2010-12-26, 19:08
Medlem
DenGodeDoktorns avatar
Jag kikar blygsamt in på den här avdelningen som jag endast har besökt någon gång tidigare under min flashback-karriär, och ber om ursäkt med mössan i hand om en identisk tråd redan existerar. Personligen tyckte jag att det kunde vara ganska intressant att se vad folk kan erbjuda för personliga tips och trix för att hålla ner utgifterna i plånboken så att man blir en effektivt sparsammare människa.

Motivera ditt svar! Det här får inte bli en random listtråd!

#1 Undvik skräpmat - Ett givet exempel. Köper man en pizza i veckan för 75:-/måltid blir det 300:- i månaden, vilket årsvis går upp emot 3600:-. På tio år blir det en dubbel "normal" månadslön, 36.000:-. En ganska generös uppskattning då många äter ute oftare än så. Detta är onödiga utgifter för god mat som lätt kan kompenseras med hemmalagad, billigare mat.

Vi har bestämt att vi ska göra detta till ett litet Flashback-projekt. Riktlinjer:

* Allt som bedöms vara off topic belönas med en tillsägelse. Även uppenbart tramsiga förslag leder till en tillsägelse

* Motivera ditt tips längre än en mening

* Inläggen ska endast innehålla tips - så undvik att kommentera andras inlägg

Vi planerar att såsmåningom sammanställa tipsen löpande här i startinlägget.

/mod
Senast redigerad av bernanke 2011-01-14 kl. 08:18.
Citera
2010-12-26, 19:12
Medlem
ditt exempel med pizzan är ju idiotiskt. man har ju inte alternativen att äta skräpmat eller att inte äta alls? att äta hemma kostar kanske hälften så mycket istället och då sprar du ju knappast dina 36 tusen...
Citera
2010-12-26, 19:16
Medlem
GronTomats avatar
Tips nr 2: För oss som röker/snusar så går det utmärkt att rullar och göra egen tobak.
Jag sj kör med Cuthof råtobak lite jobb är det med att mala och rulla tobaken men sen kostar det inte mer än 100:-/ vecka.
Röker du då som jag ca 40cigg om dagen så är det 2000:- du sparar i månaden.
Cuthof finns även som snus.
Citera
2010-12-26, 19:19
Medlem
cDk123s avatar
Nu när det är slutet på året och allt så är ett bra tips att hämta senaste 12månadernas kontohistorik på det kontot som är bundet till kortet. Sen sortera i bokstavsordning och räkna ihop hur mycket pengar man senaste året lagt på tex donken, pizza, etc etc.. Då tänker man kanske lite extra framöver.. 19,6K på pizza senaste året.. jag kommer köpa lite mindre pizza under 2011..=)
Citera
2010-12-26, 19:21
Medlem
Dubyas avatar
Matbudgeten går att påverka ganska mycket.
Vissa månader blir det en bra bit över 2000 och andra månader hamnar jag under 1000 (fortfarande bra mat).

Storhandla i större butiker, undvik närbutiker. Håll utkik efter matbutikernas reklamutskick om nedsatta priser. Skär ned på onödig konsumtion, typ läsk och chips. Kyckling är en billigare proteinkälla än fläskfilé osv. Finns nog mycket om billig mat i Matforumet.

Snabbmat kan man unna sig någon gång men riktiga restauranger bör man nog undvika om man vill spara pengar och inte vill lägga ut 200 spänn på en middag.
Senast redigerad av Dubya 2010-12-26 kl. 19:28.
Citera
2010-12-26, 19:22
Medlem
Gamble33s avatar
Slösa inte onödig el nu när det är mörkt, släck alla lampor i huset och skaffa en pannlampa istället
Citera
2010-12-26, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pols99
200 spänn räcker inte till en trerätters middag på en fin restaurang.

Okej?

Mitt tips är att ringa mer än man smsar, åtminstone om man inte har fria sms eller väldigt billiga. Om man ska prata vardagliga saker med en kompis så ring för fasen, då tjänar man in ganska mycket pengar.
Citera
2010-12-26, 19:57
Medlem
skolmatsals avatar
Slit dina grejjer till max! Man behöver inte ny dator var 3e år, ny mobiltelefon etc. Man behöver inte highend grejjer av allt heller. budgetmodellerna/förra årets fungerar utmärkt, och mobiltelefoner sliter man ut!
Köper du en tjockteve begagnat istället för en ny platt-tv så kan du spara 3000-8000, som du kan köra in på ett räntekonto/investera och tjäna pengar på istället. Kollar man bara på tv så har man väldigt liten användning för en platt HDtv.
Köp torrvaror i bulk, ris, pasta etc.
Citera
2010-12-26, 20:10
Medlem
skogshomos avatar
Citat:
Köper du en tjockteve begagnat istället för en ny platt-tv så kan du spara 3000-8000, som du kan köra in på ett räntekonto/investera och tjäna pengar på istället. Kollar man bara på tv så har man väldigt liten användning för en platt HDtv

Vi fick 3st 28 tum tjocktv för 150:- så det stämmer bra.
Citera
2010-12-26, 20:29
Medlem
skogshomos avatar
Ta med matlåda till jobbet, välj billigaste vinet/ölet när det är fest.
Citera
2010-12-26, 20:52
Medlem
doublefaces avatar
Leta upp billigaste hemförsäkringen, A-Kassan, elbolag via t.ex Compricer, kan bli stora pengar. Betala alla räkningar med autogiro/E-Faktura.
Citera
2010-12-26, 21:32
Medlem
Finans.killens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doubleface
Leta upp billigaste hemförsäkringen, A-Kassan, elbolag via t.ex Compricer, kan bli stora pengar. Betala alla räkningar med autogiro/E-Faktura.

Varför då?

Det som sker är att man förlorar all kontroll över sin ekonomi och vet inte riktigt vart pengarna tar vägen, ett utmärkt sätt att skuldsätta sig!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in