2016-01-27, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Hon svor ed i litauisk domstol. Om hon ljög och därmed kan dömas för mened vet varken du eller någon annan förrän saken har prövats i domstol. Ärendet är unikt.

Så hon har vittnat i en annan rättegång menar du? För i den här rättegången avkrävdes eller avlade hon ingen ed.
Hon må ha befunnit sig i en litauisk domstolsbyggnad när hon vittnade(ingen aning om hon verkligen gjorde det) men rättegången är till 100% Svensk och Svenska regler och lagar gäller för en svensk rättegång.

Att någon distansvittnar från andra länder är ovanligt men inte unikt.

Hon kan omöjligen bli dömd i en svensk rätt för mened och inte heller i en litauisk rätt för mened för ett vittnesmål hon avlagt i en Svensk rättegång.
2016-01-27, 22:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
På vilket sätt menar du att det skulle vara relevant? Man kan ju inte plantera DNA med hjälp av biologiskt material från föräldrar och syskon till den vars DNA ska planteras.

Du svarar inte heller nu på frågan varför alla tre greps och vaför detta sker innan spaning men jag kan ju passa på att fråga om handsvett skulle kunna överföra DNA.

En kroppsvätsksa väl?
2016-01-27, 22:48
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Så hon har vittnat i en annan rättegång menar du? För i den här rättegången avkrävdes eller avlade hon ingen ed.
Hon må ha befunnit sig i en litauisk domstolsbyggnad när hon vittnade(ingen aning om hon verkligen gjorde det) men rättegången är till 100% Svensk och Svenska regler och lagar gäller för en svensk rättegång.

Att någon distansvittnar från andra länder är ovanligt men inte unikt.

Hon kan omöjligen bli dömd i en svensk rätt för mened och inte heller i en litauisk rätt för mened för ett vittnesmål hon avlagt i en Svensk rättegång.
Svenska lagar gällde inte fullt ut, för då hade hon inte behövt avlägga ed. Den som avlägger ed ska tala sanning enligt svensk lag, och sannolikt litauisk lag. Man kan enligt svensk lag inte dömas för mened om lögnen inte påverkade domslutet, hur det är enligt litauisk lag vet varken du eller jag.

Ärendet är inte så enkelt som du försöker påskina.
2016-01-27, 22:57
Medlem
Citat:
Svenska lagar gällde inte fullt ut, för då hade hon inte behövt avlägga ed. Den som avlägger ed ska tala sanning enligt svensk lag, och sannolikt litauisk lag. Man kan enligt svensk lag inte dömas för mened om lögnen inte påverkade domslutet, hur det är enligt litauisk lag vet varken du eller jag.

Ärendet är inte så enkelt som du försöker påskina.

Jo det är det. Hon kan avlägga 100eder i Litauen om hon vill, ingen av dem är bindande i en Svensk rättegång. Hon vittnade i en svensk rättegång inget annat och inför den avlade hon ingen ed. Så enkelt är det.
2016-01-27, 22:58
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Om vi för ett ögonblick tänker oss att NB är helt oskyldig, vad kommer att hända?
Ok, vi säger att han döms även i HR till livstids fängelse för mord (dock inte klart än). Vad ska han göra då?
Kommer han att ge intervjuer i pressen om sin hemska situation? Kommer han att basunera ut sin oskuld så det hörs ända till Kamtjatka? Om jag var oskyldigt dömd för ett så här vidrigt brott, skulle jag verkligen inte hålla käft. Världen skulle få veta att jag är seriös. Förmodligen skulle jag försöka nysta upp mordets lösning själv. Skaffa mig den utbildning som behövs i förekommande fall, tid finns ju. Om jag hade tillräcklig medial genomslagskraft, kunde jag nog få folk med mig också.
Kanske vi om några år få se NB hos Skavlan

Eller:
Så fort NB fällts av HR kommer dotterns mamma att träda fram. Då vågar hon nämligen säga vilket perverterat svin han är: Eller så väntar hon tills han har nekats PT i HD, för att känna sig helt säker - om hon ens lever...
2016-01-27, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av doggedi4
Du svarar inte heller nu på frågan varför alla tre greps och vaför detta sker innan spaning men jag kan ju passa på att fråga om handsvett skulle kunna överföra DNA.

En kroppsvätsksa väl?

Jag svarade på varför alla 3 greps. AB och NB som misstänkta för mord. IB som misstänkt för grovt skyddande av brottsling.
2016-01-27, 23:03
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Ja fortfarande efter mer än 6 månader och ca 9800 sidor i tråden är det ingen som har svarat på varför blodproven togs.

Ja det va nog inte sänkan som de va intresserad av.. Däremot så är jag övertygad om att man har letat efter spår av droger. Därav blodproven.
2016-01-27, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Plantering är alltid en teoretisk möjlighet när det gäller DNA-bevisning. Jag har tidigare i tråden försökt klarlägga att det krävs så mycket kunskap och teknik för att en privatperson ska kunna plantera sådan DNA-bevisning som erhållits här att det inte är rimligt att någon inblandad i det här mordfallet skulle ha tillgång till den. Nu spelar du ut det allra sista kortet - att själva den svenska rättsapparaten skulle kunna vara så korrupt att den fabricerar DNA-bevisning för att sätta dit en tidigare i Sverige helt ostraffad litauisk gästarbetare.

Jag skulle vilja påstå att det är ett utomordentligt gott betyg åt bevisningen i det här fallet att de alternativteoretiska resonemangen - som förekommer i varje Flashbacktråd där en mördare döms mot sitt nekande - är föranlåtna att dra upp denna hypotes.

Men om nu rättsväsendet är så korrupt, varför behövs det öht någon plantering - som en vanlig utredande polis absolut inte kan utföra ensam; det behövs alltså duktiga kunskaper i allmän molekylärbiologi och DNA-profilering, som finns på NFC, men inte på något annatställe i rättsapparaten Men om NFC ändå måste vara med i konspirationen, varför ljuger de isåfall inte bara hejvilt om resultaten utan att något DNA faktiskt planterats? Det är ju mycket enklare!

Får en liten känsla av att du inte är helt främmande för att IB själv
avsatt sitt DNA på Lisas trosor.

Det där med att ljuga hejvilt är nog ingen bra ide
om det skulle ställas krav på en oberoende kontroll av resultatet.
2016-01-27, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Om vi för ett ögonblick tänker oss att NB är helt oskyldig, vad kommer att hända?
Ok, vi säger att han döms även i HR till livstids fängelse för mord (dock inte klart än). Vad ska han göra då?
Kommer han att ge intervjuer i pressen om sin hemska situation? Kommer han att basunera ut sin oskuld så det hörs ända till Kamtjatka? Om jag var oskyldigt dömd för ett så här vidrigt brott, skulle jag verkligen inte hålla käft. Världen skulle få veta att jag är seriös. Förmodligen skulle jag försöka nysta upp mordets lösning själv. Skaffa mig den utbildning som behövs i förekommande fall, tid finns ju. Om jag hade tillräcklig medial genomslagskraft, kunde jag nog få folk med mig också.

Eller:
Så fort NB fällts av HR kommer dotterns mamma att träda fram. Då vågar hon nämligen säga vilket perverterat svin han är: Eller så väntar hon tills han har nekats PT i HD, för att känna sig helt säker - om hon ens lever...

Här är ett exempel.
Oskyldigt dömd enligt GW.

(FB) Kalamarksmordet i Piteå 2004 (är Kaj Linna oskyldigt dömd?)
2016-01-27, 23:26
Medlem
Citat:
Eftersom händerna var fria så kunde hon avsätta DNA på den del av snöret som satt runt röret, och även göra avtryck på väggen 11 cm från röret.

Du menar väl "om händerna var fria"? Eller är du åsyna vittne?
2016-01-27, 23:35
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD

Eller:

Mitt fetande.

Man kan ju undra hur det kommer sig att utredarna inte har tagit reda på x-frun och kollat up bror ABs påstående om at NB behandlat henne illa, eller kanske dom gjorde det men att hon bara had bra saker att säga om NB?
2016-01-27, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Jo det är det. Hon kan avlägga 100eder i Litauen om hon vill, ingen av dem är bindande i en Svensk rättegång. Hon vittnade i en svensk rättegång inget annat och inför den avlade hon ingen ed. Så enkelt är det.
Att det begärs handräckning av detta slag förekommer. Det är dock de lagar som gäller i det land där brottet har begåtts som ska tillämpas. Detta är reglerat genom internationella överenskommelser.

Att IB i detta fall fick avlägga ed i Litauen betyder inte per automatik att den är giltig i Sverige.
Hade IB och NB inte varit släkt hade det varit ett korrekt förfarande och även om brottet hade begåtts i Litauen.
Lagar är ibland olika i olika länder och ibland kan det uppstå missförstånd.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in