2016-01-27, 22:44
Medlem
anteri17s avatar
Antagandet om att Bayern skulle vara väldiga favoriter mot Juventus är såklart fel. Det bör bli en fin och tät europeisk toppmatch. Juve ser helt otroligt starka ut. Framförallt är bänken intressant. Spelare som Morata, Cuadrado och Asamoah kan komma att spela en avgörande roll med sina spelstilar som är mycket väl lämpade för inhoppande spelare. Morata har visat sig kunna springa sönder de bästa av försvar. Cuadrado har en finurlighet i sig. Asamoah har en fantastisk dynamik.

Utifrån avbytarnas roll i ett stundande CL-slutspel så är kvällens vinst bra. Morata visade sig från sin bästa sida, medan Cuadrado och Asamoah räcker mer än väl för att komfortabelt slå ett italienskt topplag.
Citera
2016-01-27, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian_
Jag kan inte kalla dem billiga. 75 euro är minimipriset för en biljett på långsidan till romas matcher. När roma gick som bäst sålde kurvorna slut direkt. Ca 15 euro för dem. Och folk bad om att ha råd att gå på långsidan. Jag har ocskå tjatat om det här men förjävelen: sänk biljetterna tills ni kan ge full långsida, för tvpubliken om inte annat. Hela produkten ser ut som skit utan publik.

Jag kan hålla med, men om man ser relativt till andra underhållningar (konserter osv) och till t ex PL så är det fortfarande billigt.

Men Berlusconi hade onekligen en intressant tanke i början av 1990-talet då Italien var först med att satsa på TV i full skala. Påminner om vad du säger eftersom han ville ha i princip gratis inträde då stämningen var en del av paketet som sändes via TV. Och pengarna låg via TV-sändningar... Våldet sabbade dock den tanken. Fungerade inte att satsa på politiken och samtidigt gynna den våldskultur som ultras då visade upp. Tyvärr så agerade kurvorna inte smart och Berlusconi hade inte tillräckligt mycket is i magen för att klara av situationen...
Senast redigerad av Brille68 2016-01-27 kl. 22:59.
Citera
2016-01-27, 23:05
Medlem
Stivalis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Säkerheten skrämmer bort fans eftersom det kräver tid och kraft för att komma in.

Kraft vet jag inte?

Även om jag faktiskt med egna ögon sett folk försöka, bokstavligt talat, bryta sig in på arenan i Siena under en match mot Ancona.

Citat:
Men frånsett det så är biljetterna generellt relativt billiga...Men priset är trots allt en faktor eftersom Italien går igenom en hård ekonomisk kris som slår hårt...

Citat:
Jag kan hålla med, men om man ser relativt till andra underhållningar (konserter osv) och till t ex PL så är det fortfarande billigt.

Nej, billigt är det verkligen inte att gå på fotboll i Italien. Vet inte var jag läste det, men såg någon jämförelse som visade att snittpriset i Serie A faktiskt bara var typ 40 spänn lägre än i PL. Samtidigt klart högre än i BL (och därmed även klart högre än Sverige & de flesta ligor). Du får nog ta i beaktande att 400 spänn tex är en rätt saftig summa för många (mig själv inkluderat eftersom jag nog gärna skulle sett många matcher i månaden).
Citera
2016-01-28, 08:29
Medlem
cyberkalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anteri17
Antagandet om att Bayern skulle vara väldiga favoriter mot Juventus är såklart fel. Det bör bli en fin och tät europeisk toppmatch. Juve ser helt otroligt starka ut. Framförallt är bänken intressant. Spelare som Morata, Cuadrado och Asamoah kan komma att spela en avgörande roll med sina spelstilar som är mycket väl lämpade för inhoppande spelare. Morata har visat sig kunna springa sönder de bästa av försvar. Cuadrado har en finurlighet i sig. Asamoah har en fantastisk dynamik.

Utifrån avbytarnas roll i ett stundande CL-slutspel så är kvällens vinst bra. Morata visade sig från sin bästa sida, medan Cuadrado och Asamoah räcker mer än väl för att komfortabelt slå ett italienskt topplag.

Äh! Bayern är inga favoriter 50/50 säger jag.
Visst Bayerns högsta nivå är sjukt bra men hur ofta har dom kommit upp i den nivån på sistone?

Juventus form är spikrak och det är inte neråt.
Citera
2016-01-28, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stivali
...
Nej, billigt är det verkligen inte att gå på fotboll i Italien. Vet inte var jag läste det, men såg någon jämförelse som visade att snittpriset i Serie A faktiskt bara var typ 40 spänn lägre än i PL. Samtidigt klart högre än i BL (och därmed även klart högre än Sverige & de flesta ligor). Du får nog ta i beaktande att 400 spänn tex är en rätt saftig summa för många (mig själv inkluderat eftersom jag nog gärna skulle sett många matcher i månaden).
Inte helt lätt att jämföra priser. I Italien så finns det gigantiska skillnader mellan de billigaste och dyraste platserna. Det finns platser som kostar mer för en match än vad en billig säsongsbiljett kostar. Bland de fyra stora ligorna har man de billigaste och dyraste biljetterna.

http://www.stadiumguide.com/wp-content/uploads/realticketprices.png

Så om man letar efter jämförande priser blir det just detta. Italien har de billigaste platserna och de dyraste. Säger ingenting.

Jag har inte lagt tid på detta utan snabbgooglat och gått in på Milans, Fiorentinas och Romas hemsida (Copy & paste, priser i euro):
Roma är inte särskilt oväntat ganska dyra.

Om man vill jämföra kostnaden att gå på fotboll så är det förmodligen bäst att jämföra matchday Revenue dividerat med publik. Jag gör det till en hederssak att påpeka att jag inte har faktakollat det. Men jag utmanar alla att göra beräkningar på Matchday Revenue dividerat med total publik per liga. Om Italien inte hamnar i botten av de fyra stora så blir jag jävligt förvånad.

Jag har haft fel tidigare och kan absolut ha det igen. Men...

Allt är relativt. Och förklaringarna är usla arenor, att det främst är just kurvorna som säljer, och att det inte finns någon kringförsäljning. Men oavsett så är det relativt biligt att gå på fotboll i Italien. Men det är ännu billigare och framförallt bekvämare att stanna hemma och se matchen på TV.
Citera
2016-01-28, 21:01
Medlem
Citat:
Antagandet om att Bayern skulle vara väldiga favoriter mot Juventus är såklart fel. Det bör bli en fin och tät europeisk toppmatch. .
...
Jag tror att du har rätt i din bedömning att Juventus absolut är värdiga motståndare till Bayern München, men du är en man som inte har något emot att spela. Och om vi ser på oddsen så är det entydigt så att Bayern München är ganska stora favoriter att gå vidare. Ännu större blir skillnaden då man jämför dem som slutsegrare i hela turneringen. Återigen så tänker jag inte faktakolla, men du borde ha bättre koll än mig.

Inte minst anser jag att Allegri är en faktor. Han är flexibel och kan anpassa spelet efter motståndaren. Pep är en mästare på sitt spel, och Ancelotti är en mästare att få stora spelare att prestera. Men Allegri är en strategisk taktiker som kan utnyttja motståndarens svagheter och sina egna styrkor. Bayern München ska få igång sitt eget spel och om de lyckas så bör de vinna. Juventus däremot ska vara smarta. Pep kan dock sin Calcio...

Citat:
Ursprungligen postat av cyberkalle
Äh! Bayern är inga favoriter 50/50 säger jag.
Visst Bayerns högsta nivå är sjukt bra men hur ofta har dom kommit upp i den nivån på sistone?

Juventus form är spikrak och det är inte neråt.
Du är en försiktig och trevlig general. Men som jag skrev tidigare så är jag tämligen övertygad om att marknaden anser att Bayern München är favorit. Men jag håller med dig. Det kan sluta hur fan som helst. En mäktig uppgörelse alldeles oavsett. Två fantastiska lag, fast olika...
Citera
2016-01-28, 21:42
Medlem
anteri17s avatar
Jag skulle ju inte spela Bayern att gå vidare till runt 1.25.

Marknaden har övervärderat Bayern. Det var trots allt Juventus som var i CL-final förra året. Det var Juventus som hotade Barca i en final. Det var samma Juventus som slog ut Real Madrid.

I år ställs Juventus mot ett lag som inte haft en suck när det väl ställts på sin spets i CL-sammanhang under Pep.

Jag vore dåraktig naiv om jag motsatte mig Bayerns favoritskap, men att vara så stora favoriter? Jävligt tveksamt.
Citera
2016-01-28, 21:49
Medlem
Återigen apropå biljettpriserna, vad är alternativen? Se de evigt unga Rolling Stones som nog kan kosta 1.500 kr:

https://www.youtube.com/watch?v=fwWLaCmaulY

Eller de evigt unga Totti och De Rossi för mindre än en tredjedel? Som romare så kanske du väljer the Glimmer Twins, men som fotbollsintresserad utifrån är det inte lika självklart.

Allt är relativt.

Jag älskar upplevelser. Och gör det alltid utan kamera, så jag har inga fotobevis om inte andra fångat mig i akten. Jag har sett Rolling Stones många gånger, och de är fantastiska. Trissar och utmanar varandra, men du behöver aldrig vara orolig att de misslyckas. För de kan musik. Inte helt olikt Totti och Calcio...

Artister. Det som skiljer är att du har motståndare inom Calcio. För i Italien är det tröjan och staden som du stödjer.

PS
Keith Richards och Totti kommer fan aldrig att dö.

https://www.youtube.com/watch?v=NHh24Y9LrY0
Citera
2016-01-28, 21:52
Medlem
Citat:
Jag skulle ju inte spela Bayern att gå vidare till runt 1.25.

Marknaden har övervärderat Bayern. Det var trots allt Juventus som var i CL-final förra året. Det var Juventus som hotade Barca i en final. Det var samma Juventus som slog ut Real Madrid.

I år ställs Juventus mot ett lag som inte haft en suck när det väl ställts på sin spets i CL-sammanhang under Pep.

Jag vore dåraktig naiv om jag motsatte mig Bayerns favoritskap, men att vara så stora favoriter? Jävligt tveksamt.

Som jag sa, så håller jag med dig i din bedömning. Men Bayern München är favoriter på marknaden. Men detta är en match jag aldrig skulle satsa pengar på...
Citera
2016-01-28, 22:00
Medlem
Stivalis avatar
Citat:
Inte helt lätt att jämföra priser. I Italien så finns det gigantiska skillnader mellan de billigaste och dyraste platserna. Det finns platser som kostar mer för en match än vad en billig säsongsbiljett kostar. Bland de fyra stora ligorna har man de billigaste och dyraste biljetterna.

Det var ju precis det här jag framhåller som ett problem. När det är fullpackat på de billigaste & sämsta platserna men gott om lediga stolar på bra platser. Kan ju egentligen kvitta om man kan stoltsera med billigast biljetter ifall de är skitplatser. Ifall jag vill göra något så börjar jag ju kolla vad bra platser kostar. Svider det som fan så får man byta ner sig. Till sist sitter man där bland fattighjonen under däck på Titanic. Sedan är jag såklart medveten om att det finns en särskild curva-kultur i Italien, det vet vi alla, att vissa kanske tom faktiskt vill vara på de sämsta platserna. Men ändå, det ser inte bra ut för ett evenemang om de sämsta biljetterna säljer som smör medan det finns mycket bättre platser som är lediga. Känns som slöseri på något sett. Calogero här på FB vittnade väl tom om att han inte såg målet i någon match på Roms Olimpico då han satt på skitbiljett.

Ska dock sägas att Italien ändå har bra publiksiffror på sin fotboll. Jag vill väl egentligen inte gå alltför djupt in på det här. Känner att mina två senaste inlägg här har varit negativa & klagande. Jag bidrar ju sällan här numera så borde kanske vara positiv de få gånger jag skriver.
Citera
2016-01-28, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stivali
Det var ju precis det här jag framhåller som ett problem. När det är fullpackat på de billigaste & sämsta platserna men gott om lediga stolar på bra platser. Kan ju egentligen kvitta om man kan stoltsera med billigast biljetter ifall de är skitplatser. Ifall jag vill göra något så börjar jag ju kolla vad bra platser kostar. Svider det som fan så får man byta ner sig. Till sist sitter man där bland fattighjonen under däck på Titanic. Sedan är jag såklart medveten om att det finns en särskild curva-kultur i Italien, det vet vi alla, att vissa kanske tom faktiskt vill vara på de sämsta platserna. Men ändå, det ser inte bra ut för ett evenemang om de sämsta biljetterna säljer som smör medan det finns mycket bättre platser som är lediga. Känns som slöseri på något sett. Calogero här på FB vittnade väl tom om att han inte såg målet i någon match på Roms Olimpico då han satt på skitbiljett.

Ska dock sägas att Italien ändå har bra publiksiffror på sin fotboll. Jag vill väl egentligen inte gå alltför djupt in på det här. Känner att mina två senaste inlägg här har varit negativa & klagande. Jag bidrar ju sällan här numera så borde kanske vara positiv de få gånger jag skriver.

Nonsens!

Du får gnälla hur mycket du vill. Det är fan en italiensk nationalsport.

Och poängen är att du har egna erfarenheter. Du och jag tycker ofta olika. Låt oss njuta av det och gnugga våra åsikter mot varandra utan att det blir ont blod. Detta är också en del av det italienska.

I dessa frågor har jag absolut inte hävdat en ”sanning”. Eftersom man kan se det hur fan som helst. Priserna är uppenbart jävligt olika. Under 10 år så går du in gratis. Mellan 10 år och 14 år så får du rabatt. Och över 65 år så får du rabatt. Vafan i helvete, när jag är 75 år, hög som ett Turning Torso och står med grabbarna grus och slänger in bengaler så ger de mig en Daspo... Fuckers!
Senast redigerad av Brille68 2016-01-28 kl. 22:15.
Citera
2016-01-28, 22:20
Medlem
Stivalis avatar
Citat:
Återigen apropå biljettpriserna, vad är alternativen? Se de evigt unga Rolling Stones som nog kan kosta 1.500 kr:

https://www.youtube.com/watch?v=fwWLaCmaulY

Fast det där är ju mera nöjesbetonat. Man har (förhoppningsvis) riktigt trevligt & gör det kanske heller inte lika ofta som går på fotboll. Jag har sett både Bruce Springsteen & AC Aglianese på Fiorentinas arena Artemio Franchi. Vilket tror du var roligast? Aglianese hade förvisso Massimiliano Allegri på mittfältet vilket kan kännas lite kul så här i efterhand, men The Boss är ändå en större grej än ligalunk mot dynggäng i fjärde divisionen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in