särskilt konkret. Det vi fattar är att han ska jämna ut handelbalansen, samt förgöra IS, motverka terrorattacker samt ersätta Obama-care med något bättre och mer kostnadseffektivt.

Det är vad det är. Samtidigt har alla presidenter som blivit valda på senare år, blivit valda på visioner och regeringsperioden har sällan väldigt mycket att göra med vad du sa i valkampanjen.

Sant men han är så extremt otydlig kring vart han faktiskt står att det borde vara en röd flagga för alla då vi inte vet vad han har för planer.
2016-01-29, 19:00
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aegishjalmr
Ja, du får gärna länka till svensk fulmedia om när de pratade om "vänsterpopulism". Mp är väl partitillhörighet för majoriteten svenska journalister, och jo pajaspartiet Mp tas faktiskt på allvar.

Läs Aftonbladet, Expressen och titta på SVT under hela 90-talet så kommer du att se hur de förlöjligas, det finns i arkiven.

Citat:
Alla politiker har slogans. Det är rent pinsamt när folk påstår att Trumps skulle vara tommare eller mera populistiska än andra kandidaters nu och historiskt.

Mer eller mindre är han inte men populistisk är han lika mycket för det.

Citat:
Jag skrev ett inlägg tidigare här i tråden om Bilderbergaren Martin Wolf's krigsförklaring mot Trump i FT. Så Bilderberggruppen är väl den kanske starkaste symbolen för den globalistiska agendan.

Vilket inte är ett svar på varför globaliseringsprocessen är ren ondska och varför det är det speciellt inte då globalicerinsprocessen är den term som förklarar hela världshandeln sedan triangelhandelns uppkomst.

Citat:
En värld utan gränser för kapital, varor och arbetskraft. Och som många från min sida misstänker, en världsregering och en världsvaluta. Total kontroll över flockfåren. Frågor på det?

Har du något bevis för detta, för annars så är globalicerinsprocessen är endast en term för varför världshandeln är möjlig.

Det du snarare talar om är kommunism och det är inte vad globalisering är.
2016-01-29, 19:03
Bannlyst
51% Trump 15% Cruz Michigan

http://theconservativetreehouse.com/2016/01/29/new-michigan-poll-donald-trump-51-ted-cruz-15-marco-rubio-12/

Sen blir det landslide i storvalet
2016-01-29, 19:04
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grim-reaper
51% Trump 15% Cruz Michigan

http://theconservativetreehouse.com/2016/01/29/new-michigan-poll-donald-trump-51-ted-cruz-15-marco-rubio-12/

Sen blir det landslide i storvalet

Lovar du att äta upp din hat om han kraschlandar i huvudvalet? (Man skall aldrig ta ut segern i förväg)
2016-01-29, 19:09
Medlem
Aegishjalmrs avatar
Citat:
Läs Aftonbladet, Expressen och titta på SVT under hela 90-talet så kommer du att se hur de förlöjligas, det finns i arkiven.

Mer eller mindre är han inte men populistisk är han lika mycket för det.

Vilket inte är ett svar på varför globaliseringsprocessen är ren ondska och varför det är det speciellt inte då globalicerinsprocessen är den term som förklarar hela världshandeln sedan triangelhandelns uppkomst.

Har du något bevis för detta, för annars så är globalicerinsprocessen är endast en term för varför världshandeln är möjlig.

Det du snarare talar om är kommunism och det är inte vad globalisering är.

Och du menar att AB och andra skrev om "vänsterpopulism"? Det får du allt belägga.

Alla politiker är mer eller mindre populistiska. Att påstå något annat är intellektuellt ohederligt. Ett demokratiskt val är ju en popularitetstävling och uppenbarligen är Trump populär. Det luktar bara dålig förlorare när man kallar Trump för populist.

Nej, globaliseringen handlar om mycket mer än bara handel. Detta måste du läsa mer om. Handel med varor var bara första steget, nästa var fri rörlighet för kapital och nu ser vi arbetskraftsförflyttningar. Jag kan absolut ge dig länkar men googla "Bilderberggroup", "Trilateral Commission" och "CFR" så hittar du massor. Nationerna ska upphöra.
2016-01-29, 19:09
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av KaktusFlaktus
Ja, populism är ett otyg. Man får en bitter eftersmak i munnen när man ser politiker vilja göra som folket vill. Det är inte så det var tänkt att fungera och dessutom skapar det instabilitet. Vi bör nog utvärdera det demokratiska systemet om folket fortsätter rösta som det vill.
Representativ demokrati går inte ut på att göra som folket vill utan på att göra som folket skulle vilja om de hade tid att sätta sig in i alla sakfrågor. Det är därför vi har politiker som har den tiden. Att t ex försöka skapa en budget genom att bestämma skatter och utgifter baserat på opinionsundersökningar skulle inte fungera, den skulle bli grovt underfinansierad. (Därmed inte sagt att folk är dumma. Det har gjorts experiment där man sätter en grupp slumpvisa personer i ett rum och ger dem några dagar på sig att skapa en fungerande budget och i det jag läste vart resultatet riktigt rimligt).

Tyvärr kör Trump demonstrativt med att han inte vet ett dugg mer om sakfrågorna än genomsnittsamerikanen.
2016-01-29, 19:17
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Och du menar att AB och andra skrev om "vänsterpopulism"? Det får du allt belägga.

Som sagt, MP är vänsterpopulister och det vet alla som är intresserade av politik och ja man drev om Miljöpartiet under 90-talet där man öppet kallade dem för allt möjligt både i riksdagen som i media och detta finns i statsarkiven så det är bara att boka en tid för att få gå igenom materialet eller så beställer du kopior på det du söker.

Citat:
Alla politiker är mer eller mindre populistiska. Att påstå något annat är intellektuellt ohederligt. Ett demokratiskt val är ju en popularitetstävling och uppenbarligen är Trump populär. Det luktar bara dålig förlorare när man kallar Trump för populist.

Han spelar på folk känslor till en extrem grad då han även aktivt säger uttal som folk fyller i själva med det som de själva hoppas på så jo han är en populist och inte en idealist.

Citat:
Nej, globaliseringen handlar om mycket mer än bara handel.

Jo sant, det handlar även om kommunikation jag glömde bort det.

Citat:
Detta måste du läsa mer om.

Sist vi diskuterade detta så bevisade jag att jag var betydligt mer insatt i det hela då du fortfarande trodde att frakt av råvaror mellan kontinenterna ser identisk ut idag som för 200 år sedan.

Citat:
Handel med varor var bara första steget, nästa var fri rörlighet för kapital och nu ser vi arbetskraftsförflyttningar.

Allt du lyfter upp skedde redan för 500 år sedan när man fraktade slavar från Afrika för att sen frakta råvaror och lyxvaror till Europa och därefter frakta silver till Afrika och Asien.

Så återigen så bevisar du att du inte har full förståelse för vad globaliseringsprocessen faktiskt är.

Citat:
Jag kan absolut ge dig länkar men googla "Bilderberggroup", Trilateral Commission och CFR så hittar du massor.

Jaså, så du menar att Bilderbergsgruppen även existerade under 1500-talet?
2016-01-29, 19:31
Medlem
Aegishjalmrs avatar
Citat:
Som sagt, MP är vänsterpopulister och det vet alla som är intresserade av politik och ja man drev om Miljöpartiet under 90-talet där man öppet kallade dem för allt möjligt både i riksdagen som i media och detta finns i statsarkiven så det är bara att boka en tid för att få gå igenom materialet eller så beställer du kopior på det du söker.

Han spelar på folk känslor till en extrem grad då han även aktivt säger uttal som folk fyller i själva med det som de själva hoppas på så jo han är en populist och inte en idealist.

Jo sant, det handlar även om kommunikation jag glömde bort det.

Sist vi diskuterade detta så bevisade jag att jag var betydligt mer insatt i det hela då du fortfarande trodde att frakt av råvaror mellan kontinenterna ser identisk ut idag som för 200 år sedan.

Allt du lyfter upp skedde redan för 500 år sedan när man fraktade slavar från Afrika för att sen frakta råvaror och lyxvaror till Europa och därefter frakta silver till Afrika och Asien.

Så återigen så bevisar du att du inte har full förståelse för vad globaliseringsprocessen faktiskt är.

Jaså, så du menar att Bilderbergsgruppen även existerade under 1500-talet?

Yes, I hear you. Du tycker att Mp är vänsterpopulister men du har inga belägg för att fulmedia använt sig av epitetet vänsterpopulism. Personligen tycker jag att uttrycket "populism" är urfånigt att använda eftersom demokratiska val handlar om populism. Om man vill vinna vill säga.

Vad du säger om Trump passar lika bra in på Obama och en uppsjö av andra politiker. Ett icke-argument.

Nej, du är inte mer insatt än vad jag är i globaliseringsprocessen. Du har i själva verket ingen aning vad du pratar om. Du rör dig med ytliga nyliberala "buzz words" och resonemang och klarade aldrig av att bemöta de invändningar jag hade mot de mer detaljerade inslagen.

Vi har haft handel i tusentals år men vi har också haft tullar och nationer har haft rätten att utforma sin egen nationella agenda.

Hade vi fri rörlighet av varor, kapital och arbetskraft på 1500-talet? Skulle inte tro det.
Senast redigerad av Aegishjalmr 2016-01-29 kl. 19:33.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in