2015-12-11, 16:25
Medlem
Mitt tips skulle vara att vara uppmärksam på vad man har för fördelar av miljön som man bor i. Exempelvis:

Den som bor i en storstad kan utan att ha bil handla extremt billigt genom att bara köpa lockvaror från diverse olika matkedjor. Det brukar vara nära mellan affärerna dessutom, eftersom det finns så många... Detta har jag tidvis tillämpat som fattig student och genom att planera inköpen innan så kan man spara en hel del. Se: http://www.allaerbjudanden.se/ Naturligtvis använder man sin frys som matbank och köper mycket av det som är billigt för framtida bruk och fryser in i mindre portioner om det går. Det lönar sig alltid i längden.

Den som bor i en småstad har ofta större möjligheter att skaffa ett billigt boende, hyresrätt eller bostadsrätt. Att bo lite för trångt och hitta bra lösningar på det kan löna sig och om man dessutom skaffar en billig kolonilott med stuga (vilket är snordyrt i storstad, men ofta billigt i småstäder) så kommer man ur lägenheten april till oktober och lever mysigt stugliv. Ok, trångt också i stugan, men det känns större för att det finns trädgård. Man har även möjlighet att odla sina egna grönsaker och kunna bli helt eller delvis självförsörjande på det... Dessutom är semestern fixad... stor besparing.

Bor man på landet, särskilt i norr så finns ju alla möjligheter att plocka bär, fiska, kanske till och med jaga etc.
Citera
2015-12-12, 09:29
Medlem
Isnatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Loqita
Detta har jag tidvis tillämpat som fattig student och genom att planera inköpen innan så kan man spara en hel del. Se: http://www.allaerbjudanden.se/ Naturligtvis använder man sin frys som matbank och köper mycket av det som är billigt för framtida bruk och fryser in i mindre portioner om det går. Det lönar sig alltid i längden.
.
Tid är också pengar. Istället för att använda den där sidan så ladda ner appen matpriskollen. Där lägger du till dina favoritbutiker och får då i appen en lista med produkterna från olika butiker bredvid varandra så du kan jämföra. Oerhört bra, en av mina favoritappar.
Du kan dessutom sätta bevakning på vissa varor som man vet är nedsatta då och då och vill handla nedsatta, som kaffe, Bregott, ost och så.
http://www.matpriskollen.se/gratis-app
Citera
2015-12-13, 10:36
Medlem
Tack för tipset :-) Låter som en bra app!

Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Tid är också pengar. Istället för att använda den där sidan så ladda ner appen matpriskollen. Där lägger du till dina favoritbutiker och får då i appen en lista med produkterna från olika butiker bredvid varandra så du kan jämföra. Oerhört bra, en av mina favoritappar.
Du kan dessutom sätta bevakning på vissa varor som man vet är nedsatta då och då och vill handla nedsatta, som kaffe, Bregott, ost och så.
http://www.matpriskollen.se/gratis-app
Citera
2015-12-20, 15:38
Medlem
Ratozs avatar
Är det bara jag som reagerar på att majoriteten av alla tips i tråden är fruktansvärt arbetskrävande? Det är ju ändå i grund och botten enbart vår arbetstid vi kan hushålla med. Om jag byter en timmes arbetsinkomst mot två timmar dumpsterdiving eller 4 timmars fiskande så ägnar jag mig åt suboptimering av hushållningen med min arbetsinsatts snarare än åt sparsamt leverne.
Citera
2015-12-20, 16:07
Medlem
Snubchurps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ratoz
Är det bara jag som reagerar på att majoriteten av alla tips i tråden är fruktansvärt arbetskrävande? Det är ju ändå i grund och botten enbart vår arbetstid vi kan hushålla med. Om jag byter en timmes arbetsinkomst mot två timmar dumpsterdiving eller 4 timmars fiskande så ägnar jag mig åt suboptimering av hushållningen med min arbetsinsatts snarare än åt sparsamt leverne.

Här finner du framtidsmänniskorna. Vi ligger steget före när det gäller miljön och väger in den biten. Vi hushåller med naturen istället för arbetstimmarna. Minskat antal arbetstimmar = mindre stress.
Senast redigerad av Snubchurp 2015-12-20 kl. 16:09.
Citera
2015-12-20, 17:03
Medlem
one_sizes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ratoz

En stor del av människor som behöver tips om sparsamt liv har inte alltid möjligheten att jobba över. Då har man likt förbannat några timmar efter jobbet som kan antigen gå till att sätta sig vid tv/datorn eller så kan man hittar intressen som kan minska den ekonomiska bördan. Samtidigt gör man något som sällan leder till ökad stress när det handlar om några timmar i veckan och så får man ofta en form av avkoppling på köpet. Att odla egna kryddor, brygga öl, laga egen mat, fisk och jakt hör nog till dessa... huruvid dumpsterdiving kan klassas som det får någon annan svara.
Citera
2015-12-20, 18:12
Medlem
Bankdosas avatar
4. Spara el genom att använda timer på de saker som bara skall köras vissa timmar. Degradera dig i elektrisk utrustning, tex. mindre tv osv.

Detta gjordes ett test på i senaste programmet av "Prisjägarna" på tv3. Det är inte alls ovanligt att det drar MER ström när en kontakt är kopplad till en timer.

En mindre tv drar nödvändigtvis inte mindre ström än en större. Det gäller att köpa den energisnålaste tekniken.
Citera
2015-12-20, 18:26
Medlem
Bor i ett Comhem-anslutet hus. Har haft deras Tivo mellan-paket för 279 kr/månad. Dessvärre är det ju mest en massa skräpkanaler.

Har nu gjort mig av med skiten och klarar mig utmärkt med mobil + Chromecast. Då kan jag se allt från SVT-Play, dansk TV och BBC i utmärkt digital kvalité. Antagligen finns det fler kanaler, men jag har inte kollat upp det. Känns riktigt bra faktiskt.
Citera
2015-12-20, 18:56
Medlem
Snubchurps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Besserschmitt
Bor i ett Comhem-anslutet hus. Har haft deras Tivo mellan-paket för 279 kr/månad. Dessvärre är det ju mest en massa skräpkanaler.

Har nu gjort mig av med skiten och klarar mig utmärkt med mobil + Chromecast. Då kan jag se allt från SVT-Play, dansk TV och BBC i utmärkt digital kvalité. Antagligen finns det fler kanaler, men jag har inte kollat upp det. Känns riktigt bra faktiskt.

Japp, har sagt ifrån mig all skit också och kör allt via nätet. Väldigt lite olagligt faktiskt, det mesta är via Webb-TV. Behövs inte mer än så. Är det nått sportevenemang kan man köpa premium en månad vilket inte brukar kosta mer än 50-99 kr/mån. Ibland får man ju en gratismånad
Citera
2015-12-20, 20:56
Medlem
Ratozs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av one_size
En stor del av människor som behöver tips om sparsamt liv har inte alltid möjligheten att jobba över. Då har man likt förbannat några timmar efter jobbet som kan antigen gå till att sätta sig vid tv/datorn eller så kan man hittar intressen som kan minska den ekonomiska bördan. Samtidigt gör man något som sällan leder till ökad stress när det handlar om några timmar i veckan och så får man ofta en form av avkoppling på köpet. Att odla egna kryddor, brygga öl, laga egen mat, fisk och jakt hör nog till dessa... huruvid dumpsterdiving kan klassas som det får någon annan svara.

Väldigt sant. Men många har också möjlighet att välja lite hur mycket de jobbar. Det kan vara för att de är vikarier, har möjlighet att ut ledighet av olika slag eller har möjligheten att gå ner i arbetstid alternativt ta på sig övertid/gå upp i arbetstid.

Det är nog hugget som stucket villken kattegori människor som är störst, den jag tänkte på eller den du tänker på
Citera
2015-12-20, 22:52
Medlem
Bajsa på jobbet! Om du är man och bor ensam så innebär detta att du bara förbrukar toapapper på helgen. Då kanske man kan passa påvoch gratisbajsa på någon kundtoalett eller så. Det gäller bara att lära sig kontrollera sitt bajsande tidsmässigt.

Jag vet att många stjäl toapapper på jobbet. Detta är dock kriminellt och är inget jag uppmanar till.

En dagsfärsk dagstidning är en onödig lyx. Fråga en granne om denne kan lägga gårdagens exemplar i din brevlåda. Handen på hjärtat, skulle du märka någon skillnad?
Citera
2015-12-20, 23:11
Medlem
Använder du diskmaskin? Enligt ett test i Plus så räcker det oftast med en halv diskmedelstablett, åtminstone på orter med mjukt vatten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in