2015-12-20, 23:53
Medlem
Aspackad-huggorms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Besserschmitt
Använder du diskmaskin? Enligt ett test i Plus så räcker det oftast med en halv diskmedelstablett, åtminstone på orter med mjukt vatten.

Jag antar att det varierar mellan de olika diskmedelsmärkena? Vissa är förmodligen bättre än andra, men kan man se skillnaden på innehållsförteckningen eller dylikt? Detta ska jag börja göra från och med nu! Hur delar man tabletten bäst? Med kniv?
Citera
2015-12-21, 22:01
Medlem
submariners avatar
Hej,

Det utan tvekan bästa jag gjort på senare år för att sänka kostnader är att sluta gå ut och festa på helgerna. Även om jag bara drack "några öl" plockade det på med taxi, inträde å Donken efteråt - flera sköna tusenlappar sparade varje månad
Citera
2015-12-22, 04:35
Medlem
JackSm1ths avatar
Bränn egen sprit.
Låna böcker på biblioteket, istället för att köpa.
Ladda ner spel, filmer, böcker, musik istället för att köpa.
Cykla/gå till jobbet.
Sälj bilen.
Skaffa inte barn.
Skaffa inte husdjur.
Köp storpack.
Laga alltid din egen mat.
Säg upp telefonabonnemanget.
Ät havregrynsgröt till frukost.
Handla på Lidl eller Willys, bojkotta ICA.
Om du har t ex Comhem/TiVo - skaffa det tillsammans med en granne. Ett extrakort kostar mycket mindre = ni delar på kostnaden.
Köp en extra frys och fyll den med billig mat när något är på extrapris.
Köp aldrig färdig mat i matbutiken.
Baka ditt eget bröd.
Senast redigerad av JackSm1th 2015-12-22 kl. 04:37.
Citera
2015-12-22, 07:17
Medlem
Köp saker av kvalitet som håller. Bra skor, jacka, lakan mm

Köp bra ytterkläder till barn. Håller längre och tåls att ärva och sen kan du få igen minst en tredjedel av priset när du sedan säljer.

Det är dyrt att vara fattig...
Har man råd att lägga ut för en dyrare jacka som håller så tjänar man in det snabbt. Samma sak med att man ibland kan göra bra klipp om man har råd att lägga ut på studs.
Citera
2016-01-29, 15:27
Medlem
Man måste kunna överblicka sig själv och dra en gräns över vad som faktiskt inte är värt besväret.

Detta med att spara toalettpapper genom att utsöndra avföring på allmän- eller jobbtoalett är lite överdrivet.

Liksom att köra flera mil till en bensinstation för att det är 10 öre billigare litern.

Alla dessa småsaker känns inte värt besväret och gränsar snarare på en extrem snålhet eller kleptomani.

Mina tips:

Se över kostnaderna för hyra, lån, abonnemang, TV, internet, el, försäkring, bank och fordon. Alla dessa brukar man kunna förhandla ner eller helt enkelt byta utförare till en billigare sådan.

Telefon finns för 99 kronor per månad t.ex. Det är inte ovanligt att folk har räkningar på 500 kronor per månad för mobiltelefon. Byt till en bank som inte tar avgifter för allting.

Köp kläder av kvalité som håller. Köp en vinterjacka som håller i tio år för 3000 och liknande.
Citera
2016-01-29, 15:40
Medlem
officebrownies avatar
Jag har två tips

1) Planera, Planera, Planera
Man tjänar både tid och pengar och besvär på att vara ute i god tid.
Gäller oavsett om du skall ut och resa, teckna försäkring eller göra ett inköp.

2) Gör en budget så du vet vart pengarna tar vägen och så du ser vad som ger störst resultat.
Då kan du även se vad som blir dyrare/billigare med tiden.
Citera
2016-01-29, 18:50
Medlem
Snubchurps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skierfe
Köp kläder av kvalité som håller. Köp en vinterjacka som håller i tio år för 3000 och liknande.

Eller så köper du en jacka i nyskick på secondhand för 100 kr.
Citera
2016-01-30, 01:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snubchurp
Eller så köper du en jacka i nyskick på secondhand för 100 kr.

Det är givetvis ett bättre alternativ.

Secondhand-butiker är guldgruvor ibland. Liksom Refurn.
Citera
2016-01-30, 11:14
Medlem
Isnatts avatar
När jag började bli ekonomisk för några år sedan så var en av mina första åtgärder, som gett ABSOLUT resultat, att jag slutade att använda mitt betalkort måndag-torsdag.
Under veckan åt och använde det jag redan hade och allt eftersom det tog slut så skrev jag upp det på en lista jag har i köket. Jag har iofs en fördel att jag äter frukost och lunch på jobbet.
På fredagen efter jobbet handlade jag det som var slut och handlade även för helgen och tog ut 2-300:- som jag hade i plånboken för att kunna handla typ mjölk och bröd om det krisade.
På fredag, lördag och söndag är det ok att använda kortet.
Citera
2016-01-30, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Besserschmitt
Bor i ett Comhem-anslutet hus. Har haft deras Tivo mellan-paket för 279 kr/månad. Dessvärre är det ju mest en massa skräpkanaler.

Har nu gjort mig av med skiten och klarar mig utmärkt med mobil + Chromecast. Då kan jag se allt från SVT-Play, dansk TV och BBC i utmärkt digital kvalité. Antagligen finns det fler kanaler, men jag har inte kollat upp det. Känns riktigt bra faktiskt.

Helt rätt!
Jag vet flera personer som lägger upp mot 1000 kronor bara på kanaler! 99% av allt som visas är fortfarande hjärndödande skit!

Chromecast kostar ca 300 kr och mobil har ju dom flesta.
Sen har man som sagt massor med gratis underhållning!
Citera
2016-01-30, 19:32
Medlem
köpen stämpel och få gratis sjukvård
Citera
2016-02-03, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boom666
köpen stämpel och få gratis sjukvård

Om högkostnadskort åsyftas går det ej då kortet kollas via datorsystem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in